🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Алекс Брату: Пазарът не е пренаситен и има място за още големи вериги

Кънтри мениджърът на JYSK за Румъния и България пред "Капитал"

"Българските производители имат потенциала да излязат на международните пазари", смята Алекс Брату
"Българските производители имат потенциала да излязат на международните пазари", смята Алекс Брату
"Българските производители имат потенциала да излязат на международните пазари", смята Алекс Брату    ©  JYSK
"Българските производители имат потенциала да излязат на международните пазари", смята Алекс Брату    ©  JYSK
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

От 2010 г. Алекс Брату е кънтри мениджър на JYSK ("ЮСК") за Румъния и България като част от JYSK Nordic - скандинавския мебелен търговец. След като поема управлението на компанията за региона и започва да отговаря за всичките ѝ активности в страната, "JYSK България" се разраства доста бързо. От три магазина през 2010 г. днес веригата оперира с 29 обекта в цялата страна. Преди да започне работа в скандинавския ритейлър, Брату е търговски мениджър в Intersport, като развива и франчайза на Intersport в Румъния.

Интервюто е взето няколко седмици преди компанията да обяви резултатите си за финансовата 2018/2019 г.

Статията е част от специалното издание Регал 100, което подрежда най-големите компании в сектор "Търговия" с неговите основи подсектори и прави анализ на тяхното развитие. Вижте още »

Обявихте, че планирате да откриете нови осем магазина в страната през 2019. Колко от тях вече работят и колко предстои да откриете до края на годината?

- Тази година вече отворихме три нови магазина в България - един в Димитровград и два в София. Плановете ни са да открием още два - един в Габрово в края на август и още един в София през есента.

Логистичният център на компанията в Божурище вече работи, какви са неговите параметри и как неговата работа се отразява на бизнеса на групата като цяло?

- Официалното откриване на дистрибуционния център в Божурище беше на 12 септември. Към този момент центърът вече обслужва 80 магазина в България, Гърция и Сърбия. Когато заработи с пълния си капацитет, той ще обслужва пет държави и близо 200 магазина на JYSK, включително тези в Гърция и Румъния. Дистрибуционният център в Божурище е разположен на площ 81 хил. квадратни метра и побира повече от 122 хил. палета. Когато е напълно завършен, центърът ще създаде около 300 постоянни работни места в района.

Защо избрахте България, за да построите този логистичен център? Сред колко други държави кандидатки направите този избор и оправдаха ли се очакванията ви?

- България беше най-добрият избор по отношение на географското ѝ разположение. Преди да изградим дистрибуционния център в Божурище, този в Радомско, Полша, обслужваше 12 страни, сред които Гърция, България и Румъния. Дистрибуционният център в Божурище ще обслужва всички страни в близост. Това ще намали времето за доставка, разходите и влиянието на транспорта върху околната страна. Друга причина, поради която избрахме България, е това, че получихме подкрепа от местните власти, които от своя страна бяха изключително щастливи от реализацията на толкова голям инвестиционен проект в страната. И не на последно място - хората, които наехме в дистрибуционния център, потвърдиха избора на България като добър, защото са много отдадени на това, което правят, и работят упорито.

Инвестицията в логистичния център надхвърля 105 млн. евро, кога планирате да си я върнете?

- На първо място инвестицията в дистрибуционния център в Божурище има за цел да намали времето за доставка и негативното влияние, което оказваме върху околната среда, както и да предложи на нашите клиенти по-добри и по-бързи услуги. Новият дистрибуционен център има значителни предимства от екологична гледна точка, тъй като само на Балканите JYSK ще спестява годишно по около 10 млн. километра при доставка на стоките, продавани в региона. Смятаме това за една от най-необходимите инвестиции за нашето бъдеще.

Според публикувания в Търговския регистър финансов отчет за периода 1 януари - 31 декември 2018 г. компанията отчита над 43% ръст и на продажбите, и на брутната печалба, резултат от какво е този възходящ тренд? Какъв е ръстът при съпоставим брой магазини?

- Ръстът, който имаме в България, идва едновременно от всички магазини, включително и най-новите, които откриваме. Българският пазар харесва продуктите, които предлагаме. Постоянно адаптираме и обновяваме асортимента си и така нашите продукти винаги следват тенденциите на българския пазар и нуждите на потребителите. Уверен съм, че ще успеем да запазим темповете си на развитие във всяко отношение и през следващата година.

