🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Футболни несгоди
Българските футболни клубове са на дъното по развитие в Европа, защото не са управлявани като бизнес, а като политически и финансов лост за влияние през годините.
Българските футболни клубове са на дъното по развитие в Европа, защото не са управлявани като бизнес, а като политически и финансов лост за влияние през годините.    ©  Велко Ангелов

Аутопсия на българския клубен футбол

...или какво се крие зад неработещия бизнес модел на "Левски", ЦСКА, "Лудогорец" и по-малките отбори

Българските футболни клубове са на дъното по развитие в Европа, защото не са управлявани като бизнес, а като политически и финансов лост за влияние през годините.    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Българските футболни клубове нямат бизнес модел, който да носи приходи, а разчитат на футболни меценати
  • Сумарно продуктът български футбол ражда само 140 млн. лв. на година
  • За да се променят клубовете, има нужда от ясен план как да се привлекат повече от 1800 зрители средно на мач

От години българският футбол е в дисонанс - от една страна, клубовете и националният отбор почти не постигат сериозни спортни успехи, имат огромни задължения, често сменят собственост, треньори и привличат все по-малко публика. Срещу всичко това стоят огромен ресурс и претенциите на фенове и федерация, с които най-често се съобразяват страхливи политици.

Нивото продължава да пада - България е последна в групата за европейски квалификации и без шанс за класиране, шампионът "Лудогорец" не успя да се класира дори за групите на втория по сила европейски клубен турнир Лига Европа, а играе в третия - скоросформираната "Лига на конференциите". Другите българските тимове въобще не присъстват на европейската карта.

Парадокс е, че най-големите клубове са частни, но все искат нещо от държавата и са зависими от нея. По-малките отбори пък са получатели на суми от общини, обществени деятели, бизнесмени, които потъват без ясна посока. Не е трудно да се заключи, че българският футбол не прави пари и добавена стойност.

Всичко това се вижда и през отчетите и приходите на самите клубове - те управляват един нерентабилен бизнес, който съществува на мускули. Почти без изключение отборите не успяват да изградят практичен модел, който да носи достатъчно приходи от самата си дейност - и да стъпва на основната функция да забавляват и да радва феновете.

През 2022 г. общите приходи на 16-те отбора от първата професионална футболна лига са малко под 140 млн. лв. (ръст с 15% за година). В тях не са включени данните на "Ботев" Пловдив, "Славия" и "Крумовград", които не качват финансовите си отчети, въпреки че са задължени за получаването на лиценз. Колективно генерираните приходи са несравнимо малки в сравнение с който и да било западен отбор, но те са малки и в контекста на българската икономика - те са съпоставими с оборота на средноголяма компания в страната.

На практика българските футболни клубове дори не са успели да генерират въпросните 140 млн. лв. от оперативната си дейност, а огромна част от тях са инжектирани пари от собственици, компании и общини под формата на спонсорства, основно от хазартни компании. С други думи, отборите не могат да изкарват пари от дейността си и разчитат на външни капитали, чийто пък произход през годините на прехода е разпределян често по политически симпатии. Това е и една от причините отборите да са неуспешни и да не знаят как да оперират като нормални компании.

Когато "Капитал" разговаря с представители на някои от отборите, те не скриват, че трудно привличат спонсори именно заради лошия си имидж и въпреки че трудно биха си признали - роля играе моделът им на работа.

Как печели един футболен отбор

"Здравословният бизнес модел предполага приходите на клубовете да са разпределени по следния начин: 30% тв права, 30% билети, абонаменти, мърчандайз, 30% спонсори и 10% от трансфери. Има и теория, според която трансферите не трябва да влизат в капитала, за да се реинвестират", обяснява пред "Капитал" Павел Колев, изпълнителен директор на един от най-големите български отбори, "Локомотив Пловдив", и бивш шеф на "Левски".

Съдейки по модела, споделен от него, почти няма български футболен клуб, който да го изпълнява (в повечето европейски лиги разбивката грубо е 55% тв права, 30% спонсори и 15% билети и абонаменти). Повечето клубове трудно могат да бъдат анализирани, защото източниците на приходите им остават тайна - това включва дори най-големия клуб "Лудогорец", който ревностно го крие. Ясно е обаче, че най-голямата част от приходите идва от собствениците, които наливат пари в клуба през спонсорства и заеми. Освен приходите от тв правата друго основно перо, особено за по-малките футболни клубове в страната, които имат по-малки приходи и разчитат основно на общини (такъв е случаят например с "Ботев" - Враца, "Пирин" - Благоевград, и няколко други), са солидарните плащания от съюза на европейските клубове УЕФА.

