🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Втора млечна сделка създава новия №2 в сектора

Ливанецът с българско гражданство Джозеф Джабра, който има мандра в Карлово, купува и бившата "Сердика" - София

Джозеф Джабра: От началото на бизнеса ми в България досега съм инвестирал над 40 млн. евро в страната
Джозеф Джабра: От началото на бизнеса ми в България досега съм инвестирал над 40 млн. евро в страната
Джозеф Джабра: От началото на бизнеса ми в България досега съм инвестирал над 40 млн. евро в страната    ©  Nadezhda Chipeva
Джозеф Джабра: От началото на бизнеса ми в България досега съм инвестирал над 40 млн. евро в страната    ©  Nadezhda Chipeva
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Американската Schreiber Foods излиза от българското си производство десетилетие след като го купи.
  • Карловската мандра на Джозеф Джабра "Ем Джей Дериз" и купуваният бизнес в София са с годишен оборот 100 млн. лв.
  • Инвестиции, повече износ и нови продукти в България са в плана на новия собственик.

На българския млечен пазар рядко има размествания. Тази година обаче е различна. Първо гръцкият собственик на сливенската мандра "Тирбул" купи ОМК и така създаде местен гигант с оборот 200 млн. лв. Сега е в ход ново сливане на два производителя с общи продажби 100 млн. лв.

Серийният предприемач в бранша, ливанецът с български паспорт Джозеф Маурис Джабра, ще купи българското поделение на американската Schreiber Foods - "Шрайбер фуудс България". Продаваното дружество е всъщност бившата "Сердика" - София, която бе приватизирана от "Данон" и преди десетилетие производственият актив беше купен от американската група.

Сделката става видима през исканото разрешение от Комисията за защита на конкуренцията. Покупката се подготвя от шест месеца, уточни за "Капитал" Джозеф Джабра, който вече притежава една млекопреработваща фирма - "Ем Джей Дериз", в Карлово. И ако регулаторът действа в сроковете си, новият собственик ще е факт в средата на годината.

Новата сделка ще създаде втората по големина млечна група в страната след току-що формирания лидер "Тирбул" - ОМК. Но няма да размести пазарните дялове на вътрешния пазар, тъй като 90% от продукцията на карловската "Ем Джей Дериз" се изнася зад граница, а "Шрайбер фуудс България" няма свой фирмен бранд, защото произвежда само за собствени марки (private labels) на вериги и други млекопреработватели. Освен това софийският завод произвежда основно кисело и прясно мляко, а карловският - сирена. Формално с най-високи приходи в българския млечен сектор е "Милки груп био" с над 230 млн. лв., но голямата част от тях не идват от собствено производство, а от внос и търговия със суровини за хранителната индустрия.

Засега местният млечен пазар остава наситен с конкуренция - мандрите са над 200, а големите и средните около 30. Милиардният сектор напоследък се разтресе ценово - първо млякото поскъпна заради ток, фуражи и т.н., сега европейските цени пък потеглят дори под стандартните си нива. При тази ценова динамика дотук фалити няма. Но няма и много нови производители, а с поредната сделка си тръгва една от малкото чуждестранни фирми в сектора. Но пък купувачът има амбициозен план да расте.

Ливанецът и млечните фабрики

Джозеф Джабра е в България от декември 1991 г. В началото бизнесът му е свързан основно с търговия - с кафе, сладки изделия и др., но после се насочва към млекопреработка. С фирмата си MJ Pack създава джойнт венчър с германската Meggle за производство на млечни продукти, основно сметана. През юли 2006 г. Джабра изкупува дяловете на германския си партньор, преименува дружеството на "Май Дей" и налага едноименната марка на българския пазар.

От 2008 г. в компанията влиза нов съдружник - италианската "Кодап" (CO.DA.P.), на която през декември 2010 Джабра продава дела си. По-късно в годините италианската фирма фалира, "Май Дей" се сдобива с нови собственици, а от декември 2015 се нарича "Кремио", като днес е притежание на дългогодишния мениджър Георги Гановски и в подреждането на "Капитал" на топ 30 мандри в страната заема девета позиция.

