"Грейнстор" затвърждава позицията си на международните пазари

Компанията продава български зърна и маслодайни култури на нови пазари в Северна Африка и Азия, скъсявайки традиционните канали за доставка

Екипът на "Грейнстор"
Екипът на "Грейнстор"
Екипът на "Грейнстор"
Екипът на "Грейнстор"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Допреди пандемията цените на зърнените и маслодайните култури бяха стабилни и с минимални вариации следваха пазарната логика да стартират ниско по жътва и постепенно да се вдигат след средата на кампанийната година поради разходите за съхранение и ограничаването на предлагането. След ковид-19 и военните действия в Черно море обаче обстановката се промени заради необходимостта от значима рискова премия, което увеличи цените. От ноември 2022 г. тази ценова премия започна да спада и след юни тази година пазарът е сравнително стабилен.

Така за кратък период от време пазарните условия се промениха значително, което създаде своите трудности. Например наблюдава се средно около 50% спад в цената на всички култури, в това число пшеница (от 700 лв. на 380 лв.), царевица (от 600 лв. на 360 лв.) и слънчоглед (от 1600 лв. на 680 лв.). Това ще доведе до големи сътресения в края на 2023 г., когато търговските компании и преработвателите показват резултатите си, защото скъпата стока, закупена през предходната година, ще се реализира сега. Отделно земеделците също са в трудна ситуация, защото поради ръст на цените на торове, горива, трудови възнаграждения, амортизации и рента се очаква да реализират финансова загуба между 20 лв. и 100 лв. на декар.

В допълнение - търговските потоци претърпяха значими промени с отпадането на вносните мита за стоки от Украйна и с блокирането на дълбоководните им пристанища. За период от 3 месеца малките кораби, натоварени през дунавските пристанища на Украйна, покриха нуждите на всички консуматори в ЕС. Всичко това налага българските фирми да се адаптират към ситуацията и добър пример в тази насока дава "Грейнстор", която, за да запази позициите си, се насочва към нови пазари в Северна Африка, Арабския полуостров и Азия.

"Тази сложна ситуация не е позитивна за никого, точно както бурното море не помага на нито един кораб, плаващ в него. Но точно бурното море отличава добрите екипажи и ние в "Грейнстор" вярваме, че имаме най-добрия екип, благодарение на който продължаваме своето пътешествие без промяна в курса. Вътрешните ни правила за риск мениджмънт ни помогнаха да не претърпим значими загуби при спада на цените. Принципът ни да правим due diligence на всеки нов клиент и доставчик, както и това, че застраховаме целия си кредитен риск, ни защитиха от немалкото фалити в сектора, позволявайки ни да работим активно, докато много други фирми гасяха пожари", разказва Стоян Вълев, изпълнителен директор на "Грейнстор".

2023 г. през погледа на успеха

За да постигне успех в динамичната обстановка, "Грейнстор" не прави компромис с изпълнението на поетите си ангажименти, а едно от големите предимства на компанията е активността й на множество пазари. По думите на Вълев тя доставя на българската, гръцката и румънската хранителна промишленост, работи директно с търговци и консуматори от множество държави вносителки, което й позволява да намери най-добрите цени за земеделците.

"Тази година ще бъде запомнена с 3 значими за нас събития. Първото е поредната стъпка в генерирането на brand recognition за "Грейнстор" извън България. Чрез участия на множество международни търговски изложения и благодарение на новите ни партньорства с фирми в Европа и Северна Африка ние постепенно налагаме името си и това ни отваря врати да продаваме български зърна и маслодайни култури на нови за нас пазари, скъсявайки традиционните канали за доставка", посочва Вълев.

Също така през тази година "Грейнстор" започва самостоятелно изпълнение на кораби над 30 000 т за своите клиенти, което й позволява да разшири пазарите си и да запази позициите си въпреки навлизането на Украйна на нейните дългогодишни пазари. Не на последно място, в края на 2022 г. "Грейнстор" регистрира свое дъщерно дружество в Румъния и само за 12 месеца създаде множество успешни партньорства и преизпълнява първоначалните си планове.

Поглед напред

"Пазарът около нас се променя непрестанно, но нашата амбиция да бъдем водеща компания на Балканите ни дава сили да не спираме да вървим напред. През следващите месеци и години ще продължим да работим по увеличение на пазарния си дял в България, Гърция и Румъния, като в основата на тази инициатива ще поставим нашето мото - "Ние носим отговорност за качеството на всеки камион". Ще продължим да даваме всичко от себе си, за да изпълняваме перфектно всеки свой договор и да се грижим за всеки свой клиент, защото нашата цел винаги е била да добавяме стойност за своите клиенти и партньори", отбелязва Вълев.

За да постигне тези свои цели, компанията планира да продължи да обучава и развива специалистите си. Също така предвижда още инвестиции в своите дигитални системи, които днес позволяват на "Грейнстор" да управлява бизнес процесите си в реално време, за да гарантира гъвкавост и качествено изпълнение на всеки договор. Не на последно място, компанията запазва своя фокус върху основната си дейност и реинвестира обратно в нея, което й помага да има силна капиталова позиция.

"Няма да спираме да се адаптираме към променящата се около нас среда, защото, както е казал най-големият мениджмънт мислител на ХХ век Питър Дракър, "най-голямата опасност по време на турбуленция не е самата турбулентност, а това да се действа с логика от изминалия ден", заключва Вълев.