🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Нова дигитална страница за Vbox7

Видео платформата, собственост на "Нетинфо", ще премахне всички видеа без авторски права

Бизнес моделът на платформата остава непроменен, а именно видео реклами в началото и по средата на видеата и партньорства през съдържание с рекламодатели.
Бизнес моделът на платформата остава непроменен, а именно видео реклами в началото и по средата на видеата и партньорства през съдържание с рекламодатели.
Бизнес моделът на платформата остава непроменен, а именно видео реклами в началото и по средата на видеата и партньорства през съдържание с рекламодатели.    ©  Надежда Чипева
Бизнес моделът на платформата остава непроменен, а именно видео реклами в началото и по средата на видеата и партньорства през съдържание с рекламодатели.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • След 22 февруари над 10 милиона видеа на потребители без авторски права няма да бъдат вече достъпни във Vbox7.
  • За 18 години видеоплатформата няколко пъти променя стратегията си, за да се адаптира към предпочитанията на онлайн аудиторията.
  • Интересът към Vbox7 спада. Бъдещето ѝ е на онлайн медиа за младежи и разпространение на кратки видеа

Годината започна с нещо ново, нищо старо и малко назаем за най-голямата видео платформа в България Vbox7, която обяви, че премахва всички клипове без авторски права. Това на практика означава всяко съдържание от потребители, които не могат или не са доказали, че е тяхно. А то наброява милиони видеа. Това решение предизвика носталгия към интернет миналото и от Vbox7 обявиха транзитен период до 22 февруари, в който всички видеа ще бъдат за последно достъпни. Тази промяна е логичен бизнес ход за компанията-майка на платформата "Нетинфо" и собственика ѝ "Нова броудкастинг груп" (НБГ), предвид доминацията на YouTube и намаляващия трафик към българската платформа.

В годините Vbox7 няколко пъти сменя стратегията си, за да се адаптира към новите навици на българските потребители. От платформа с основно пиратско съдържание, през онлайн портал за музика и продуциране на авторски сериали, сега Vbox7 цели да се превърне в онлайн медиа за младежи и бизнес решение за разпространение на кратки видеа, основно към каналите на медийната група.

Създаването на българския YouTube

С подобряването на глобалната интернет мрежа желанието на потребителите за създаване и достъп до повече онлайн съдържание се засилва. Именно на тази вълна се качва създадената през 2005 г. платформа YouTube, в която всеки може да публикува видеа, тогава най-често пиратски. Потенциалът на платформата бързо е забелязан от интернет гиганта Google, който само година по-късно придобива YouTube.

Българските потребители не се различават в желанието си да имат достъп до повече онлайн видеа. Влизането в YouTube обаче става много бавно, а веднъж попаднали в платформата, те са разочаровани от липсата на локално съдържание. Решението е създаване на аналогичен продукт за българския пазар. Така през 2006 г. Богомил Павлов прави видео платформата Vbox7, отворена за всекиго, който иска да публикува видео съдържание онлайн, и сайтът се пълни отново с основно пиратски клипове. Само в рамките на година платформата вече се посещава от над 50 хиляди потребители дневно, a видеото на пародийната песен "Шест кокошки съм заклала" отчита рекордни гледания.

Сайтът привлича вниманието на бизнеса и историята с YouTube се повтаря на местно ниво. През 2007 г. Vbox7 е продадена на интернет компанията "Нетинфо", тогава собственост на основателите Любен Белов и Виктор Пенев. Планът за монетизация през онлайн реклама също копира модела на американската платформа.

Много съдържание и първи инфлуенсъри

"През следващите години Google активно инвестираха в развитието на YouTube. Създадоха категорията блогъри, които след това се превърнаха във влогъри, разработиха партньорска програма със създателите на съдържание и увеличаваха с бързи темпове глобалното съдържание", разказва Александър Варов, изпълнителен директор на "Нетинфо". От 2013 г. българската компания е част от групата на "Нова тв", след като тогавашният собственик на телевизията MTG придоби мажоритарен дял от "Дарик нет".

"Vbox7 беше онлайн пространството, което обединяваше много и различни общности. Те пишеха във форума, разменяха си лични съобщения, ставаха приятелства, качваха и гледаха съдържание. Но това вече се случва на други места"

Александър Варов, изпълнителен директор на 'Нетинфо'
Александър Варов, изпълнителен директор на 'Нетинфо'

В този период Vbox7 увеличава видео съдържанието си и паралелно се развива като локалната алтернатива на YouTube. Именно в платформата един от първите български влогъри Емил Конрад изгражда аудиторията си от фенове. Още тогава всеки създател на авторско съдържание може да го монетизира през партньорската програма на Vbox7. "За целта трябвa да докажат, че държат правата. Ако това е така, се показват реклами във видеото. Аналогично има и процедура за сваляне на видеа. Ако някой докаже, че негово авторско съдържание е публикувано без разрешение, то ще бъде свалено", обяснява Варов.