Те се определят изцяло от представянето на най-добрите българските клубове в европейските турнири и се преразпределят в първенствата сред неучастващите. По този начин УЕФА се опитва да изгради пирамидална структура в европейските първенства, според която да има взаимовръзка между представянето на определени държави в международните турнири. На практика това и означава и че при по-силно домашно първенство, по-конкурентоспособни отбори и повече успехи, всички в структурата надолу ще получават от пая. За 2022 г отборите в първата лига са получили по 200 хил. лв., като за някой като "Локомотив" - Пловдив, това са 10% от всички приходи, а за други като клуба от Велико Търново "Етър" са около 30%, което е голяма част от парите на клуба.

В България сумата от тв правата е около 6.5 млн. лв. (виж другия текст за състоянието на БФС), като 60% се разпределят поравно в клубовете в първа лига и 40% според класирането там - дори и тогава сумата е доста по-малка, отколкото е нужно на един клуб да се издържа.

"Ако всички пера вървят, както трябва, и отборът играе добре в европейските турнири, приходите са 50% от бюджета ни", заявява пред "Капитал" изпълнителният директор на "ЦСКА" Филип Филипов (виж цялото интервю). "ЦСКА" е един от най-големите отбори в страната като мащаб и фенска маса, но дори там издръжката на клуба, която възлиза на 15-20 млн. лв. на година, не може да бъде осигурена от дейността на клуба. Немалката сума идва най-вече от дружеството "Спорт инвестмънт", като собствеността свършва при легендата Христо Стоичков и при фирми на бизнесмените Гриша Ганчев и Валтер Папазки.

Данните от клубовете показват, че са на загуба от оперативната си дейност. А мнозинството от тях са и на счетоводна загуба. Като особено интересен е случаят на "Лудогорец", който генерира почти една втора от всичките приходи на отборите в първа лига - 62 млн. лв., но въпреки това е на печалба от едва 78 хил лв. Отчетът показва, че половината от разходите на клуба също така отиват за заплати на футболисти и администрация. Все пак според различни мнения на експерти от сектора собствениците на разградския отбор Кирил и Георги Домусчиеви, който е и шампион на България последните 12 пъти, вече не вкарват собствени средства в клуба, въпреки че размерът на получените заеми на клуба са общо около 40 млн. лв. към последната финансова година, като е твърде вероятно те да идват от близки до собственика фирми.

Тези пари едва ли някога ще бъдат върнати, въпреки че разградският отбор е най-успешният в страната към момента и се радва на ежегодно участие през годините в европейските турнири.

Счупеният модел

Един от шансовете на българските футболни клубове да вдигнат приходите си е, като влязат в някой от европейските клубни турнири, като дори и това да не е най-високото ниво - Шампионска лига, самото влизане носи значителен доход. Например според Филипов ЦСКА е получил 7 млн. лв. само от влизането си в най-долното ниво на европейските турнири - "Лига на конференциите". Проблемът е, че в България най-често играе един отбор в тези турнири, рядко два, а почти никога по три. През този сезон само "Лудогорец" успява да се класира, докато в страни като Гърция и Румъния има по 4 отбора, които успяват да са конкурентоспособни и да влязат. Европейските турнири са и основната възможност за български клуб да се самоиздържа - и след като успее да влезе там, могат да се завъртят повече пари в българското първенство чрез купуването на местни футболисти или просто през солидарните плащания на УЕФА.

"Проблемът с бизнес модела на българските клубове е, че футболистите са FMCG - бързооборотна стока, на която се гледа да се продаде на печалба след 6 месеца без никаква ясна концепция от страна на собствениците, които се чувстват длъжни заради наливането на пари от тяхна страна", заявява Павел Колев по отношение на работата в България.

