"Спорт Депо": пионерите на една епоха

Пътят на "Спорт Депо" от малка семейна компания до върха в търговията със спортни дрехи и обувки в България

Николай, Красимир и Димана Цонoви
Николай, Красимир и Димана Цонoви
Николай, Красимир и Димана Цонoви    ©  Минко Минев
Николай, Красимир и Димана Цонoви    ©  Минко Минев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Книга на семейния бизнес

Историята на семейството на Красимир, Димана и Николай Цонови и тяхната верига за спортни стоки "Спорт Депо" е част от четвъртото издание на "Книга на фамилния бизнес в България". Проектът се реализира от EY Bulgaria в партньорство с вестник "Капитал" и е част от глобалната инициатива на EY за фамилните компании и приемствеността между поколенията.

Той е най-големият противник на гъвкавото работно време и на работата от вкъщи (home office), прекарал е десетилетия от живота си, работейки 6 дни в седмицата. Тя прави малка революция в семейната фирма, подкрепяйки по-гъвкавите модели в работната организация, и държи на уикендите си. Той вярва, че е задължение на всяка компания да отделя част от приходите си за благотворителност и да посвещава част от вниманието си за достойни каузи и инициативи, за да се развива обществото към по-добро.

Те са Красимир, Димана и Николай Цонови, основателят и собственик на "Спорт Депо", дъщеря му, която през 2021 г. е завършила бакалавърска степен в чужбина и веднага след това се присъединява към фирмата, и синът му Николай, който за последните 15 години е извървял пътя от първото стъпало до върха в семейния бизнес.

Вълнуващата история на най-голямата семейна компания в ритейла на спортни дрехи и обувки в България започва през 1998 г., а новото сега е, че човекът, който създава и успешно ръководи бизнеса през всичките тези години, отстъпва място на поколенията след него. Само преди месец синът на Красимир, Николай Цонов, поема компанията като изпълнителен директор и маркира пътя на втората генерация в управлението, а дъщерята Димана внася свободния подход на най-младото поколение.

Пионерите на една епоха

Началото на веригата за спортни стоки Sport Depot в България е поставено преди повече от 20 години, а днес компанията е най-големият търговец и вносител на спортни стоки, като е изключителен представител за по-голямата част от 150-те марки, с които работи. Има 27 магазина Sport Depot в страната, а също и магазини в Гърция, Сърбия и Румъния.

Когато тръгва към това начинание, Красимир Цонов едва ли си е представял, че е възможно да стигне до тази точка и ще управлява холдинг, чиито годишни приходи са няколко десетки милиона лева. 90-те години на миналия век не са време, в което човек може да си позволи такива смели мечти. Но дори и с несигурностите и предизвикателствата си това време дава поле за изява на личната инициатива и отваря вратите за успеха.

Красимир е завършил Техническия Университет в София, като в последствие е докторант и преподавател по електроника. "Те обаче не ме назначиха на постоянно място, а само ми предложиха да водя лекции и упражнения като хоноруван преподавател, тоест да запълвам часове. Да запълвам, ама аз вече имах семейство и дете, за които трябваше да се грижа. Притиснат от този факт, имах два избора - или да се върна във Враца, където имах жилище, или да започна нещо, което да ми донесе повече приходи, отколкото непостоянната работа в университета", разказва той.

Първоначално се насочва към внос на електроника за охранителна дейност - аларми за автомобили и жилища. Годините на прехода са време на ширеща се битова престъпност и алармите за автомобили са много търсен продукт. Стоката се купува в долари от Китай, което научава младия бизнесмен на финансова култура, което се оказва безценно в годините на хиперинфлация. Търговията с Далечния изток му помага да навлезе в спецификите на международната спедиция, които знания той използва и до днес. Финанси за стартирането на бизнеса идват от спестени от него и съпругата му пари и полученото от сватбата. Бизнесът изживява много промени и се запазва, но отстъпва по важност на една нова възможност.

Поводът за старта на "Спорт Депо" е съвсем различен. Красимир дава назаем пари на приятел, който се затруднява да ги върне и прехвърля контрола на фирма за внос на фитнес уреди. "Първоначално само с идеята да възвърнем инвестираното, но след това започнахме да надграждаме със спортни дрехи и обувки, за да стигнем след 23 години до откриването на най-големия магазин със спортни стоки в региона, Sport Depot MEGA STORE на "Цариградско шосе", разказва основателят на веригата. Онези години в началото са времена на проби и грешки, в които неизменно до него в бизнеса е и съпругата му.

