ПОС-евтин терминал за кварталния магазин

Финтех компаниите предоставят физически ПОС устройства като правят конкуренция на традиционните банки с по-ниски такси

Пет са основните финтех компании, които предлагат физически ПОС терминали за малкия и среден бизнес в България.
Пет са основните финтех компании, които предлагат физически ПОС терминали за малкия и среден бизнес в България.
Пет са основните финтех компании, които предлагат физически ПОС терминали за малкия и среден бизнес в България.    ©  Shutterstock
Пет са основните финтех компании, които предлагат физически ПОС терминали за малкия и среден бизнес в България.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Финтех компаниите навлизат на пазара с физически ПОС терминали, като предлагат конкурентни на банките достъпни условия.
  • Част от тях имат приложения за смартфони, които позволяват да се приемат плащания и чрез NFC четеца на устройството.
  • Едно от предимствата им е, че парите постъпват по сметка веднага или на следващия ден.

Електронните разплащания бързо навлизат в ежедневието ни, особено с развитие на безконтактните транзакции и електронните приложения на банки и финтех компании. Днес обаче все още е трудно човекът да стане напълно независим от кеша - причината е, че много от търговските обекти все още не поддържат ПОС терминали. Става въпрос предимно за малки магазинчета, в които обаче влизаме почти ежедневно. Причината е прозаична - високи такси, които налагат банките да използват плащане през терминал, както и късното постъпване на средствата от плащане по сметка. В някои случаи това може да отнеме няколко дни, което за дребен бизнес може силно да влоши ликвидността и нуждата от оборотни средства.

Към края първото полугодие на 2022 г. в България е имало 7.8 млн. издадени платежни карти, а ПОС терминалите са били около 117.6 хиляди. Повишението на броя им е около 26 хил. за пет години.

Също така данните показват, че от общо 202 млн. транзакции, извършени с карти, издадени в страната, 71% (142.8 млн.) от тях са през ПОС устройства. Според проучването Digital Payment Index на Mastercard "развитието на иновативните технологии за терминални устройства ще допринесе за дигитализацията" на малките и средните предприятия (МСП), а по данни на Европейския парламент 99% от предприятията в ЕС са микро, малки или средни. Според Министерството на икономиката и индустрията (МИИ) 65% от добавената стойност в икономиката на България се дължи на малкия и средния бизнес, като работещите за тези предприятия са около 75% от всички заети в страната.

За тяхното дигитализиране и увеличаване на разплащанията с банкови и кредитни карти през последните години допринасят различни финтех и небанкови компании, които предоставят ПОС терминали при условия и цени, конкурентни на тези на големите играчи в банковия сектор в България. Макар повечето от тях да не разкриват броя на своите клиенти, използвани устройства, обороти и брой транзакции, могат да се отличат няколко водещи компании, които предоставят своите услуги на МСП. Сред тях са myPOS, DatecsPay, SumUp, Paysera (използваща терминалите на Datecs) и Viva wallet в партньорство с Google и американската Elo. Очаква се до месеци в страната да бъде достъпна услугата Reader на основаната във Великобритания и добре позната на над половин милион българи Revolut.

Някои от финтех компаниите с ПОС терминали освен самите устройства предлагат също така аксесоари за тях, но по-важното - и собствена фирмена сметка, в която да получават средствата от приетите плащания. Други като Paysera и Viva wallet използват своите сметки за постъпване на средствата, но физически устройства на партньори. Трети имат възможност чрез апликация, свързана към фирмен акаунт, да превърнат смарт телефона на клиента в ПОС терминал, чрез който да се приемат плащания, когато физическото устройство не е наблизо или е с изтощена батерия.

