🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Да преживееш онлайн събитие

Компанията за 3D мапинг MP Studio създава платформа, която пренася физическите събития в онлайн среда

Екипът на MP Studio вече наброява 10 души, като планират да се разраснат с още двама специалисти в областта на motion графиката и 3D анимацията.
Екипът на MP Studio вече наброява 10 души, като планират да се разраснат с още двама специалисти в областта на motion графиката и 3D анимацията.
Екипът на MP Studio вече наброява 10 души, като планират да се разраснат с още двама специалисти в областта на motion графиката и 3D анимацията.    ©  Надежда Чипева
Екипът на MP Studio вече наброява 10 души, като планират да се разраснат с още двама специалисти в областта на motion графиката и 3D анимацията.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Проектите ни са комбинация от изкуство и технологии" - така описва работата си екипът на българската компания за 3D мапинг MP Studio, който вече близо десет години преобразява редица емблематични сгради по света със светлинните си прожекции. Бизнесът им значително нараства, движен от различни събития, концерти и конференции, които избират да заложат на визуални ефекти, за да впечатлят публиката. През 2018 г. българската компания става и един от организаторите на Фестивала на светлините в Берлин - най-голямото събитие за проекции върху сгради. Разрастването на бизнеса им продължава до март, когато вследствие от пандемията всички планирани мероприятия са отменени или преместени за 2021 г.

Както често се случва обаче, трудните времена раждат нови идеи. От MP Studio решават да създадат алтернатива на физическите събития и през пролетта започват работа върху дигитална платформа, която пренася преживяването от събитията на живо в онлайн среда. През новата платформа се проведе технологична конференция Digitalk 2020, организирано от "Капитал" и фонда LAUNCHub Ventures, която тази година беше в хибриден формат - част от гостите ще присъстват на място в Sofia Event Center, а останалата част онлайн.

На събитие от вкъщи

Събитийната индустрия от напълно блокирана в началото на извънредното положение само за няколко седмици беше пренаситена от уебинари, онлайн дискусии и видеоразговори. С увеличаването на броя дигитални мероприятия обаче намаляваше ангажираността на потребителите. Затова от MP Studio ("Ем Пи студио") започват да работят върху дигитално решение, което пресъздава усещането за физическо събитие. "Искахме да създадем платформа, с която човек може да се потопи в мероприятието без значение къде се намира и в същото време да бъде инструмент, който организаторите ще могат да използват дори след като паднат ограниченията", разказва пред "Капитал" Марин Димитров, който отговаря за продажбите и маркетинга в MP Studio.

"През февруари ще участваме в светлинен фестивал в Тайван и подготвяме един от най-големите ни проекти за международно събитие, който скоро ще обявим", Марин Петков, създател на MP Studio

Така през месеците на отменените събития в календара на компанията екипът се фокусира върху разработването на платформата MP-STUDIO.EVENTS, подходяща както за изцяло онлайн събития, така и за хибридни. Те използват познанията си в областта на визуалните ефекти, за да генерират физическата локация, на която се провежда дадено събитие, и в онлайн среда. "Това прави миксирана реалност и така зрителите онлайн виждат дори повече елементи, отколкото гостите на място на събитието", обяснява създателят на компанията Марин Петков.

Нетуъркингът и възможностите за двустранна комуникация между публиката и лекторите са от ключово значение за всяко събитиe. Затова в рамките на MP-STUDIO.EVENTS екипът създава инструменти за задаване на въпроси, чат, споделяне на визитки и провеждане на анкети с участниците в реално време. По думите на Димитров през профилите си в платформата зрителите могат дори да показват реакции чрез емотикони като ръкопляскане, харесвания и др.

Едно от предизвикателствата при организирането на онлайн събития е представянето на спонсорите, така че брандовете им да бъдат запомнени от аудиторията. През платформата на MP Studio рекламите могат да бъдат позиционирани на различни места от екрана на зрителя.

"Искахме да създадем платформа, с която човек може да се потопи в мероприятието без значение къде се намира, и инструмент, който организаторите ще могат да използват дори след като паднат ограниченията", Марин Димитров, който отговаря за продажбите и маркетинга в MP Studio

За разлика от физическите събития рекламодателите могат и по всяко време да променят посланията си, така че да бъдат адаптирани към съдържанието и публиката. "Можем да предложим интеграцията на рекламното позициониране в 3D среда", казва Марин Петков. Той дава пример с рекламно представяне на автомобил, който може да се появи на сцената като 3D виртуална картина. По думите на Димитров платформата е стъпка в посока разширяване на портфолиото от услуги на компанията, чиято дейност продължава да бъде и разработката на концепция, и визуално оформление на събития.

Да осветиш Берлин

От края на 2018 г. MP Studio е сред организаторите на най-голямото събитие за проекции върху сгради - Фестивала на светлините в Берлин, а Марин Петков е избран за арт директор. Покана да станат част от фестивала получават, след като през 2015 и 2018 г. българското студио спечели награди за светлинните си проекти върху Бранденбургската врата и телевизионна кула на Александерплац. "Студиото ни координира визиите, творческите предложения, комуникацията с други артисти, клиенти и институции", обяснява Петков.

В рамките на фестивала в продължение на 10 дни светлинни артисти от цял свят украсяват със светлинни инсталации и шоута емблематични сгради в германската столица. Събитието привлича милиони посетители и превръща октомври в най-силния туристически месец за града. Шестнадесетото издание на фестивала се проведе тази година по изключение през септември и със значително по-малко участници и инсталации. От MP Studio също участват с 33 светлинни проекта, но вече не се състезават в конкурсната програма. "Целта ни беше да не предизвикваме струпвания и затова на много от ключовите инсталации имаше камери, които предават на живо в полицейски участъци, и ако има събрани над 5 хил. души на едно място, инсталацията се изключваше", разказва Петков.

Фестивалът в Берлин се превръща в още една възможност за генериране на приходи от MP Studio. Миналата година е най-силната за бизнеса на българската компания с екип от 10 души. Основното им дружество отчита 1.7 млн. лв. приходи, или близо три пъти повече в сравнение с 2018 г. Печалбата пък се равнява на 220 хил. лв. Компанията "Ем Пи студио интернешънъл", през която минава дейността по фестивала, отчита близо 400 хил. лв. приходи и 138 хил. лв. печалба.

За разлика от силната 2019 г. очакванията на екипа са тази година да отчетат спад на оборота. "Надяваме се все пак да приключим 2020 с ръст спрямо 2018 г.", казват от компанията.

Оптимизъм за 2021 г.

Много от събитията с участието на MP Studio тази година са отменени за 2021 г. В комбинация с новите планирани проекти по думите на екипа графикът им за следващата година е изцяло запълнен. "През февруари ще участваме в светлинен фестивал в Тайван и подготвяме един от най-големите ни проекти за международно събитие, който скоро ще обявим", казва Петков. Екипът работи и по организирането на фестивал в София, който ще се проведе през май. Повечето проекти изискват и разширяване на екипа, като към момента компанията търси специалисти в областта на motion графиката и 3D анимацията. "Стремим се да се разрастваме, но не и е твърде бързо, за да можем да реагираме при евентуална промяна в търсенето", казва в заключение Марин Димитров.

Повече за Digitalk 2020 на www.digitalk.bg и www.facebook.com/digitalkcon