"ВИТТЕ Аутомотив": Да отключиш Русе

Производителят на ключалки и други автомобилни компоненти увеличава приходите си с над 30% през миналата година

Първото производство започва през 2010 г. в помещение под наем, а от 2014 г. компанията има собствен завод в Русе
Първото производство започва през 2010 г. в помещение под наем, а от 2014 г. компанията има собствен завод в Русе
Първото производство започва през 2010 г. в помещение под наем, а от 2014 г. компанията има собствен завод в Русе    ©  Цветелина Белутова
Първото производство започва през 2010 г. в помещение под наем, а от 2014 г. компанията има собствен завод в Русе    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
10

млн. евро е инвестицията в новата фабрика. В работещия в момента завод досега са вложени около 30 млн. евро.
Сред директните клиенти на русенското дружество са автомобилни гиганти като Volkswagen, Audi, Ford, Volvo, BMW, Daimler и GM.
С подготвяното в момента разширение на завода в Русе след три години оборотът ще се удвои.

Да увеличиш оборота си с една трета за година е добро постижение, още повече когато това става след силна предходна година. Откакто "ВИТТЕ Аутомотив България" изгради собствен завод в Русе през 2014 г., продажбите й са скочили три пъти до 161 млн. лв., а с изграждащото се в момента разширение на производството до няколко години компанията очаква още веднъж да удвои резултатите си.

Растящият автомобилен пазар, за който предприятието прави ключалки и други компоненти, е само една от причините за скока в оборота. Добрите резултати на българския завод - и като качество, и като производителност, дават основание на германския собственик WITTE Automotive да му поверява все повече производство.

Успешен тест

Компанията в България е създадена през 2008 г. с идеята да започне тестово производство. Заради икономическата криза проектът малко се отлага и практически дебютът става в средата на 2010 г., като предприятието първоначално работи под наем. "Това беше етапът на проверка дали такова производство може да се направи в България. След две много успешни години и след оценка на всички показатели от групата се взе решение да се построи собствена сграда", казва управителят на "ВИТТЕ Аутомотив България" Христо Христов. Новият завод е изграден за около 9 месеца и е отворен в средата на 2014 г.

Няколко са факторите, които определят избора на България и по-специално на Русе за този проект, и то при силна конкуренция – разгледани са над 20 възможни локации в Европа. Късият списък се свежда до страните в региона заради ниските производствени разходи, а това, което натежава в полза на България, са сравнително добрата данъчна ситуация и наличието на достатъчно кадри, поне към онзи момент. Предимствата на Русе пък са много. Градът има добра логистична позиция - директна връзка с европейските дестинации през Дунав мост, близост до международно летище (Букурещ е на 85 км) и до морско пристанище (Варна), а освен това се намира на пътя между Турция и Европа. Това, че Русе има университет, също се оказва важно, тъй като в политиката на WITTE е винаги да избира такива локации. В момента в компанията работят 120 - 130 души, завършили местното висше училище. Отчетени са също традициите в индустрията и града като място за живеене. "Когато искате да привлечете висококвалифицирани кадри, те трябва да имат условия за живот и развитие", добавя Христов.

Удвояване

Въпреки всички тези предимства, когато миналата година германската група решава да направи разширение на завода в Русе, това не става автоматично. Страната отново участва в оценка на всички потенциални възможности в региона. "Конкурирахме се със Сърбия, Словакия, Полша, Румъния и Македония и беше преценено, че на този етап тук е добро място да се продължи", каза Христов.

Това ще бъде последното разширение в Русе, тъй като лимитът на заводите на WITTE е около 1200 - 1300 души. Сега в българското предприятие работят 830 души, четвърт от които са висшисти, още 450 ще бъдат наети за новото производство, което трябва да заработи в началото на следващата година. Инвестицията общо в сграда и оборудване се предвижда да надхвърли 10 млн. евро. В работещия в момента завод досега са вложени около 30 млн. евро.

След разширението производството във "ВИТТЕ Аутомотив" на практика ще се удвои - от 5.5 млн. продукта на месец сега до 10-12 млн. продукта. "Това налага много сериозни изисквания към управление на качеството на процесите, тъй като всеки един от тези продукти е потенциална рекламация", обясни Христов. В момента компанията е постигнала 1 рекламация на 1 млн. продукта, което по думите му е много добро ниво и един от най-добрите показатели в групата.

