🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Без стачка на летище София. Синдикатите и концесионерът се договориха за заплатите

Общото увеличение на възнагражденията и социалните придобивки е 20%

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Две години след концесионирането на столичното летище служителите му логично падат от над 2200 на под 1400.
  • Почти 300 души са в две обслужващи фирми - за почистването и безмитната търговия.
  • Новият колективен договор е за две години и идва след два месеца преговори.

Първата стачка на българско летище няма да се състои, след като синдикатите и концесионерът на летище София "СОФ кънект" постигнаха споразумение по новия колективен трудов договор.

От официалното съобщение на аерогарата става ясно, че заплатите се увеличават с 14.5%, но не по-малко от 220 лв. Общото нарастване на пакета възнаграждение и социални придобивки достига 20%.

"Служителите на аерогарата получават допълнителни социални придобивки като медицински застраховки, по-високо от предвиденото по закон възнаграждение за клас прослужено време, ваучери за храна и подаръци, безплатни карти за градски транспорт, допълнителни отпуски", обясняват от летището.

Темата доби обществена популярност, след като икономическият съветник на КТ "Подкрепа" Ваня Григорова публикува в социалните мрежи позиция: "Когато преговорите се изчерпят, на работниците им остава стачката. А на гражданите и товарите - да не могат да пътуват."

Новият колективен трудов договор ще влезе в сила от 1 април 2023 г. и ще е валиден за следващите 2 години. По думите на Екатерина Йорданова, председател на Съюза на транспортните синдикати в България, е постигнато споразумение със силата на диалога, не на натиска. Преговорите по документа продължаваха два месеца, като приключиха на 13 април.

Различията между страните

"СОФ кънект" влезе на летището през пролетта на 2021 г. Една година по-късно през април 2022 г. е подписан колективен трудов договор с концесионера за една година, като тогава възнагражденията са вдигнати с 10% и съответно той трябваше да бъде подновен до края на април тази година.

По него се очертаха няколко основни разногласия между страните. Сред изначалните искания на синдикатите са увеличение на основните трудови възнаграждения с 20%, като по тази линия първоначалното предложение на концесионера е за 13.5% увеличение. По тази точка концесионерът явно е направил отстъпка и е предложил в крайна сметка 14.5%, но не по-малко от 220 лв. Идеята е служителите с по-ниско възнаграждение също да получат по-значителна корекция. Първоначалното искане на синдикатите е било минималната стъпка на увеличението да е 350 лв., подобно на преговорите при корекциите на заплатите в градския транспорт на София.

Основното категорично изискване на синдикатите и служителите е обезщетението при пенсиониране да остане 10 или 15 заплати в зависимост от трудовия стаж на служителя. Обяснението е, че така служителите, които се пенсионират сега, не са в по-лоша позиция от тези, пенсионирани преди това. Желанието на концесионера беше тези обезщетения да бъдат намалени, но в крайна сметка те са запазени.

Клас "прослужено време" също се запазва 1.1%, какъвто е към момента за служителите на летището, като там работодателят също е искал корекция надолу.

Друг според момент са били допълнителните отпуски, които се предвиждат за работа в извънработно време, като те са два вида на летището - към момента те са с по 11 и 9 дни допълнително. По тази точка работодателят е искал намаление с 5 дни, но в крайна сметка са намалени съответно с 1 и 2 дни.

Служителите на летището

От влизането на концесионера на летището текат процеси по дигитализацията и автоматизацията на редица дейности и процеси. Към началото на концесията броят на служителите на аерогарата е бил 2222. От отчета на "СОФ кънект" за 2021 г. става ясно, че разходите за труд на дружеството са били 48.9 млн. лв. Данни колко е средното нетно възнаграждение и в миналото, и новодоговореното няма.

Към момента по информация от летището броят на служителите е под 1400. Около 300 от тях са прехвърлени към компаниите, които поеха почистването на летището и ритейла. Или съкратени са били пенсионираните или напусналите за този период, които са около 500 души.

През пролетта на 2022 г. летището сключи договор с швейцарската Dufry за дейността в търговските зони за период от осем години и половина след международна тръжна процедура и управлява общо тринадесет магазина - 11 от които duty-free и два duty-paid. Към януари осигурените служители на "Дюфри София" са 157.

Почистването беше поверено през март 2022 г. на германската Dr. Sasse, като договорът е за три години с възможност за удължаване с 1 плюс 1 година. По данни на АПИС към януари в софийското дружество "Д-р Засе фасилити мениджмънт" са работили 117 души.

По линия на тези служители, прехвърлени към двете дружества, също има разговори, като преговорите с Dufry текат в момента, а към Dr. Sasse е входирано предложение за колективен трудов договор.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 1

    А това че цървулите работещи на Летище София ще получават по-големи заплати, означава ли че вече няма да гледат пътниците на кръв и да ръмжат срещу тях?

    Нередност?
Нов коментар