🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (7 март)

Шест месеца бонус мандат за Кошлуков в БНТ, Започна кандидатстването за конкурсите на БАПРА и БДВО, Meta въвежда платен абонамент за Facebook и Instagram, Ползите от изкуствения интелект, Новото лого на Nokia и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Шест месеца бонус мандат за Кошлуков в БНТ (засега)

Вече повече от половин година генералният директор на БНТ Емил Кошлуков пребивава на поста благодарение на поредица съдебни маневри. Бонус мандатът му е осигурен от бившия му конкурент за поста (в последния неуспешен конкурс за началник на телевизията), който впоследствие беше назначен в медията - Сашо Йовков. Изглежда също, че обществената телевизия ще бъде управлявана по този начин поне до местните избори. А инструментите ще бъдат все същите - отлагане на делото от заинтересованата страна и въздържане от Съвета за електронни медии (СЕМ) да обяви нов конкурс, докато има висящ казус в съда.

На този етап изглежда, че случващото се около делото не притеснява магистратите в Административен съд София-област. Въпреки че поредицата ненадейни заболявания на адвокати и свидетели видимо обслужва оставането на Кошлуков начело на БНТ, засега съдът не се е усъмнил в злоупотреба с процесуални права.

Повече по темата може да прочетете тук

Екипът зад "Навални" посвети наградата БАФТА на недопуснатия Христо Грозев

Екипът, създал "Навални", посвети отличието за най-добър документален филм на британските награди БАФТА на недопуснатия до церемонията в Лондон разследващ журналист Христо Грозев и му изказа специални благодарности, пише "Дневник".

Грозев, който участва във филма за руския опозиционен лидер, съобщи по-рано, че той и семейството му не са допуснати на британска територия до церемонията заради "риск за сигурността" и че е "изненадан" от забраната. В края на миналата година той беше обявен за международно издирване от Русия.

"Искаме да посветим тази награда на Христо Грозев, нашия български маниак с лаптоп, който не можа да бъде с нас тази вечер, защото животът му е застрашен от руското правителство и Владимир Путин", каза продуцентът Одеса Рей.

Повече по темата може да прочетете тук

Близо 200 български и чуждестранни студенти се включиха в "Рекламна академия"

С награждаване на пет студентски отбора завърши 10-ото, юбилейно издание на "Рекламна академия". Победителите реализираха проекти под менторството на експерти от комуникационната индустрия, пишат от "Кариери".

Големият победител тази година е отбор, работил по тема "Лекарства без рецепта", с ментори Ралица Милчева (TEVA), Александър Милов (guts&brainsDDB) и Христиана Забунова (Wunderman Thompson).

В инициативата взеха участие 197 студенти в осем различни сектори. Задачата беше в рамките на 48 часа да разработят комуникационна кампания за нов продукт в съществуваща категория по предварително зададен казус.

Всички наградени отбори може да видите тук

Започва записването за Bright Awards 2022 на БАПРА

Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА) започна събирането на кандидатури за наградите в тринадесетото издание на конкурса BAPRA Bright Awards, който цели да отличи най-добрите комуникационни практики през годината. Тази година мотото на конкурса е "В светлината на истината". Кандидатите в лицето на агенции и клиенти ще могат да се състезават в три нови категории - "ESG комуникационна кампания или проект", "Комуникационна кампания за образование и професионално развитие" и "Инициатива за създаване на ангажираност за вътрешни или външни публики", добавени с цел да отразят промените на комуникационния пазар.

Крайният срок за подаване на заявки е 2 април, а церемонията по награждаване на победителите е ще се проведе на 11 май. В конкурса ще се състезават кампании и проекти, реализирани през периода март 2023 г. - февруари 2023 г., като заявките трябва да се подават на английски език, тъй като традиционно журито е съставено от международни специалисти в областта на комуникациите.

Повече за конкурса на БАПРА и цената за участие, може да видите тук

Започна подаването на заявки и в конкурса "PR приз 2023" на БДВО

PR агенции, компании от публичния и частния сектор вече могат да подават заявки в тазгодишния конкурс на Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) - "PR приз 2023". Той също цели да отличи най-добрите PR постижения през изминалата година, които ще се оценяват в общо 14 категории. Мотото на тазгодишното издание е "PRовокатори на PRомени".