За автогигантите

"ВИТТЕ Аутомотив България" произвежда четири основни вида продукти. Първата голяма група са размерни компенсатори, които се монтират на различни модули в автомобила (фарове, предните табла и т.н.) и компенсират грешките, които се получават при асемблирането на автомобила. Заводът прави и заключващи комплекти (ключалки и ключове за достъп), за които основните клиенти са Ford и Volvo. В листата влизат също ключалки за седалки и ключалки за предните капаци на автомобилите. Частите се доставят от външни производители – основно от Германия, Чехия и Турция, има и няколко български.

Компанията е причината и за установяването на нов инвеститор в Русе – чешката Forez, която произвежда метални и пластмасови компоненти за автомобилната индустрия. През миналата година тя изгради завод в града, за да е по-близо до клиента си "ВИТТЕ Аутомотив".

В Русе има и индустриален отдел, който се занимава с оптимизация на процесите – когато има проблем в производството или когато трябва да се подобри оборудване, да се въведе модификация на продукт и т.н. Планира се в бъдеще екипът да се занимава и с индустриализация на нови процеси, т.е. проектиране на линии, които са предназначени за нови продукти. "Нашите линии са уникални, те се правят за отделните продукти, които произвеждаме, и живеят с живота на продукта, докато изтече договорът за него", обясни Христов.

"ВИТТЕ Аутомотив" има общо 70 клиента и обслужва над 240 техни заводи и локации в цял свят – основно в Германия, но също и в страни като Китай, Корея и САЩ. За различните продукти компанията работи или като доставчик на производители на оригинално оборудване (OEM), или като доставчик от първо и второ ниво. Сред директните клиенти са автомобилни гиганти като Volkswagen, Audi, Ford, Volvo, BMW, Daimler и GM.

2021 г.: Оборот над 150 млн. евро

От отварянето на завода в Русе през 2014 г. "ВИТТЕ Аутомотив" увеличава продажбите си средно с 20 млн. евро на година и резултатите за 2017 г. също са част от тази тенденция. С още толкова се очаква да се повишат приходите и тази година. "Ръстът идва от увеличение на текущите поръчки, както и от въвеждането на нови продукти", обясни Христов. И добави: "От една страна, самият автомобилен бранш се разраства, а от друга, групата решава да инсталира повече линии и продукти в българския завод, което се дължи на добрите резултати, които той дава." Оценката включва технико-икономически показатели като рекламации, които са под 5 PPM (0.0005%), висока удовлетвореност на клиентите, както и много добро ниво на производителност – около 100 хил. евро на зает годишно.

През тази година приходите се очаква да надхвърлят 100 млн. евро, а с планираното разширение на производството към 2021 г. оборотът на българския завод ще надмине 150 млн. евро.

Дигитализирай това

Навлизането на електромобилите има по-скоро косвен ефект върху производството на "ВИТТЕ Аутомотив". "Нашият бизнес не е засегнат от електрификацията на автомобилите, тъй като винаги ще има седалки, врати и капаци. Това, което ни променя, е дигитализацията на тези продукти", обясни Христов. По думите му все повече клиенти искат електронизирани механизми – например ключалки, които се управляват от мобилния телефон. Затова на групово ниво в Германия е създадено специално направление – WITTE Digital, което се занимава с дигитализация на продуктите. Компанията вече прави сензорни системи, които предотвратяват повреди при отварянето на врати и капаци, ако има преграда, различни системи за сигурност и защита на пешеходци и т.н.

България vs Китай

Според Христов България си е спечелила много добро име в автомобилния бранш като надежден доставчик и доста потенциални инвеститори гледат насам, което е хубаво за икономиката като цяло. Причината е, че в сектора договорите се сключват за дълъг срок – средно 7-8 години, което дава перспектива за години напред. "Ако всичко се развива добре, тези заводи ще продължат да правят обороти и да ги увеличават", каза той.

Като място за производство страната вече се конкурира успешно и с Китай, тъй като по оценки на компанията разходите за труд там са около 30 - 40% по-високи. "Това дава доста добри перспективи на България да произвежда не само за Европа, но и да изнася за Далечния изток", казва той. По думите му при ефективно планиране транспортните разходи също се преодоляват като фактор. Доказва го самата "ВИТТЕ Аутомотив", за която Китай е един от пазарите.

