🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Алекс Брату: Планираме да имаме 50 магазина на JYSK в България

Мениджърът на датската мебелна верига за Румъния и България пред "Капитал"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

От 2010 г. Алекс Брату е кънтри мениджър на JYSK ("Юск") за Румъния и България като част от JYSK Nordic - скандинавския мебелен търговец. След като поема управлението на компанията за региона и започва да отговаря за всичките ѝ активности в страната, "JYSK България" се разраства доста бързо. От три магазина през 2010 г. днес веригата има 35 обекта в страната. Преди да започне работа в скандинавския ритейлър, Брату е търговски мениджър в Intersport, като развива и франчайза на Intersport в Румъния.

Компанията

"Юск Бул" - компанията, чрез която в България оперира датската верига JYSK, приключва календарната 2019 г. с над 152% ръст на нетните приходи, които достигат 131 млн. лв. JYSK влезе в страната през 2005 г., като отвори първия си обект в Пловдив, но започна да се разраства през 2013 г., след като компанията майка придоби собствеността върху магазините, които дотогава бяха на франчайз. Заетите в българското дружество са над 500.

Как се отрази на продажбите извънредното положение заради пандемията, колко магазина затворихте за този период, с колко спаднаха продажбите, наложи ли се да освобождавате служители?

- Изминалите месеци бяха трудни, особено заради създалата се несигурност. Трябваше много бързо да се адаптираме към новата реалност на пандемия. За наша изненада бизнесът продължи да се развива добре, защото хората започнаха да прекарват повече време вкъщи, а много клиенти решиха и да преобзаведат или освежат дома си.

По време на локдауна затворихме 5 магазина, след като властите решиха, че всички магазини в големи търговски центрове трябва да затворят. Едно от най-сериозните ни предизвикателства през първите месеци беше да задържим всички свои колеги на работа, но се справихме. Месец март беше единственият месец, в който и продажбите спаднаха. Но още през април онлайн продажбите се повишиха и се възвърнаха към нормалните си нива от предишните месеци.

Възползвахте ли се от икономическите мерки на правителството в подкрепа на бизнеса?

- Съумяхме да продължим напред по време на пандемията без външна помощ.

Колко магазина открихте в България от началото на годината досега, планирате ли нови до края на годината и къде?

- През 2020 г. досега открихме 5 магазина в България - в Кюстендил, Казанлък, София, Благоевград и Хасково. Единствено JYSK Хасково бе отворен преди пандемията да започне, останалите 4 магазина отворихме след започването на COVID-19 периода. Предстои ни още едно откриване до края на годината - в Дупница, което планираме през декември.

Ще се отрази ли кризата с коронавируса на инвестиционните планове на компанията? Колко магазина ще откриете през следващата година и къде? Колко е оптималната бройка магазини за страната и за какъв период планирате да я достигнете?

- Плановете ни са да отваряме по 5 или 6 магазина в България годишно и въпреки трудните времена успяваме да постигаме тази цел. През 2021 отново ще целим 5 магазина. Разбира се, все още има доста несигурност и никой не знае как ще продължи пандемията, нито кога ще се върнем към нормалността. Планираме през следващите 3-4 години да достигнем 50 магазина в България. Но за да го постигнем, нужно е и да намерим подходящите локации за обектите ни. Нашата концепция за магазини е те да са малки, обикновено около 1300 кв.м.

Какви са резултатите на "JYSK България" за финансовата 2019/2020 г.?

- Нашата финансова година завършва на 31 август и засега е рано да знаем точните числа за "JYSK България". Към момента сме обявили резултатите за JYSK Group за финансовата 2019/2020. И въпреки трудностите през тази година JYSK постига най-високия си оборот изобщо. Рекордният за групата оборот е 4.1 млрд. евро, което е със 7.6% по-висок резултат от фискалната 2018/2019. Скоро ще можем да обявим и резултатите за "JYSK България".

Как компанията подбира доставчиците на продуктите си, колко са българските доставчици и в кои продуктови категории?

