Новото бойно финтех поле: Платените абонаменти

Отстъпки при пазаруване, кешбек, по-високи лимити, абонаменти за Financial Times и Tinder са сред бонусите, с които се примамват клиентите

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • След като натрупаха голяма клиентска маса, платените абонаменти на финтех компаниите са новото конкурентно оръжие.
  • Екстрите са най-различни - от безплатен консиерж до абонамент за FInancial Times, като се очаква и да стават все повече.
  • Дигиталните портфейли на българските мобилни оператори предлагат единствено отстъпки за финансови операции.

Алтернативните финансови платформи заеха своето важно място в ежедневието на хората. И ако до преди няколко години евтин и бърз паричен превод беше достатъчно условие за привличане на нов клиент, то днес само това не е достатъчно. Причината е, че и банките напреднаха много в развитието на своите дигитални услуги. В същото време конкуренцията е жестока, а безплатният обяд, който предлагаха финтех компаниите, вече привършва, тоест след като привлякоха много хора около масата, сега те трябва да намерят начини да монетизират тяхното присъствие на нея. Затова и платените планове се превръщат във важно конкурентно поле на основните играчи. От увеличени лимити и безплатни финансови услуги до отстъпки при отбрани търговци, застраховки при пътуване, абонаменти за новинарски сайтове, че дори премиум акаунти в платформи за запознанства.

С Revolut: oт Financial Times до Tinder

Един от пионерите в предлагането на допълнителни услуги в приложението си е Revolut. Освен стандартните за финтех платежни услуги създадената през 2015 г. компания предлага най-различни допълнителни "придобивки" към платените си планове. Такива са застраховката при отмяна на полет или концерт, наем на автомобил, загубен багаж, както и при инциденти по време на практикуване на зимни спортове. При пътувания част от платените абонаменти осигуряват още достъп до бизнес салони на летища. Ползвателите на тези планове имат още преференциални такси за различните финансови операции като закупуване на акции, както и при обмяна на криптовалути и ценни метали. Не на последно място те получават обратно под формата на кешбек процент от всяко свое плащане, както и специални банкови карти според плана им.

И ако част от изброените придобивки не са толкова непривични за финансово приложение, то добавените през лятото на 2023 г. с най-новия абонаментен план на компанията са тези, които "вдигнаха летвата", а някои от тях дори предизвикват лека усмивка. С пускането му план Ultra предлага достъп до платени абонаменти на външни платформи като Picsart, приложение за обработка на снимки и създаване на съдържание за социалните мрежи, Headway, приложение за самообучение и личностно развитие чрез изслушване на сумирани версии на книги, Freeletics, дигитален персонален треньор, използващ AI. Сред най-популярните и разпознаваеми компании, за които Revolut предоставя абонамент, са Financial Times, една от най-популярните в цял свят британски бизнес медии, както и Tinder, онлайн платформа за запознанства, основана през 2012 г. в САЩ.

За българските потребители на Revolut платените планове за месец струват от 7.99 лв. за Plus до 90 лв. за Ultra. Компанията има 35 млн. потребители по цял свят, а по последни данни в България частните такива са над 700 хил. души.

iCard: Летищен салон и личен консиерж

Българският пионер в дигиталните портфейли е създадената през 2007 г. iCard. Днес тя оперира на над 30 пазара, като по информация, предоставена на "Капитал" през лятото на 2023 г. от Мария Вълева, изпълнителен директор на компанията, потребителите ѝ са над 2 млн. души, но не е ясно колко от тях са в България. Приложението на компанията предлага различни допълнителни нефинансови услуги като закупуване на билети за автобус, зареждане на предплатени карти на мобилни оператори, плащане на данъци и такси към общински администрации, купуване на винетки и други.

Освен всичко изброено за платените абонаменти компанията предлага също и допълнително кешбек, застраховка при пътуване, безплатни SEPA преводи, достъп до летищни бизнес салони чрез програмата LoungeKey, както и безплатни консиерж услуги. Някои от тях са валидни за двата платени абонамента, а други само за по-скъпия, Metal. Плащащите за двата плана имат още и право на издаването на специални банкови карти. Цената на месец за Infinite е 19.99 лв., а за Metal - 25.99 лв.

Curve: 18 грама карта от метал

Приложението на Curve е създадено през 2016 г., а днес то е известно с това, че дава възможност на клиентите да добавят повече от една банкова или финтех карта и да избират с коя искат да плащат. За разлика от останалите подобни платформи, то не изисква предварително захранване на сметката със средства, т.е. те се "дърпат" директно от сметката, към която е издадена конкретната карта. Най-отличителната функция на Curve е възможността да "се върнеш във времето", като смениш картата, с която дадено плащане е направено. Също така може да бъдат добавяни карти за лоялност и приложението напълно да замести физическия портфейл на клиента.

Чрез приложението на основаната във Великобритания компания може да се плаща безконтактно с телефон на ПОС терминал, без да се използват услуги като Google или Apple pay. Също така от приложението може да се поръча физическа карта, която да се използва за касови и онлайн плащания. Не на последно място, ако добавената банкова карта е с мултивалутна сметка (има подсметки в различни валути, както е при Revolut), от меню с настройки на картата може да се избира в коя валута да се извършва плащането през Curve.

Днес освен безплатния план компанията има три платени абонамента, които предлагат безплатна доставка на физическа карта, възможност за увеличен или неограничен лимит за добавяне на карти за разплащания, увеличен до 120 дни период за "връщане назад", увеличен лимит за безплатно теглене в брой на банкомат, както и такъв за обмяна на валута. Ползвателите на платените планове на Curve имат достъп още до процентен кешбек, достъп до летищни бизнес салони, както и да си поръчат 18-грамова метална карта за най-скъпия план. Придобивките са активни според различните абонаментни планове. Curve X на месец е на цена 9.99 евро, а Metal - 17.99 евро.

A1 wallet, Pay by Vivacom и Phyre

Наред с "чистите" финтех компании финансови приложения предлагат и мобилните оператори A1 и Vivacom, както и Phyre. Общото при тях е, че приложенията са им разработени от "Пейнетикс", които са всъщност създателите на Phyre. Дизайнът и функционалностите на трите приложения не се различават особено. Различни са цените и таксите за предлаганите услуги, но и те са "стандартните" за финтех компаниите. Такива са услугите за получаване и изпращане на пари до други клиенти с регистрация, плащания чрез QR код или такива на ПОС терминал с телефон, както и да се пазарува онлайн с виртуална карта.

Сред големите им предимства е българският IBAN, който се издава от "Пейнетикс", както и възможността да се зарежда сметката с пари в брой чрез машините на Cashterminal из страната. За платените абонаменти плюсовете са основно по-ниски такси за услуги или увеличени лимити за зареждане на акаунта. Придобивки като абонаменти за други платформи, каквито имат Revolut, не се предлагат, но пък е налична възможността за дигитализиране на различни карти за лоялност от супермаркети, бензиностанции, аптеки и спортни магазини. Заедно с това в приложенията на трите компании има секция, в която могат да бъдат разглеждани каталози на различни вериги за храни, стоки за дома, техника и строителни материали.
Все още няма коментари
Нов коментар