Развитие във всички посоки

Повратна точка в развитието на "Спорт Депо" е сключването на договор за франчайз със SPORT 2000 International, една от водещите т.нар. buying groups в Европа за индустрията на спортни стоки с над 3800 магазина в 24 държави и приходи над 6.3 млрд. евро (през 2021 година).

Магазините се преобразуват от шоурум за фитнес уреди в съвременен спортен магазин с голямо разнообразие от екипировка за различни спортове и широка палитра от марки. Започва поетапното отваряне на нови обекти и работа по налагането на световните спортни марки на българския пазар. Днес българската верига има 23 собствени магазина плюс 4 на франчайз. В тези 27 влизат и магазините с бранда District, който е в премиум сегмента за дрехи и обувки. "Позиционирали сме District в по-високия ценови клас. Там освен луксозните градски модели на adidas и Nike предлагаме и обувки от марки като Lacoste, Tommy Hilfiger и Guess. В тази верига имаме достъп до продукти от най-високото ниво на марките", казва основателят на "Спорт Депо". По думите му пазарът става все по-труден и търговията на глобално ниво се случва в една все по-конкурентна среда, в която клиентът е крал.

От 2019 година "Спорт Депо" държи франчайз правата на SPORT 2000 и за Гърция. "Гръцкият ни франчайз се развива много добре, даже по-добре от българския. В Гърция имаме магазини в шест града, а в момента сме във финален етап на откриване на франчайз обекти и на о. Крит и в Атина", казва Цонов. Техният опит показва, че е трудно да се спечели доверието на клиентите и търговците там, защото гърците са свикнали да живеят отделени от останалата част от Европа и да нямат досег с международни фирми на тяхна територия.

Спорт Депо

• Година на създаване: 1998 г.

• Оборот: 90 млн. лв.

• Печалба: 3 млн. лв.

• Ръст: 10%

• Брой служители: 550

Извън физическата търговия в магазините веригата има и добре разработен собствен онлайн магазин. Делът му от бизнеса в последните години расте и развитието му е еднакво важна част за бъдещия успех на цялата фирма.

Развитието на международната дейност е застъпено и чрез собствени дружества в няколко държави, сред които Сърбия и Румъния. "В Румъния стартирахме през 2007 г., но това е най-ефективната ни фирма. споделя Красимир. През румънското дружество в момента работят онлайн магазини в Германия и Италия, а предстои да стартират във Франция и Испания. От България е предвидено да се управляват и новите онлайн магазини на Sport Depot в Хърватия и Словения."

Вторият по големина бизнес на семейството е свързан с охранителната дейност. Дейността е свързана с дистрибуция на системи за сигурност и контрол, както и предоставяне на технически решения на дилъри и клиенти. Фирмата се казва SysTeh и в годините с нея активно се занимава вече покойната съпруга на Красимир. Очакванията са през 2022 г. приходите да достигнат 15 млн. лв., а заетите да са 55 души. Компанията има офиси в Бургас, Пловдив, Варна и Велико Търново, също така и в чужбина - в Сърбия и Босна и Херцеговина.

Да предадеш нататък

Преди време родителите прехвърлят на децата си голяма част от дяловете си в дружествата. В момента формално младото поколение има по-голям контрол върху бизнеса. "Но в решенията делът ни е равен и ги вземаме заедно", шегува се дъщерята Димана. Тя и брат й са емоционално свързани с компанията през целия им живот. Още като ученик и студент Николай помага през летните ваканции, а официално професионалният му път в компанията започва преди 15 години. Той е еднакъв и за него, и за Димана - и двамата започват от най-ниското ниво, за да минат през повече звена и да научат различните аспекти от дейността на фирмата.

Николай идва във фирмата, след като е завършил образованието си в Германия и е работил в софтуерния гигант SAP. В "Спорт Депо" заема различни позиции през годините и много пътува, за да представлява фирмата пред международните партньори. В последните 7 години е търговски директор, а от 2022 г. е изпълнителен директор.

Димана се включва в семейния бизнес, след като е завършила финанси в престижния икономически университет Bocconi в Милано, Италия, защото не смята за уместно да започне магистратура в годините на бурното развитие на ковид пандемията, когато ще се наложи да учи от дистанция. Започва в продуктовия отдел и намира работата си за много интересна. Основните задължения включват планиране на асортимент за следващата година, следене на продажби и активна комуникация с всички останали отдели по жизнения цикъл на продукта. "Не искам да заемам място само защото съм дъщеря на шефа. Към мен има големи очаквания, а и аз самата си ги поставям. Някои от хората тук ме познават от 5-годишна, няма тайни и работя еднакво както и останалите. Баща ми е създал тази фирма, брат ми е продължил да развива нови сфери на бизнеса, а през последната година навлизам и аз със същия ентусиазъм да се уча и да помагам със свежи идеи", казва тя.

