Нийл Търкевиц: Промените в Закона за авторското право създадоха нови проблеми

Изпълнителният вицепрезидент на Американската асоциация на звукозаписната индустрия пред Капитал Daily

Нийл Търкевиц, изпълнителен вицепрезидент на Американската асоциация на звукозаписната индустрия
Нийл Търкевиц, изпълнителен вицепрезидент на Американската асоциация на звукозаписната индустрия
Нийл Търкевиц, изпълнителен вицепрезидент на Американската асоциация на звукозаписната индустрия    ©  RIAA
Нийл Търкевиц, изпълнителен вицепрезидент на Американската асоциация на звукозаписната индустрия    ©  RIAA
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Приоритетът е да попречим на платформите за нелегално разпространение на музика, които реализират приходи от подобна дейност
Българският пазар продължава да бъде може би най-неблагоприятният в Европа, а най-голямата жертва са българските творци.

Изпълнителният вицепрезидент на Американската асоциация на звукозаписната индустрия (RIAA) Нийл Търкевиц беше на работно посещение в България миналата седмица. Поводът за визитата му бе връщането на България в черния американски списък 301 на държавите, които не зачитат правата и защитата на интелектуалната собственост и не могат да се преборят с интернет пиратството на музика, филми и софтуер. Страната ни беше извадена от него през 2007 г.

Търкевиц работи в Американската асоциация на звукозаписната индустрия от 1987 г.  Голяма част от работата му е посветена на споделяне на добри практики и оказване на помощ за адаптиране на национални законодателства и съдебни системи към предизвикателствата на настоящето. "Капитал Daily" разговаря с Тъкевиц за проблемите на авторското право в България.

Защо България беше включена в черния списък 301?

- Заради влошаване на средата за защита на интелектуалната собственост особено по отношение на интернет пиратството и проблемите, с които дружествата за колективно управление на права продължават да се сблъскват.

Българският закон за авторското право все още не позволява на хората да притежават идеи и концепции – какво мислите за това? Как стои въпросът за собствеността върху идеи в САЩ и Европа?

- В това отношение българският закон изцяло съответства на международното право. Авторското право не закриля идеи, то защитава изразяването на тези идеи.

Какво е вашето мнение за ситуацията с авторското право и свободата на словото в българските медии?

- Нямам конкретен поглед върху нивото на защита на свободата на изразяване в българските медии. Но определено се наблюдават големи дефицити по отношение защитата на авторското право и сродните права в България. Искам за подчертая, че защитата на авторските права е важна част от защитата на изразяването на идеи.

Кои са положителните и продуктивни практики, които България може да възприеме от САЩ?

- Най-важното е да се спазва върховенството на закона и да се гарантира в България да не съществуват възможности компании да предлагат услуги и да генерират приходи на база разпространение на нелегална музика.

Има ли наистина начин да се прекрати споделянето на торенти и музика? Не е ли вярно, че технологията винаги е няколко крачки по-напред от закона?

- Целта никога не е била да се спре изцяло пиратството. Надеждата ни е да създадем достатъчно пространство за функционирането на легални лицензирани платформи, така че те да имат възможността да работят без наличието на нелоялна конкуренция. Важно е да стане ясно, че нашата цел не е да елиминираме пиратството, защото това би било напълно невъзможно.

Осъзнава ли Американската асоциация на звукозаписната индустрия, че интернет е по-скоро приятел, отколкото враг, и че може да бъде полезен?

- Абсолютно. Членовете на Американската асоциация на музикалната индустрия са приели с огромен ентусиазъм разнообразието от възможности, които в момента имат, за да достигнат потребителите. Развитието на дигиталните технологии може да се превърне в двигател за един истински културен ренесанс, ако интернет функционира като работещ пазар, а не просто като платформа за кражба.

Много музиканти се обръщат срещу звукозаписните компании и разпространяват албумите си безплатно в интернет. Не мислите ли, че музикалният бизнес трябва да приеме, че интернет е променил много неща до необратимост, и именно бизнесът трябва да се адаптира към новата икономическа ситуация?

- Този въпрос всъщност грешно интерпретира ситуацията. Първо, звукозаписните компании напълно са възприели редица различни технологии за предоставяне на музикално съдържание на потребителите чрез интернет и други дигитални медии. Още повече че те не се противопоставят на изпълнителите, които са решили да заобиколят системата, базирана на работа с музикален лейбъл, и да се опитат сами да създадат пазар за своите продукти, както и да ги разпространяват самостоятелно. Как артистът ще реши да маркетира творбата си - това е негов избор. Той може да избере да го направи чрез лейбъл, да го направи сам или да приложи някаква комбинация от двата варианта, но изборът трябва да е негов. Това е самата същност на авторското и сродните на него права.

Не мислите ли, че по-голямата част от печалбата на изпълнителите в наши дни е от концерти и мърчандайз, а не от продажба на дискове?

- Приходите от турнета и мърчандайз винаги са били част от приходите на изпълнителите, но реалността е такава, че в началото на кариерата им, турнетата не са доходоносни. Надеждата е да си спечелиш достатъчно фенове, за да можеш да продаваш музиката си. Ако извадиш продажбата на музика от уравнението, излиза, че артистът непрекъснато трябва да е по турнета, съответно да няма никакво време да развива способностите си. Действително има световноизвестни изпълнители, които генерират огромно количество приходи от турнета, но това са артисти, които години наред са били промотирани от звукозаписна компания.

Според вас какви са справедливите санкции за граждани, които свалят нелегално съдържание?