Устройствата са си наши

Големите играчи във финтех сектора с ПОС терминали използват свои устройства като myPOS и DatecsPay, макар и да нямат официално обявена статистика за броя на клиентите си в страната. Според официалния сайт на основаната в България преди около 10 години myPOS разполага с над 150 хиляди клиенти в цяла Европа, а за "Капитал" Полина Тоскова, управляващ директор за България, разкри, че на компанията "се доверяват повече от 8000 търговци в страната". "Засега работим само на Стария континент, но плановете ни са много амбициозни и включват експанзия извън него", каза още тя. За 2022 г. компанията е с ръст 57% в общия обем на плащанията, като достигат 8 млрд. евро, а в България той е дори по-висок - 77% спрямо предходната година. Тоскова разказва още, че работят на над 30 пазара в Европа, и обръща внимание, че имат "experience центрове (или физически магазини) в 12 ключови града в Европа, между които Рим, Париж, Виена, Амстердам, Лондон, Букурещ, Варна и София", като планират отварянето на такъв и в Дъблин. В тях се дава възможност на клиентите да разгледат продуктите на компанията и да се консултират с представителите ѝ. По думите ѝ "myPOS е първата бизнес платформа за приемане на картови плащания, която позволява търговците да използват парите си моментално след всяка транзакция, без да плащат допълнително за това".

Нейни създатели са Христо Георгиев и Явор Петров, като през 2017 г. седалището на компанията се мести във Великобритания, а в България оперира чрез "Майпос сървисиз". Днес на родния пазар тя предлага шест устройства, като клиентите е необходимо да ги закупят, а цените им варират от 49 лв. за най-основния вариант до 349 лв. за този с най-мощната батерия и със собствен принтер за платежни бележки, както и възможност за QR плащания. Освен стандартните методи за разплащания с чип или магнитна лента, както и безконтактни такива, устройствата на myPOS предоставят възможност и за получаване на бакшиши, което при стандартните ПОС терминали на банките в България все още не е възможно. Освен терминал за разплащания моделът Carbon Fiscal съчетава в себе си касов апарат и принтер. Всички модели разполагат със слот за data SIM, чрез която се осъществява връзката с интернет.

След закупуване на устройството клиентите не дължат месечна такса, а единствено 1.45% от стойността на всяка транзакция, направена с карта на физическо лице, издадена в България и страна от Европейската икономическа зона (ЕИЗ). За бизнес карти или издадени на юридически лица таксата е 2.45%. Средствата след приспадане на таксите постъпват мигновено във фирмената сметка, предоставена от myPOS. Управлението им и извлечение за транзакциите и баланса са налични в онлайн платформа към фирмената сметка. Към нея се издава и безплатна Mastercard карта, с която да се използват натрупаните суми. Наред с това могат да се правят и банкови преводи към сметка в страната и чужбина.

DatecsPay е дъщерна компания на основаната през далечната 1994 г. "Датекс", която е позната като производител на касови апарати. От 2009 г. групата навлиза на пазара на ПОС устройства, а днес този си бизнес оперира чрез "Датекс пеймънт технолоджи". Съдружници в дружеството майка са семейството на Пенчо Илиев, а той самият държи мажоритарен дял 51%. По информация на Ивайло Янчев, оперативен директор на управляващото DatecsPay дружество, терминалите ѝ в страната са около 8000, а на месец се извършват 1.3 млн. транзакции. Освен в България компанията оперира още в Румъния, Полша и Гърция.

В страната тя предлага общо четири различни терминала за разплащания, като според модела свързаността се осъществява чрез WiFi или GPRS (мобилен интернет), а при най-базовия модел чрез Bluetooth връзка с мобилен телефон. Има възможност да бъдат предоставени за ползване или да бъдат закупени. В зависимост кой вариант предпочете клиентът таксата е различна, но и според общия оборот за предходния месец.

Така при предоставен за ползване терминал и оборот до 1000 лв. търговецът дължи 1.4% от стойността на всяка транзакция заедно с месечна такса 5 лв. (налична е единствено при този пакет). Ако оборотът през предходния месец е над 10 хил. лв., таксата пада до 1%. При закупен терминал стойностите ѝ са от 1.3% до 0.9%, като дотук става въпрос за плащания с разплащателни карти на физически лица, издадени в Европейското икономическо пространство (ЕИП). За плащания с бизнес карти и такива издадени извън него таксата е 1.75%. Цените на самите терминали варират от 108 лв. до 525 лв. за модел BlueCash-50, който е и касов апарат, разполагащ със сензорен екран, операционна система Android 10 и вграден принтер.