Красимир е на мнение, че децата му се включват адекватно в модерните тенденции. "Аз нямам Фейсбук, а не може компания, в която немалка част от маркетинга минава през този канал, да се управлява от човек без Фейсбук", казва той.

Основният урок, който се надява вече да е предал, е, че когато човек се труди, няма как да не постигне резултати, дори да отнеме по-дълго време. "Акълът е едно, а трудолюбието съвсем друго. На мен и моята съпруга винаги един от двата дни в уикенда ни е бил работен - най-често неделя. Това при децата не се случва, но сега времената са други, работата е достъпна навсякъде през телефона и не очаквам от тях да копират нашите работни навици", споделя той.

Духът на компанията

Що се отнася до Краси, както го наричат почти всички в офиса, за него остава задачата само да наглежда финансите. Казал е на всички да влизат в офиса му само по такива въпроси, защото те имат нужда от повече внимание и там неговият опит е най-ценен.

В "Спорт Депо" България заетите са вече 550 души, а в холдинга с всички фирми - около 700. Краси Цонов познава почти всеки от тях и е горд, че повечето мениджъри са отгледани вътре в компанията. В Търговския отдел, или както му казва той - "локомотива на фирмата", почти няма човек с под 10 години стаж. "А моята задача каква е? Когато идвам сутрин, задължително е да кажа на всички добро утро, да кажа нещо, с което да ги разсмея. Опитвам се да е винаги интересно и винаги приятно. Това е моята роля - да поддържам духа в екипа", обяснява той.

Най-голямото предимство на семейния бизнес според него е лесната и бърза комуникация: "Ако има идея, още в рамките на деня я коментираме и ако е стойностна, се реализира. Едно решение се взима много по-леко, когато няма нужда да мине през няколко нива на одобрение и накрая през съвета на директорите."

За него удоволствие сега е и всяка сутрин да кара внучето си на детска градина и покрай него да намали темпото. Развитието на компанията в следващите 5 години си представя да е ориентирано повече към пазарите извън България. Казва, че продължава да идва в офиса в пълна кондиция и отлично настроение. "Сутрешното кафе в офиса и обедните срещи съм запазил, но бавно отстъпвам място за младите при управлението. Много е изморително да продължавам да следя всичко, все пак бизнесът се е разширил много през последните 10 години", обяснява Цонов-старши и се шегува, че чака момента младите да го "изгонят" от фирмата. Дава за пример собствениците, които след една възраст даже не знаят къде са новите офиси на фирмите им.

Енергията на младите



Новият изпълнителен директор на "Спорт Депо" Николай Цонов е завършил математика в Университета в Хайделберг, Германия. Личният му интерес е към история и езици, в които дисциплини най-старият германски университет е много силен, заради което Николай паралелно следва антична история. Силно му повлияват немското отношение към баланса в света и значението на обществената отговорност, което се проявява както в личния му живот, така и в работния му подход.

След края на следването известно време остава да работи в софтуерната фирма SAP. Казва, че двете компании си приличат в стремежа за създаване на корпоративна култура и ефективни структури. Това, заради което се е върнал, е стремежът да въведе по-глобално мислене в семейната фирма, защото този вид бизнес много или малко е органичен от кръгозора на собствениците си, докато корпорацията винаги гледа нагоре, най-малкото за да се представи добре пред вложителите си. Смята, че ще му отнеме 20 години да постигне това, като 15 вече са минали.

Николай вярва, че фирма "Спорт Депо" има мисия - да подобрява качеството на живот чрез спорт. С негова инициатива "Спорт Депо" се ангажира в различни социални проекти и спортни събития за деца.

Той продължава да работи рамо до рамо с баща си, най-вече заедно да четат финансовите отчети, в което по думите му баща му е много силен. "За устойчивостта на една фирма е много важна финансовата стабилност и това, което виждам в много фирми, е как членовете на семейството се включват в именно това звено", казва Цонов младши. Със сестра си се съветва по много въпроси, защото тя внася перспективата на младите.

Най-ценният урок, който е получил от баща си, е да бъде добър с хората, защото това се отплаща. Ще предаде на сина си, че успехът е да си удовлетворен от това, което правиш.
Все още няма коментари
Нов коментар