"Ники ротор авиейшън" пуска нов модел автожир* и планира разширение на производството

Младата компания от Правец произвежда *малките, подобни на хеликоптери летателни машини и до 3 години ще прави компоненти за тях в по-голяма фабрика

Двуместния "Крузер", при който двете места са едно до друго. През април компанията го представи на авиофорума във Фридрихсхафен, Германия
Двуместния "Крузер", при който двете места са едно до друго. През април компанията го представи на авиофорума във Фридрихсхафен, Германия
Двуместния "Крузер", при който двете места са едно до друго. През април компанията го представи на авиофорума във Фридрихсхафен, Германия    ©  "Ники ротор авиейшън"
Двуместния "Крузер", при който двете места са едно до друго. През април компанията го представи на авиофорума във Фридрихсхафен, Германия    ©  "Ники ротор авиейшън"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Младата българска компания за производство на автожири "Ники ротор авиейшън" планира да разшири производството си на карбонови компоненти и сглобяване край Правец през следващите 3 години.

Автожирът, познат още като жирокоптер, е летателен апарат, приличащ на малък хеликоптер, но реално е негов предшественик, който може да лети дълго време на малка височина с ниска скорост. Принципът му на задвижване го прави много надежден, тъй като дори и при отказ на двигателя автожирът губи бавно височина и може да бъде приземен контролирано. Освен за развлекателни полети се използва и за наблюдение на граници, трудно достъпни райони, издирване на хора и други.

Утрояване на продажбите

"Ники ротор авиейшън" продава по 10-15 бройки машини на година, като с разширението мениджмънтът очаква те да нараснат до 50 броя през 2026 г. Компанията разработва три модела с различни модификации - "Калитея" и "Лайтнинг", който е процес на сертификация, а в края на април представи и двуместния си "Крузер" на авиационния форум Aero Messe във Фридрихсхафен, Германия. При него пилот и пасажер са един до друг, докато при другите модели та са един зад друг. Имат и бюджетен модел с едно място.

"Планираме в рамките на следващите 3 години да разширим производствените звена за карбон и асемблиране в нова модерна фабрика, която да може да поеме производството на карбонови детайли и компоненти за авиационната индустрия - самолети, хеликоптери, автожири. Едва 20% от производителите в световен мащаб имат собствени ресурси за производство на подкомпоненти и детайли", коментира пред "Капитал" Миглена Копчева, която е управляващ директор на компанията. Конструктор на първите модели е баща й Николай Николов (който държи и 50% от дружеството), а фамилията има и по-голям бизнес за производство на търговско обзавеждане. Компанията за автожири е на пазара от 4-5 години и все още е в процес на заемане на по-сериозни пазарни позиции, ето защо и отказват да посочват по-конкретни параметри на инвестициите.

За разработката на последния модел на "Крузер" обаче са инвестирани 500 хил. лв. - за конструкция, материали и тестове. Летателният апарат е изработен в България, изцяло от карбон - материал с ниско тегло и изключително голяма здравина, което гарантира висока маневреност и безопасност по време на полет. Цената на автожир "Калитея" започва от 135 хил. евро, а при "Крузера" тя е от 160 хил. евро, като крайната зависи от оборудването.

От удоволствие до важни въздушни мисии

С разширение на мощностите се планират и над 20 нови работни места към сегашните 20, в това число пилоти изпитатели, специалисти в областта на самолетостроенето, авиоинженери, специалисти в електрониката и композитната част. По думите на Миглена Копчева от 2023 г. стартира официално и новата програмата за обучение на механици и пилоти, с която компанията разширява обхвата си на действие. Компанията има представителства в няколко държави по света, като се очаква те да се увеличават, а с тях и пазарите.

"Нашите клиенти са на възраст над 50 години, хора, които вече имат стабилни доходи и време за ново хоби. Голяма част от чуждестранните ни партньори са пилоти, а други са в процес на обучение. Автожирът е предназначен за визуални полети и това го прави много предпочитан за развлекателни полети. Работим основно с летища и обучителни центрове по целия свят и там се предлага както обучение за пилотиране, така и курсове за механици и поддръжка на машината", казва Миглена Копчева. И допълва: "Автожирът е най-безопасният и евтин летателен апарат в ултралеката авиация. Няма сривна скорост и позволява да летиш много дълго време на ниска височина с малка скорост - с никой друг летателен апарат не можеш да го постигнеш."

По тази причина има и много цивилни и военни приложения - наблюдаване на трудно достъпни зони, гранични ивици и пунктове, обследване на райони с цел издирване на хора и др. В много държави вече се използват от полицейските органи за охрана и сигурност. Това е и тенденция, която ще нараства драстично в рамките на следващите 5 години, а освен това той е с евтина поддръжка и средна консумация на обикновено гориво от 20 литра на час, посочват от "Ники ротор авиейшън".

Все още няма коментари
Нов коментар