"Ники ротор авиейшън" пуска нов модел автожир* и планира разширение на производството
Младата компания от Правец произвежда *малките, подобни на хеликоптери летателни машини и до 3 години ще прави компоненти за тях в по-голяма фабрика
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Младата българска компания за производство на автожири "Ники ротор авиейшън" планира да разшири производството си на карбонови компоненти и сглобяване край Правец през следващите 3 години.
Автожирът, познат още като жирокоптер, е летателен апарат, приличащ на малък хеликоптер, но реално е негов предшественик, който може да лети дълго време на малка височина с ниска скорост. Принципът му на задвижване го прави много надежден, тъй като дори и при отказ на двигателя автожирът губи бавно височина и може да бъде приземен контролирано. Освен за развлекателни полети се използва и за наблюдение на граници, трудно достъпни райони, издирване на хора и други.
Утрояване на продажбите
"Ники ротор авиейшън" продава по 10-15 бройки машини на година, като с разширението мениджмънтът очаква те да нараснат до 50 броя през 2026 г. Компанията разработва три модела с различни модификации - "Калитея" и "Лайтнинг", който е процес на сертификация, а в края на април представи и двуместния си "Крузер" на авиационния форум Aero Messe във Фридрихсхафен, Германия. При него пилот и пасажер са един до друг, докато при другите модели та са един зад друг. Имат и бюджетен модел с едно място.
"Планираме в рамките на следващите 3 години да разширим производствените звена за карбон и асемблиране в нова модерна фабрика, която да може да поеме производството на карбонови детайли и компоненти за авиационната индустрия - самолети, хеликоптери, автожири. Едва 20% от производителите в световен мащаб имат собствени ресурси за производство на подкомпоненти и детайли", коментира пред "Капитал" Миглена Копчева, която е управляващ директор на компанията. Конструктор на първите модели е баща й Николай Николов (който държи и 50% от дружеството), а фамилията има и по-голям бизнес за производство на търговско обзавеждане. Компанията за автожири е на пазара от 4-5 години и все още е в процес на заемане на по-сериозни пазарни позиции, ето защо и отказват да посочват по-конкретни параметри на инвестициите.
За разработката на последния модел на "Крузер" обаче са инвестирани 500 хил. лв. - за конструкция, материали и тестове. Летателният апарат е изработен в България, изцяло от карбон - материал с ниско тегло и изключително голяма здравина, което гарантира висока маневреност и безопасност по време на полет. Цената на автожир "Калитея" започва от 135 хил. евро, а при "Крузера" тя е от 160 хил. евро, като крайната зависи от оборудването.
От удоволствие до важни въздушни мисии
С разширение на мощностите се планират и над 20 нови работни места към сегашните 20, в това число пилоти изпитатели, специалисти в областта на самолетостроенето, авиоинженери, специалисти в електрониката и композитната част. По думите на Миглена Копчева от 2023 г. стартира официално и новата програмата за обучение на механици и пилоти, с която компанията разширява обхвата си на действие. Компанията има представителства в няколко държави по света, като се очаква те да се увеличават, а с тях и пазарите.
"Нашите клиенти са на възраст над 50 години, хора, които вече имат стабилни доходи и време за ново хоби. Голяма част от чуждестранните ни партньори са пилоти, а други са в процес на обучение. Автожирът е предназначен за визуални полети и това го прави много предпочитан за развлекателни полети. Работим основно с летища и обучителни центрове по целия свят и там се предлага както обучение за пилотиране, така и курсове за механици и поддръжка на машината", казва Миглена Копчева. И допълва: "Автожирът е най-безопасният и евтин летателен апарат в ултралеката авиация. Няма сривна скорост и позволява да летиш много дълго време на ниска височина с малка скорост - с никой друг летателен апарат не можеш да го постигнеш."
По тази причина има и много цивилни и военни приложения - наблюдаване на трудно достъпни зони, гранични ивици и пунктове, обследване на райони с цел издирване на хора и др. В много държави вече се използват от полицейските органи за охрана и сигурност. Това е и тенденция, която ще нараства драстично в рамките на следващите 5 години, а освен това той е с евтина поддръжка и средна консумация на обикновено гориво от 20 литра на час, посочват от "Ники ротор авиейшън".
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.