От компанията не отчитат като риск ръста на разходите за труд в България през последните години, като според Христов има ресурс за още увеличение. "Заложили сме повишаване на заплатите през следващите години с увеличаване на производителността, което ще дойде от добавянето на повече производство и по-големи обеми, като в същото време фиксираните разходи само леко ще се променят", уточни той.

Двете спирачки

Мениджърът вижда много добри икономически перспективи пред България, но има два фактора, от които ще зависи развитието й - инфраструктура и кадри. "Когато клиентите ни видят опашката от камиони на Дунав мост, винаги питат дали няма опасност да се забавят доставките", каза той.

Другото, което разколебава инвеститорите, е потенциалът за работна ръка. "В момента се произвеждат много малко инженери, а средни технически кадри почти няма", каза Христов. Компанията залага на вътрешно обучение на работниците, не на последно място и защото производството е специфично, а подборът се прави по персонални качества. "Привличаме млади хора, желаещи да учат и да се развиват, възприемащи. Оттам нататък ги обучаваме и гледаме да ги мотивираме да останат тук", обясни Христов.

За инвеститорите като цяло добрата инфраструктура и наличието на кадри са решаващи, за да могат да планират бизнеса си. Защото вложенията в производство се правят за десетилетия напред.

Германската група

WITTE Automotive е германска компания, създадена преди 120 години като производител на ключалки за куфари. През 30-те години на миналия век започва да прави дръжки за вратите и ключалки за популярните Volkswagen "костенурка", след което се преориентира изцяло към автомобилния сектор. За пръв път компанията излиза извън Германия през 1992 г., когато прави завод в Нейдек, Чехия, който е най-големият в групата. В момента WITTE Automotive има общо шест производствени предприятия - три в Германия, две в Чехия и едно в България. Оборотът й за 2017 г. е 670 млн. евро, а заетите са 5200 души.



К100 - класация на най-големите компании в България


- Класацията топ 300 компании по приходи
- Класация по сектори
- Най-рентабилните компании
- Анализ на данни
- Интервютa


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят от 6 юли онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    crusible avatar :-|
    crusible
    • + 3

    Ех с това нямаме на хора... :)

    Нередност?
  • 2
    kiro1234 avatar :-|
    Kiril Kirilov
    • + 8

    Няма защото не плащат.
    Това е.
    Проверете в Русе, разпитайте, нали сте журналисти, не повтаряйте като папагали “ няма хора”.

    Нередност?
  • 3
    vzt34526152 avatar :-|
    vzt34526152
    • - 5
    • + 3

    Никой друг български град с изключение на Видин не намалява така бързо като Русе - от 89-та досега населението спадна от над 200 000 до 60 000. Вече дори Търново е по-жизнено.

    Нередност?
  • 4
    primerno avatar :-|
    primerno
    • + 5

    До коментар [#3] от "vzt34526152":

    Русе е било макс. 185-хиляди, сега е около 140-хиляди.

    Нередност?
  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • + 5

    ".. вече се конкурира успешно и с Китай, тъй като по оценки на компанията разходите за труд там са около 30 - 40% по-високи..."

    И аз подучувам че китайците са ни изпреварили в заплащането на труда. Ето че паднахме под китайските заплати :-) Уел дън!

    Нередност?
  • 6
    niksun avatar :-|
    niksun

    Да, минималната работна заплата в Китай е 800 ЛВ. Това го твърдят мои познати които живяха няколко месеца там.

    Нередност?
  • 7
    ivangabrovo avatar :-|
    ivangabrovo

    WITTE залагат на България, защото вече не могат да дишат в Германия и Чехия - нямат не само хора, но и пространство, земя за разширение, а и не могат да си позволят да купят заради минималната норма на печалба на изделията им. Още повече - да заложат на автоматизация, както японските им конкуренти. В България не могат да привлекат хора, заради заплащането - дори и в шивашките фабрики в Плевен, например, заплатите са 30% по-високи. Отделно е побългаряването на управлението и силното надценяване на някои персони в него. Германското упорство ще крепи предприятието още няколко години, докато фамилията не започне разпродажби.

    Нередност?
Нов коментар