Европейските пристанища стават "паркинги" заради ръста на вноса на автомобили

Китайските автомобилни производители са сред главните причини за задръстванията

През първите два месеца на тази година водещите дестинации за износ на китайски електроколи, хибриди и автомобили с водород са Белгия, Обединеното кралство, Германия и Нидерландия
През първите два месеца на тази година водещите дестинации за износ на китайски електроколи, хибриди и автомобили с водород са Белгия, Обединеното кралство, Германия и Нидерландия
През първите два месеца на тази година водещите дестинации за износ на китайски електроколи, хибриди и автомобили с водород са Белгия, Обединеното кралство, Германия и Нидерландия    ©  Reuters
През първите два месеца на тази година водещите дестинации за износ на китайски електроколи, хибриди и автомобили с водород са Белгия, Обединеното кралство, Германия и Нидерландия    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Ръководителите на пристанищата и автомобилната индустрия посочиха натрупването на китайски електромобили като една от водещите причини за проблема.
  • Някои китайски електромобили са престоявали в европейските пристанища до 18 месеца, а някои пристанища са поискали от вносителите да предоставят доказателство за по-нататъшен транспорт.
  • Задръстването идва в момент, в който много от китайските производители на автомобили, като BYD, Great Wall, Chery и SAIC, планират да увеличат износа си към Европа.

Вносните превозни средства се натрупват в европейските пристанища и ги превръщат ги в "паркинги", докато автомобилните производители и дистрибуторите се борят със забавени продажби и логистични затруднения, включително липсата на шофьори на камиони. Ръководителите на пристанищата и автомобилната индустрия посочиха натрупването на китайски електромобили като една от водещите причини за проблема, тъй като някои компании резервират слотове за доставка, без да поръчват по-нататъшен транспорт, съобщава Financial Times.

В други случаи производителите на автомобили се затрудняват да поръчват камиони поради липсата на шофьори и камиони за транспортиране на превозните средства.

"Дистрибуторите на автомобили все повече използват паркингите на пристанището като депа. Вместо колите да се складират при доставчиците, те остават в автомобилния терминал", казва от Port of Antwerp-Bruges, която управлява пристанищата на Антверпен и Брюж. В момента пристанището й в Зебрюге е най-натовареното в Европа за внос на автомобили.

"Всички големи автомобилни пристанища" се борят със задръстванията, добавят oт Port of Antwerp-Bruges. Някои лидери в автомобилната индустрия твърдят, че китайските автомобилни производители не продават в Европа толкова бързо, колкото очакваха, което е основната причина за задръстването на пристанищата в региона.

Някои китайски електромобили са престоявали в европейските пристанища до 18 месеца, а някои пристанища са поискали от вносителите да предоставят доказателство за по-нататъшен транспорт, според източници от индустрията. Един експерт по автомобилна логистика каза пред Financial Times, че много от разтоварените превозни средства просто остават в пристанищата, докато не бъдат продадени на дистрибутори или крайни потребители.

"Това е хаос", каза друг източник. Цию Донгшу, главен секретар на Китайската асоциация на леките автомобили, обяснява, че "вътрешното корабоплаване на европейските пазари е трудно за китайските EV".

"Трябва да се промени войнственият износ на автомобили, който ще ни постави в неблагоприятна ситуация", добави Донгшу и подчерта, че автомобилните производители трябва да подобрят своите "следпродажбени" услуги.

BLG Logistics, компанията, която управлява терминала за обработка на автомобили в германското пристанище Бремерхафен, второто най-натоварено пристанище в Европа за превозни средства, заяви, че откакто германското правителство спря да субсидира покупките на EV през декември 2023 г., автомобилите престояват по-дълго на пристанището.

Задръстването идва в момент, в който много от китайските производители на автомобили, като BYD, Great Wall, Chery и SAIC, планират да увеличат износа си към Европа, за да поддържат дейността на заводите си в Китай. Китайският износ на автомобили през 2023 г. скочи с 58% в сравнение с предходната година, което доведе до значителна промяна на пазара на автомобили.

През първите два месеца на тази година водещите дестинации за износ на китайски електроколи, хибриди и автомобили с водород са Белгия, Обединеното кралство, Германия и Нидерландия. Уанг Вентао, министър на търговията на Китай, каза на среща с китайски производители на автомобили в Париж в неделя, че обвиненията за "свръхкапацитет" са "безпочвени".

Според лидерите на индустрията много от китайските групи изградиха екипи в Европа от нулата и се борят с логистични предизвикателства. Като нови на пазара, те се стремят да намерят транспортни компании, които да изпълняват поръчките им с приоритет. "Липсата на камиони" е "много често срещан проблем", твърди източник, запознат с темата, който добавя, че много от тях са били "резервирани от Tesla". "Всяка нова марка ще се сблъска с този проблем, ако няма мащаб, ако няма редовни доставки, тогава не е най-големият клиент на транспортните компании", добавя източникът.

Проблемът се отразява и на корабите. Базираната в Осло United European Car Carriers, оператор на кораби за пренасяне на автомобили, каза, че е минал през "много разочароващи преживявания", като корабите му са били забавени в италианското пристанище Ливорно и гръцкото пристанище Пирея поради задръстванията в терминалите.

Задръстванията са поредният проблем в световната система за превоз на автомобили. Индустрията се бори от месеци с недостиг на капацитет на кораби заради скока на китайския износ на превозни средства. Проблемите се изостриха допълнително от отклоненията на маршрутите след атаките в Червено море на хутите, които значително удължиха времето за пътуване на корабите.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар