🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (6 февруари)

КЗК не вижда проблем "Виваком" да купи "Булсатком"; Николай Диевски става част от екипа на proof.; Universal Music свали музиката си от TikTok; Facebook на 20 години и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

КЗК не вижда проблем "Виваком" да купи "Булсатком"

Най-голямата концентрация на българския телеком пазар беше разрешена бързо от Комисията за защита на конкуренцията. Според антимонополния орган покупката на "Булсатком" от собственика на "Виваком" United Group не е проблем за конкуренцията и потребителите. Не така смятат от другите два телекома в страната - "А1 България" и "Йеттел България", които ще обжалват решението.

Ако сделката бъде разрешена и от Върховния административен съд, това ще доведе до най-голям оператор на пазара като приходи. Така изборът на потребителите би се свил и в повечето точки на държавата ще бъде сведен до новото обединение "Виваком"-"Булсатком" или А1. Освен огромния дял в телевизионното разпространение United Group притежава и най-голямата медийна група в България - "Нова броудкастинг", която (по данни от 2022 г.) контролира близо 46% от телевизионната аудитория и над 44% от рекламния пазар.

Повече по темата може да прочетете тук

V+O Group сключи бизнес партньорство със SEC Newgate, която предстои да придобие мажоритарен дял в групата

Комуникационната група V+O Group с офиси в Югоизточна Европа, включително и България, обяви стратегическо партньорство с международната група SEC Newgate за разрастване на бизнеса и портфолиото от услуги. През следващите пет години SEC Newgate ще придобие и 70% от бизнеса на V+O Group, която ще запази бранд идентичността си и организационна автономност. Комуникационната мрежа на SEC Newgate има общо 53 офиса по света с централа в Милано и 1200 служители. Нейният главен изпълнителен директор Фиоренцо Талиабуе ще бъде част от борда на директорите на V+O Group, която се оглавява от основателите Томас Варвициотис и Янис Олимпиос. "Силното присъствие на V+O Group в региона и отличната им работа в областта на връзките с институциите и корпоративните комуникации беше наистина много впечатляващо. Припокрива се с начина ни на правене на бизнес, затова припознаваме партньорството ни като синергия", коментира за медиите подчертава Талиабуе.

Николай Диевски става част от екипа на proof.

От началото на февруари Николай Диевски оглавява стратегическото звено на рекламната агенция proof. Фокус в работата му ще бъде развитието на дългосрочни планирания за клиентите на агенцията. "Със Сава и Ангел [основателите на proof. - бел. ред.] се познаваме от седем години и още в самото начало знаехме, че искаме и можем да работим заедно. Присъединяването ми към агенцията ще спомогне за това да развием стратегията като култура на мислене, тъй като тази дейност за българския пазар все още бива подценявана", казва Николай Диевски за медиите.

Той има над 15 години опит в комуникациите, като е бил част от маркетинг екипите на "Хайнекен България", "Молсън Коорс" и "Монделийз България". Сред брандовете, които е развивал, са "Крадецът на ябълки", "Скапто" и "Столично". Диевски има бакалавърска степен по "Бизнес управление и маркетинг" в Concord University и магистратурата от Норвегия.

Атанас Райков става вицепрезидент "Глобален маркетинг и бизнес развитие" в Rakuten Viber

Атанас Райков поема поста вицепрезидент "Глобален маркетинг и бизнес развитие" в Rakuten Viber, сливайки двата международни отдела под българско управление. Атанас Райков ще координира всички стратегически решения, засягащи пазарния дял на компанията и разпознаваемостта на марката в глобален мащаб. Той ще ръководи работата на всички екипи за бизнес развитие в Близкия изток и Северна Африка, Азиатско-тихоокеанския регион, страните от Британската общност, Централна и Източна Европа.

Повече за назначението може да прочетете в "Кариери" тук

Списание "Мики Маус" се завръща седем години след последния си брой

Детското списание с комикси "Мики Маус" се завръща, съобщават от издателство "Егмонт". В списанието се публикуват преводи на български на комикси с героите на "Уолт Дисни". Първият му брой е през април 1991 г. Сега издателите съобщават, че тази година ще излязат минимум четири броя от списанието - през януари, април, юли и октомври.

