🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (14 февруари)

Рекламна хазартна треска; Нов творчески директор на Digitas; Superbowl в числа; Как младите харчат парите си и няколко свободни позиции в сектора

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Рекламна хазартна треска

Хазартните реклами са нараснали многократно, въпреки че по закон пряката реклама на хазартни игри е забранена. Само през декември 2022 г. брутните бюджети за тв реклама на най-големите брандове за залагания се равняват на 32.7 млн. лв., или близо три пъти повече спрямо същия период година по-рано. Очевидният ръст надмина търпимостта на зрителите, но не и тази на държавата и по конкретно на Националната агенция за приходите (НАП), която продължава да си затваря очите за нарушаването на Закона за хазарта. А за да изпревари контролните институции, хазартният бранш предложи спорна саморегулация на рекламите, така че леко да свие дразнението, но не и да спре масираното облъчване.

Кои са най-големите хазартни рекламодатели и какви са ограниченията по света, може да прочетете тук или да чуете епизода на подкаста "Гласът на Капитал" тук

Антон Георгиев е новият творчески директор на агенцията Digitas

Дигиталната агенция Digitas, част от комуникационната група "Publicis Groupe България", има нов творчески директор. Антон Георгиев ще отговаря за дигиталното творческо обслужване на клиентите. От агенцията пишат до медиите, че фокусът на работата му ще бъде съдържанието с акцент върху видео и разработване на кампании за социалните мрежи и дигиталните платформи.

Георгиев има дългогодишен опит в комуникационната индустрия. Кариерата му започва като стажант копирайтър, минава през творчески директор на Publicis Sofia през 2015 г., а последната му позиция беше на творчески лидер в Havas Sofia.

В началото на годината "Publicis Groupe България" придоби българската performance маркетинг агенция Advertise BG, която стана част от Digitas Sofia с общ екип от 40 души. Сред клиентите на Digitas Sofia са още Devin, Telus, Bosch Engineering Center Sofia и др.

Започва кандидатстването за четвъртото издания на стажантската програма на All Channels

Стажантската програма All You Can Eat ("Преяж със знания"), организирана от комуникационната агенция All Channels, за четвърти път ще даде възможност на студенти да се запознаят отблизо с комуникационния бизнес. Мотото на изданието е "Рецепти на успеха", а одобрените стажанти ще работят в осем направления: Design, Copywriting, Account, PR, Production, Digital, BTL, HR. Стажът продължава шест месеца с гъвкава заетост. Желаещите да се включат могат да кандидатстват на сайта на инициативата, като крайният срок е 26 февруари. След това те ще получат задание, което да развият, а подбраните кандидати ще минат и през интервю. Стажантската програма започва на 13 март.

Повече за програмата може да видите тук

Списание "Мениджър" с нов главен редактор

Дългогодишният журналист Таня Кръстева става главен редактор на списание "Мениджър". Тя заема мястото на Весислава Антонова. Кариерата на Кръстева започва във вестник "Бaнĸepъ", а през 2009 г. вoди иĸoнoмичecĸитe нoвини нa БHT. Слeд това става водещ на предаване за мениджъри и предприемачи в Вlооmbеrg ТV, а впоследствие и негов редактор. Заместник главен редактор на списание "Мениджър" става Елисавета Якимова, която има дългогодишен опит в работата с електронни медии и специализирани издания, пишат от "Мениджър".

"Възраждане" отново атакува журналист заради работата му

Проруската партия "Възраждане" атакува за пореден път журналист заради начина, по който върши работата си, пише "Дневник".

Емилия Милчева, дългогодишен журналист в авторитетни медии, която в момента е на свободна практика, беше наречена доносник и провокатор заради репортаж за "Дойче веле", описващ събирането на подписи за референдум за еврото. Зад инициативата за допитването стои партията на Костадин Костадинов. В изявлението срещу Милчева имаше неверни факти, обидни квалификации и недоказани твърдения за организирани действия срещу "Възраждане".

Повече по темата може да прочетете тук

Дигитален бизнес

YouTube Shorts се изправя срещу TikTok в битката за по-млади потребители

YouTube ще започне да предлага нови финансови стимули на създателите на съдържание, за да ги привлече от бързо развиващия се конкурент TikTok. Конкурентите в областта на социалните медии се борят за нови, по-млади потребители на фона на забавянето на цифровите реклами. Миналата седмица подразделението на компанията - майка на Google, Alphabet въведе нов план за споделяне на приходите в Shorts, своето предложение за кратки клипове, който ще позволи на авторите на съдържание да получават дял от рекламните приходи от своите видеоклипове. От YouTube усилено се опитват да популяризират Shorts, което беше пуснато през 2020 г., за да се конкурира с популярността на TikTok сред потребителите от поколението Z.

Повече за новия модел може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Superbowl в числа

След впечатляващ обрат над "Филаделфия ийгълс", "Канзас сити чийфс" е големият победител в най-голямото спортно събитие в САЩ Superbowl LVII. Освен за феновете на спорта мачът е вълнуващ и от комуникационна гледна точка. Редица брандове подготвят специални реклами за събитието и инвестират милиони в излъчването им. Тази година Fох продаде 30-секундно рекламно време за рекордните 7 млн. долара.

Събитието се състоя пред близо 67 хиляди зрители на стадиона и 113 млн. души през малкия екран, което е с един милион повече спрямо миналогодишната аудитория по данни на Nielsen Media. В историята на финалите зрителски рекорд беше поставен през 2015 г. със 114.4 млн. души. Дългоочакваното шоу на поп певицата Риана в полувремето е било гледано от 118.7 млн. зрители на Fox, или с 15% над средната аудитория на миналогодишното шоу с участието на Dr. Dre и други хип-хоп изпълнители.

Рекламният блок по време на състезанието не поднесе много изненади. Традиционно компаниите заложиха на реклами с популярни личности и хумористичен тон. За разлика от миналата година, тази почти липсваха реклами на криптопродукти за сметка на преобладаващи алкохолни и хазартни брандове.

Американското радио npr представи класацията на най-добрите и най-лошите реклами по време на Superbowl тази година.

Как младите харчат парите си

Днешните младежи не са по-различни и имат тънки портфейли и скъпи вкусове. Те ценят удобството и социалната съвест. Искат пазаруването им да е едновременно безпроблемно и лично. Те желаят автентичност, докато постоянно са потопени в един изкуствен цифров свят. Когато тези младежи започват да харчат сериозно, марките се опитват да разберат какво искат тези ходещи парадокси и как пазаруват.

ЕС е дом на близо 125 млн. души на възраст между 10 (които ще се превърнат в потребители през следващите години) и 34 години. В САЩ живеят още 110 млн. представители на поколението Z и милениъли, което представлява една трета от населението. Общите годишни разходи на домакинствата, оглавявани от поколението Z и милениълите, достигнаха 2.7 трлн. долара през 2021 г., около 30% от общите разходи. Повече за навиците на младите потребители може да прочетете в текста на The Economist тук