Служебният кабинет измисли таван на маржа при продажба на 17 храни

Непазарната намеса едва ли ще свие инфлацията, но това не спира правителството от поредна популистка идея

Икономическият министър Никола Стоянов дори имаше изказване, че е против таван на цени и надценки, но после явно е решил друго
Икономическият министър Никола Стоянов дори имаше изказване, че е против таван на цени и надценки, но после явно е решил друго
Икономическият министър Никола Стоянов дори имаше изказване, че е против таван на цени и надценки, но после явно е решил друго    ©  Георги Кожухаров
Икономическият министър Никола Стоянов дори имаше изказване, че е против таван на цени и надценки, но после явно е решил друго    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Законопроектът предвижда максимален брутен марж от 10% за 17 основни продукта, който да важи половин година и да е задължителен за около 30 големи вериги
  • Фиксираният марж в конкурентен сектор е прецедент за периода след плановата икономика
  • Освен закона кабинетът вече предложи и абсурдна наредба, според която всеки търговец и производител трябва да рапортува сделките си

Серията популистки и непазарни инициативи на служебния кабинет в борбата срещу високите цени на храните продължава с проект на закон. След като пусна сайт с откъслечна информация и написа абсурдна наредба за докладване на всяка продажба на хранителна стока, сега държавата все пак предлага таван на цени. Залага се максимален марж от 10% за 17 основни продукта, който да важи за половин година и да е задължителен за около 30 големи вериги.

Шансът публикуваният за обсъждане Закон за надценките на хранителните продукти да бъде приет вероятно е малък. Първо, защото едва ли ще попадне в приоритетите на бъдещото Народно събрание, а и двете декларирали се като пропазарни партии - ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ, имат мнозинство, с което да отхвърлят идеята. Но по-важно - това е първият опит за налагане на фиксиран нисък марж. Подобна държавна намеса на пазара едва ли е имало от разпада на плановата икономика.

Какво пише в новия закон

Проектът на Закон за надценките на хранителните продукти предвижда със заповед на министъра на икономиката и индустрията, съгласувано с министъра на земеделието, да бъде утвърден списък с храни, към които търговците трябва да прилагат ограничение за максимална надценка от 10%.

Примерният списък включва 17 вида храни: ориз, брашно, два вида хляб, свинско и пилешко месо, кайма, прясно и кисело мляко, краве сирене, кашкавал, яйца, масло, олио, захар, боб, храни за кърмачета. Забранява се включването на имитиращи продукти.

Задължението ще важи за търговци на дребно с над 30 млн. лв. годишен оборот за предходната календарна година. На практика това са не само големите международни вериги в страната като "Кауфланд", "Лидл", "Метро", "Билла", "T Маркет", "КАМ маркет", но и българските "Фантастико", ЦБА, както и регионални вериги като "Булмаг" например, която оперира в района на Шумен, Търговище и Варна. Според служебния министър на икономиката Никола Стоянов в групата попадат около 30 дружества.

Веригите ще са задължени да определят минимум по един продукт от продаваните на най-ниските непромоционални цени от всеки вид храна от списъка, за който ще формират крайна цена с максимална надценка 10% от цената на доставчика преди начисляване на данък върху добавената стойност. Проектозаконът забранява практиката за тези продукти да се издават насрещни фактури за обратни услуги към доставчика. Според Министерството на икономиката и индустрията "по този начин ще се пресекат опитите за заобикаляне на законовите разпоредби, като например търговец декларира, че работи на минимална печалба, но издава фактури за реклама, позициониране и др. към доставчика или производителя".

Публично не е обявено защо правителството се е спряло точно на 10% брутна надценка. От стари отчети на вериги се вижда, че те работят на среден нетен марж от 3-4%. И след шумните акции по проверки от страна на държавата през последните месеци няма дадена публично информация колко средно е брутният марж при основните храни. Така не е ясно дали с новото задължение се предлага да се продава на загуба.

Търговците ще трябва да поддържат достатъчни количества от продуктите с минимална надценка, които ще бъдат обозначени със специален знак.

Огромни санкции

Предвиждат се и санкции при нарушения. Лице, което не определи продукти с максимална надценка, ще подлежи на глоба в размер до 2% от оборота през предходната календарна година. Ако търговецът не предостави данни за определените от него продукти, се налага глоба от 5000 лв., съответно имуществена санкция от 10 хил. лв. Търговците, които не поддържат достатъчни количества от избраните продукти, ще понесат глоба в размер от 5000 лв. до 50 хил. лв., съответно имуществена санкция от 10 хил. лв. до 100 хил. лв.

Контролните функции по изпълнението на закона се възлагат на Министерството на икономиката и индустрията и Комисия за защита на потребителите, подпомагани от НАП и Българската агенция по безопасност на храните.

Нормативният акт ще се прилага за срок от 6 месеца след обнародването му. Няма обяснение и защо точно половин година.