Така историята стига до второто млекопреработвателно предприятие на Джозеф Джабра - в началото на 2004 г. той купува приватизираната от РМД през 1996 г. карловска мандра "Топалица". Фабриката е разположена на 21 хил. кв. метра площ и е с капацитет за преработка на 165 тона мляко дневно. Дружеството се нарича "Ем Джей Дериз" и произвежда сирене и кашкавал от краве, козе и овче мляко, включително и биопродукти. Но същинският бизнес е с предложения, типични за други държави, като например Ливан, Турция, Армения, Сирия, Кюрдистан. Основният продукт е сирене за пържене и печене (като популярното халуми), но и други като бурмъли (под форма на "усукана" плетеница), дил (продълговати парчета, наподобяващи формата на "език"), лабне (меко сирене за мазане), каймак, мешалале (оплетено от единични еластични нишки). Над 90% от продукцията се изнася за т.нар. етнически магазини в Европа, САЩ, Нова Зеландия, Австралия, арабския свят.

"Най-големият ни пазар в Европа е Германия. Работим с големи фирми като Sainsbury's, ARLA, Aldi, Lidl. Най-продаваният ни продукт е BBQLumi. Заради него кипърската Фондация за защита на традиционното сирене "халуми" заведе жалби в Съда на Европейския съюз, тъй като смяташе, че имитираме името на традиционното кипърско сирене, но съдът окончателно отхвърли иска в началото на май", коментира за "Капитал" Джозеф Джабра.

За българския пазар "Ем Джей Дериз" произвеждаше под марка "Карловско", но през 2021 смени бранда с "Мое Твое Наше", под който предлага над 30 продукта, основно сирене и кашкавал, и с който влиза във веригите. През 2021 компанията има 40.3 млн. лева оборот и печалба 1.6 млн. лв. "За 2022 очакваме около 46 млн. лв. оборот. За последните две години в мандрата в Карлово сме направили инвестиции в машини и автоматизация за 2.5 млн. евро. Отделно от това са зелените инвестиции за 3.5 млн. евро, подкрепени от Норвежкия финансов механизъм, в резултат на което изградихме фотоволтаик и произвеждаме биогаз", коментира за "Капитал" Джозеф Джабра.

Накратко, след търговията Джабра трайно има присъствие в млечния бранш, като скоро ще е собственик на две предприятия, след като е изградил и продал трето. "От началото на бизнеса ми в България досега съм инвестирал над 40 млн. евро в страната", обобщава той.

Малък бизнес за американския гигант

Американската компания Schreiber Foods влезе в страната преди десет години, когато френската група Danone в пакетна сделка й прехвърли производствените си мощности в България, Чехия и Португалия. Тогава Danone запази марките си и остана на пазара, но се раздели с производствения си актив в София. Френският концерн Danone пък беше сред първите чуждестранни инвеститори в България, като преди почти 30 години направи смесено дружество с държавната тогава "Млечна промишленост".

Schreiber Foods e един от най-големите производители на млечни продукти в света с приходи над 5 млрд. долара. Българският бизнес със своите 40 - 60 млн. лв. оборот явно е бил дребен за гиганта. Изтеглянето вероятно е замислено от няколко години, защото през последните не е инвестирано и загубите на софийската фабрика растат до по 3 млн. лв. годишно. "Търсиха фирма, която да продължи бизнеса", разказва Джабра, като по негова информация той е бил единственият купувач, с когото е преговаряно за сделката.

