Google започна поетапно премахване на бисквитките

Интернет гигантът ще предостави алтернатива на рекламодатели и агенции за събиране на данни за потребителите

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Четири години след като Google за първи път обяви, че ще спре бисквитките (cookies) в най-големия уеб браузър Chrome, началните стъпки по премахването им вече са факт. От началото на годината интернет гигантът спря индивидуалното проследяване на 1% от потребителите, или около 300 млн. души, като се очаква през четвъртото тримесечие това вече да засяга всички ползватели на Chrome.

Бисквитките от трети страни най-общо са дигиталните следи, които всеки оставя в сайтовете, които посещава. След въвеждането на GDPR правилата за защита на личните данни, потребителите трябваше да дават изричното си съгласие тези данни да се събират, което обикновено е първото съобщение, което виждаме, влизайки в даден сайт. Тази информация е ценна за рекламодатели и агенции, защото чрез нея могат да предложат продукт или услуга на потребител, който вече е регистрирал интерес. Например ако разглеждате даден модел обувки в електронен магазин, благодарение на бисквитките вероятно ще видите рекламен банер на същите тези обувки в друг сайт.

Причината за премахването им е засилване на поверителността на личните данни на потребителите. Но докато други по-малки браузъри, като Mozilla Firefox и Safari, ограничиха проследяващите бисквитки, от Google решиха изцяло да ги премахнат, което срещна голяма съпротива от представители на рекламната индустрия и издатели. Процесът по спирането им отне четири години, вместо предвидените две, за да може най-големият браузър да предложи подходяща алтернатива.

Заместител на бисквитките

На тяхно място Google представи инициативата Privacy Sandbox, която включва множество инструменти, целящи да направят потреблението на интернет по-безопасно и по-поверително и същевременно работещо за рекламодатели и агенции.

Фокусът на индустрията е върху новата функция за насочване на потребителите към т.нар. Ad Topics, която ще играе ролята на заместител на бисквитките. Така според типа съдържание, което разглежда даден човек, той ще попада в група на хора със сходни интереси и поведение, която агенциите след това ще могат да използват за таргетиране. Това ще става единствено през данните, които се съхраняват на устройствата на потребителите без трети страни да разполагат с тях.

"Освен Google, вероятно няма да има много печеливши от внедряването на Privacy Sandbox, ако изобщо има такива", пише Бил Симънс от платформата за дигитална реклама Trade Desk, цитиран от WSJ. Tой допълва, че премахването на бисквитките от Google вероятно ще намали стойността на онлайн рекламата.

За по-безболезнен преход към браузър без бисквитки, много сайтовете заложиха на самостоятелно събиране на данни и информация за аудиторията си, чрез т.нар. first party data, която след това да използват за таргетирането им.

Какви ще бъдат финалните промени и алтернативи на Google, към които агенции и рекламодатели ще трябва да се приспособяват, ще стане ясно в края на годината, освен ако отново интернет гигантът не реши да отложи плановете си за цялостно премахване на бисквитките.