Желаещите да се включат в "PR приз 2023" могат да го направят, като попълнят онлайн формата най-късно до 5 май. В средата на месеца ще се проведе публичното представяне на одобрените проекти пред журито, съставено от местни комуникационни специалисти. Церемонията по награждаване на победителите ще се състои на 18 май и ще включва дискусионни панели около мотото "PRовокатори на PRомени".

Повечет за конкурса на БДВО и кандидатстването може да видите тук

Дигитален бизнес

Meta въвежда платен абонамент за Facebook и Instagram

След като милиардерът Илън Мъск завърши придобиването на Twitter, една от първите промени беше въвеждането на платена услуга, която верифицира акаунтите. Twitter Blue струва 8 долара на месец, като срещу тази сума клиентите получават син тик до името си. Макар и крайният вариант на платената версия все още да не е представена заради публично недоволство, изглежда, предлагането на подобни опции се превръща в тенденция в технологичните гиганти.

Подобна услуга обяви и изпълнителният директор на Meta Марк Зукърбърг. Той съобщи, че Meta Verified ще струва 11.99 долара на месец за потребителите от компютри, а срещу тази сума те ще "получат синя значка, допълнителна защита от представяне срещу акаунти, които твърдят, че сте вие, и получавате директен достъп до поддръжка на клиенти". За клиентите, които използват Instagram и Facebook от операционната система на Apple IOs или Android, цената ще бъде 14.99 долара.

Повече за новата услуга може да прочетете тук

Естествените ползи от изкуствения интелект

Макар все още да сме далеч от машини със самосъзнание и чувства, в момента тече всеобщ хайп (или по-българското "има голям шум") около възхода на изкуствения интелект и промените, които ще донесе в живота ни през следващите години. И по-точно на наричания генеративен AI, който може да води разговор, да създава изображения, музика, презентации и дори да кодира софтуер. Но наистина ли е само временен хайп, или показва големите промени, които предстоят в близкото ни бъдеще?

Въпреки икономическото забавяне компаниите за генеративен AI продължават да привличат финансиране, като над 150 стартъпа вече работят в този сегмент. Някои експерти наричат сегашния момент AI революция и го сравняват с възхода на смартфоните и интернет.

Какви са ползите от изкуствения интелект, кои професии ще замени и как може да улесни живота ни, може а прочетете в темата на "Капитал" тук

Как да рисуваме с Midjourney AI

Ако сте решили да се докоснете до възможностите за генериране на изображения, които изкуственият интелект предоставя, но не знаете от къде да започнете, в тази статия ще разгледаме един от най-използваните инструменти за това-Midjourney AI.

За да направите първата си AI картина, първо ви трябва регистрация в платформата Discord, тъй като Midjourney не се инсталира и не работи в браузър, а е базиран във вече споменатата Discord. Той ще позволи да рисувате дори през телефона си. След регистрация в Discord трябва да влезете в правилния сървър. След като вече сте в сървъра, ще последва кратка автентикация, в която ще имате възможност да видите всички канали. Не се притеснявайте, ако това е първият ви дискорд, изглежда много по-сложно отколкото е!

Всички стъпки, подробно описани, може да видите тук и да създадете първото си изображение

Време е Alphabet да се раздели с YouTube

Новината, че Сюзън Войчицки ще напусне YouTube след девет години като главен изпълнителен директор, почти не предизвика шум в медиите. Това е знак за две неща. Първо, колко малко внимание обръщат анализаторите на Уолстрийт и медиите от развлекателната индустрия за бизнеса на YouTube, въпреки че той се е превърнал в център - както и в нарицателно - за глобално видео. Второ, колко е засенчена от кулисите на компанията майка, Alphabet.

Комбинация от забавяне на рекламата и конкуренция от страна на TikTok, пристрастяващо приложение за къси видеоклипове, спомогна за второто поредно тримесечие на годишен спад в приходите от реклами в YouTube.

Какво е бъдещето на платформата може да прочетете в текста на Economist тук

В ерата на Сундар Пичай ли ще приключи 20-годишната доминация на Google при търсачките

Всяка секунда от всеки ден Google обработва може би 100 хил. търсения в мрежата по цял свят и благодарение на своя алгоритъм PageRank предоставя неочаквано добри отговори. Което води и до глагола да Google-неш нещо. Той също така добавя милиарди ежедневни възможности за продажба на реклами, които търсещите виждат заедно с резултатите от своите запитвания. Точността на резултатите държи потребителите да се връщат, а конкурентите - на разстояние: всички други търсачки носят едва една десета от ежедневните търсения.

