"Утро", или новата опция за болногледачи

Младата компания е основана миналата година от Александър Колев и Мартин Христов

Александър Колев, съдружник в "Утро":
Александър Колев, съдружник в "Утро":
Александър Колев, съдружник в "Утро":    ©  Надежда Чипева
Александър Колев, съдружник в "Утро":    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Младата компания "Утро България" е основана миналата година от Александър Колев и Мартин Христов заради неуспешен личен опит
  • Вече има 20 болногледачи, целта е за година да станат 100, а тарифата за клиенти започва от 18 лв. на час
  • Процесът е дигитализиран и близките получават информация за грижата за пациента

Ново начало в една от най-тежките сфери - помощ за близките. За изпадналите в тежко здравословно състояние държавата от десетилетия не успява да предложи адекватна грижа. Затова хиляди са принудени да търсят болногледачи. Този частен пазар бавно се развива. От миналата година на него навлиза и софийската компания "Утро България".

Зад идеята стоят Александър Колев и Мартин Христов, които стигат до решението за създаване на фирмата по метода на "Неволята учи". Всеки от тях потърсил помощ за болни близки хора, но неуспешно. Оказало се, че не парите за заплащане на услугата са проблем, а липсата на достатъчно качествени предложения за болногледачи.

Александър Колев е квалифициран адвокат във Великобритания за "банково дело и финанси". Работил е в американска юридическа кантора в Лондонското сити, а също и в Европейската комисия в Брюксел като адвокат по конкурентно право. Мартин Христов е наноинженер с дългогодишен опит в промишлени сектори. Днес и двамата са се посветили изцяло на новия проект, наречен "Утро".

Компанията (първоначално се нарича "Аутро") е лицензирана през март 2023 г. от Агенцията за качество на социалните услуги, но започва дейност два месеца по-късно. За началото й съдружниците инвестират около 20 хил. лева собствени спестявания.

"Кръстихме платформата "Утро", защото искаме, както при изгрев, да дадем ново начало, надежда и внимание на болните да се възстановяват и да живеят пълноценно в безопасна домашна среда", коментира за "Капитал" Александър Колев.

На светло

Компанията предлага професионални болногледачи и лични асистенти за почасова грижа за възрастни. Цената на услугата зависи от персоналната ставка и професионалния опит на болногледача, но най-общо тарифата за клиенти започва от 18 лв. на час, уточни Александър Колев.

Подборът на служителите в "Утро" се извършва след серия от интервюта. "Това, което най-често се предлага от конкурентите, е платформа посредник - комисионер, който установява връзка между търсещи и предлагащи. И дотук. Ние обаче си поставяме за цел да контролираме качеството на услугата. Затова болногледачите са наши служители на щат или на граждански договор, които преминават през първоначални и надграждащи обучения. Всички те имат професионален опит - най-често в Германия или Италия - в частни домове или държавни институции. Някои са със сертификати - за рехабилитатор, за работа с психичноболни - например алцхаймер, деменция и др. Всички работят по наши процедури за управление и контрол, за да направим услугата по-прозрачна и по-ефективна", коментира за "Капитал" Александър Колев.

По думите му болногледачите на "Утро" получават достойно възнаграждение. "Имаме претенции, че предлагаме най-високи заплати в бранша - с между 20-40% по-високи от това, което конкуренцията плаща. Възнагражденията са персонализирани според професионалния опит, обучението и притежаваните сертификати", обясни Колев.

В търсене на служители компанията разработва и финансира специална програма за първоначално обучение на хора без опит, които искат да се преквалифицират и да работят като здравни и социални работници. Обучението е възложено на външни организации, които издават сертификат за квалификация.

С мобилен екип за контрол и подкрепа

За да контролира дейността на болногледачите, компанията организира фирмен мобилен екип. Няколко пъти в седмицата той не само следи за работата на болногледачите на терен, но им помага в обгрижването на болните. "Това е добавена стойност за клиентите, които получават не един, а няколко души, които се грижат персонално за близките им", обобщава Колев.

