🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (13 февруари)

Нова дигитална страница за Vbox7; Фалшивият Facebook: Как "Капитал" купи групата "Русия е непобедима"; Рекламната Super Bowl треска и още

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Нова дигитална страница за Vbox7

Годината започна с нещо ново, нищо старо и малко назаем за най-голямата видеоплатформа в България Vbox7, която обяви, че премахва всички милиони клипове без авторски права. Това решение предизвика носталгия към интернет миналото и от Vbox7 обявиха транзитен период до 22 февруари, в който всички видеа ще бъдат за последно достъпни. Тази промяна е логичен бизнес ход за компанията майка на платформата "Нетинфо" и собственика ѝ "Нова броудкастинг груп" (НБГ), предвид доминацията на YouTube и намаляващия трафик към българската платформа.

В годините Vbox7 няколко пъти сменя стратегията си, за да се адаптира към новите навици на българските потребители. От платформа с основно пиратско съдържание, през онлайн портал за музика и продуциране на авторски сериали, сега Vbox7 цели да се превърне в онлайн медиа за младежи и бизнес решение за разпространение на кратки видеа, основно към каналите на медийната група.

Историята на Vbox7 и новите планове за развитие на платофмата може да прочетете тук

Фалшивият Facebook: как "Капитал" купи групата "Русия е непобедима"

На 25 януари 2024 г. във Facebook групата "Русия е непобедима" се случва тих преврат, за който близо 12-те хиляди членове, сред които и Николай Бареков, не разбират. Късно в този ден собствеността на групата се променя, след като е купена от журналист на "Капитал". Това се случва съвсем лесно след едва два дни на "преговори" с потребител във форума "Предприемач", който професионално изгражда, поддържа и продава политически групи. Дали държавата Русия е непобедима е спорен въпрос, но групата "Русия е непобедима" със сигурност не е. Тя капитулира срещу едва 320 лв.

Освен група или страница, можете да си купите и новинарски сайт, или пък комплект - сайт с добавка Facebook страници, в които да го рекламирате. Закупуването на машина за пропаганда никога не е било толкова лесно. Въпросните групи може да са фалшиви и направени с цел печалба, но хората в тях са съвсем истински.

Как се продава и купува група във Facebook и защо се прави това може да прочетете тук

Нов състав на техническата комисия към БАКА

С мандат от две години техническата комисия към Медийната комисия на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) е с нов състав. Тяхната дейност е фокусирана върху мониторинг и анализ на пийпълметрични данни, които измерват телевизионната аудитория. За целта комисията работи в партньорство с ГАРБ, която от 2020 г. е единствената система, която се използва в България, след като в продължение на шест години секторът работеше с две валути.

В състава на обновената техническа комисия влизат седем представители на медийни агенции, които са членове на БАКА, трима представители на рекламодатели - членове на Българската асоциация на рекламодателите (БАР) и представители на доставчиците на аудиовизуални медийни услуги. През настоящия мандат председател ще бъде отново Елица Павлович от агенията Mindshare, част от групата на Ogilvy.

Списък с всички нови членове може да видите тук

Новата кампания на Human с любов за "Фантастико"

В телевизионния ефир вече може да бъде гледана новата рекламна кампания "Изоставен" на веригата "Фантастико", вдъхновена от един от предстоящите празници Свети Валентин. Тя е дело на рекламната агенция Human и през песен разказва историята на изоставени продукти на щандове, които не са предназначени за тях. Драматичното представяне на буркан грах, лук или горчица завършва с щастлив край, когато клиент намира точно това, което е търсил. Съвсем в унисон с празника на влюбените, посланието на кампанията е оптимистично - "Рано или късно всеки намира своя човек".

Емоционалното представяне на неодушевени продукти, напомня за емблематичната реклама на IKEA от 2002 г. режисирана от Спайк Джоунс, в която на фокус е изоставена до боклука лампа. 16 години по-късно от компанията направиха продължение на кампанията, вече с щастлив край, в което малко момиче взима лампата и й вдъхва нов живот.

Дигитален бизнес

Meta: На потребителите на Threads няма да бъде препоръчвано политическо съдържание

Meta няма да препоръчва на потребителите политическо съдържание от профили в Threads, които не следват, пише "Дневник". Привеждането на новата политика в изпълнение ще става "бавно", за да бъде направено "както трябва".

Политиките са същите, които Meta вече използва за контрол на политическо съдържание във Facebook и Instagram, разширени с подробно разписани правила за това как Threads и Instagram ще обработват политическо съдържание с наближаването на изборите в САЩ през ноември 2024 г.

Неотдавна ръководството на Threads обяви, че платформата не иска да насърчава разпространението на същинско новинарско съдържание и по-общо на съобщения, свързани с политика, но не беше изложило практическите мерки, които компанията ще предприеме, за да постигне тази цел.