Microsoft обаче, който наскоро обяви инвестиция от 10 млрд. долара в OpenAI, показа как планира да протегне ръце към печалбите на Google. Резултатите от търсачката на Microsoft, Bing, вече ще бъдат придружени от генерирано от изкуствен интелект (AI) странично каре, обобщаващо съответната информация. Bing също ще получи собствен чатбот въз основа на моделите на OpenAI.

Как ще се конкурира с търсачката Google може да прочетете в текста на Economist тук

Музикален доход: формирането на новия инвестиционен сектор

Според доклад на Международната федерация на фонографската индустрия (IFPI) през 2022 г. средно човек слуша около 20.1 часа музика седмично, над два часа повече в сравнение с 2021 г. Около 24% от потока е през аудиострийминг (Spotify, iTunes), а 19% е чрез видео (Youtube). Доказателствата за ползите от слушането на музика, като справяне със стреса например, са много, което обяснява нарастващия интерес както от инвеститорите, така и от потребители. Очертаващият се сблъсък между компаниите в сектора обаче може да доведе до резултат, подобен на този с Netflix. Все повече самостоятелни стрийминг платформи със собствен каталог от музика.

Какви са възможностите за потребители, изпълнители и инвеститори, може да прочетете тук

Медиен бизнес

Собственикът на bTV и Yettel придобива дял в германската медийна група ProSiebenSat.1

Чешката инвестиционна група PPF разшири портфолиото си, като придоби дял от 9.1% от германския телевизионен оператор ProSiebenSat.1. В България PPF е собственик на медийната група bTV и телекомуникационния оператор Yettel през дружеството си Central European Media Enterprises (CME), което купи през 2020 г. Групата оперира в 25 държави в различни сфери - от медии и телекомуникационни, до финансови услуги, технологии и недвижимо имущество.

Чрез транзакцията PPF стъпва на германския медиен пазар и става вторият най-голям инвеститор в базираната в Мюнхен ProSiebenSat.1 след семейството на бившия италиански премиер Силвио Берлускони.

Повече за новото придобиване на PPF може да прочетете тук

Боб Айгър извършва големи промени в Disney

Боб Айгър, новоизбраният изпълнителен директор на Disney, обяви мащабни промени в развлекателната компания. Нова организационна структура ще прехвърли контрола от счетоводителите обратно към творческите екипи.

Новият изпълнителен директор на Disney обяви мащабни промени в развлекателната компания, каквито хеджфондът Trian искаше. Оперативните разходи ще бъдат съкратени с 2.5 млрд. долара, а други 3 млрд. ще бъдат спестени от разходите за съдържание; 7000 служители ще бъдат съкратени. За да ограничи финансовите загуби на стрийминг услугата си Disney+, през декември Айгър повиши цените на абонаментите в Америка с 38%. Disney няма да участва в "световната надпревара за абонати", заяви той.

Повече за промените в Disney може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Новото лого на Nokia

За първи път в 60-годишната си история финландската Nokia променя логото си. С цел да бъде възприемана вече като технологична компания, а не просто като производител на смартфони, Nokia залага на по-модерна и минималистична визия. Основният син цвят отпада и логото ще се адаптира в зависимост от използването му. То има пет различни форми на изписване на Nokia. През 2020 г. начело на компанията застана Пека Лундмарк, който още тогава представи стратегия за бизнеса в три етапа: рестарт, ускоряване и разширяване. Пред Reuters той коментира, че рестартът вече е завършен и започва вторият етап.

Както с повечето брандинг промени, обновеното лого създаде полемика сред публиката дали новото е по-добро от старото. Новината напомни и за южнокорейския автомобилен производител KIA, който в началото на 2021 г. представи ново лого със сливащи се букви от името на бранда, които се оказаха трудни за прочитане и някои потребителите решиха, че има нов бранд кола и търсенията на KN в Google се увеличиха.

Свободни позиции:

"Икономедиа" обяви вакантна позиция за Advertising Operations Specialist и Community manager.

"Лидл България" обяви стажантска позиция по проект HR маркетинг на младежки програми.

guts&brainsDDB обяви вакантна позиция за акаунт мениджър.