🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

NEPI не се е отказал от мола в Пловдив, но и не бърза да го строи

Южноафриканският фонд обяви нов пусков срок за Promenada Plovdiv - краят на 2024 г., но не е известно да е подал документи за строително разрешение

Бъдещият Promenada Plovdiv е с малко по-голяма площ от Serdika Center и по-малък от Paradise Center (на снимката). Ако бъде построен в предвидените параметри, той ще е най-големият мол в Града под тепетата
Бъдещият Promenada Plovdiv е с малко по-голяма площ от Serdika Center и по-малък от Paradise Center (на снимката). Ако бъде построен в предвидените параметри, той ще е най-големият мол в Града под тепетата    ©  Цветелина Белутова
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

NEPI Rockcastle наново отложи срока за построяване на търговския си център в Пловдив. В годишния отчет за 2021 г. ЮАР-ският фонд за инвестиции в недвижими имоти, който е собственик на Serdika Center и Paradise Center в София, измества откриването на Mall Promenada Plovdiv за края на 2024 г. Самият проект датира от 2018 г., но веднъж вече беше отложен, а в доклада за 2020 г. изобщо не беше споменат. Новината е, че отново е в дневния ред.

В заложените параметри на Mall Promenada Plovdiv няма промяна. Той ще е с обща отдаваема площ над 57.7 хил. кв.м (и 157 хил. кв.м РЗП). Това означава малко по-голям от Serdika Center, чиято отдаваема площ е 51.7 хил. кв.м, но по-малък от Paradise Center (отдаваема площ 80.4 хил. кв.м).

За проекта се уточнява, че е на етап получаване на разрешение за строеж.

"Все още няма излязло разрешение за строеж върху терена на бившата Сточна гара в града", коментира пред "Капитал" арх. Константин Божков, директор "Устройство на територията" в община Пловдив. Той лично няма и информация инвеститорът да е подавал документи за такова или да се е свързвал с община Пловдив по друг начин.

До предвидения пусков срок остават две години и девет месеца, което е голямо предизвикателство за изграждането на толкова мащабен проект. Още повече че доставките на строителни материали в момента са затруднени, а някои от тях са и дефицитни.

Предисторията

NEPI Rockcastle влезе ударно на пазара на бизнес имоти в България през 2017 г., като купи софийските молове Serdika Center и Paradise Center за 459.9 млн. евро общо. Година по-късно от фонда обявиха, че са придобили и два терена в Пловдив с идеята да строят върху тях мол. Те са с обща площ 65 дка се намират на бившата Сточна гара в града. За терените бяха платени 26.8 млн. лева, а очакваната инвестиция е в размер на 141 млн. евро.

Теренът от 65 дка в две сделки

Теренът за Promenada Plovdiv е 65 дка. В края на 2017 г. дружеството "НЕПИ проджект фор" купува 36 дка от германската "Айнкауфс-Център Пловдив Г.м.б.Х. унд Ко КГ". През март следващата година фондът през дружеството си "Пловдив проджект 1" придобива още 29 дка в съседство. Продавач е "Прайм - ДС", два от съдружниците в което са "Галакси пропърти груп" (близко до собствениците на "Винпром Пещера") и "Красива Марица" на Ветко Арабаджиев. През март 2021 г. двете дружества купувачи от групата на NEPI Rockcastle се преобразуват чрез вливане на "Пловдив проджект 1" в "НЕПИ проджект фор", към което и сега е теренът.

При обявяването на инвестицията от NEPI предвиждаха молът да е готов през втората половина на 2020 г. Но единствените строителни дейности досега са по разчистването на терена - той беше ограден, старите жп линии - премахнати, а сградите - съборени. През 2019 г. пусковият срок бе удължен с още година - до есента на 2021 г. После пандемията допълнително забави старта. В отчета за 2020 г. Mall Promenada Plovdiv не фигурираше.

В началото на 2021 г. от фонда обявиха, че обсъждат промени по разпределението на отдаваемите площи и че отново проучват пазара, за да се съобразят с нагласите, свързани с пандемията.

А по това време в Пловдив

Ако идеята за Promenada Plovdiv се осъществи, градът ще има четвърти мол. Пионерът - "Mall Пловдив" (20 хил. кв.м), отвори през пролетта на 2009 г. През следващата година беше открит "Галерия Пловдив". Пет години по-късно той претърпя цялостен ремонт и отвори наново в края на 2018 г. под името Plovdiv Plaza с площ 36 хил. кв.м. Третият мол - "Марково тепе" (20.5 хил. кв.м) беше открит в края на 2016 г.

Освен това в Пловдив има няколко големи търговски центъра като "Гранд" с 27 хил. кв.м обща отдаваема площ и "Форум Тракия" в район "Тракия" - с над 13 хил. кв.м.

Още отпреди моловете в Пловдив има и ритейл паркове, а след пандемията това е най-бързо развиващият се търговски формат в страната. Retail Park Plovdiv отвори още през 2008 г. с над 26 хил. кв.м отдаваема площ. През май 2020 г. - точно след първия локдаун, беше открит Via Park в район "Южен" с над 6 хил. кв.м отдаваема площ. Година по-късно собственикът му обяви, че планира нов парк в район "Северен". Според годишния доклад на Colliers за 2021 г. Via Park North вече е на етап строеж. Близо до Via Park в "Южен" (на бул. "Коматевско шосе") през 2021 г. започна строителството на "Технополис парк", който се очаква да е с разгъната застроена площ почти 7 хил. кв.м. Четвъртият работещ ритейл парк - G center Plovdiv (на мястото на старата сграда на "Практикер" на бул. "България") отвори през 2017 г. Той е собственост на фонда Gazit-Globe и отдаваемата му площ е около 6 хил. кв.м.

NEPI Rockcastle очаква 35.3 млн. евро приходи от наем в България

NEPI Rockcastle очаква общи наемни приходи от двата си мола в България в размер на 31.2 млн. евро за 2021 г., става ясно от отчета на фонда. Изчисленията са на база на сключените договори и показатели като средни наемни цени за кв.м и заетост. В Paradise Center средните цени са 20.8 евро за квадрат, а заетостта - 94.9%. В Serdika Center нивото е 20.1 евро на кв.м, а заетостта - 96.2%. Двата актива са оценени общо на 467.5 млн. евро. Ако към тях се добавят и очакваните приходи от Serdika offices, общата сума достига 35.3 млн. евро.

Фондът има имоти, оценени на 5.84 млрд. евро общо през 2021 г. Те са близо 60, основно ритейл площи и по-малко офиси и индустриални. Намират се в девет страни от Централна и Източна Европа - България, Румъния, Словакия, Чехия, Унгария, Хърватия, Литва, Сърбия и Полша. В общата бройка са отчетени и бъдещият мол в Пловдив, както и обект в строеж в румънския град Крайова.

От NEPI Rockcastle оценяват като най-добро представянето си в Румъния. Там приходите от наеми през 2021 г. почти са достигнали нивата от 2019 г., което се обяснява с липсата на пълен локдаун в страната.

За 2021 г. фондът отчита печалба в размер на 261.9 млн. евро, докато през 2020 г. е бил на загуба 202.4 млн. евро. NEPI Rockcastle е създаден през 2017 г. след сливането на фондовете New Europe Рroрertу Іnveѕtment (NEPI) и Rockcastle.

Обратно към текста
Все още няма коментари
Нов коментар