Йовко Атанасов: Успехът ни се дължи на добрия баланс между различните продуктови групи

Регионалният мениджър на Lenovo за България и Македония за новостите в портфолиото на компанията и тенденциите в IT бранша

Йовко Атанасов: Успехът ни се дължи на добрия баланс между различните продуктови групи
Йовко Атанасов: Успехът ни се дължи на добрия баланс между различните продуктови групи
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Йовко Атанасов е регионален мениджър на Lenovo за България и Македония. Той се присъединява към компанията още през 2013 г., когато заема поста мениджър "Потребителска техника" за България. Атанасов има повече от 15 години опит в IT индустрията. Той е бакалавър по индустриален мениджмънт и магистър по бизнес администрация. Освен това има EMBA от Университета на Амстердам.

Какви са финансовите резултати на Lenovo за финансовата 2018-2019 г.?

- През изминалата финансова година, която за нас е от 1 април 2018 г. до 1 април 2019 г., постигнахме рекордно високи приходи от $51 млрд., т.е. увеличението е с 12.5% на годишна база. Lenovo генерира нетна печалба от $597 млн., или ръст от $786 млн. спрямо предходната финансова година. Печалбата преди данъчно облагане се увеличи с 459% на годишна база и достигна $856 млн. благодарение на стратегията ни за интелигентна трансформация. Групата за персонални компютри и смарт устройства (PC and Smart Devices Group), едно от двете бизнес поделения на IDG (Intelligent Devices Group), отчете високи приходи за цялата финансова година в размер на $38.5 млрд. и печалба преди данъчно облагане на стойност $1.98 млрд. Lenovo e нaй-гoлeмият пpoизвoдитeл нa пepcoнaлни ĸoмпютpи в cвeтa c пaзapeн дял oт 23.4% и нaй-гoлям pъcт cpeд пeттe вoдeщи пpoизвoдитeля – 9.5% гoдишнo.
Второто бизнес поделение на IDG - Групата за мобилен бизнес (Mobile Business Group/ MBG), е с увеличение на печалбата преди данъчно облагане с $464 млн. на годишна база и излезе на печалба през втората половина на годината благодарение на ясния фокус върху подбрани пазари, конкурентния продуктов портфейл и контрола на разходите.

Поделението на Lenovo за решения за центрове за данни Data Center Group (DCG) също отбеляза най-бързия растеж на годишна база след придобиването на сървърния х86 бизнес отпреди 5 години. Приходите нараснаха с рекордните 37% и достигнаха до $6.02 млрд. за цялата финансова година. Най-сериозен принос за силното представяне има бизнесът ни с hyper-converged and software defined architecture, където приходите нарастват съответно с 240% и 96% на годишна база.

Какъв е пазарният дял на компанията в България и каква е спецификата на българския РС пазар?

- Пазарният дял в България за последното тримесечие на изминалата финансова година (1 април 2018 г. - 1 април 2019 г.) е 27.5%, което е значително над средното ниво в глобален мащаб. В този смисъл имаме стабилно влияние на пазара в страната. В сегмента за крайни клиенти отчитаме спад от около 15%, докато в този за бизнес потребителите наблюдаваме ръст с около 12-14% спрямо предходното тримесечие. Тази промяна в нагласите на потребителите до голяма степен се дължи на динамиката и трансформацията на работното място. Много компании се стремят да оптимизират своите разходи, както и да предлагат по-нетрадиционни и по-атрактивни схеми за работа на своите служители. Популярност набира и т.нар. споделено работно място и възможност за "работа от вкъщи". Всичко това обуславя тенденцията за замяната на традиционния офис десктоп с мобилен компютър.

Една от причините за нашия успех е добрият баланс между различните продуктови категории и адаптивността на компанията спрямо локалните нужди на крайните клиенти.

Какво включва най-новата стратегия на Lenovo за "Интелигентна трансформация" и как тя влияе върху поведението на потребителите?

- Стратегията ни за "Интелигентна трансформация" е изцяло подчинена на потребителското преживяване и удовлетворяване нуждите и очакванията на клиентите. Компанията ни предоставя нещо много повече от устройства за работа и забавление. От една страна, усилията ни са насочени към осигуряване на мощни, сигурни, функционални и мобилни лаптопи, които максимално да се синхронизират с ежедневието на своите притежатели. От друга страна, стремим се към това да дадем добавена стойност на решения в областта на смарт устройствата, Data centres, Internet ofThings (IoT) и изкуствения интелект (AI). В тази връзка Lenovo отдавна вече не е само компания за производство на хардуер за персонални компютри.

Кои са новостите в портфолиото на Lenovo и кои са хитовите продукти на компанията през 2019 г.?

- Първият в света персонален компютър със сгъваем екран е един от технологичните пробиви на компанията ни. Добавихме към портфолиото на Lenovo и новия Yoga C930 - лаптоп 2 в 1, при който имаме дебют на Rotating Sound Bar и специално място за съхранение на писалката. Yoga Book C930 е първият лаптоп с двоен екран с E-Ink. Той пренаписва правилата за производителността на преносимите компютри. В бизнес направлението продължаваме с развиването на емблематичната серия ThinkPad, като наскоро предложихме първата сгъваема технология на екрана на компютъра в ThinkReality и ThinkIoT. Мощният ТhinkPad X1 Extreme е бизнес лаптоп, който разполага с иновативни функции за сигурност, както и системите Lenovo Smart office, които са направени, за да създадат по-съвместно работно място за всички.

Потребителите търсят все по-мобилни и леки компютри. Тази тенденция заляга изцяло във форм-фактора на продуктите ни от Ideapad Slim серията – ултратънки, елегантни и леки.

Какви са тенденциите при РС гейминга, какъв е фокусът на компанията в този растящ и печеливш сегмент?

- В гейминг направлението също забелязваме огромен ръст на ултраслим продукти, скокът е с 300%. Друга тенденция е, че все повече потребители избират мощни гейминг компютри, които използват и за бизнес нужди. Това е определящо и за по-изчистения дизайн, с който се отличават лаптопите Legion. Сред отличаващите се продукти в този сегмент е Legion Y740, който вече е с 9-о поколение Intel®Core™ процесор и видеокарта от серия NVIDIA® GeForce® RTX™ 20 Series, които предоставят изключителни гейминг преживявания.

Какви социални инициативи подкрeпя компанията в България?

- Като социално отговорна компания стратегията ни е насочена към подкрепа на иновативното образование. В България Lеnovo е партньор на редица социални инициативи, за което през 2018 г. получихме награда "Благодетел за иновативно образование". Сред проектите, които подпомагаме, са тези на фондация "Дигиталните деца", стартъпи като "Студио Змей", както и младежи, които се развиват в областта на технологиите и науката. Така например много сме горди със Звездин Бесарабов, който тази година завърши Националната природо-математическа гимназия в София. Той разработва успешните си проекти с помощта на ThinkPad и през последните години печели редица награди на международни състезания за млади учени. Наскоро бе удостоен с три награди за участието си в най-големия ученически научен конкурс в света - Intel International Science and Engineering Fair 2019 във Финикс, който се проведе в Аризона, САЩ.

Дигитализацията на образованието в България е много бавен процес, но нашата компания се опитва да бъде част от инициативи, които я подпомагат.