Седмични новини за маркетинг и реклама (24 януари)

Започва записването за "Рекламна академия"; Тръмп поиска официално да се върне във Facebook; ChatGPT на MBA изпит; Децата милионери от YouTube и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Започва записването за "Рекламна академия"

Годишният инкубатор за рекламни идеи започна набирането на кандидатури. Единадесетото издание на инициативата, традиционно организирана от Нов български университет, Българската асоциация на рекламодателите и Българската асоциация на комуникационните агенции, е насочено към студенти от всички университети в България, които имат интерес към рекламата и комуникациите. "Рекламна академия" дава възможност на участниците да се доближат максимално до реалния процес по създаване на рекламна кампания, като за целта минават през интензивни теоретични и практически обучения в рамките на пет дни, водени от специалисти от агенции и рекламодатели. Инициативата е отворена за студенти от всички висши учебни заведения, като таксата за участие е 75 лв. Студентите от НБУ участват безплатно.

Тазгодишното издание на "Рекламна академия" ще се проведе от 13 до 17 февруари в НБУ. Участниците ще са разделени в 20 отбора, като във всеки от тях ще има студенти с различни специалности, които формират малък маркетинг екип. Всеки отбор ще работи по казус в сферата на: лекарства без рецепта, бира, автомобили, храни, банкови услуги, ритейл и телекомуникации. В края на програмата финалистите ще представят кампаниите си в презентация пред публика на живо.

Желаещите да се включат трябва да попълнят онлайн форма за кандидатстване тук

Докладът на GRECO за България: зависими медии и неработеща прокуратура

Обект в годишния доклад за страната на Групата на държавите, борещи се срещу корупцията (GRECO), към Съвета на Европа е състоянието на медиите в България, които по условие би следвало да са антикорупционен фактор.

"Разследващите журналисти, които отразяват организираната престъпност и корупцията, често са обект на негативни кампании, стратегически дела против публичното участие (SLAPP), заплахи и понякога физически нападения, които, изглежда, не са последвани от адекватни правни и политически отговори от страна на властите", пишат в него експертите.

Докладът изтъква още: "Политическата принадлежност на членовете на Съвета за електронни медии влияе отрицателно върху редакционната независимост на обществените медии, а независимостта на частните медии е застрашена от интересите на техните собственици."

В резултат на всичко това "мащабите на проблема с корупцията в България не се отразяват адекватно в медиите", заключават от GRECO.

Повече подробности от доклада може да прочетете тук

БНТ ще излъчва олимпийските игри до 2033 г.

Българската национална телевизия (БНТ) придоби правата за излъчване на олимпиадите през следващите 10 години. "Това стана факт, след като Международният олимпийски комитет обяви, че всички медийни права в Европа за четирите издания на олимпийските игри през периода 2026-2032 г. са предоставени на Европейския съюз за радио и телевизия, чийто член е БНТ, и Warner Bros. Discovery", пишат в прессъобщение от БНТ. Това включва зимните игрите в Милано Кортина през 2026 г., Олимпиадата в Лос Анджелис през 2028 г., Зимни олимпийски игри през 2030 г. и олимпиадата в Бризбейн през 2032 г.

Дигитален бизнес

Тръмп поиска официално да се върне във Facebook

Бившият президент на САЩ Доналд Тръмп официално поиска да се върне във Facebook. Скот Гаст, адвокатът на Тръмп, е адресирал писмо до основателя на Марк Зукърбърг, пише "Дневник". В него той е поискал среща, на която да се обсъди бързото връщане на Тръмп в социалната мрежа. В писмото адвокатът призовава платформата да насърчи истински диалог, а не да заглушава гласа на един кандидат за президентския пост.

Guardian цитира Meta, компанията майка на Facebook, която да заявява, че ще "обяви решение през следващите седмици". Съобщава се, че компанията е създала вътрешна работна група, обединяваща висши фигури от цялата организация, за да обсъдят окончателното решение.

Повече по темата може да прочетете тук

Съоснователят на Netflix, променил начина на гледане на телевизия, се оттегли

Рийд Хейстингс, един от основателите на компанията Netflix, се оттегля като главен изпълнителен директор, след като я ръководи повече от две десетилетия. Стрийминг платформата, която сега е в процес на преструктуриране, е основана преди 25 години, като в началото е доставяла DVD по пощата. Хейтингс уведоми клиентите на Netflix в блог, че през изминалите няколко години той е делегирал много от мениджърските си функции в компанията. Промяната идва, след като компанията загуби повече от 1/3 от пазарната си стойност през изминалата година поради различни причини.

Повече за историята може да прочетете тук

ChatGPT получи оценка "много добър" на MBA изпит

Уменията на хитовия AI чатбот ChatGPT продължават да изненадват хората. След като учители се притесниха, че ученици могат да използват софтуера при писане на курсови работи, сега ChatGPT се изкачва директно до магистърска степен. Професор Кристиан Тервиш от Wharton School of Business на Университета на Пенсилвания подложи чатбота на финален изпит по MBA курса "Управление на операциите" и публикува научна статия (написана от Тервиш) за резултатите. По думите му ChatGPT успява да анализира процеси и да решава казуси, свързани с управлението на операции. Затруднение е изпитал при по-трудните въпроси, но въпреки това той оценява цялостното му представяне на много добър 5." "ChatGPT се представи добре в подготовката на правни документи и някои смятат, че следващото поколение на тази технология ще може дори да успее да издържи адвокатския изпит", пише още професорът.

Децата милионери от YouTube

Платформата YouTube направи заснемането на видеа в бизнес за милиони и превърна много хора в инфлуенсъри. Част от него станаха и редица деца, които с помощта на родителите си създават видео съдържание за детската аудитория. В момента най-популярните детски профили в YouTube са Vlad and Niki, Like Nastya и Kids Diana Show, които общо имат над 300 млн. последователи. В основата на всички тях е заснемането на видеа как си играят с различни играчки, предоставени им от компаниите, които в допълнение плащат и за реклама. Според източници на WSJ сумите започват от 75 хил. долара и могат да надминат 300 хил. долара за едно видео.

Така децата успяват да направят първия си милион за тях и родителите им, още преди да навършат 10-годишна възраст. В резултат на това празнуват рождените си дни на яхти, возят се във Ферарита и обикалят света. Популярността води и до разрастване на бизнеса им - от заснемане на предавания, излъчвани в най-големите стрийминг платформи, като Netflix и HBO, до производството на техни брандирани играчки.

Повече за бизнеса на децата инфлуенсъри може да прочетете в текста на WSJ

Свободни позиции:

А1 отвори кандидатстването за стажантската си програма в направление "Маркетинг".