- Целта ни не е да налагаме санкции на индивидуални потребители. Нашият приоритет е да попречим на самите услуги, които функционират като платформи за нелегално разпространение на музика и които реализират приходи от подобна дейност. Ключът за действия срещу пиратството е тези компании да спрат да печелят от разпространение на крадено съдържание.

Как може да има единен подход по отношение на авторското право, след като всяка страна има различен стандарт на живот, но нуждата и интересът са едни и същи?

- Единният стандарт се състои в отстояване на корпоративната и личната отговорност и независимо от съществуващата юридическа система да се гарантира, че не може да съществува бизнес, който да генерира печалби от разпространение на крадено съдържание. Това е универсална ценност, която не зависи от икономическата ситуация. Принципът "не кради" не предполага териториални и икономически ограничения.

Коя е най-проблемната област по отношение на интелектуалната собственост – музиката, киното, литературата или изобретенията?

- Музикалната индустрия беше и продължава да е най-засегната и трансформирана от дигиталните технологии. Ние обаче сме и първите, които тотално приеха технологичните възможности да разнообразим начините, по които музиката да достига до потребителите.

В кои страни има повече престъпления срещу интелектуалната собственост в сравнение с България?

- България има един от най-слабите музикални пазари в развития свят, което има драматично, негативно въздействие върху българската музика. Ясно е, че пиратството създава трудности за всеки пазар, а някои страни като Русия и Украйна представляват наистина сериозен проблем. Но трябва да се отбележи, че българският пазар продължава да е един от най-неблагоприятните, ако не и най-неблагоприятният пазар в Европа, а най-голямата жертва са българските творци.

Миналата година в България имаше масови протести против ACTA. Основните аргументи бяха, че с ограничаването на нелегалното сваляне на съдържание от интернет се нарушават личното пространство и свободата на словото на хората. Какво е вашето мнение?

- Музикалната индустрия е един от най-големите защитници на свободата на словото. Ние сме индустрия, изградена върху изразяването, и никога не бихме посегнали на право на изразяване на което и да било общество или индивид. Извършването на нарушения обаче не е аспект от свободата на словото и свободното изразяване. Свободата носи със себе си отговорности и една от тези отговорности е да уважаваш правата на другите. Пиратството ограничава свободата на изразяване на изпълнителите, авторите и другите творци. В САЩ авторското право се нарича "двигател за свободата на изразяване".

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    eskimos avatar :-|
    Курт Деликуртев 662 галерии плюс X
    • - 1
    • + 20

    Рано е в България за ограничения, клиентите нямат мангизи!

    Нередност?
  • 2
    peter_griffin avatar :-|
    Peter_Griffin
    • - 1
    • + 17

    Пък аз пак ще кажа, че продаването на записна музика не е естествено, даже незаконно. Точно това уби добрата музика и продуцентите почнаха да създават музика, а не артистите. Сега лека полека нещата си идват на мястото и хората плащат само за концерти, а не за дискове!

    Нередност?
  • 3
    skch avatar :-|
    skch
    • - 2
    • + 8

    Кого ограбва пиратството - изпълнителите с имоти за по половин милиард долара, продуцентите, които имат минимална заслуга за качеството на продукта, филмовите режисьори дето правят само римейкове на стари филми? Пайнер не се оплаква от пиратството - американските "изпълнители" да взимат пример :)

    Нередност?
  • 4
    zash avatar :-|
    Zash
    • - 1
    • + 6

    В САЩ авторското право се нарича "двигател за свободата на изразяване"

    Ех тези американски манипулатори, майстори са на наглото казване на черното бяло, а после истината нека спори, обяснява, но няма шанс да остане цяла.

    Нередност?
  • 5
    2.5 avatar :-P
    2.5
    • - 1
    • + 7

    "...с които дружествата за колективно управление на права продължават да се сблъскват."

    Паразитите в лъскави офиси не кихат достатъчно на "Кораба майка" отвъд океана?!
    Какво друго остава на империята, освен да проводи джедай с показателна фамилия, да провери къде са "донгите".

    Нередност?
  • 6
    fred avatar :-|
    Fred
    • + 6

    Този директно го казва "Не сме срещу пиратството /защото не можем да го преборим/. Само искаме и ние парче от баницата."

    Ами да се научат да не бъдат толкова лакоми и ще има парче и за тях. Примерно легална платформа за филми и музика с месечна такса 5лв и всички ще забравят за торентите. Как могат съвсем легално да ми предлагат 100 ТВ канала пълни с музика и филми за 10 лв месечно а тези искат 10 лв за един филм?

    Нередност?
  • 7
    glalev avatar :-|
    gLalev
    • - 1
    • + 2

    Докато разбирам хората от софтуерната индустрия, жертва на пиратството, тия паразити от звукозаписната индустрия, хич не мой ме трогнат. Вредата от тях спрямо музиката, като изкуство, далеч надхвърля, тази от пиратството.

    Нередност?
  • 8
    daks avatar :-|
    ДАКС
    • + 1

    На тоз пък пазара на музика в България му се струвал слаб. Що не се разходи сред хората, излезли на улицата щото не могат да си платят тока та да му обяснят що му е слаб пазара?

    Нередност?
  • 9
    gost22 avatar :-|
    gost22
    • + 1

    Който краде е беден, а който плаща е богат. И е логично: може да откраднеш САМО каквото има и то САМО колкото има, но ако си плащаш, може да поръчаш каквото си искаш и колкото ти трябва. И това е в двете посоки — "от" и "към" Вас (вашият бизнес или заплатата дето я чакате).

    Нередност?
Нов коментар