Към 2015 г. платформата вече има и официални договори с най-големите музикални продуценти и обогатява съдържанието си с видеа не само на български, но и на международни изпълнители. Тогава "Нетинфо" инвестира и в собствено продуцентско студио 7Talents. То създава някои от първите онлайн сериали, сред които "Не така, брат", "Следвай ме" и "Апартамент 404", като ексклузивно съдържание на Vbox7. Бизнес моделът на студиото е с фокус реклами във видеата, специални проекти за рекламодатели и продуктово позициониране.

Плавен отлив

Въпреки усилията на Vbox7 в следващите години прекият конкурент YouTube набира още по-голяма скорост. Български и международни изпълнители публикуват първо там музикалното си съдържание, а локалните инфлуенсъри и влогъри се преориентират и влизат в партньорските програми на американската платформа. "Те създадоха термина "ютюбър", а такова нещо като "вибоксър" няма", казва Варов.

Нещо повече, тогава на пазара все по-осезаемо се усеща и нарастващата сила на стрийминг гиганта Netflix, който инвестира милиони долари в собствени продукции и сериали. "YouTube категорично спечели музикалната битка и към 2018 г. вече бяхме спрели договорите си с продуценти. Трябваше да се изправим и срещу реалността на ексклузивните ни продукции и сериали. Те бяха много скъпи, цената на минута излизаше колкото в телевизия, но абсолютно несъпоставимо откъм възвръщаемост. Затова взехме решение да прекратим и тази дейност", спомня си Александър Варов.

Отливът на аудитория от българската платформа е видим и през данните на Gemius. Само за декември 2014 г. реалните десктоп потребители са над 1.5 млн. души. За същия период миналата година общият им брой е 700 хил. души, като това включва посещенията на Vbox7 през десктоп, мобайл и приложението. "Vbox7 беше онлайн пространството, което обединяваше много и различни общности. Те пишеха във форума, разменяха си лични съобщения, ставаха приятелства, качваха и гледаха съдържание. Но това вече се случва на други места. Има сериозна конкуренция. TikTok също е изключително силен на пазара", спомня си Варов.

Ново начало за Vbox7

Така от "Нетинфо" решават отново да променят фокуса на българската платформа, като първата стъпка към това е да оставят единствено съдържанието с уредени авторски права. По данни на компанията от създаването на Vbox7 са качени над 18.7 млн. видеа. Към момента броят им е повече от 12.6 млн., като от тях близо 944 хил. имат авторски права. До 22 февруари ще бъде достъпно цялото съдържание на платформата, като след това ще остане само авторското такова. Потребителите, качили видеа с неуредени права, ще могат да ги достъпят през личните си профили, защото по същество те представляват лични данни.

Сега целта на Vbox7 е да се превърне в онлайн медиа за младежи по подобие на американския сайт BuzzFeed. Редакционният екип на платформата се състои от четирима души, като се оглавява от Юлияна Манчева, и още двама модератори. Те създават видео съдържание, придружено с текст, по различни категории теми, като спорт, красота, пътувания, компютърни игри и др. Освен във Vbox7 съдържанието се разпространява и в YouTube, TikTok и Instagram. По данни на компанията средно през декември 2023 г. в платформата за качени 211 вида с уточнени авторски права и малко над 100 без такива.

Другата посока за развитие на видео платформата е като решение за разпространение на кратки видеа, основно от портфолиото на НБГ. "В платформата Nova Play е цялото съдържание на телевизиите, което се качва известно време, след като е излъчено, но в дълъг формат. Vbox7 е за кратки видеа. Например новинарската емисия е нарязана на отделни статии, като във всяка от тях има кратко видео, първо качено в платформата, а след това вградено на сайта на Nova", обяснява Варов и допълва, че това важи също за спортното съдържание, реалити предаванията и др. През декември средно броят на този тип видеа е над 13 хиляди.

Другата възможност за развитие е създаването на съвместно съдържание за Vbox7 с музикалната телевизия The Voice и събитието Coca-Cola The Voice Happy Energy Tour, също част от НБГ и насочени към младата аудитория.

Бизнес моделът на платформата остава непроменен, а именно видео реклами в началото и по средата на видеата и партньорства през съдържание с рекламодатели. От компанията не посочват финансовите резултати на Vbox7, но уточняват, че 30% от рекламните приходи на "Нетинфо" са от видео реклама, която се реализира в Nova Play и сайтовете от портфолиото, включително и видео платформата.

Така въпреки носталгията на потребителите към отминалите интернет времена и необятното видео съдържание, интересите, желанията и навиците им се променят, а с тях и видео платформите, които търсят нови начини да ги задоволят.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    xaq36646886 avatar :-|
    xaq36646886
    • - 1
    • + 3

    Оправдания с кривия космос. Просто не са били достатъчно гъвкави и креативни да вземат най-доброто от другите платформи, да се възползват от досадните им недостатъци, защото те имат такива, включително Ютуб, но и да измислят нещо специфично на база местните потребности. Всеки бизнес в неподходящи ръце върви към деградация, със или без конкуренция.

    Нередност?
Нов коментар