Всичките устройства на DatecsPay могат да се свързват с касовите апарати на "Датекс", но според официалния сайт те са и "напълно интегрирани с продуктите на най-популярните български компании за разработка на ПОС софтуер". Сумите след приспадане на съответната такса постъпват по предоставена от клиента банкова сметка на следващия работен ден при плащания с карта, издадена в България, и през втория работен ден при тези, издадени извън страната. Следенето на извършените транзакции се следи в профила на клиента на специална интернет платформа.

Основаната през 2012 г. в Лондон SumUp оперира на българския пазар чрез дружеството "Самап". Като световна компания тя има офиси в Берлин, Сао Паоло, Варшава, Амстердам, но и в София, а клиентите ѝ според официалния ѝ сайт са над 4 млн. в целия свят. Няма информация колко са те в България, но продуктите ѝ са достъпни за българския малък и среден бизнес от 2017 г. Днес тя предлага общо четири различни ПОС терминала, като цените им са от 95 лв. за устройство, което единствено приема плащания и е необходимо да е свързано със смартфон, до 359 лв. за такова, което работи самостоятелно и разполага със зарядна станция и вграден принтер.

Сумите от приетите плащания постъпват в профила на търговеца, към който може да се издаде безплатно Mastercard дебитна карта, чрез която да се разполага с тях на следващия ден. Също така те могат да бъдат прехвърляни чрез банков превод до избрана от клиента банкова сметка. Няма месечна такса за обслужване нито на ПОС терминалите, нито на издадената карта. Заплаща се такса в размер на 1.49% от стойността на всяка транзакция.

Неочаквано добра комбинация

Друг от играчите на българския пазар е финтех компанията Paysera, която предоставя ПОС терминали от около две години. Всъщност тя няма собствени устройства, а използва тези на DatecsPay, като цените им са идентични на "Датекс". Таксите за приемане на транзакции са на същия принцип и зависят от оборота на търговеца през предходния месец и според това дали е закупил терминала или му е предоставен за ползване. Средствата могат да постъпват в бизнес акаунта на клиента в Paysera на следващия работен ден при плащания с карта, издадена в страната, и на втория за останалите. Основната разлика с условията на DatecsPay е в безплатната бизнес сметка от Paysera, свързана към POS терминала, която се открива изцяло дистанционно. Няма статистика колко са ползвателите на ПОС терминали от Paysera, но по данни на компанията от началото на годината бизнес клиентите ѝ са около 8 хиляди. По данни към юни 2023 г., които от компанията предоставиха за "Капитал", за първите пет месеца на годината ръстът в обема на приетите плащания е двоен, а на броя им с около 35%.

Считаната за първия еднорог на гръцката стартъп сцена Viva wallet е друга финтех, компания, която в сътрудничество с втора предоставя на малкия и средния бизнес в България, ПОС терминали. Тя е на принципа като Revolut, Paysera, N26 и останалите финтех продукти и оперира на 24 пазара в Европа. За бизнес клиентите си, които искат да приемат плащания чрез физически карти, предоставя ПОС терминали на Google, като те са с Android операционна система и имат вграден play магазина на американския гигант. Предлаганите устройства са три, а цените им са от 465 до 583 лв. според функциите. Има и четвърто, което се свързва с мобилен телефон, като цената му е 114 лв.

Средствата постъпват в бизнес акаунта на търговеца във Viva wallet на следващия ден, като оттам те могат да се управляват. Той дава възможност и за издаване на дебитна карта, чрез която да се използват. От сайта на компанията става ясно, че не изискват такси за приемане на плащания, ако са извършени с карти на физически лица с брандовете Visa, Mastercard и Maestro. Освен това, ако плащането е чрез Google pay и останалите подобни платформи, добавената карта е необходимо да е издадена в ЕИП. Макар и с тези уговорки, липсата на такса за приемане на плащане прави Viva wallet най-евтиният вариант на пазара в страната за сега.

Наскоро от Viva wallet обявиха партньорство и с американската Elo. Тя има широко портфолио от различни интерактивни решения, като в световен мащаб има инсталирани над 25 млн. инсталации в над 80 страни. Партньорството ще даде възможност софтуерът на гръцката финтех компания да се използва в комбинация с терминалните устройства M50 и M60 Pay на Elo. Според представители на компанията "гъвкавите и многофункционални терминали улесняват издаването на тикети, управлението на инвентара, проследяването на доставката, проверката на цените и други задачи, свързани с търговията на дребно", като изтъкват, че това е "благодарение на мощен процесор и опционално интегриран скенер за баркод".

