🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Meta дава за пръв път дивидент - 5 млрд. долара

Компанията обяви и нови 50 млрд. долара за обратно изкупуване на акции, с което сумата нараства до 80 млрд. долара

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Миналата година не само постигнахме целите си за ефективност, но се върнахме към силен ръст на приходите; видяхме силна ангажираност в нашите приложения; доставихме редица вълнуващи нови продукти", похвали се Марк Зукърбърг, основател на Meta, пред инвеститори в края на седмицата. Има за какво.

Технологичният гигант, който притежава Facebook, Instagram и WhatsApp, обяви 40 млрд. приходи за последните три месеца (ръст с 25% спрямо предходната година) и общо 135 млрд. (ръст с 16%) за цялата година. Компанията планира да изплаща и по 50 цента на акция дивидент, което се случва за първи път. Така тя се присъединява към Microsoft и Apple от технологичните гиганти, които разпределят допълнителни средства за акционерите.

"Ние смятаме, че въвеждането на дивидент наистина служи само като приятно допълнение към съществуващата програма за обратно изкупуване на акции", казва Сюзън Ли, финансов директор на Meta, пред инвеститорите. Компанията обяви, че ще изкупи още 50 млрд. долара от собствените си акции обратно. Финансовият директор посочва, че компанията е изкупила акции за 20 млрд. през 2023 г., като остават още 30 млрд. долара спрямо предишно одобрения пакет. С това сумата нараства на общо 80 млрд. долара. След обявяването на отчета, акциите поскъпнаха със 17%, с което пазарната капитализация на компанията достигна 1 трлн. долара.

Печалбата за 2023 г. е 39 млрд. долара (ръст с 69%). Наличните паричните средства са 41 млрд. долара към края на годината в сравнение с едва 14 млрд. долара година по-рано. "Очевидно някой в управлението на Meta най-накрая се съгласи, тъй като компанията започна да проявява сериозна дисциплина на разходите, което доведе до подобряване на печалбата - както и 194% възвръщаемост на акциите за годината" посочва Дейвид Муун, основател на Moon Capital Management, инвестиционна компания.

"Ефективността на Meta Platforms (по-рано Facebook) ме кара да се чудя дали трябва да имам фонд, който инвестира само в една акция в нашето портфолио всяка година, за която получихме най-критичните коментари", смята Тери Смит, главен изпълнителен директор на Fundsmith, британска инвестиционна компания.

В защита на отворения код

Освен че ще продължи да инвестира в изкуствен интелект (и метавселената), Марк Зукърбърг защити подхода на компанията си да пуска собствения си модел LLaMa с отворен код (за разлика от ChatGPT на OpenAI и Bard на Google). "Tова е нещо, в което вярваме дълбоко", казва Зукърбърг, посочвайки няколко причини:

  • Първо, софтуерът с отворен код обикновено е по-безопасен и по-сигурен, както и по-ефективен от гледна точка на изчисленията, поради цялата постоянна обратна връзка, контрол и развитие от общността.
  • Второ, софтуерът с отворен код често се превръща в индустриален стандарт. И когато компаниите стандартизират изграждането с нашата технология, тогава става по-лесно да интегрираме нови иновации в нашите продукти.
  • Трето, отвореният код е изключително популярен сред разработчиците и изследователите. И ние знаем, че хората искат да работят върху отворени системи, които ще бъдат широко възприети. Така че това ни помага да наемем най-добрите хора в Meta, което е много голяма работа за лидерство във всяка нова технологична област.

Компанията пусна втора версия на модела си през юли 2023 г., но изостава от лидера в това направление - ChatGPT, който вече прибира по 20 долара месечно за четвъртата версия на своя продукт. Meta в момента тренира LLaMa 3, но планира и бъдещи версии на модела си.

Освен изкуствения интелект, другите сектори на бизнеса също се представят добре. Reality Labs, дъщерно дружество на Meta, което развива продукти като очила за виртуална реалност, вече достигна 1 млрд. долара годишни приходи, а Threads, социалната мрежа, която трябваше да бъде отговор на X (преди Twitter) вече се ползва от повече потребители, отколкото в началото, когато имаше пик от 100 млн. потребители. Компанията пусна приложението в Европа в средата на декември.