Тоталната пазарна капитализация на футболистите, които играят в България, според сайта Transfermarkt e 337 млн. лв. за над 400-те футболисти, което в Европа ни отрежда след 20-о място. При по-детайлен преглед лесно се стига да заключението, че се правят малко изходящи трансфери и въпреки че играчите са най-ценната стока на клубовете, тя трудно се пласира на европейските пазари. Това важи в пълна сила за местното производство футболисти, които отстъпват по стойност на сръбските, хърватските, турските и дори македонските футболисти. Според сайта най-скъпият български играч в момента е Кирил Десподов, чиято цена e под 9 млн. лв. (той беше продаден наскоро от "Лудогорец" на гръцкия ПАОК за много по-малка сума) . Мнозинството от българските играчи през годините обаче биват трансферирани за много по-малко пари, което всъщност е и до голяма степен случаят (с малки изключения) в първенствата около нас. Разликата е, че заради слабото ниво на българските школи местните футболисти въобще не са търсени и нямат силно западно лоби, което да им урежда трансфери. Често например те се озовават в слабите отбори в Италия и след това играят в по-долните лиги. A последният български играч от местното първенство, който е продаден за значителна сума, е Радостин Кишишев за 9 млн. лв. в Англия преди 23 години.

Феновете не носят пари

Когато става въпрос за фенове, които могат да издържат клуб, най-добрият пример в България е "Левски". Поради това, че почти никой от българските футболни отбори не притежава стадиона си, най-големият "актив" на отборите са реално фенската маса и търговската марка. Поради финансовите проблеми на "Левски", които бяха описани детайлно от "Капитал" преди няколко месеца, клубът успя да загатне, че е много възможно голям български клуб да се издържа частично и от феновете си стига да има ясна и прозрачна кампания. За година клубът успя да регистрира дарения под всякаква форма от 9 млн. лв., като за последната година приходите от билети и абонаментни карти са малко над 3.5 млн. лв. - повече отколкото всички приходи на някои от отборите в България. Често клубът разчиташе именно на феновете си за погасяването на вноски към НАП, когато клубът нямаше голям спонсор.

Въпреки това отборите в България са доказали, че не се справят със задачата да привличат хорския и именно поради тази причина средната посещаемост е толкова ниска. Много често в западните лиги се стига до средна запълняемост на стадионите през сезона от над 80% (в най-популярното първенство "Премиър лийг" в Англия е 98%). В България няма данни за този процент, но той едва ли е повече от 20 пункта. Дори градски отбор с традиции като "Черно море" във Варна привлича средно по малко над 520 души средно на мач. Интересно е сравнението с четвъртата лига в Англия, чиито клубове имат масово подобен приход като българските, но като цяло са много по-локални и с много по-малка фенска маса. Въпреки че звучи алогично в Англия много по-малки отбори, вероятно с по-некачествен футбол и с по-малки стадиони, регистрират същите приходи като най-добрите и популярните клубове в страната без "Лудогорец".

Изчисления на "Капитал" на базата на финансови отчети показва, че в Левски средната посещаемост е сред най-високите, но въпреки това не минава 4000 на мач. Същевременно елитен отбор като Локомотив София приветства около 370 на мач. Или с други думи клубът от столичния квартал "Надежда" генерира под 5000 лв. на домакински мач.

Едно от решенията е клубовете да започнат да мислят заедно как да популяризират футбола, който е станал повече обект на подигравки в страната, отколкото да предизвиква интерес в свободното време на хората. Това обаче минава през разговор между самите клубове как да развиват марките си и как да привличат хора и спонсори.

"ТВ правата в България имат огромен нереализиран потенциал - заявява Павел Колев - защото клубовете не са стигнали до ниво на мениджмънт, чрез който да създадат организация, която да управлява първенството като търговско дружество. Моята идея (Колев работи и в БФС - бел. ред.) беше едно към едно с полската първа лига. Полша е сравним с нас пазар, въпреки че имат доста повече население, но те си отделиха тяхната "Екстракласа" и тя се управлява като фирма - клубовете са акционери и изпадащите си връщат акциите. Рано или късно това трябва и ще се случи и тогава клубовете ще имат повече думата и отговорност."

Друг огромен проблем в страната са българските стадиони, които заради лошата си инфраструктура не могат да привлекат зрителски интерес. В повечето успешни европейски лиги не само по време на мача, а през целия ден феновете са заети с активности, които са свързани с клуба. Подобни практики в България няма. За това често може да се срещне български футболни фенове да пътуват до чужбина и да инвестират в няколкодневно пътуване, за да гледат мач, вместо да направят това в България с много по-малко ресурс. И резултатът е повече от показателен - средна посещаемост 1800 души на мач в първата футболна лига "Ефбет лига", която е под санитарния минимум. За сравнение - с държави от нашия калибър, като например Унгария, тя е двойно по-малка, от Гърция четворно, а спрямо средното ниво за ЕС е 16 пъти под медианата. Тези данни са красноречиви за нивото на крайния продукт - той просто не е привлекателен и хората нямат интерес към него.

