За 2024 г. планираме общо 10 млн. лева инвестиции в ефективно производство

Джозеф Джабра - основател и собственик на млекопреработващите фирми "Ем Джей Дериз" и "Деъри Дей"

Джозеф Джабра - основател и собственик на млекопреработващите фирми "Ем Джей Дериз" и "Деъри Дей"
Джозеф Джабра - основател и собственик на млекопреработващите фирми "Ем Джей Дериз" и "Деъри Дей"
Джозеф Джабра - основател и собственик на млекопреработващите фирми "Ем Джей Дериз" и "Деъри Дей"
Джозеф Джабра - основател и собственик на млекопреработващите фирми "Ем Джей Дериз" и "Деъри Дей"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Г-н Джабра, преди година вие осъществихте голяма сделка в млекопреработващия сектор в страната, придобивайки предприятието на "Шрайбер фуудс България". Каква е равносметката ви за изминалия период? Успяхте ли да реализирате първоначалните си бизнес планове?

Имаме много ясен и амбициозен план за развитие. В момента въвеждаме две нови линии в производството, а в средата на 2024 ще стартира въвеждането на още две допълнителни линии. Плановете са да повишим производствения капацитет от 23 000 тона годишно до 30 000 тона годишно за 2024 година, до 50 000 тона годишно през 2025 година и през 2026 да достигнем начертания пълен капацитет от 65 000 тона готова продукция годишно.

С разширяването на бизнеса си влязохте в топ 5 на производителите на мляко и сирена. Какъв дял от българския пазар заемате сега и каква част от производството ви се изнася? Кои са водещите продукти във вашето портфолио?

Ако обединим двете предприятия "Ем Джей Дериз" с производствената база в Карлово и производство на различни видове сирена, и "Деъри Дей" - наследникът на "Шрайбер фуудс България" с производствена база в София за производство основно на пресни и кисели млека, холдингът влиза в топ 3 на производителите на мляко и сирена.

Досега основното ни производство на сирена беше изключително концентрирано към експортен пазар, с около 95% реализация на световните пазари. Сега с новото производство в "Деъри Дей" и с планираните инвестиции в нови производствени линии сме амбицирани да работим все по-успешно на българския пазар.

По тази причина в края на 2023 година лансирахме новата си марка "Йоанна" с портфолио от пресни и кисели млека, айрян и сметана. Целим се да достигнем до 65% реализация на вътрешен пазар и 35% експорт, като за целта освен "Йоанна" смятаме да лансираме още 6 нови продукта, повечето от които ще бъдат пазарна иновация. Вярваме, че българският потребител бързо ще разбере високото качество и вкусовите предимства на продуктите ни и ще ни се довери дългосрочно.

Съотношението "качество - цена" на артикулите, които произвеждате, отговаря ли на изискванията и възможностите на българския потребител? Конкурентни ли са по този показател вашите продукти на международния пазар?

Цените на всички млечни продукти чувствително се повишиха в последната година и половина и истината е, че за потребителя е все по-трудно да се справя финансово. Това се отразява много върху нашия сектор, потреблението трайно се измества към пазаруване на промоция и търсене на евтини вносни продукти, които като качество не отговарят на стандарта, с който е свикнал българският потребител. Ние като производител работим само с качествена българска суровина и отказваме да правим компромис с качеството. Затова и ни е особено трудно, но това няма да ни откаже от политиката ни за висококачествени продукти с добавена стойност.

Що се отнася до външните пазари, не можем да бъдем конкурентни и това е известно на всички в сектора. Шансът да пробием на европейските пазари с млечни продукти е много малък, а шансът да реализираме българско кисело мляко - почти нищожен. Това се дължи на значително по-високата цена на суровото мляко в България в сравнение със съседите ни и държавите - производителки в Източна Европа.

Откъде се снабдявате със суровина? Какви се перспективите пред българския млекопреработващ сектор в контекста на липсата на достатъчно българско сурово мляко?

Ние работим изцяло с българско сурово мляко. Това е наша политика от години насам и българските фермери и производители на мляко знаят колко упорито ги подкрепяме през годините. За съжаление, цената на българското мляко е с 10-12 процента по-висока от тази на нашите съседи, както и от държави като Полша, Унгария, Чехия. И това е проблем за целия сектор и за всички производители на мляко и млечни произведения.

Какво включва стратегията ви за развитие на бизнес? Какви инвестиции планирате?

Планираме сериозни инвестиции и в двете си фабрики: в млекопреработвателното "Деъри Дей", което в момента произвежда кисели и пресни млека с марката "Йоанна" планираме 7 милиона лева инвестиции за 2024 година, основно в технологично разширение, автоматизация и роботизация на производството, увеличаване на капацитета и продуктовата диверсификация.

За завода ни в Карлово, в който произвеждаме сирена, кашкавали и екзотични близкоизточни сирена и специалитети, планираме да инвестираме 3 милиона лева, като там инвестициите са насочени повече към оптимизация на работните процеси, управление и намаляване на отпадъчните продукти, увеличаване на ефективността на производството.

Отговорностите на бизнеса се повишиха значително през последните години със световните и европейските изисквания за осигуряването на зелен преход, кръгова икономика, устойчиво развитие. Къде е вашата компания в този процес? Възможно ли е и по какъв начин да увеличите използването на чиста енергия, да намалите разходите на вода, да редуцирате отпадъците в производството?

Ние разбираме отговорността си като производител и от години инвестираме в зеления преход на производството си. До момента във фабриката в Карлово сме успели да намалим с над 40% вредните емисии в атмосферата благодарение на няколко "зелени" проекта. Ние произвеждаме газ от биомаса и ток от фотоволтаици, а наскоро завършихме инсталация за пречистване на отпадъчните води и вторична преработка на биологичния продукт във водите.

Отделно работим активно с партньорите си доставчици за това да имаме рециклируеми опаковки, по-чисто производство, намаляване на отпадъчните ресурси в производството и като цяло намаляване на въглеродния отпечатък.

Кои са основните предизвикателства пред компанията ви с оглед на цялостната икономическа ситуация в страната?

Най-големият проблем в сектора е цената на суровината - на българското сурово прясно мляко, която е неконкурентна в сравнение с тази на близките държави износителки. Но във всички години, през всички финансови и секторни кризи ние сме работили винаги изключително коректно с българските фермери и ще продължаваме да го правим. За съжаление, нашата подкрепа не може да замести функциите на държавата и ние не можем сами да решим проблемите в сектора. Можем само да се надяваме, че държавните структури ще обърнат поглед най-сетне към млечния бранш, защото в действителност той преживява трудни времена.

Като един от водещите производители в млечния бранш каква е вашата гледна точка към фермерските протести? Кои според вас са реалните проблеми в сектора, които спъват неговото развитие, и какво трябва да се направи за тяхното решаване?

Не бих искал да коментирам протести на производители от друг бранш. Що се отнася до млечния сектор - фермерите са под огромен натиск и напрежение от много време и този натиск неизбежно се прехвърля по веригата към нас. Ние като производители ставаме неконкурентоспособни.

Фермите намаляват, много от тях затварят, развитието на сектора замира, а с това и се обричат на изчезване ценните ни родни ресурси - българското прясно мляко. Ние разбираме изключително трудната за фермерите ситуация и ги подкрепяме, но не можем да заместим държавата.