"Лидл България" ще учреди специален фонд в подкрепа на местните производители

Инвестираме допълнителни усилия и ресурси, за да разширим работата си с български доставчици, казва Милена Драгийска, главен изпълнителен директор

"Лидл България" ще учреди специален фонд в подкрепа на местните производители
"Лидл България" ще учреди специален фонд в подкрепа на местните производители
   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Г-жо Драгийска, какви са конкретните мерки на вашата верига за подкрепа на малките регионални производители и специално за изпълнение на Постановление 70 на МС?

- От първите дни на кризата темата с българските производители стана още по-приоритетна за нас предвид трудностите, пред които извънредната ситуация изправи бизнеса като цяло. Затова инвестирахме допълнителни усилия и ресурси, за да разширим работата си с български доставчици и да осигурим допълнителни възможности за тяхната реализация.

Само от началото на кризата сме вкарали в постоянния си асортимент над 90 нови български артикула, като планираме да надхвърлят 100. В този списък влизат както хранителни, така и нехранителни стоки. Голяма част от тях сме предлагали и преди на акционен принцип, но сега вече са част от постоянния ни асортимент. Други са изцяло нови в асортимента. Аналогична е ситуацията и със самите производители - част от тях са наши настоящи доставчици, но има и нови партньори, с които не сме работили до момента. Само за три седмици оборотът, реализиран от тези над 90 нови български стоки, надхвърля 2.6 млн. лв. Потенциалът за развитие е огромен и ще продължи да расте, така че активно ще работим в тази посока. В тази връзка мога да дам пример с няколко нови продукта, които разработихме с нашия доставчик на хляб. Един от ефектите на кризата бе намаляване на потреблението на прясно изпечени хляб и хлебни изделия от "Фурната на Lidl". За да компенсираме тази тенденция, само за няколко дни разработихме 4 нови продукта - замразени хлебчета и кифлички, които хората могат да изпекат вкъщи.

Какви други конкретни стъпки в помощ на местните производители предприемате?

- Освен разширяването на бизнеса на настоящи български доставчици разширихме контактите и започнахме много сериозна и задълбочена работа по списъците с производители, предоставени ни от Министерството на земеделието, храните и горите (МЗХГ). Още от първия ден мобилизирахме допълнителни ресурси и създадохме нужната организация в търговския ни отдел, за да можем да улесним този процес и да потърсим възможности реално да помогнем на конкретни производители, които имат проблеми с реализацията на продукцията си. Проведени са стотици разговори и първите резултати вече са налице. Още за Великден успяхме да реализираме българско агнешко месо от 5 кланици, включени в списъците на МЗХГ. Всяка от тях добива агнетата от по-малки животновъди от няколко региона, т.е. става дума за подкрепа към значително по-широк кръг от производители.

Общо за Великден и Гергьовден агнешкото месо, което предложихме, достигна близо 230 тона от регионите Търговище, Шумен, Разград, Русе, Силистра, Пловдив, Пазарджик, Сливен и Кърджали.

Мога да дам друг пример с плодовете и зеленчуците, където ситуацията е по-сложна, но също успяваме да реализираме напредък. Тук приоритетно започнахме да работим с производителите на ягоди и малини, чиято продукция има най-скорошна нужда от реализация. Успяхме да намерим трима нови за нас доставчици, в които виждаме потенциал за развитие и с които в момента водим активни разговори, като се опитваме да компенсираме трудностите по отношение на логистика, опаковки и т.н. чрез наши вече съществуващи доставчици, които да улеснят процеса. Тъй като процедурата, която изминаваме с всеки наш нов доставчик, отнема месеци, с които в момента не разполагаме, това е начин да осигурим краткосрочно работещо решение, с което да помогнем най-нуждаещите се.

Именно в подкрепа на такива по-малки производители, особено земеделски, но не само, които имат нужда от финансова помощ за сертификация или оптимизиране и модернизиране на процеси, една от мерките, по които активно работим в момента, е осигуряване на специален фонд в размер на 50 хил. лв. от нашия бюджет. Планираме този фонд да бъде значително увеличен с допълнително финансиране от Европейската банка за възстановяване и развитие (EBRD). В момента сме на финала на договорките с тях, така че съвсем скоро ще имаме и повече детайли за конкретните условия и възможности. Това е краткосрочна мярка, която обаче ще има дългосрочен ефект, тъй като ще спомогне за развитие на бизнеса на тези малки и средни производители, ще подобри тяхната конкурентоспособност и ще им отвори нови възможности за реализация.

Това са само част от мерките, по които работим, но постоянното разширяване на партньорството с български производители е стратегическа линия на развитие на Лидл България, далеч преди приемането на ПМС 70. Нашето партньорство върви в две посоки - увеличаване на броя на доставчиците и обема на продукцията им на вътрешния пазар, както и разширяване на възможностите им да реализират производството си на международните пазари. В резултат на тези усилия, само за последната година имаме реализиран износ за над 40 млн. лв., което е ръст от 33% спрямо предходната година. По отношение на реализацията на българския пазар - всяка година нарастват броя на българските производители и обемите, които те произвеждат за нашите собствени марки. Отделно от това, създадохме и успешна линия само за български продукти "Родна стряха", която за 18 месеца увеличи броя на артикулите от 31 на 82 и продължава да расте, включително и в серията "От собствената ферма", фокусирана върху млечни продукти и месо.