Филип Филипов, изпълнителен-директор на ЦСКА-София: 80-90 млн. лв. ще струва новият стадион



Какъв е планът за стадиона, как ще се реализира потенциала му, кога трябва да бъде готов ? Колко пари се очаква да се налеят от клуба в стадиона?

По оценка между 80-90 млн. лв. ще струва стадионът. До миналата година плащахме 100 хил лв на месец на държавата за стадион и базата в Панчарево. От март вече месец сме съсобственици - няма да плащаме наем, а ще инвестираме в инфраструктурата. Извън София щеше да е по-лесно и бързо да се направи съоръжение, но в Борисовата градина е все пак домът на ЦСКА. За съжаление доста хора не посещават мачовете в момента именно поради окаяното състояние на стадиона.

Реконструцията ще отнеме 2 години, като ще има външна фирма която ще управлява стадиона - ресторанти, фен магазин, фен зоните.

Защо бизнесът бяга от футбола?

Според мен, защото няма адекватен закон за спорта - няма облекчение за хората, които спонсорират в него. При нас 10% от бюджета на година идва от рекламодатели.

В сравнеиние с Левски как се развивате във финансов план ?

Получаваме малко над милион на година от болети и абонаменти, под 400 хил. лв. за ТВ права - половината се връщат под формата на глоби и около 1.5 млн. лв. от рекламодатели. От трансфери се целим да постигнем 30% от бюджета ежегодишно. Ако пък влезем в европейски клубен турнир, получаваме поне 7 млн. лв. Цялостната картинка показва, че ако всички тези пера работят добре, се покрива 50% от бюджета на клуба.

През 2023г. близо 3000 абонаментни карти бяха продадени. Интересно е да спомена, че например за често споменавания мач за "Купата на България" през 2022г между ЦСКА и Левски двата клуба не получиха приход, тъй като всичко се върна в лигата. В същото време разходите по един такъв един мач са 70, 80 хил. лв., само 23 хил. лв. е наема на Националния стадион. Лигата е администратор на финала на купата и тя прибира парите.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    Trayan avatar :-|
    Trayan
    • - 1
    • + 3

    Тук-таме някой друг факт в статията, но странни изводи, в които Лудогорец се слага в блатото с другите отбори, въпреки че шампионът е единственият клуб, който има работещ бизнес модел и може да се самоиздържа, основно с приходите си от УЕФА, които са публични. Смехотворно е да се твърди, че източниците на финансиране се крият. Всеки може да ги пресметне, а авторът задължително е трябвало да го направи! Продажбите на футборлисти през тази година на Лудогорец са рекордни с продажбите на Тиаго и Десподов. С приходите от Тиаго бяха купени два нападатели и останаха пари в касата на клуба. Единият (Дуа) е с още по-високо качество, а другият в четвъртък вкара втория гол на Фенербахче. Десподов пък в момента е важен играч в ПАОК, което е важно, защото често се случва играчи, напуснали българското първенство да не могат да се реализират. Това е и нещото, което намалява цената на следващите изходящи трансфери.

    Нередност?
  • 3
    twe38546258 avatar :-|
    Vency Mirchev
    • - 1
    • + 2

    Футболът не е създаден, за да носи печалба, въпреки че Венци Стефанов твърди друго и от 20тина години си мечтае за несметни приходи от трансфери на слависти....Лудогорец функционира добре, защото печели титла след титла на местно ниво, а навън бие наред по- скромните тимове. Проблемът е, че Левски и ЦСКА не са конкурентоспособни и заради това нивото на клубния ни футбол е слабо, и тимчета като Локомотив Пловдив и Черно Море претендират за медалите тази година.

    Нередност?
  • 4
    zlatoronka avatar :-|
    zlatoronka
    • + 2

    Работещ бизнес модел могат да имат 5-6 клуба в България, но не искат. Показателно е какво се случи в Левски с Ивков и Стоилов, чиято идея и цел беше именно развитието на футболен бизнес. Клубовете се ръководят от мутри, бивши футболисти и назначени собственици, които нито имат знанията, нито уменията да построят успешен бизнес, а единствената им цел е да получат държавни пари/поръчки, имоти и чрез уреждане на мачове да изкарат някой лев. Можещите и знаещите са извън БГ футбол, защото са неудобни за далаверите и не искат да работят в тинята. Ние сме единственото първенство, в което се прави всичко възможно да има по-малко хора по стадионите, а апогея на всичко това е решението на БФС доброволно да затвори стадиона за мача с Унгария.

    Нередност?
Нов коментар