🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Третият завод на Liebherr в Пловдив - за бетоновози

Германският концерн е най-големият производител на машини и оборудване в страната. В новата фабрика инвестицията е 17 млн. евро

Базата за бетоновози официално бе открита на 1 юли, но действа оперативно от почти година
Базата за бетоновози официално бе открита на 1 юли, но действа оперативно от почти година
Базата за бетоновози официално бе открита на 1 юли, но действа оперативно от почти година    ©  Антон Чепилски
Базата за бетоновози официално бе открита на 1 юли, но действа оперативно от почти година    ©  Антон Чепилски
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • През 2000 г. Liebherr отваря първото си производство в страната - за хладилници.
  • Новото предприятие от групата ще работи основно за европейския пазар.
  • Сградата на завода сега е наета, но се водят преговори за покупката й.

Германската Liebherr Group официално отвори своя трети завод в Пловдив - "Либхер конкрийт технолоджи". Новата фабрика произвежда части за възли, бурета за бетоновози и сглобява бетоновози. Инвестицията е 17 млн. евро - 15 млн. за завода и помещенията и 2 млн. за преноса и купуването на нова апаратура. Заводът отново е в южната част на града, част от "Тракия икономическа зона" (ТИЗ), където са разположени работещите от години два други завода на групата - за хладилници и за климатични системи.

Liebherr е най-голямата индустриална група в България. В класацията на "Капитал 100" през 2021 г. в сектор машини и оборудване първото дъщерно дружество на германския концерн в страната - "Либхер хаусгерете Марица", застана начело с приходи от над половин милиард лева. Производителят на хладилници в момента има над 2100 служители. Втората фабрика в зоната е за климатични системи за влакове - "Либхер транспортейшън системс Марица", имаше приходи от 58 млн. лв. през 2020 г. и 280 служители. В работещия от около година нов завод за бетоновози работещите са 117.

От Пловдив към Европа

Произведените изделия в Пловдив ще отиват в главното машиннопроизводствено звено в Бад Шусенрийд, Германия, както и директно продавани в Източна Европа, Израел и Саудитска арабия, като 80% от тях ще са за западния пазар и 20% за другите.

На откриването присъстваха Филип Либхер, член на административния съвет на Liebherr-International, холдинговата компания на Liebherr Group, и отговарящ за дивизията "Бетонна техника"; Богдан Богданов, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции; Йордан Иванов, областният управител на Пловдив; Стефан Стоянов, зам.-кмет по образование, бизнес развитие и европейски политики на Пловдив; Кристоф Айххорн, посланик на Федерална република Германия; Мариана Чолакова, почетeн консул на Федерална република Германия в Пловдив; инж. Пламен Панчев, изпълнителен директор на "Тракия икономическа зона", както и партньори на фирмата от различни държави.

"Благодарение на нашите колеги тук и в Бад Шусенрийд заводите ни на двете места са оптимално свързани и функциониращи един с друг. Отварянето на този завод позволява на всичките ни заводи в сектора да могат да се фокусират върху ключовите си компетентности, което ще ни позволи да предложим и солидно развитие и сигурност на нашите работници", коментира Филип Либхер.

Всяка година Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) прави проучване сред германските компании тук и им задава следния ключов въпрос: доволни ли сте от инвестицията и бихте ли я направили отново? Повече от 90% от германските компании, инвестиращи в България, казват "Да, доволни сме и бихме инвестирали отново." Това е невероятно число, в други страни вероятно е по-малко.

Кристоф Айххорн
Кристоф Айххорн

посланик на Федерална република Германия в София

Не ново начало, а гласувано доверие

Официалното откриване на завода не означава, че той сега започва своите дейности. Според Георги Куфаров, производствен директор на "Либхер конкрийт технолоджи", историята започва преди четири години, когато германската централа търси да намери ново място за около 20% от производството си. Първоначално звеното в Пловдив действа изцяло под опеката на "Либхер транспортейшън систъмс" и е с малък екип. Качеството на производство и ефективността в България според Куфаров, карат централата да преосмисли своите намерения и постепенно да увеличи процентите на производство в Пловдив и да инвестира в нов завод.

Различното в този завод е, че самата производствена сграда не е собственост на Liebherr, а в момента се използва под наем и текат преговори за нейното откупуване от сегашния и собственик - "Променергомонтаж" АД, собственост на братята Кремен и Мирен Красин.

Това е единственият такъв завод за производство на бетоновози на Liebherr в Европа и ще трябва да изпълни годишните цели от 2400 изделия, като поне 400 от тях да са бурета за бетоновози. В момента в "Либхер конкрийт технолоджи" работят 117 души. На фона на краткосрочната стачка в друг завод на групата (виж тук и тук) производственият директор коментира, че служителите в завода са доволни от заплащането, което според него е и над средното за региона, и условията и не е имало до този момент случай на недоволство в това отношение.

"Повече от половината от работещите в завода са директно обучени от нас. Това са бивши бармани, сервитьори и други професионалисти, които по време на пандемията търсеха професионално преориентиране", коментира Куфаров.

Дивизията "Бетонна техника" на Liebherr отчита оборот от 219 млн. евро за 2021 г., което е и с 26 млн. повече от предишната финансова година.

Във финансовия си доклад те посочват, че и най-голямата инвестиция на сектора за годината е основаването и отварянето на новия завод в Пловдив. От германската компанията очакват и растеж в дивизията 'Бетонна техника", дължащ се на вече потвърдените поръчки за следващата година и развитието на пазара.



Произведено в Пловдив

Освен производство на части в "Либхер конкрийт технолоджи" ще се правят и монтажни дейности по шасита на клиентите на компанията от Източна Европа, Израел и Саудитска Арабия. Това ще се случва, като техните бетоновозни изделия ще бъдат монтирани върху камиони, които крайният клиент ще докарва до завода, а Liebherr ще се заема изцяло да ги монтира.

По отношение на материалите нужни Куфаров коментира, че те вече имат на склад нужните суровини за една година напред, но занапред има неясноти, тъй като до скоро техен основен доставчик е била Украйна. При търсенето на суровини от алтернативни източници, вече има резултати, включително и намерени такива от България и региона.

Производственият директор обясни, че за момента не търсят да разширяват екип си, защото на са производствения си максимум по 3-годишния си план.

Групата

Основана през 1949 г., Liebherr Group днес включва над 140 компании из всички континенти и има над 49 хил. служители. Групата, която е и сред най-големите производители на строителни машини, има приходи 11.6 млрд. евро и 545 млн. евро печалба за миналата година.

Централата на групата се намира в Буле, Швейцария, и всичките акционери в нея са членове на германското семейство Либхер.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivangabrovo avatar :-|
    ivangabrovo

    Сама по себе си добра новина.
    Някои от подробностите, обаче, са интересни и не говори добре за Капитал да ги пропуска или да не се интересува от тях; както за това предприятие, така и за други на големи за българските мащаби компании.
    Като, например, дългия период от започването на проекта до пускането на първа продукция. Причини? Мога да посоча две. 1) Непознаване на пазара на работна сила в района - предлагаха се заплати /за квалифицирани заварчици, например/, каквито отдавна не са привлекателни в България. 2) Не добре подбран управленски състав - хора без компетенции и практика, дори и в България в създаване и управление на линии за серийно производство на относително големи заварени конструкции с високи изисквания за качество.
    Друга подробност - преработването в движение на главната инвестиционна цел - прхвърляне в България на производството на бетон-миксери, монтитрани на ремаркета и закриване на производството им в Германия.
    Иначе - желая спорна работа на хората в Радиново и повече журналистически хъс на хората в Капитал.

    Нередност?
Нов коментар