Trafigura може да загуби над 500 млн. долара заради измама с никел

Търговецът твърди, че доставените товари не съдържат закупения метал, като много кораби още са на път

Според френската компания голяма част от поръчката все още е на път, но вече е записала максимално очакваната загуба
Според френската компания голяма част от поръчката все още е на път, но вече е записала максимално очакваната загуба
Според френската компания голяма част от поръчката все още е на път, но вече е записала максимално очакваната загуба    ©  Unsplash
Според френската компания голяма част от поръчката все още е на път, но вече е записала максимално очакваната загуба    ©  Unsplash
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Френска компания за търговия със суровини твърди, че е жертва на измама от страна на индийски бизнесмен.
  • Доставени товари в края на 2022 г. не съдържат метала, докато голяма част от поръчките все още са на път.
  • Това не е първият случай на измами, свързани с търговия на цветни метали, но инцидентите зачестяват.

На 9 февруари Trafigura, компания за търговия със суровини, публикува изявление, в което твърди, че е станала жертва на "систематични измами", свързани с доставки на никел. Според френската компания измамите са свързани с индийския бизнесмен Пратек Гупта, включително TMT Metals и компании, притежавани от UD Trading Group. Измамата засяга контейнери с никел, транспортирани през 2022 г., които според твърдението на компанията не са съдържали поръчания метал. Измамата още включва представяне на невярна информация и на редица фалшиви документи, като търговецът е започнал съдебно производство срещу Гупта и замесените компании.

"От края на декември 2022 г. насам малка част от контейнерите, закупени от тези компании, са били проверени, когато са достигнали местоназначението си, и е било установено, че не съдържат никел. По-голямата част от пратките остават в транзит в очакване на допълнителна проверка", се казва в изявлението на търговеца. Trafigura пояснява, че нямат доказателства, че техни служители са участвали в измамата, както и че в момента тече задълбочена проверка.

Според хора, запознати с въпроса, цитирани от Financial Times, компаниите на Гупта и Trafigura са търгували около 25 хил. тона никел, но е установено, че някои от товарите са били от метали с много по-ниска стойност от тази на никела. Един пълен контейнер с никел може да струва около 500 хил. долара, пише Bloomberg. Във връзка с тази измама Trafigura съобщава, че ще отпише 577 млн. долара за първата половина на годината, които се изчисляват като максималната експозиция, свързана с измамата. Въпреки тази обезценка се очаква нетната печалба на Trafigura Group за първата половина на 2023 г. да надхвърли нетната печалба за същия период на миналата година.

TMT Metals, Гупта и UD Trading не са отговорили на запитвания на Financial Times. Изданието добавя, че нито един представител на TMT Metals не е отговорил, когато в четвъртък са посетили споделеният офис, където е базиран лондонският ѝ клон. Bloomberg съобщава, че лицето, отговорило на телефона в офиса на UD Trading в Дубай, не е предоставило коментар и е заявило, че Пратек Гупта не е на разположение, а обажданията до лондонския офис на TMT Metals са останали без отговор.

Измами с метали

През март 2021 г. Bloomberg съобщи, че швейцарският търговец Mercuria Energy Group е подписал сделка с турския доставчик Bietsan за закупуване на мед на стойност 36 млн. долара, но когато товарите са пристигнали в Китай се е установило, че металите са били заменени с оцветени павета.

Миналото лято Financial Times съобщи, че Glencore и IXM са спрели доставките за китайския търговец на метали Huludao Ruisheng, след като е изчезнала мед на стойност от около 500 млн. долара. Според изданието 13 китайски търговски компании, 13 от които държавни, са предявили претенции към 300 хил. тона меден концентрат от Huludao Ruisheng на обща стойност около 5 млрд. юана (740 млн. долара), от които едва една трета са се намирали в складовете на компанията.

Все още няма коментари
Нов коментар