Приемай чрез телефона си

Макар повечето от ПОС терминалите на финтех компаниите да са удобни дори за пренасянето им и използването на фестивали и събития навън, то още по-добър вариант е възможността за приемане на плащания чрез смарт телефон. Такава предоставят myPOS чрез апликацията Glas, което свързва "смарт терминала" с бизнес акаунта на клиента и средствата от плащанията постъпват мигновено в него. За целта се използва функцията NFC (near-field communication), която днес всички нови модели смартфони притежават. През приложението myPOS Glass могат да се приемат и плащания чрез QR код. За целта клиентът сканира с неговия телефон кода от смартфона на търговеца. Отваря се страница за въвеждане данни на платежна карта както при стандартните онлайн плащания. Естествено този вариант е по-неудобен и двете страни не могат да се възползват от бързината при безконтактното плащане с карта или смарт часовник.

Viva terminal app на гръцката Viva wallet е сходно приложение, чрез което да се приемат плащания чрез NFC на смарт телефон. И тук средствата постъпват в бизнес акаунта на клиента, но както и при физическите ПОС устройства, това се случва на следващия ден.

Ненатрапчив бакшиш

Физическите ПОС устройства на SumUp и myPOS предоставят възможност за заплащането от страна на клиента и на бакшиш. Това силно би улеснило търговци, които оперират заведения за хранене, както и питейни такива, където единственият начин да оставиш бакшиш е като плащаш в брой. При устройствата на myPOS самият терминал има мултиоператор функция, благодарение на която може да се разпределят сумите от бакшиши между съответните служители. При SumUp има предварително зададени суми за бакшиша (1, 2 и 3 лв.), но и опция да се въведе индивидуална стойност по желание на клиента.

На сайта си от Viva wallet са посочили, че чрез приложението Viva terminal app могат също да се приемат бакшиши, но няма конкретна информация как се случва това.

Какви такси взимат банките

Според класацията К10: Най-добрите банки на 2022 г. на "Капитал" на лидерски позиции са Уникредит Булбанк, ДСК и Пощенска банка. И трите банки предлагат физически ПОС устройства за бизнес клиентите си, но единствено Уникредит са обявили детайлно в тарифата си почти пълните условия и такси за услугата. Липсва единствено цената на самите терминали, но е налична информация за това, че има и вариант да се предостави само за ползване от банката. Ако търговецът закупи ПОС-а, таксите за приемане на плащания от него са между 0.99% до 2.5% от стойността на транзакцията в зависимост от вида на картата и мястото на издаване. Има месечна такса 5 лв. за поддръжка на GPRS карта за пренос на данни, чрез която се осъществява интернет връзката на устройството.

Ако терминалът е само предоставен на търговеца за ползване, той дължи такси между 1.2% и 2.5% за различните видове платежни инструменти. Таксата 5 лв. за картата за пренос на данни също е налична, както и месечна такса 12 лв. за това, че банката е предоставила терминала. Втората се заплаща, ако търговецът реализира оборот под 1500 лв. на месец.

В тарифата си за бизнес клиенти от ДСК са посочили, че месечната такса за използване на ПОС терминално устройство и комисионата за приемане на картови плащания са по договаряне. Функционалностите и цените на терминалите не са обявени. Единствено е налична информация за такса 15 лв. на месец, ако реализираният оборот е до 1500 лв. От центъра за обслужване на клиенти на сайта на банката изискват ЕИК на компанията бъдещ клиент и контакт за връзка, за да се изготви индивидуална оферта.

Пощенска банка също не е обявила финансовите си условия за предоставяне на физически ПОС на бизнес клиентите си. На сайта им е посочено единствено, че инсталацията, обучението на персонала, поддръжката и справките са безплатни. При запитване към центъра им за обслужване на клиенти оттам насочват към клон на банката, където консултант може да предостави индивидуална оферта.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobar_chovek_007 avatar :-|
    dobar_chovek_007
    • + 1

    В бъдеще парите ще бъдат само електронни. Просто си включваш телефона в контакта да се зареди и веднага се пълни с електронни банкноти. Всички ще сме сити и богати.

    Нередност?
Нов коментар