Повече по темата може да прочетете тук

"Децентрализираният Twitter" Bluesky се отваря за потребители, скоро и за разработчици

Година след дебюта си в затворена бета версия децентрализираният конкурент на Twitter - Bluesky, изоставя системата за присъединяване чрез покани, пише "Дневник". Миналата седмица приложението стана достъпно за всеки, който иска да се регистрира. Съществуващите потребители на Bluesky получиха уведомления на електронните адреси, с които са се регистрирали, под заглавие "Bluesky посреща 1.3 милиона нови потребители". Докато беше в затворена бета версия, приложението бързо натрупа над два милиона потребители.

Повече за историята на мрежата може да прочетете тук

Технологичните компании са закрили 34 хил. работни места от началото на 2024 г. в преход към AI

От началото на годината технологичните компании са закрили 34 хил. работни места, като реорганизират работната си сила, за да инвестират в нови области като генеративeн изкуствен интелект. Според анализатори последните съкращения показват, че компаниите преразпределят ресурсите си, за да инвестират в нови области, като същевременно показват на акционерите, че продължават да се фокусират върху бюджетната дисциплина. Компаниите преоценяват приоритетните области за инвестиции и съкращават позиции в подразделенията с големи разходи и второстепенни дейности, казва Даниел Кеум от Columbia Business School.

Повече по темата може да прочетете тук

Vision Pro на Apple поставят началото на нова ера на персоналните технологии

От 2 февруари е вече в продажба най-новата джаджа на Apple - нов хедсет с добавена реалност, наречен Vision Pro. Някои от първите рецензенти се оплакаха, че причинява главоболия и има два часа живот на батерията. Много потенциални купувачи ще бъдат отблъснати от цената 3499 долара. Все пак може би 200 хил. са предварително поръчани.

Благодарение на AI компютрите стават все по-добри в слушането, четенето и гледането на неща - и в разбирането им. Елитът на Силициевата долина се радва на потенциалната промяна. Те вярват, че AI може да създаде нов пазар за потребителски хардуер и да замени смартфона като основно устройство на всеки.

Повече за потенциала на новите хардуерни технологии може да прочетете в текста на The Economist тук

Рекламен бизнес

Рекламната Super Bowl треска

За втора поредна година и отново с драматичен обрат Kansas City Chiefs стана шампион в Super Bowl LVIII след победа над San Francisco 49ers. Двубоят беше решен с продължение и тъчдаун пас в самия край.

Мачът на стадион Allegiant в Лас Вегас се игра пред 65 хиляди зрители на място, а рекордните 123 млн. души са гледали финала. Заради огромната аудитория и тази година 30-секундна реклама по време на мача струваше 7 млн. долара. В Super Bowl LVIII бяха показани над 80 рекламни клипа, които са се обособили като самостоятелно шоу в най-чакания ден в американския футбол. Компаниите избраха да заложат на развлекателен стил, вместо да се акцентира на сериозни теми или политика и, разбира се, да включват в рекламите си много популярни личности.

Всички говорят за рекламата на Verizon, в която макар Beyoncé да е рекламно лице, тя се превърна в нейна реклама, с която обяви две нови песни.

Въпреки това нашата субективната оценка за най-смешна реклама е тази на производителя на сладки Reese's, която по забавен начин представя първосигналната реакция на хората към новините. Като най-несполучлива оценяваме рекламата на Paramount +, която оставя усещането за повече недоумяващи въпроси, отколкото отговори. Разбира се от Google отново залагат на реклама със смисъл и използват телевизионното време, за да представят възможностите на смартфона Pixel 8, които помагат на хора с нарушено зрение да запечатват важни моменти.

Любопитен момент от рекламната пауза на събитието беше рекламата на китайския онлайн търговец Temu. Клипът не се отличаваше с впечатляваща продукция и в него не участваха популярни лица. Той заложи на добре познатите рекламни песни и анимирани герои, които убеждават зрителя, че може да "пазарува като милиардер". Макар рекламата да срещна големи критики на американския пазар, тя все пак беше излъчена по време на Super Bowl. Все пак и от Temu са платили 7 млн. долара за 30 секудни.

Традиционно американското радио npr също представя класацията на най-добрите и най-лошите реклами по време на Super Bowl, които може да видите тук

"Хаха, хей, хора": кампанията на Джо Байдън вече е в TikTok

В първото видео, публикувано в новосъздадения профил под заглавие "хаха, хей, хора", глас зад кадър разпитва американския президент за предпочитанията му към голямата игра, пише "Дневник". Kампанията на президента Джо Байдън се присъедини към TikTok, въпреки че инсталирането и използването на приложението е забранено на повечето правителствени устройства на САЩ поради опасения за националната сигурност. Biden-Harris HQ дебютира в приложението на китайската компания ByteDance по време на Super Bowl в неделя. Профилът на Байдън в TikTok няма да се управлява от самия президент, а от неговия предизборен екип, казаха сътрудници пред американски медии. Неговата кампания за 2024 г. се надява да възобнови рекордно високата избирателна активност на младите хора, която му помогна да спечели на последните избори.