Освен това няма обосновка на глобите, те изглеждат огромни, например в сравнение със Закона за храните, където най-голямото предвидено парично наказание е 110 хил. лв. за юридическо лице, което повторно нарушава разпоредбите за производство и продажба на генетично модифицирани храни. Така излиза, че авторите на законопроекта смятат, че нарушенията по Закона за храните, свързани с безопасност и качество, са по-малко страшни, отколкото да поддържаш достатъчно количества примерно ориз с 10% надценка. Друга тема е, че се създават различни условия за малките търговци и големите вериги, което със сигурност е нарушение на правата на конкуренцията.

От Сдружението за модерна търговия, което обединява 13 от големите търговски вериги в България, коментираха лаконично, че организацията е "категорично против всякаква намеса в свободната търговия, която е предпоставка за изкривяване на пазара. Официално становище по проекта на закон ще бъде предоставено, когато цялостният пакет е достъпен за публично обсъждане."

При публикуването на проектозакона на сайта на икономическото министерство, а и на strategy.bg, няма посочен срок за обществено обсъждане. А той следва да е 30 дни. Въпреки това през уикенда зам.-министърът на земеделието Тодор Джиков обяви, че ще го внесат в първия работен ден на парламента, т.е. срокът за обсъждане няма да се чака.

Мека позиция на КЗК за регистъра за проследимост на храните

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе бързо със становище за проекта на наредба за създаване на Централен регистър за проследимост на храните, но то е доста беззъбо. Накратко, регулацията предвижда всеки производител, вносител или търговец на храни и напитки да рапортува всяка своя сделка пред неограничен кръг от хора от девет държавни ведомства. Това товари фирмата с още бюрокрация, а сделките ѝ стават видими за твърде много чиновници, а оттам и конкуренти.

Единствената критика на КЗК е точно по тази линия. Регулация, която "изисква или поощрява да бъде обменяна или публикувана информация за обем продукция, цени, продажби или разходи на производителя", може да представлява ограничение на конкуренцията," се казва в становището. Затова комисията изисква прецизиране на текста, така че "информацията в регистъра да бъде достъпна само за съответните държавни органи, тъй като противното би означавало бизнес операторите да имат достъп до чувствителна търговска информация, което би представлявало ограничение на конкуренцията" и препоръчва в наредбата да бъде записано "категорично ясно, че бизнес операторите нямат достъп до информацията в регистъра".

Но деветте държавни институции с хиляди служители, които ще имат достъп до чувствителна информация, явно не са проблем според КЗК. Нито пък товаренето с нова административна тежест на целия хранителен сектор.
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    inn avatar :-|
    inn
    • - 1
    • + 4

    Радев продължава да доказва, че някои от идеите му са не по-малко опасни от лудостите на Възраждане.

    Нередност?
  • 2
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev
    • - 3
    • + 2

    Не просто трябва да има проследяване при храните - необходимо е използване на блокчейн протокол за да се знае какви съставки се влагат във всеки продукт произведен у нас. И това да се изписва на етикета ( включително произхода за основните съставки).
    Освен това, в спешен порядък е необходимо въвеждане на дефиниции какво съдържа всяка от храните - примерно процента на протеин в продукта "сирене". Преди поредния многознайко да започне да мяка за някакви виртуални свободи - да обясня - подобни наредби има по целия цивилизован свят.
    Нашите производители обаче това не ги устройва, защото ще спре измамите.
    В крайна сметка използването на наименование на продукт за имитиращ такъв си е измама. https://aktivnipotrebiteli.bg/ %D1%82%D0%B5%D1%81%D1%82/194/%D0%A2%D0%B5%D1%81%D1%82-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D0%B8%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B5-%E2%80%93-%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B2%D1%81%D0%B5-%D0%BE%D1%89%D0%B5-%D0%B5-%D1%82%D0%B0%D0%BC-%D0%BD%D0%B0%D0%BF%D1%83%D0%BA-%D0%BD%D0%B0-%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5

    Прочее, здравето на населението е МНОГО ПО-ВАЖНО от печалбите на разни преработватели и търговци.

    Нередност?
  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 1
    • + 3

    Трудна работа при положение, че повечето неща са внос, а те могат да станат много скъпи ако поиска посредника.

    Нередност?
  • 4
    vzoran avatar :-(
    vzoran
    • - 1
    • + 3

    Аз не бих продавал стоки, които трябва да се контролират по този закон и вероятно веригите също ще се откажат, от което ще пострадат потребителите. Безобразие е дори да се споменава темата. Изглежда правителството се държи деструктивно и е настроено анти-български. Чудя се от къде идва това настроение.

    Нередност?
  • 5
    ichibane avatar :-|
    ichibane
    • - 1
    • + 4

    Kомунизмът си бил отишъл,а?Мотиката която настъпваме от 30г.вече е с нова дръжка,по-сигурна,някакси по-удобна.Това нещо дето ни го подготвят ще е силно коруптивна практика,предполагам това е ясно на всички,и няма да пострадат големите търговски вериги,ами дребните търговци.

    Нередност?
  • 6
    kiro1234 avatar :-|
    Kiril Kirilov
    • - 1
    • + 3

    Поредната недомислица, да не кажа друго.
    ма другарете само това си могат - жалка работа.

    Нередност?
Нов коментар