Германската "ВИТТЕ аутомотив" ще удвои производството си в Русе с трети завод

Новото предприятие ще започне да работи в средата на 2024 г., инвестицията е 25 млн. евро, а персоналът ще скочи до 1500 души

Ключовите клиенти на WITTE са Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Volkswagen, Ford.
Ключовите клиенти на WITTE са Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Volkswagen, Ford.
Ключовите клиенти на WITTE са Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Volkswagen, Ford.    ©  Capital weekly
Ключовите клиенти на WITTE са Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Volkswagen, Ford.    ©  Capital weekly
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Германският производител на автомобилни заключващи компоненти ще инвестира 25 млн. евро в ново предприятие в Русе.
  • Проектът ще приключи в средата на 2024 г. и ще създаде още 300 работни места.
  • Компанията ще увеличи капацитета си за продукция до 400 млн. евро годишно.

Двойно повече продукция ще може да излиза от завода за заключващи компоненти на германската "ВИТТЕ аутомотив България" в Русе след година и половина. Тогава ще приключи второто разширение на предприятието, с което ще бъдат добавени още 23 хил. кв.м площ. Това ще позволи на компанията да увеличи капацитета си за продажби до 400 млн. евро от около 200 млн. евро сега.

Основната причина германският собственик WITTE Automotive да избере крайдунавския град за проекта, в който ще бъдат инвестирани 25 млн. евро (50 млн. лв.), са добрите резултати и качеството на продукцията, заради които заводът е определен като ключов доставчик от автомобилни гиганти като Mercedes и BMW (виж интервюто).

Терен с перспектива

Компанията наскоро подписа договор за покупка на 2 дка общинска земя за проекта си, за което съобщи кметът Пенчо Милков (самата сделка все още не е вписана в имотния регистър). Парцелът се намира непосредствено до сегашните терени на "ВИТТЕ аутомотив", което ще й позволи да обедини имотите си в града и да улесни операциите си. Целта е на новото място да бъде изграден нов, на практика трети, завод, както и логистични зони и допълнителен паркинг.

Компанията завърши първия си собствен завод в Русе през 2014 г., а пет години по-късно направи и втори. Затова и сегашният проект е наречен "Второ разширение на завод за производство на електронни и механични части за автомобилната индустрия". Нещо повече - това няма да бъде последният такъв проект, тъй като на същото място на следващ етап се предвижда да бъде изградена и четвърта производствена сграда.

Да растеш с най-големите

Третата фабрика на "ВИТТЕ аутомотив" ще бъде с обща разгъната застроена площ около 23 хил. кв.м, а изпълнител все още не е избран*. Предишните две сгради бяха построени от "Кордеел България". Очаква се строителството да започне през юни тази година, а в средата на 2024 г. заводът да заработи. Предвидената инвестиция е над 25 млн. евро и ще бъде финансирана със собствени средства. От компанията уточниха, че в резултат на разширението ще бъдат открити 302 нови работни места. Това означава, че заетите ще достигнат 1500 души, тъй като по данни от АПИС към октомври 2022 г. в дружеството работят 1200 души.

Благодарение на последователния си растеж компанията вече е най-големият работодател в област Русе, сочи справка в КАПИ, а за 2021 г. е и третата по оборот в региона (след "Астра биоплант" и "Булмаркет ДМ"). След отчетения лек спад заради пандемията през 2020 г. продажбите са нараснали с повече от 40% - до 274 млн. лв. през 2021 г., в резултат на възстановените поръчки. По данни на компанията продажбите за 2022 г. са 183 млн. евро (358 млн. лв.), или още 30% увеличение (виж таблицата).

Около една трета от продукцията се изнася в Германия, други по-големи пазари са Полша, Унгария, Швеция, Китай, САЩ и т.н. Сред клиентите на "ВИТТЕ аутомотив" са гиганти като Daimler, Ford, Volkswagen, Volvo, BMW, Audi и др.

И за електрически коли

Допълнителните помещения ще позволят на компанията да удвои производствения си капацитет за асемблиране, като ще се произвеждат високотехнологични продукти от типа на заключващи механизми и камерни модули. Ще се удвои капацитетът и за един от основните продукти - патентования WITOL, който представлява система за автоматично компенсиране на неточностите от монтажа на различни компоненти и се използва както в автомобилната индустрия, така и извън нея. По данни за 2021 г. системите WITOL формират близо една четвърт от продажбите на русенския завод. Предприятието произвежда също заключващи системи за задни седалки, камери за автомобили, заключващи системи за предни и задни капаци и др.

