Приземяването на Skyscanner

Търсачката за самолетни билети съкращава 20% от служителите си и затваря офиса си в София

В офиса на компанията в София работят 37 души.
В офиса на компанията в София работят 37 души.
В офиса на компанията в София работят 37 души.    ©  Цветелина Белутова
В офиса на компанията в София работят 37 души.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Търсачката за самолетни билети съкращава 20% от 1500 -те си служители.
  • Компанията затваря офисите си в София и Будапеща.
  • Резервациите за полети и почивки минава през най-тежката си криза.

През 2019 повече от 100 милиона души използват Skyscanner всеки месец. Търсачката за полети на базираната в Единбург компания е една от водещите в Европа за сравняване на хиляди оферти и безценен помощник на всеки самостоятелен пътешественик.

Пътуванията обаче бяха силно ударени от пандемията COVID-19, а резервациите на полети и самолети още са в ступор и няма никаква яснота кога ще се излезе от кризата.

В средата на месец юли дойде и лошата новина, официално от името на Моше Рафия, главен изпълнителен директор на компанията.

Skyscanner планира оптимизация на структурата на компанията и централизиране на маркетинг екипите в Обединеното кралство.

В резултат на това компанията съкращава 20% от 1500-те си служители в около 10 офиса по света и закрива по-малките си офиси в София и Будапеща. Поделението на Skyscanner в София беше открито през 2016 г. Офисът беше един от най-модерните на IT пазара, базиран в "Перформ бизнес център" на ул. "Позитано", като в него работеха 37 души, основно софтуерни разработчици. В клона в Будапеща броят на служителите беше малко по-малък - 34.

За първи път надолу

"Въпреки че сме уверени във възстановяването на Skyscanner, в дългосрочен план въздействието на COVID-19 означава, че все още има несигурност колко време ще отнеме пътуването за възстановяване и как може да изглежда то", коментираха от Skyscanner за "Капитал". От компанията обясняват, че защитата на служителите е била основен двигател за действията, които били предприети в последните няколко месеца.

Първоначалните мерки за защита на работните места са включвали замразяване на наемането на служители, освен когато това е крайно належащо. Намаляване на разходите и доброволна промяна на работния модел - намаляване на работното време или доброволно излизане в отпуск, обясняват от компанията. "За съжаление без ясна картина за това кога пътуванията ще се върнат към нормалното, сега трябва да предложим допълнителни промени. Това е стъпка, която се надявахме никога да не се налага да предприемем", казват от компанията.

"Ще имаме период на консултации с нашите служители в София и Будапеща. За нашите офиси в Маями и Сингапур ще има по-малки промени. За онези служители, които напускат Skyscanner като част от този процес, ще направим всичко възможно да се погрижим за тях, от обезщетенията при съкращения, подкрепа при преквалификация, свободно време за вътрешни и външни интервюта за работа. Това е невероятно тежък момент за нашите хора и екипи, така че по време на този процес нашият приоритет - както винаги е - ще бъде да се отнасяме към всички с емпатия, грижа и уважение", продължават оттам.

Коя е компанията

Skyscanner е b2c платформа - от бизнеса към клиента. Модел, подобен на този на компании като Google и Facebook. Екипът b2b пък разработва решения за бизнеса, като дава данни на партньори на компанията или им помага да създадат решение, подобно на това на Skyscanner.

Компанията е основана през 2001 г. от тримa програмисти - Гарет Уилямс, Бари Смит и Бонами Гримс, след като Гарет установява колко е трудно да открие евтини билети до ски курортите, като стартира Skyscanner от стаята си за гости. През следващата година е отворен и първият офис в Единбург. Започва се с нискотарифните авиокомпании, които набират сили в Европа, като трудностите идват от силно фрагментирания европейски пазар с различни езици и култури, за разлика от сравняването на полети в САЩ, където търсачките сравняват по-малко авиолинии и основни летища.

През 2007 г. е получено финансиране от 1.5 милиона британски лири от Scottish Equity Partners и още 1 млн. лири през 2008 г. Една година по-късно уебсайтът стартира на 30 езика. През 2011 г. силното разрастване в Азия довежда до отваряне на офис в Сингапур. Във Великобритания пък е придобит туристическият стартъп Zoombu.

През 2013 г. в Skyscanner инвестира Sequoia Capital, като се излиза извън рамките на полетите и е придобита испанската компания за сравнение на хотели Fogg. Стартира и приложение за коли под наем. Отворен е и офисът в Маями. През 2014 г. следва нова покупка - компания за разработка на приложения Distinction, а мобилните технологии стават фокус на развитието. Започват да се предоставят и аналитични данни на туристическия бранш. Прибавя се и китайски уебсайт за търсене на пътувания - Youbibi. През 2015 г. е отворен нов офис в Лондон, а в Азия се сключва партньорство с Yahoo! Japan.

Петима нови партньори инвестират 128 млн. британски лири в компанията през 2016 г. и растежът се ускорява. Той завършва с придобиването на Skyscanner от Ctrip (сега Trip.com Group) в сделка на стойност 1.4 млрд. британски лири. До този момент това е най-голямото придобиване в туристическия технологичен бизнес в Европа.

Бъдещето на търсенето на самолетни билети обаче остава неясно.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Във ИТ света, да "закриеш офис" не е същото, като в други места. Пояснете дали ще се уволнят служителите в България и Румъния.

    Страшно много фирми затваряха и редуцираха офиси покрай налагането на home office като стандартен работен подход.

    Нередност?
Нов коментар