Семействата на болния имат достъп до специално разработена технологична платформа за подкрепа в домашни условия на хора със здравословни проблеми. На нея в реално време болногледачите въвеждат информация за цялостното състояние на болния, за приема на лекарства, извършени дейности, симптоми, храна, сън, здравни показатели и др. Данните се публикуват в профила на клиента и са лесно достъпни за близките. "Нещо повече. Наш собствен алгоритъм обработва информацията и алармира при сериозни рискове за състоянието на болния, преценява спешността, както и възможните мерки - дали да се повика "Бърза помощ" например, или да се потърси друг вид специализирана подкрепа", обясни Александър Колев.

Технологията

Дейността на "Утро" се координира от собствена ERP система за управление на клиенти, служители, бизнес процеси и социални услуги. Тя предлага подходящия служител за конкретния клиент, като той не е длъжен да приеме и има право на избор (биографиите на болногледачите са публикувани на сайта на компанията). Системата съдържа също инструмент за организиране на работния график на служителите, както и на техния оптимален маршрут до различните адреси за посещение. Отделите за човешки ресурси, продажби, маркетинг, счетоводство също разчитат на фирмената ERP.

Създателите на компанията имат амбиция приложението за обработка на данни от дневните отчети да послужи за изработване на алгоритъм за превенция и проследимост на физическото и психическото състояние на болния. "Да бъде направена по примера на Великобритания и САЩ, където здравните системи разчитат на подобни платформи. Целта е алгоритъмът да може да предсказва, когато за пациента възниква например риск от падане, от самонараняване, нужда от хоспитализация. Тази технология би могла да бъде интегрирана в цялата здравна система, да бъде част от електронното медицинско досие на пациента и да бъде достъпна за лекари, в болница, в хоспис. Целта е информацията да е лесно достъпна, обобщена в телефона на клиента или семейството му", обобщава Александър Колев.

Компанията работи по този проект с външни консултанти и смята, че в нея има огромен потенциал, защото подобни платформи липсват в региона. Затова търси ангажиран стратегически партньор за подкрепа.

От последните шест месеца платформата на "Утро" отчита 500 посещения на потребители, 20 болногледачи, 2000 часа работа при клиенти и приход около 25 хил. лева. Целта на създателите е до края на юни да имат наети 40 болногледачи, с прогноза до края на 2024 да бъдат вече 100, както и да предложат услугата в още няколко града в страната. А после да навлязат на нови пазари на Балканите и в ЦИЕ.

Q&A

Александър Колев: Осветляваме една традиционно сива индустрия

Като обобщение - какво отличава услугите на "Утро" от тези на конкурентите в сектора?

- Структурирането на услугите. Голяма част от клиентите за първи път използват социална услуга - частно лице или през агенция, и имат нужда от консултация за това коя е най-подходящата грижа, какъв професионалист ще е най-подходящ и би могъл да помогне. Ние предлагаме такава безплатна консултация, защото екипът ни е обучен да обработва конкретна информация и да предложи на потребителя адекватно решение и организация. Работим над нужното, което се изисква от Закона за социалните услуги. Различава ни също подборът на болногледачите, наличието на мобилен екип, по-високото възнаграждение. Технологията гарантира по-добра, по-качествена услуга, която улеснява и семействата на болните, и болногледачите. Нашите служители работят в условия на прозрачност и структурираност, не пишат доклади на хартия. Болногледачите имат свой профил в системата, получават ангажименти, системата организира графика им, алгоритъм показва най-краткия път от един адрес до друг, субсидираме картите им за градския транспорт.

Какво е бъдещето на този вид социални услуги?

- Това са услуги с огромен потенциал. Това е ниша, в която можем да разработваме технологии с добавена стойност за икономическата и социалната общност. Предлагаме продукт, захранен от високи технологии, който прави нашата общност по-здрава, по-богата. Осветляваме една традиционно сива индустрия. Болногледачите в повечето случаи са хора, които никога не са имали банкови сметки, никога не са били осигурявани, не са плащали данъци. Ние променяме тази силно експлоатационна практика, която амортизира нашата общност. Работим отлично с Агенцията за качество на социалните услуги, работим с нов закон, всичко е динамично е, учим се взаимно. Но работим без стрес и мачкане.