🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Грейнстор" с първи стъпки към международно развитие

Стоян Вълев, изпълнителен директор на "Грейнстор"

Компанията навлезе на два нови пазара - Румъния и Гърция, коментира Стоян Вълев, изпълнителен директор на "Грейнстор"
Компанията навлезе на два нови пазара - Румъния и Гърция, коментира Стоян Вълев, изпълнителен директор на "Грейнстор"
Компанията навлезе на два нови пазара - Румъния и Гърция, коментира Стоян Вълев, изпълнителен директор на "Грейнстор"
Компанията навлезе на два нови пазара - Румъния и Гърция, коментира Стоян Вълев, изпълнителен директор на "Грейнстор"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Каква е мисията на "Грейнстор"?

Мисията на "Грейнстор" е да дадем сигурност и да спомогнем ежедневието на нашите клиенти да бъде малко по-предвидимо. Стремим се винаги да имаме възможност да предложим най-добрата цена за продукцията на земеделските производители, от които купуваме, когато те решат да продават. Искаме да им докажем, че договорът с нас е неприкосновен и ние винаги ще им платим в срок и ще извозим стоката по график. На преработвателите, с които си партнираме, даваме гаранция за качеството на всеки камион, доставен от нас. Гарантираме изпълнението на всеки договор в срок, с нужното качество и на договорената цена, за да могат те да планират производството си около нашите доставки. Тези на пръв поглед очевидни концепции стават все по-важни и трудно изпълними на фона на процесите на деглобализация, които прекъсват световните вериги на доставка, но нашата мисия е да бъдем златният стандарт в зърнотърговията и винаги да изпълняваме поетите ангажименти.

Какви са вашите очаквания за развитие на зърнените и маслодайните пазари?

При анализа на пазара на зърнени и маслодайни култури България не трябва да се разглежда като самостоятелна единица и да се следят основно вътрешните добиви и консумация, тъй като, бидейки страна износител, ние сме част от голямата картина, която не се определя на местно ниво. Също така от огромно значение са специфичната обвързаност на финансовите и физическите пазари, пазарите на нефт, обменните курсове между световните валути. Уповавайки се само на вътрешна информация, рискуваме да вземем грешни решения, които да костват скъпо.

В рамките на последните три години станахме свидетел на две събития, които можем да опишем като "черни лебеди", мащабна инфлация и началото на рецесия. В нашия сектор това доведе до невиждана волатилност на глобалните пазари, както и пренареждане на световните логистични потоци. В обобщение мога да кажа, че запасяването по време на ковид кризата и забавянето на износа от Украйна и Русия вследствие на военните действия между двете държави, които са водещи световни производители на пшеница, царевица и слънчоглед, доведе до рекордни цени на всички суровини и впоследствие на хранителните продукти.

В началото на лятото същите тези високи цени започнаха да унищожават част от търсенето и да променят традиционните програми на консуматорите. Ако допреди една година мнозинството от преработвателите набавяха между 30% и 50% от нужните земеделски суровини по жътва, сега всеки купува месец за месец. В комбинация с огромната реколта на пшеница в Русия и зърнения коридор от Украйна цените на всички зърнени пазари паднаха с близо 30% от пиковите им стойности през май.

След този спад нашите очаквания са за сравнително стабилни цени до края на годината. Свитата консумация и негативните очаквания на преработвателите водят до натиск надолу, но високата себестойност на земеделците по света и продължаващата инфлация не позволяват спадът да продължава. Но на база опита ни знаем, че всяка прогноза е предпоследна и можем да очакваме едно или няколко събития, които да въздействат на световните пазари. Русия може да затвори зърнения коридор и да спре потока на пшеница, царевица и слънчоглед от Украйна. С новопридобитата си военна техника Украйна може да продължи да нанася удари по руската флота и така значително да намали потенциала за износ от Русия. Енергийната криза и очакваната рецесия в Европа имат потенциала да нанесат значителни икономически вреди на консумацията на хранителни продукти и биогорива. Пазарът е непредвидим и никой не знае какво ще се случи и затова съветът към нашите партньори е да изберат балансирана стратегия, насочена към минимализиране на пазарните рискове.

Как се отразява пазарната ситуация на плановете ви за развитие през 2022 г.?

В "Грейнстор" следим международните пазари на зърнени и маслодайни култури ежедневно, но също така и цялостната икономическа и политическа ситуация. Избягваме спекулативен подход по отношение на търговската си дейност и залагаме на дискаунтър стратегията, развита от "Уол-Март", което ни позволява да минимализираме рисковете. През 2022 г. направихме сериозни крачки за международното развитие на "Грейнстор" спрямо дългосрочните ни цели. В началото на годината регистрирахме "Грейнстор A.E." и вече разполагаме с търговски екип от млади гръцки професионалисти в трите основни земеделски региона. За краткия си период на съществуване колегите могат да се похвалят с изкупуването на значими количества от гръцки фермери. В процес сме на придобиване на две зърнобази на ключовите за нас локации - Солун и Александруполис, които ще помогнат "Грейнстор А.Е." да се превърне във водеща фирма на местния пазар.

В средата на годината регистрирахме и "Грейнстор S.r.l." в Букурещ. Ползваме нашето ноу-хау, за да се развием на румънския пазар, който е близо три пъти по-голям от българския, но следва същата пазарна динамика. Вече сме изградили част от екипа и очакванията ни са до края на годината да сме заработили активно на пазара на северната ни съседка.

От изключителна важност е, че и на двата пазара сме решили да спазим принципите на работа, които прилагаме в България, където винаги, без значение от пазарната ситуация, поставяме отговорността и изпълнението на поетите ангажименти към нашите клиенти на първо място, поддържаме високо и постоянно качество на предлаганата услуга и непрестанен стремеж към дигитализация и технологична иновация във всяка дейност, касаеща нашата работа. Високопарно звучащи думи, но наистина в ежедневната ни работа всяко решение на всяко ниво се взима на база гореспоменатите принципи. Пред това да спечелим повече ние избираме да спазим поетия към земеделеца ангажимент. Вместо нашият търговец да направи една сделка повече за деня, ние правим качествен анализ на зърното с преносима специализирана апаратура на място, за да бъдем възможно най-точни при ценообразуването, чрез което да спечелят и двете страни. Това е култура на работа, която се гради и препредава с години отгоре надолу в структурата на фирмата.

Не губим фокус върху подобряване на услугата и на местно ниво. Тази година започнахме планирана инвестиция в собствен автопарк, чрез който да гарантираме оптимално обслужване на нашите индустриални клиенти, базиращи производствения си процес на ритмични и прогнозируеми доставки на суровини. По този начин успяваме да обхванем още един аспект от променливите величини, от които зависи дали ще има налице качествена услуга.