Дигитален бизнес

В TikTok настана тишина: Universal Music свали музиката си от платформата

Миналата седмица хиляди клипове в TikTok останаха без музика, след като най-голямата звукозаписна компания в света Universal Music прекрати договора си за лицензиране с популярната платформа, пише "Дневник". UMG издава някои от най-известните артисти в света като Тейлър Суифт, Дрейк, U2 и Ариана Гранде.

На 31 януари, ден преди изтичането на лицензионния му договор с TikTok, Universal публикува гневно отворено писмо, в което обвини TikTok за "незадоволителното плащане за музика" и за това, че позволява платформата му да бъде "наводнена със записи, генерирани от изкуствен интелект", от което потърпевши са губещите приходи живи хора артисти.

Хиляди песни са били изтрити от библиотеката на TikTok, така че потребителите вече нямат възможността да ги избират за музикален фон при заснемането на нови клипове.

Повече по темата може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Google и Yahoo с нови правила за имейл маркетинг

Технологичните гиганти Google и Yahoo въвеждат нови изисквания за компаниите, които изпращат множествено рекламни имейли, пише WSJ. Промените, които влизат в сила от февруари, не са толкова в посока по-малко затрупване на потребителите с рекламни съобщения, а да бъдат така изпращани, че по-рядко да попадат в спам кутията им и съответно да бъдат по-видими. За целта Google и Yahoo ще изискват подателите да удостоверяват имейл адресите, от които изпращат рекламните съобщения, а в тях задължително да има включена опция за отписване само с един клик, както и да поддържат процента оплаквания от спам съобщения под 1 на 1000 мейла. Тези, които не изпълнят препоръките могат да бъдат санкционирани от платформите и по-малко от мейлите им да се доставят в основата поща на потребителите.

Повече тук

Facebook на 20 - колко и как порасна от 2004 г. насам най-голямата социална мрежа

На 4 февруари 2024 г. се навършват точно 20 години от пускането на thefacebook.com - сайт, кодиран от 19-годишен студент в "Харвард" в продължение на около месец, който скоро след това е преименуван на Facebook и в следващите няколко години се "движи бързо и чупи неща", за да се превърне в най-голямата социална мрежа в света. Титла, която носи и до днес.

От "Дневник" проследяват развитието на Facebook през последните 20 години и най-важните бизнес промени, които Марк Зукърбърг предприема.

Цялата хронология може да видите тук

Amazon прогнозира ръст на облачните услуги

Отличният празничен сезон на Amazon и прогнозите за ускоряване на растежа на облачните услуги повишиха цената на акциите на компанията в края на миналата седмица, тъй като приходите се покачиха спрямо миналата година. Ускорението от края на 2023 г., ще продължи и през 2024 г., тъй като темпът на намаляване на разходите на клиентите се забавя, заяви главният финансов директор на Amazon Брайън Олсавски. Той добачи, че компанията наблюдава "значителен интерес" към услугите си за генеративен изкуствен интелект.

Amazon също развива своя рекламен бизнес с висок марж, включително и чрез пускане на реклами към своята Prime Video стрийминг услуга. Приходите от реклама са нараснали с 26% през последното тримесечие на 2023 г.

Повече по темата може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Тейлър Суифт влезе в историята с четвърта награда "Грами" за албум на годината

Тейлър Суифт, Били Айилш и Майли Сайръс са големите победители на музикалните отличия "Грами", пише "Дневник". След като Time я определи за "Човек на годината", а Billboard и Spotify я обявиха за изпълнител на 2023 г., Тейлър Суифт получи и "Грами" в най-престижната категория за албум за десетия й студиен албум Midnights. Били Айлиш беше другата звезда на вечерта, която победи в категорията за песен на годината за What Was I Made For?, която е част от филма "Барби". Сингълът беше отличен и в категорията за най-добра песен, написана за филм.

С другата престижна награда за запис на годината си тръгна Майли Сайръс за песента Flowers. Това е и парчето, което платформата Spotify обяви за най-слушано през отминалата година. По техни данни песента е стриймвана 1.6 млрд. пъти през 2023 г.

Повече по темата може да прочетете в текста на "Дневник" тук