От "ВИТТЕ аутомотив" уточниха за "Капитал", че се предвижда да се усвоят и повече високотехнологични продукти с електроника. Голяма част от компонентите на завода в Русе вече се вграждат в електрически модели, а очакванията са в бъдеще този дял на производството да бъде все по-голям.

Всичко това на практика ще осигури капацитет за двойно повече продажби - около 400 млн. евро. В настоящите производствени мощности компанията има капацитет за 200 - 210 млн. евро.

Възстановяване на пазара

Германската WITTE Automotive създава местното си дружество през 2008 г. с намерението да започне производство, но кризата леко отлага плановете и това става две години по-късно. Първоначално компанията работи в помещения под наем, докато премине "пробен" период и докаже пред собствениците, че може да произвежда качествено - нещо, което е ключово за клиентите от автомобилния сектора. Собствен завод е изграден през 2014 г., а през 2019 следва втори. С това растат и продажбите на компанията, както и заетите. Изключение прави пандемичната 2020 г., когато "ВИТТЕ аутомотив" отбелязва понижение на приходите, както и другите компании в сектора.

Този спад обаче вече е преодолян, въпреки последвалите кризи. "След сътресенията от 2020 г. с ковид мерките, които разбутаха световната икономика, кризата с електронни компоненти, а от 2022 г. и отраженията в материалните и енергийните разходи, които войната в Украйна нанесе, пазарът на автомобили беше засегнат, но не драстично", коментира управителят на "ВИТТЕ аутомотив" Христо Христов за "Капитал". "След спада от 2020 г. автомобилният бранш трайно се възстановява, разбира се, не на нивата от 2018-2019 г., но с положителен тренд. От друга страна, изброените кризисни фактори поставиха компаниите на сериозни изпитания и наложиха да се вземат радикални мерки за управление на разходите и бъдещите планове", добави той. А всичко това е в полза на проекта в Русе.



Обучаваме служителите си, не е устойчиво да ги крадем

Христо Христов, управител на "ВИТТЕ аутомотив България"

Защо WITTE Automotive реши да направи разширението именно в Русе?

- Причината за инвестицията е комплексна и се състои от няколко определящи фактора. Най-важният е, че заводът в Русе изгради отлично доверие на ключовите клиенти на WITTE - Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Volkswagen, Ford, и беше номиниран за много от ключовите бъдещи проекти на споменатите клиенти. Заводът изгради отличен статус за качество и доставки и беше определен като ключов доставчик от тези клиенти. Беше изградено много високо доверие в собствениците и висшия мениджмънт на компанията благодарение на последователните и трайно устойчиви резултати, които персоналът в Русе показва непрекъснато. Икономическите показатели на завода в Русе са много добри и дават основание за дългосрочно планиране.

Всичко това - доверието от клиентите, доверието от собствениците и централното управление, трайните и устойчиви резултати, икономическите обстоятелства, предопредели, че WITTE се нуждае проектът в България да продължи да се развива и това е предпоставката за планираните разширения и удвояване на производството.

Успявате ли да намерите достатъчно квалифицирани кадри?

- Българският пазар няма достатъчно ресурс от квалифицирани кадри. Няма свободен ресурс от обучени кадри, които са свободни на пазара. Така остават две опции - или трябва да крадеш от кадрите на другите компании с така наречения хедхънтинг, което ние изпробвахме преди години и видяхме, че не е траен и устойчив процес, или да си ги произвеждаш сам.

Осъзнахме го преди повече от 6-7 години. Затова се ориентирахме към работещата схема да избираме само мотивирани хора с необходимата за компанията персоналност. Тези, които харесват и желаят да живеят в района на Русе. Обучаваме ги и им даваме възможност да се развиват. От всички варианти, които изпробвахме, този се оказа най-устойчив. Съветвам същото и всички нови инвеститори, които идват при нас с цел обмяна на опит.

*Уточнение от компанията към 10:05 ч. на 18 януари.