Седмични новини за маркетинг и реклама (30 януари)

Новата частна обществена телевизия ВНТ; Започна кандидатстването за Cannes Lions; Българският език не е защитен от изчезване; Разходите за медии в кампанията за местните избори и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

"Видимо и невидимо тв": Новата частна обществена телевизия

Новият телевизионен канал "Видимо и невидимо тв" (ВНТ) цели да се превърне в хъб на гражданската журналистика в България. В ефира й се излъчват общо 20 предавания на независими автори, които не са професионални журналисти, а анализатори и лидери на обществено мнение. Сред тях са "Алтернативата", "Контракоментар с Асен Генов" и Инициатива "Правосъдие за всеки". Тяхното съдържание вече е популярно в социалните мрежи и видеоплатформи, но сега ВНТ го обединява в телевизионното пространство. Желанието на продуцентите Бойко Бочев и Калин Манолов е телевизията да бъде регистрирана като чуждестранен канал, който не попада в обхвата на българските медийни регулатори. Следващата стъпка за развитието на канала е пускане на новинарска емисия и разрастване на портфолиото от предавания.

Повече за новата телевизия и плановете на медиата може да прочетете тук

Google News Showcase вече предлага новини и от България

Google обяви старта в България на програмата си за лицензиране на новини News Showcase. Статии на български медии, сред които "Капитал" и "Дневник", ще бъдат достъпни за ползвателите на платформата на американския гигант. Информацията в News Showcase панелите е специално подбрана от журналистите, така че читателите да се ориентират по-лесно в потока от информация за най-важните неща.

Панели с новини от издатели, партньори на програмата в страната, вече са видими и се разпространяват в Google News и Discover за смарт устройства с Android и iOS, както и в мрежата. Всяка медиа може да бъде последвана, а в профила ѝ да бъдат преглеждани както специално подбраните от екипа ѝ панели, така и материали от основните ѝ рубрики.

Повече за новия продукт може да прочетете тук

DigitalK подкаст: Нетинфо+United Media: особености на балканската дигитална реклама

Дигиталната реклама ще трябва да навлезе в нова фаза през 2024 г., в която очакваме (този път наистина) да бъдат променени правилата на бисквитките и да се премине към друг тип измерване на потребитеското поведение. За тези промени, бъдещето на съдържанието, достъпа срещу абонамент спрямо играчите с масова аудитория и приходи от реклама, може да чуете подкаст епизода на DigitalK с гост Александър Варов, изпълнителен директор на "Нет инфо", част от "Нова броудкастинг груп", който отскоро оглавява и новосформирания екип за дигитална реклама и продажби на United Media

Целия епизод може да гледате тук

Започна кандидатстването за Cannes Lions

Дойде времето за кандидатстване в най-мащабния рекламен фестивал Cannes Lions, който оценява най-добрите кампании от цял свят и е цел на редица агенции да спечелят статуетка за работата си. Крайният срок за подаване на заявки е 11 април, а преди това има три дати с по-ниски такси за кандидатстване, като разликата в цената може да бъде двойна между най-ранната дата и последния момент. Тази година агенции и комуникационни специалисти ще се състезават в 30 категории, а международно жури ще оцени най-добрите кампании в няколко кръга. Фестивалът ще се състои от 17 до 21 юни в Кан.

Все още България има едно отличие от най-големия рекламен фестивал. През 2021 г. агенцията McCann Sofia спечели бронзов лъв за кампанията за Mastercard "Лети с книга". Миналата година агенцията Human беше много близо до награда, но в крайна сметка завърши сред финалистите в Cannes Lions.

Повече за фестивала тази година може да прочетете тук

Мария Тодорова от NEXT-DC ще бъде жури на Dubai Lynx 2024

Главният изпълнителен директор и творчески директор на българската агенция NEXT-DC Мария Тодорова ще бъде част от журито на международния рекламен фестивал Dubai Lynx 2024. Тя ще оценява заявките в категориите Direct и Outdoor. Тази година в състава на журито участват общо 62 специалисти в сферата на комуникациите от 33 пазара, които ще оценяват заявките в 20 категории. Събитието Dubai Lynx е насочено към региона на Близкия изток и Северна Африка и оценява кампаниите по показателите творчество и ефективност. Фестивалът и събитието по награждаването ще се състои на 5 и 6 март в Дубай.

Повече за събитието може да прочетете тук

Ползвате ли AI?

Включете се в проучване на "Капитал" за използването на изкуствен интелект от бизнеса. Попълването на анкетата отнема под пет минути, като така ще ни помогнете и насочите към това кои теми са ви полезни и интересни и искате да намирате в съдържанието на "Капитал".

Може да се включите в проучването тук

Българският език не е защитен от изчезване

Езикът е нещо живо, гъвкаво и постоянно изменящо се, за да добави към себе си нови значения и думи, с които да си обясни постоянно изменящия се свят. Отпечатък върху родния език през последните години оставя английският език, който помага да се ориентираме в новия дигитален свят. "Българският език има нужда от осъвременяване. Нужна е езикова политика, както и академичната общност, езиковедите, медиите и рекламите да поемат отговорност за това, което казват и как го казват", коментира за "Капитал" Рада Ганкова, устна преводачка в Брюксел и преподавателка по български език.

Естония например има политика за защита на своя език. В нейния закон за езика се налагат мерки за реклама в обществени пространства като табели, билбордове и други, които включват послания на чужд език. Те задължително трябва да бъдат преведени на естонски със забележим шрифт. Регулира се използването на чуждици и заемки в официални държавни документи или такива, издадени от национални или регионални управленски органи.

Повече по темата за чуждиците в българския език може да прочетете тук

Евростат: Българите са сред най-небрежните към защитата на личните си данни онлайн

През 2023 г. само 36% от потребителите на интернет в ЕС са чели декларациите за политиката за поверителност, преди да предоставят лични данни, пише "Дневник". Това показват статистическите данни на Евростат. Делът на интернет потребителите, които са управлявали достъпа до личните си данни през 2023 г., варира в различните страни от ЕС, като средно 73% от потребителите на интернет в ЕС са управлявали достъпа до личните си данни онлайн по някакъв начин. Най-висок дял е отчетен във Финландия и Нидерландия (и двете по 93%), следвани от Чехия (89%). На другата крайност са Румъния (52%), Латвия (55%) и Словения (57%). България е на две позиции пред Словения.

Повече по темата може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Разходите за медии в кампанията за местните избори - най-важни за партиите

В кампанията за местните избори през есента на 2023 г. 53 партии и 8 коалиции са подали своите финансови документи пред Сметната палата. Общата сума, която 42 партии и коалиции са декларирали като похарчена за кампанията, е 7 042 646 лв. Това е с около 800 хил. лв. повече от разходите за парламентарните избори от април 2023 г., показва проучването на Института за развитие на публичната среда (ИРПС) За поредна кампания най-голям дял в похарчените средства имат медийните услуги - те са стрували на партиите и коалициите общо 3 860 110 лв. (или 55%).

На първо място по направени разходи са ГЕРБ - 1 377 187 лв. Следват "Продължаваме промяната" - "Демократична България" (ПП-ДБ) с 1 189 036 лв. и "Възраждане" с 946 132 лв.

Цялото проучване на ИРПС може да прочетете тук

Дигитален бизнес

Mistral AI, европейската надежда за технологичен гигант

Mistral започна дейността си във Франция през април 2023 г.. За по-малко от година съществуване компанията разработва два езикови AI модела - Mistral 7B и Mixtral 8X7B, като достъпът до тях е свободен. Технологията, която френският стартъп разработва, може да бъде използвана от различни бизнеси за внедряване на чатботове, търсачки и други продукти, управлявани от изкуствен интелект. През декември 2023 г. френската компания набра 385 млн. евро във втория си кръг на финансиране в рамките на седем месеца.

Повече за новия инструмент може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Първи стъпки на ЕС да се справи с подвеждащата реклама за "зелени" продукти

Европейският парламент даде окончателно зелена светлина на директива, която ще подобри етикетирането на продуктите и ще забрани използването на подвеждащи твърдения за екологосъобразност.

Директивата, която беше приета миналата седмица, има за цел да защити потребителите от заблуждаващи търговски практики и да им помогне да направят по-добър избор при покупка. В списъка на ЕС за забранени търговски практики ще влязат редица маркетингови подходи, които се основават на заблуждаващи и неясни твърдения за екологосъобразност. Ще има нови правила и за преждевременно излизане от употреба на стоките.

Повече за новите мерки може да прочетете тук

Свободни позиции:

British Council обяви свободна стажантска позиция за Marketing Officer.

&play обяви свободна стажантска позиция за акаунт.