През десетилетието си тук "Шрайбер фуудс България" се отваря и към други клиенти извън "Данон". В момента произвежда и за много възложители на частни марки (privatе labels) като "Лидл", "Кауфланд", "Деари фууд България". Дружеството изнася около 20% от продукцията за Испания, Португалия, Гърция, Румъния. За 2021 г. софийското предприятие има 51.3 млн. лв. оборот. "За 2022 г. "Шрайбер фуудс България" ще отчете около 60 млн. лв. приходи от продажби, а за първите месеци на тази година вече и печалба", съобщи за "Капитал" Джозеф Джабра. Той не даде информация за цената на сделката. Купувач ще е новоучредената специално за целта "Джей Ем Джей индъстрийс", а новопридобитата компания ще смени името си на "Деари дей".

Софийският план

Накратко, Джозеф Джабра планира да увеличи и софийския, и карловския бизнес, като общият им оборот порасне до 120 млн. лв. през тази година. "Чрез карловската мандра ние имаме силни позиции в експорта и за нас покупката на още една фирма в сектора е възможност да ги разширим. В Карлово произвеждаме основно сирена и кашкавали, новата придобивка ще ни даде възможност да разширим портфолиото си, като прибавим към него кисело и прясно мляко, айрян, мляко с плодове, сметана", коментира той. За 2022 г. "Шрайбер България " е произвела 26 хил. тона продукция. "Нашата цел е в рамките на една година да прибавим още 10 хил. тона към миналогодишния обем", уточни Джозеф Джабра.

Растежът ще стане възможен през инвестиция на новия собственик през 2023 г. от 2 млн. евро в три нови автоматизирани производствени линии. А през 2024 се планират нови 2 милиона евро. Ще се произвеждат и собствени продукти под собствени марки, а не само за външни клиенти.

"За работещите в "Шрайбер" (около 140 души - бел. авт.) няма да се промени нищо. Заварих екип от професионалисти, които произвеждат продукция, отговаряща на високите изисквания на международни компании. Школата е добра, хората са на ниво и аз имам голям респект към тях", заяви Джабра. Неговото наблюдение е, че проблемът на сектора е, че младите не искат да работят в него, липсват и специализирани училища, затова решението е в максимална автоматизация и роботизация.

Не се планира и промяна в локацията на предприятието средносрочно, макар днес то да се оказва в изключително атрактивна зона за строителство близо до центъра и околните предприятия да са заменени от големи жилищни кооперации или обекти в строеж. Върху опцията за промяна на адреса може да се мисли в по-дълъг хоризонт. "Сделката не е инвестиция в земя, а във фирмата и в хората. Не купувам фабриката заради терена, а да произвеждам", категоричен е предприемачът. И отбелязва, че ако пристъпи към преместване, то ще е около София, а няма да събере производството в Карлово.

Погледнато по-едро, българският пазар на млечни продукти от тази година ще има две производствени групи, откъснали се силно напред - в пъти по-големи от останалите местни конкуренти. Затова и следващи окрупнявания няма да са изненада.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean
    • - 1
    • + 5

    Никога не сме купували от тези боклуци, показани на снимките в статията - CLEVER, Terra, Activia. Гръцки собственици, Американска фирма, Ливанец - кога тия хора нагазиха България и купиха едни от най-ползуваните продукти - прясно и кисело мляко. Няма ли Български собственик, който да милее за тази продукция, която я няма никъде по света. И тази продукция да не бъде от заместители на тези продукти.

    Нередност?
  • 2
    bolshed avatar :-|
    bolshed
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#1] от "coffee.bean":

    Именно. Аз също не купувам от никоя от големите компании, просто не стават. От „купешките“ ми допада Равно поле, но взимам предимно от малки ферми по пазарите. Живи и здрави да са, макар че е почти сигурно, че ще ги погнат за глупости, щото им пречат да налазят всичко с боклуците си.

    Нередност?
  • 3
    subaru avatar :-|
    subaru
    • + 3

    За оборота ОК, в публикацията обаче, нито дума за това откъде идва млякото.

    Нередност?
  • 4
    crusible avatar :-|
    crusible
    • + 4

    Демек, както първия така и втория основно изнасят, което само по себе си не е лошо. Без да правя реклама на някой, смятам, че търсещите български продукти произведени от български собственици имат избор.

    Нередност?
Нов коментар