- Нашият отдел "Поръчки" е в Дания, но имаме доставчици навсякъде по света. Като член на amfori BSCI (Business Social Compliance Initiative) JYSK прие общовалидния Кодекс на поведение - набор от правила със специални изисквания към условията във фабриките, в които продуктите на JYSK се правят. В България един от най-големите ни доставчици е производителят на матраци TED-BED. Те се продават в магазините JYSK на няколко държави като Румъния, Гърция и България.

Колко е средният касов бон в магазините на веригата в страната? Кои са топ 3 на най-купуваните продукти/продуктови групи в България? Има ли специфика в потреблението в България в сравнение със съседни държави?

- Средният касов бон през последната фискална година е 53.30 лв. Нашите топ 3 продуктови категории за изминалите 12 месеца са: вътрешно обзавеждане, градинско обзавеждане и матраци. Топ 3 продуктите ни са матрак с пяна Gold F85, бюфет Jungen и фибър възглавница Tronfjellet.

В сравнение с Румъния например българските потребители купуват повече мебели за градина и повече обзавеждане и декорация за дома. Също така предпочитат повече континенталното легло, отколкото обикновените легла с рамка и отделен матрак. В сравнение със северните държави тук продаваме повече дивани.

Какво промени коронавирусът в потребителското поведение?

- По време на локдауна през пролетта голям брой клиенти минаха онлайн и предпочетоха да пазаруват през уебсайта ни. Онлайн ръст отчитаме през април и май. След като локдаунът приключи и мерките бяха отслабени, потребителите се завърнаха в магазините.

Как се развива логистичният център в Божурище година след откриването му, магазините в колко държави обслужва?

- Официално дистрибуционният център на JYSK отвори на 12 септември 2019 г. Една година по-късно доставяме стоки до 230 JYSK обекта в следните държави от Балканския регион: България, Гърция, Сърбия, Босна и Херцеговина, Румъния. Средно на ден към нашите магазини тръгват между 50 и 60 тира със стоки. В последна фаза сме и на процеса доставките и за онлайн поръчките да тръгват от центъра, като в края на септември ще започнем да доставяме от него стоки, поръчани онлайн в България. Планираме постепенно да стартираме онлайн доставките и за останалите държави. Планираме през следващите месеци и нови откривания на магазини в региона.

Какъв е делът на онлайн поръчките и към какъв дял се стремите? Как се развиват онлайн продажбите по време на пандемия?

- В зависимост от месеца делът на онлайн поръчките варира от 6 до 8%. По време на пандемията, разбира се, процентът се повиши, като пикът беше през април. Сега отново онлайн поръчките са в нормата си от преди. Ние сме ритейл верига с много магазини, искаме да сме представени в по-малките градове, да сме близо до потребителите, защото много от тях искат да имат възможност да видят, пипнат и пробват продуктите, които купуват.

Какво се промени в мениджърския ви стил на управление в резултат на кризата с коронавируса?

- Не съм предприемал кардинални промени в стила си на управление. Трябваше да вземем своевременно решения, особено в началото на коронавирус пандемията, но това е нещо, което се изисква по време на всяка криза.

Смятате ли, че България е добро място за правене на бизнес, какви са препоръките ви за подобряване на бизнес средата?

- Разбира се, смятаме, че България е чудесно място за правене на бизнес и доказателство за това са огромните инвестиции, които направихме в България, когато решихме да отворим дистрибуционния си център тук. Вложихме 107 милиона евро в него. Вярваме в българския пазар и смятаме, че е добро място за правене на бизнес. Разбира се, има поле за развитие и нещата вървят в правилната посока.

Как съчетавате работа и свободно време?

- Винаги съм обичал да работя в ритейл сектора, бих казал, че това е моята страст. Другата ми страст е музиката и това лято успях да издам албум с рок музика. Обичам и катеренето в планината. Така че в свободното ми време свиря и бих искал да изкача най-високите планински върхове.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

Все още няма коментари
Нов коментар