Производството на Boeing 737 спада рязко заради проверките на качеството

Американските регулатори увеличават одитите на компанията

Забавянето на производството на Boeing също така се очаква да се отрази на авиоиндустрията, като превозвачите намалят полетите или удължат съществуващите лизингови договори за самолети, за да отговорят на търсенето
Забавянето на производството на Boeing също така се очаква да се отрази на авиоиндустрията, като превозвачите намалят полетите или удължат съществуващите лизингови договори за самолети, за да отговорят на търсенето
Забавянето на производството на Boeing също така се очаква да се отрази на авиоиндустрията, като превозвачите намалят полетите или удължат съществуващите лизингови договори за самолети, за да отговорят на търсенето    ©  Reuters
Забавянето на производството на Boeing също така се очаква да се отрази на авиоиндустрията, като превозвачите намалят полетите или удължат съществуващите лизингови договори за самолети, за да отговорят на търсенето    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Производството на самолети 737 MAX рязко спадна през последните седмици, тъй като регулаторните органи в САЩ засилиха проверките в завода, а работниците забавиха дейността си, за да вършат по-качествено задачите си, съобщават източници от индустрията пред Reuters. Федералната авиационна администрация (FAA) наложи ограничение от сглобяване на 38 самолета месечно, след като в началото на годината при полет на самолет 737 MAX една от вратите му изхвръкна. Но месечната производителност се колебае доста под това ниво и в края на март спадна до едноцифрено число, казват източниците на агенцията.

Boeing се позова на коментарите на финансовия директор Брайън Уест, който заяви миналия месец, че предприема цялостни стъпки за повишаване на качеството и изграждане на доверие - включително намаляване на количеството на т.нар. чакаща работа, тъй като FAA увеличава одитите. Уест заяви на събитие на Bank of America, че FAA е "дълбоко ангажирана и предприема по-строг одит от всичко, през което сме преминавали досега".

Производителите на самолети получават заплащане след доставката на машините, но темпът на работа диктува скоростта на индустриална система, захранваща хиляди доставчици на аерокосмическата индустрия по целия свят.

Забавянето на производството на Boeing също се очаква да се отрази на авиоиндустрията, като превозвачите намалят полетите или удължат съществуващите лизингови договори за самолети, за да отговорят на търсенето.

Традиционно темпът на производството и доставките вървят ръка за ръка, но приземяването на MAX през 2019 г. и 2020 г. и прекъсванията, дължащи се на пандемията, доведоха до излишък от самолети, което означава, че сега е по-трудно да се проследи темпът на производство от този на доставките.

Роб Морис, глобален ръководител в Cirium Ascend, каза, че 13 самолета 737 MAX са били произведени през март и 11 през февруари. Рекордното ниво е 38 самолета на месец в средата на 2023 г., показват данните на Cirium. За сравнение, конкурентът Airbus, има среден резултат от 46 самолета на месец от конкурентния на МАХ модел A320neo през първото тримесечие, казва Морис.

Излишък на двигатели

Европейският конкурент на Boeing има свои собствени ограничения в доставките и произвежда около 50 самолета от модела A320neo месечно, под първоначално заложените 58 в началото на тази година, казаха източници от индустрията. Airbus също така е изправен пред постоянен недостиг на капацитет за поддръжка на някои двигатели.

Но тъй като Boeing трябваше да забави рязко производството, за да увери инспекторите на FAA, че решава производствените си проблеми, Airbus разшири преднината на пазара за най-продаваната категория тяснофюзелажни самолети.

Всеки продължителен спад на производството има потенциални последици за производителя на двигатели CFM International, собственост на GE Aerospace и френската група Safran. Като единствен доставчик на двигатели за MAX, CFM получава заплащане за двигателите, когато напълно завършените самолети се доставят на авиокомпаниите - а не когато частите се изпращат на Boeing, както при повечето доставчици. Лари Кълп, изпълнителният директор на GE Aerospace, каза миналия месец, че Boeing все още приема доставки за двигатели LEAP-1B при договорената цена.

Анализаторът на Agency Partners Ник Кънингам смята, че компаниите ще се опитат да запазят това статукво възможно най-дълго, но някои източници от индустрията се усъмниха колко дълго може да продължи да се трупа излишък от двигатели. CFM не са коментирали въпроса.