Европейските пристанища стават "паркинги" заради ръста на вноса на автомобили
Китайските автомобилни производители са сред главните причини за задръстванията
Ния Раденкова
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
- Ръководителите на пристанищата и автомобилната индустрия посочиха натрупването на китайски електромобили като една от водещите причини за проблема.
- Някои китайски електромобили са престоявали в европейските пристанища до 18 месеца, а някои пристанища са поискали от вносителите да предоставят доказателство за по-нататъшен транспорт.
- Задръстването идва в момент, в който много от китайските производители на автомобили, като BYD, Great Wall, Chery и SAIC, планират да увеличат износа си към Европа.
Вносните превозни средства се натрупват в европейските пристанища и ги превръщат ги в "паркинги", докато автомобилните производители и дистрибуторите се борят със забавени продажби и логистични затруднения, включително липсата на шофьори на камиони. Ръководителите на пристанищата и автомобилната индустрия посочиха натрупването на китайски електромобили като една от водещите причини за проблема, тъй като някои компании резервират слотове за доставка, без да поръчват по-нататъшен транспорт, съобщава Financial Times.
В други случаи производителите на автомобили се затрудняват да поръчват камиони поради липсата на шофьори и камиони за транспортиране на превозните средства.
"Дистрибуторите на автомобили все повече използват паркингите на пристанището като депа. Вместо колите да се складират при доставчиците, те остават в автомобилния терминал", казва от Port of Antwerp-Bruges, която управлява пристанищата на Антверпен и Брюж. В момента пристанището й в Зебрюге е най-натовареното в Европа за внос на автомобили.
"Всички големи автомобилни пристанища" се борят със задръстванията, добавят oт Port of Antwerp-Bruges. Някои лидери в автомобилната индустрия твърдят, че китайските автомобилни производители не продават в Европа толкова бързо, колкото очакваха, което е основната причина за задръстването на пристанищата в региона.
Някои китайски електромобили са престоявали в европейските пристанища до 18 месеца, а някои пристанища са поискали от вносителите да предоставят доказателство за по-нататъшен транспорт, според източници от индустрията. Един експерт по автомобилна логистика каза пред Financial Times, че много от разтоварените превозни средства просто остават в пристанищата, докато не бъдат продадени на дистрибутори или крайни потребители.
"Това е хаос", каза друг източник. Цию Донгшу, главен секретар на Китайската асоциация на леките автомобили, обяснява, че "вътрешното корабоплаване на европейските пазари е трудно за китайските EV".
"Трябва да се промени войнственият износ на автомобили, който ще ни постави в неблагоприятна ситуация", добави Донгшу и подчерта, че автомобилните производители трябва да подобрят своите "следпродажбени" услуги.
BLG Logistics, компанията, която управлява терминала за обработка на автомобили в германското пристанище Бремерхафен, второто най-натоварено пристанище в Европа за превозни средства, заяви, че откакто германското правителство спря да субсидира покупките на EV през декември 2023 г., автомобилите престояват по-дълго на пристанището.
Задръстването идва в момент, в който много от китайските производители на автомобили, като BYD, Great Wall, Chery и SAIC, планират да увеличат износа си към Европа, за да поддържат дейността на заводите си в Китай. Китайският износ на автомобили през 2023 г. скочи с 58% в сравнение с предходната година, което доведе до значителна промяна на пазара на автомобили.
През първите два месеца на тази година водещите дестинации за износ на китайски електроколи, хибриди и автомобили с водород са Белгия, Обединеното кралство, Германия и Нидерландия. Уанг Вентао, министър на търговията на Китай, каза на среща с китайски производители на автомобили в Париж в неделя, че обвиненията за "свръхкапацитет" са "безпочвени".
Според лидерите на индустрията много от китайските групи изградиха екипи в Европа от нулата и се борят с логистични предизвикателства. Като нови на пазара, те се стремят да намерят транспортни компании, които да изпълняват поръчките им с приоритет. "Липсата на камиони" е "много често срещан проблем", твърди източник, запознат с темата, който добавя, че много от тях са били "резервирани от Tesla". "Всяка нова марка ще се сблъска с този проблем, ако няма мащаб, ако няма редовни доставки, тогава не е най-големият клиент на транспортните компании", добавя източникът.
Проблемът се отразява и на корабите. Базираната в Осло United European Car Carriers, оператор на кораби за пренасяне на автомобили, каза, че е минал през "много разочароващи преживявания", като корабите му са били забавени в италианското пристанище Ливорно и гръцкото пристанище Пирея поради задръстванията в терминалите.
Задръстванията са поредният проблем в световната система за превоз на автомобили. Индустрията се бори от месеци с недостиг на капацитет на кораби заради скока на китайския износ на превозни средства. Проблемите се изостриха допълнително от отклоненията на маршрутите след атаките в Червено море на хутите, които значително удължиха времето за пътуване на корабите.
1 коментар
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.