🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Мъск срещу Зукърбърг: кой печели?

Единият пропиля милиарди, другият ги спечели

С напредването на възрастта Зукърбърг, изглежда, се е поучил от грешките си, а Мъск става по-лекомислен и разсеян.
С напредването на възрастта Зукърбърг, изглежда, се е поучил от грешките си, а Мъск става по-лекомислен и разсеян.
С напредването на възрастта Зукърбърг, изглежда, се е поучил от грешките си, а Мъск става по-лекомислен и разсеян.    ©  Reuters
С напредването на възрастта Зукърбърг, изглежда, се е поучил от грешките си, а Мъск става по-лекомислен и разсеян.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Съперничеството на детската площадка между Марк Зукърбърг и Илън Мъск започва преди години и по отношение на това кой от кого е по-готин Мъск обикновено печели лесно. Като иноватор Зукърбърг, съосновател на Facebook и шеф на Meta - гигант сред социалните мрежи, често е пренебрегван като дилетант в суитчър. Той никога не е получавал големите похвали, които Мъск получи за превръщането на Tesla в електромобилен жребец и на SpaceX в ракетна сензация. Зукърбърг е известен с мотото си "действай бързо и чупи неща", което може и да е помогнало на Facebook да завладее света, но даде възможност на критиците да го представят като социална заплаха. Мъск е почитан като нарушител на правилата, представя се за лошо момче и в повечето случаи му се разминава.

Такива бяха и отношенията им, когато през юни миналата година, точно преди Meta да пусне приложението си за кратки съобщения Threads, за да се конкурира с Twitter (вече X) на Мъск, Мъск предложи на Зукърбърг двубой в клетка. Забравете за физическата схватка, която така и не се състоя. В бизнес план дори тогава Мъск имаше предимство. Той беше най-богатият човек в света. Пазарната оценка на Tesla, въпреки че намаляваше, беше по-висока от тази на Meta. Приходите ѝ нарастваха все по-бързо. И все пак оттогава насам той не би могъл да се самобичува по-силно. През последните няколко седмици Tesla шокира инвеститорите с ужасяващо представяне за приходите. Възнаграждението на Мъск в размер на 56 млрд. долара от 2018 г. беше отменено от съдия, което намали нетното му състояние. От Америка до Китай електрическите му автомобили бяха изтеглени от пазара.

В същото време Зукърбърг удря тавана. На 1 февруари Meta публикува приходите си, показвайки зашеметяващ ръст на продажбите и маржовете. Пазарната ѝ стойност достигна 1.2 трлн. долара - точно толкова, колкото струваше Tesla по време на пика си през 2021 г. - и над двойно повече от сегашната стойност на производителя на електромобили. Със сигурност краткосрочните измерители на финансовото представяне не са всичко. Но вижте по-дългосрочните фактори, като например начина, по който двамата управляват бизнесите си, отнасят се към акционерите и клиентите си и реагират на собствените си неуспехи, и е ясно, че битката практически е приключила. Зук спечели.

Как контролират и управляват компаниите си

За да разберем защо, нека започнем с взаимодействието между начина, по който двамата богаташи контролират и управляват компаниите си. Всеки от тях владее фирмите си по начин, който кара експертите на корпоративно управление да настръхнат: Зукърбърг чрез структурата на двойните акции, които му дават мажоритарен контрол над Meta; Мъск - като държи всички в Tesla в подчинение. Но докато Зукърбърг е станал по-чувствителен към своите акционери, обратното се получава при Мъск. Това оказва голямо влияние върху резултатите.

Промяната в поведението на Зукърбърг започна през 2022 г., когато акционерите се възмутиха от начина, по който той пилееше техните (и своите) пари за фриволни проекти като метавселената, докато основната дейност на Meta се забавяше. Вместо да ги пренебрегне, той се вслуша. Оттогава той промени нагласата си, фокусирайки се върху намаляването на разходите, увеличаване на печалбите и използване на средствата за инвестиции в изкуствен интелект (AI) и метавселената по начин, който подобрява съществуващите продукти, както и финансира футуристични залози. Освен това, за да убеди акционерите, че не пилее техните пари, Meta ще върни повече пари чрез обратно изкупуване на акции и ще изплати първите дивиденти на компанията.

Мъск не е имал подобно прозрение. През двете години, откакто цената на акциите на Tesla достигна връхната си точка, той сякаш увеличи усилията си да разочарова останалите собственици на акции на компанията. Разумните от тях копнеят за евтин, масов електромобил. Вместо това Tesla продава скъпи електрически коли с унищожаваща маржовете отстъпка. Те искат той да прекарва повече време в Tesla, вместо това той го разделя със SpaceX и го губи със (и във) X. Те копнеят за самоуправляващи се автомобили, които да са катализатор за революцията на роботакситата. Вместо това дори заклетите фенове бяха изумени, когато наскоро Мъск заплаши да премести усилията си в областта на AI и роботиката, ако не получи 25% контрол върху акциите с право на глас.

Различната мотивация

Това води до втората голяма разлика: мотивацията, която беше в основата на решението на съдията в Делауеър от 30 януари да лиши Мъск от огромния му чек. Зукърбърг, както е отбелязано в решението, не получава заплата или опции за акции. Неговите 13% в Meta са основният стимул да идва на работа всеки ден. Мъск обаче е различен. Въпреки че акционерното му участие в Tesla по онова време означаваше, че той ще става по-богат с 10 млрд. долара всеки път, когато оценката на Tesla скочи с 50 мрлд., това не беше достатъчно. Бордът на директорите на Tesla (много от които според съдията са прекалено близки с Мъск, за да бъдат независими) убеди акционерите, че е необходим допълнителен стимул, за да не се отказва от работата си: а именно най-голямото заплащане в историята на публичните пазари. Сега, след като то беше отменено, неговата мотивация вероятно е още по-съмнителна.

След това идва и отношението на двамата мъже към клиентите, което също се е променило в противоположна посока. Зукърбърг беше критикуван за лекомисления подход на Facebook към потребителските данни, модерирането на съдържанието и защитата на личните данни. Опасенията са все още силни, особено стане ли въпрос за младежите в социалните мрежи. Но Facebook вече има независим надзорен съвет, който се произнася по решенията за съдържанието, а Meta твърди, че от 2016 г. насам е инвестирала 20 млрд. долара в онлайн безопасността.

Няма съмнение, че Мъск все още има някои лоялни клиенти. Но като се има предвид колко много американски собственици на електромобили клонят към Демократическата партия, колкото повече той се изказва в X, толкова по-ясно е, че презира политическите им мнения. Последните изтегляния на автомобили от пазара са допълнителен източник на безпокойство (въпреки че проблемът може да бъде отстранен със софтуерна актуализация). В Китай - един огромен пазар, той е изправен пред силна конкуренция. Meta, напротив, приписва на китайските рекламодатели заслугата за големия ръст на приходите от реклами през миналата година.

Тиранин в клетка

Накратко, с напредването на възрастта Зукърбърг, изглежда, се е поучил от грешките си, а Мъск става по-лекомислен и разсеян. Раздразнената му реакция на решението на съда в Делауеър, когато заплаши да премести регистрацията на Tesla в Тексас, е пример за това. Тя показва, че той иска акционерите на компанията да бъдат още по-малко защитени от капризите му. Ако някой трябва да излезе на ринга и да го вразуми, това са те.

2024, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар