Moré Noir: българската следа на световната модна сцена

Луксозният бранд за дрехи на сестрите Сандра и Карла Клинчеви се продава в избрани бутици в Европа, САЩ и отвъд

Карла и Сандра Клинчеви работят по бранда си Moré Noir от 2016 г.
Карла и Сандра Клинчеви работят по бранда си Moré Noir от 2016 г.
Карла и Сандра Клинчеви работят по бранда си Moré Noir от 2016 г.    ©  Moré Noir
Карла и Сандра Клинчеви работят по бранда си Moré Noir от 2016 г.    ©  Moré Noir
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Сестрите Сандра и Карла Клинчеви основават модния бранд за бански и плажно облекло през 2016 г.
  • Днес дрехите на Moré Noir се продават в бутици в Европа и САЩ
  • Двете планират и отварянето на собствен физически pop up магазин, който най-вероятно ще бъде в Париж.

Какво прави човек, когато знае, че иска да има собствен бизнес, но не знае какъв да бъде той? В случая на Карла Клинчева тръгва отзад напред. През 2016 г., прясно завършила университета за дизайн и мода Istituto Marangoni в Лондон, тя знае, че иска да работи с по-голямата си сестра Сандра, която има богат опит в модния бранш, но двете нямат ясна визия за продукт. "Не искахме просто да се впуснем в пазар, който е необятен и е изключително сложно да намериш идентичност на бранда си", разказва Сандра, която завършва модния Central Saint Martins в Лондон, a по-късно е моден редактор в списание "Едно" и Amica.

Идеята за по-нишов продукт се ражда, докато разглеждат модното списание BoF в дома си на Черно море и попадат на нова и бързорастяща ниша в сектора - destinationwear, мода за пътувания до екзотични дестинации. Решават да започнат с бранд за бански и летни дрехи, а името му освен да е красиво, да съдържа препратка към корените на двете сестри. Така се ражда Мoré Noir, висок клас марка за дамско облекло за плажа.

Да създадеш модна къща

Година по-късно, през 2017 г., Клинчеви вече имат готови продукти и са в Париж, където показват първата си колекция. "Прогнозите за сегмента бяха главозамайващи и нямаше пренасищане на пазара, каквото има днес", разказва Карла за бързия старт. Дотам стигат след 6 месеца проучване на материи, възможни производители, стратегии.

От тогава, а и до днес двете имат ясно дефинирани роли - Карла се заема с бизнеса, комуникацията с клиенти, продажбите и организацията на колекциите, а Сандра отговаря за дизайна на колекциите и всички процеси около производството.

Марката излиза с две малки колекции годишно - през януари и юни. "Ние сме млад бранд и не пускаме стотици продукти, както правят марките от среден клас. Искаме да има малка ексклузивна селекция, която пускаме два пъти годишно", обяснява концепцията Сандра. Добавя, че в бъдещето си представя Moré Noir с четири годишни колекции, когато брандът излезе от нишата за resortwear, или плажно облекло, и навлезе в общия пазар за дамска мода.

И до днес всеки януари и юни Клинчеви отиват с мострите си в Париж, където представят новите си колекции. "Там правим срещи с търговците на едро и нови клиенти, след което идва сезонът на поръчките", описва процеса Карла. Оттам започва подготовката за производство, чийто обем се решава спрямо количеството поръчки и прогнозата за крайни клиенти, които ще купят от сайта.

Произведено в България

Всички продукти на марката се произвеждат в малко ателие в София, за да се гарантира високото качество на продукта, за сметка на което количеството е ограничено. A в случаите, в които не могат да смогнат с поръчките, работят с още няколко малки ателиета, които поемат част от работата.

Материалите се купуват от висок клас търговци в Европа, като ликрите за банските са основно италиански и испански, а суровата коприна е индийска. Двете твърдят, че на пазара преобладават азиатски суровини. "Дори италианската коприна не е съвсем италианска, защото суровината е от Китай", разказва Сандра.

От София до Миконос и Дубай

Произведените в София продукти се продават в подбрани бутици в луксозни дестинации. "Понеже до голяма степен не можем да отговорим на повече от лимитирано търсене, в момента можем да обслужим между 10 и 20 бутика, в зависимост от това колко са големи", казва Карла.

В момента марката присъства в около 10 бутика в Барселона, Лондон, Париж, Антиб, Миконос и САЩ. А в България Moré Noir се предлага в столичния магазин ALL-U-RE на ул. "Съборна", но поръчки се приемат и през сайта, който е другият основен канал на продажби на бранда. Най-голям е американският пазар, където се осъществяват около 70% от продажбите. Около 20% от поръчките са от Англия, а останалите три най-големи пазара са Швеция, Испания и Франция.

Твърдят, че американският пазар е много по-дружелюбен от европейския, където търговците на едро са по-пресметливи и определено правят значително по-малки поръчки.

"Предлагаме се само в 1 магазин в Щатите, където се реализират над 70% от продажбите ни", казва Карла. "Компаниите там виждат продукта, харесват го и приключват поръчката бързо, без да се колебаят, добавя тя. В Европа е съвсем различно".

Същата тенденция наблюдават и при крайните клиенти, които правят поръчки през сайта на Moré Noir. "Когато наблюдаваме активността на посетителите в сайта през Shopify, понякога има хора, които влизат в сайта цели 18 пъти, преди да направят покупка. Разбира се, има и хора, които влизат и купуват веднага, но не са малко тези, които се колебаят и отварят отново и отново сайта, преди да вземат решение", обяснява Сандра.

Клиентката на Moré Noir е на възраст между 30 и 50 години, е заключението на двете. "Мислехме, че ще е между 20 и 40 години, но установихме, че е по-зряла", казва Карла. "Жените Moré Noir са женствени, но има нещо момичешко в тях и същевременно нещо момчешко. Винаги сме харесвали жени, които имат повече от едно лице в себе си, които са по-сложни създания", разказва за клиентите на бранда Сандра, която при дизайна на нови колекции казва, че търси "вечния стил, който не се повлиява от трендовете в модата, който символизира естетиката и добрия вкус".

Островна мода

"В момента се фокусираме върху много конкретна ниша - продукти, които могат да се носят на остров", казва за продуктовото портфолио Карла. "Дрехите са най-вече за островна почивка, което означава леки и ефирни материи", добавя тя. В колекциите на Moré Noir присъстват освен бански и плажни рокли вече и рокли, подходящи за вечерите в града.

Банските на марката варират между 180 и 250 евро, а роклите са в диапазона между 600 и 800 евро. "Вдигаме цените по простата причина, че се движим в посока да сме целогодишни, да продаваме по-тежки платове", обяснява стратегията Карла, като определя Moré Noir като средно скъпа марка в луксозния сегмент.

"Променяме продуктовата гама на марката постепенно, защото знаем, че всяко рязко движение може да обърка и отдалечи клиентите от посланието ни", казва Сандра. В последната си колекция брандът въвежда деним, с който цели да направи дрехите по-достъпни за носене в града. "Казвайки деним, не си представяйте, че е син. Направихме рокли от красив бял деним, които са плавен преход от по-ефирните летни рокли към усещането за град", описва концепцията на новата колекция тя.

Лимитиращ фактор за разрастването на продуктовата линия е липсата на капацитет. "Нямаме достатъчно голям екип, за да произвеждаме повече с качеството и нивото, на което до момента правим нещата", добавя тя. Друг фактор е необходимата инвестиция при разширение на бизнеса, твърди Карла.

Без бюджет за реклама

Бюджет за реклама няма. "Опитахме с реклами в социалните мрежи, но спряхме почти веднага", казва Карла. Основен начин за разпространяване на името на бранда са подаръците за известни личности и инфлуенсъри, които се снимат с марката и качват в профилите си. "Друг начин да сме по-разпознаваеми са магазините, с които работим. Те могат да поръчат само 50 неща, но хората ни виждат на живо и има смисъл", добавя тя.

Според двете в луксозния моден сегмент се изискват изключително много средства, за да се наблюдава бърз ръст. "Големите печалби, особено когато се опитваме да пробием в световен мащаб, просто отнемат време", казва Сандра. И все пак марката отчита добър ръст - продажбите през финансовата 2022 г. са с 50% над тези през предходната 2021 г., когато компанията им "Ризорт проджект" отчита 265 хил. лв. приходи.

Собствен физически бутик

Къде виждат бранда след 5 години? С екип и офис в чужбина, където са над 95% от продажбите на марката, и с четири пълнокръвни колекции годишно, казва Сандра.

Друга основна цел е отварянето на собствен за бранда pop up магазин. "Обмисляме няколко локации - Париж, Лондон, Дубай и Лос Анджелис", разказва Карла. "Бихме искали да отворим и повече от един. Виждали сме как хората реагират, когато видят и пипнат продуктите ни на живо", добавя тя. "Винаги са казвали, че в сайта не могат да усетят качеството, материята и ефирността на дрехите ни. Затова допирът до тях, в наше собствено пространство е по-важен от всяка скъпа маркетингова кампания с известни личности", завършва тя.

Q&A

Сандра и Карла Клинчеви, основатели на Moré Noir

Кой е най-популярният продукт на бранда?

Сандра: Роклята ни Joanne и банските Rachel. Това са абсолютните ни класики, с които се разпознава брандът.

Има ли слаб сезон на продажби в луксозния сегмент за плажно облекло?

Карла: Може би септември е най-слаб. Тогава децата тръгват на училище, работата стартира с пълна пара. През октомври продажбите отново се задвижват, после следва Коледа, а с нея и зимните ваканции, след това е време за пролетни почивки и стигаме до пика през лятото.

Казахте ми, че клиентите на Мoré Noir се ориентират към класиката - черно и бяло. И все пак кой ще е преобладаващият цвят през 2024 г. на световно ниво?

Сандра: Ще има червена вълна, стартираща от тази есен. Въпреки че при нас не се манифестират тези предсказания, се подготвихме и червеното присъства в последната ни колекция.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    uex07377739 avatar :-|
    miroslava

    Честно казано, им погледнах сайта и не знам колко са продаваеми, но нищо особено и впечатляващо. Обаче цените са шеметни, направо онемях. Банските хващат око, има добри попадения като цветове и дизайн, но роклите определено не стават. Дано да имат успех момичета, но модата е доста капризна и трудно се задържа на повърхностна, особено млада фирма.

    Нередност?
Нов коментар