Финансовата година за компанията е от 1 септември 2018 до 31 август 2019 - какви резултати очаквате за този период и на какво се дължат те?

- Прогнозираме ръст и за тази финансова година. Положителният тренд от последните години продължава и през настоящата. Също така мисля, че станахме по-видими като марка в България и причините за това са разширяването, отварянето на нови магазини и, разбира се, инвестицията, която направихме в Божурище.

Какъв е делът на онлайн продажбите спрямо общите приходи и какъв е трендът? Как функционира онлайн бизнесът на вашия пазар? Какво се купува най-много по интернет, какво не е възможно да се купи онлайн?

- Делът на онлайн продажбите е около 6-7% от всички продажби и продължава да расте. Като цяло категориите, които имат голям дял в онлайн продажбите, са мебелите, градинското обзавеждане и матраците. Имаме и артикули, които не могат да бъдат поръчани онлайн, това са най-вече тези, които скоро ще излязат от асортимента. Имаме и продукти като огледала и вази, които могат да бъдат намерени единствено във физическите магазини. Целта ни е да предложим на клиентите преживяване, продукти и услуги, еднакво добри както онлайн, така и в магазините на място.

Какви са прогнозите ви за развитие на онлайн продажбите, какъв ръст залагате?

- Средната кошница на онлайн поръчките е с по-висока стойност от тази в магазините и смятаме, че ръстът в онлайн продажбите ще продължи. Хората предпочитат все повече и повече да пазаруват онлайн.

Какво включва асортиментът на веригата? Кои са най-продаваните стокови групи в България?

- В България продаваме същите продуктови категории, които продаваме и във всички останали страни. Това включва мебели за дома и градината, матраци, спално бельо, възглавници, завивки, чаршафи, артикули за декорация, продукти за баня и кухня. Сред най-продаваните продукти в различните категории през последната половин година са комплектът градински мебели ULLEHUSE, матракът GOLD F85 Wellpur, гардеробът VINDERUP и възглавницата TRONFJELLET.

Къде се произвеждат стоките за веригата? Имате ли български доставчици? Какво показва опитът ви на работа с български производители?

- Сред най-големите ни партньори е TED от Пловдив, които са един от доставчиците ни на матраци, и сме изключително удовлетворени от нашата съвместна работа. Работим също и с Kalinel, които произвеждат домашен текстил.

Могат ли български производители да намерят излаз на международни пазари чрез вашата верига? Може ли да дадете примери, ако има такива стоки и фирми?

- Да, със сигурност българските производители имат потенциала да излязат на международните пазари. Още от самото начало избираме своите доставчици така, че да могат да доставят стоки в повече от една страна. TED например произвежда матраци и за "JYSK Гърция". Всъщност предпочитаме нашите доставчици да произвеждат стоки за повече от една страна.

Има ли специфика българският пазар, има ли разлика в потребителските нагласи в сравнение със съседни държави например?

- Една от разликите в България е, че продаваме много повече стоки за декорация в сравнение с всяка друга страна. Българските клиенти купуват и много чаршафи и възглавници.

Компанията функционира в България вече 14-а година. Как пазарът се промени през този период? По кои критерии все още изостава от другите държави в региона и от Западна Европа?

- От 2015 г., когато влязохме на българския пазар, той се разви съществено. Благодарение на това развитие, както и на положителния ръст, ние също вървим напред, отваряме нови магазини и ще продължим да го правим. Ние сме сигурни в българския пазар и виждаме, че и много от потребителите харесват нашата марка.

Има ли място на българския пазар за нови играчи? Защо?

- Мисля, че пазарът в България не е пренаситен, и смятам, че има място за още играчи, особено за големите търговски вериги, ритейлърите.

Какви са плановете на компанията за 2020 г. по отношение броя на магазините в страната и ръста на продажбите?

- Планираме да открием 5 до 7 нови магазина, както и ръст на оборота от 15 до 20% за финансовата 2019/2020 г.

Интервюто взе Мара Георгиева

Все още няма коментари
Нов коментар