А вашата компания готова ли е за въглеродното мито

Какви основни задължения за вносителите поражда CBAM - първото в света мито върху въглеродно интензивния внос, което влезе в сила през октомври 2023 г. в ЕС

Производството на стомана е сред най-замърсяващите и енергоемки индустрии
Производството на стомана е сред най-замърсяващите и енергоемки индустрии
Производството на стомана е сред най-замърсяващите и енергоемки индустрии
Производството на стомана е сред най-замърсяващите и енергоемки индустрии
Темата накратко
  • Първият в света въглероден данък върху вноса на стомана, цимент, електричество и още четири високоемисионни продукта влезе в сила в ЕС през октомври 2023 г.
  • До края на 2025 г. схемата ще е в преходен период, но вносителите вече имат задължения да се отчитат.
  • От 2026 г. ще започне реалното облагане на вноса, а паралелно с това ще отпаднат безплатните квоти за някои европейски индустрии.

През октомври 2023 г. беше поставен още един крайъгълен камък в зеления преход на ЕС. Първото в света мито върху въглеродно интензивния внос - Механизмът за коригиране на въглеродните граници (Carbon Border Adjustment Mechanism или CBAM), влезе в сила, макар и още в преходен период.

Казано накратко, вносителите на няколко продукта с много висок въглероден отпечатък като стомана, цимент, торове ще трябва да плащат определена въглеродна такса, ако такава не е заплатена в страната производител. Доколкото големи производители на такива продукти като Индия, Китай, Бразилия и други нямат добре развити системи за търговия с емисии, те ще бъдат силно засегнати. Това ще доведе до промени в цели индустрии, трусове по веригите на доставки, смяна на бизнес партньори, възможно повишение на цени. Но също така надеждите са мярката да стимулира изоставащите страни да ускорят своя зелен преход.

От друга страна, CBAM ще замени безплатните въглеродни квоти, които от 2005 г. досега се даваха на някои мръсни европейски индустрии - например производителите на алуминий, цимент, торове и стомана. Когато беше създадена Схемата за търговия с емисии (СТЕ) на ЕС, за тях беше въведено изключение с цел да останат конкурентни спрямо производители от страни, в които не се плаща за емисии. А също така и за да не се стигне до "изтичане на въглерод", т.е. европейски производители да преместят производството си в трети страни с ниски или никакви разходи за емисии.

Сега системата се обръща - и мръсният внос ще се облага, и мръсната европейска индустрия също ще плаща за квоти. Разходите за еднакви продукти, произведени в ЕС и в трети страни, би трябвало приблизително да се уеднаквят.

Всичко това обаче върви с нови административни задължения за компаниите вносители. Ето и какви са те.

За какви продукти се отнася таксата?

Първоначално CBAM ще се прилага за седем продукта: желязо, стомана, цимент, алуминий, торове, водород и електричество. Заедно те са отговорни за около 50% от емисиите в Европейската система за търговия с емисии (ETS). Към края на 2024 г. схемата ще се разшири и с някои продукти надолу по веригата като гайки и болтове и подобни артикули от желязо или стомана.

От януари 2028 г. и впоследствие на всеки две години ЕК ще оценява цялостната ефективност на CBAM и ще обмисля потенциалното включване на допълнителни сектори в обхвата му.

Какви са изискванията в преходния период?

Засега CBAM е във фаза "сухи тренировки" - преходната фаза започна на 1 октомври 2023 г. и продължава до края на 2025 г. Целта на този преходен период е ЕК да събере необходимата информация за уточняване на окончателната методология за изчисляване на действителните вградени емисии.

В този период реално няма да се купуват сертификати. Но всички вносители на засегнатите стоки, базирани в страна - членка на ЕС, са длъжни да докладват вградените емисии на продуктите. Вносителите, които не са базирани в държава от ЕС, също са длъжни да докладват - те трябва да подават CBAM отчети чрез митнически представител.

Отчетите до началото на 2025 г. ще се подават за всяко тримесечие - тези за последното тримесечие на 2023 г. трябваше да бъдат подадени до 31 януари 2024 г. Заради настояване от страните членки обаче ЕК удължи срока с 30 дни до края на февруари. В България за отчетите е натоварено Министерството на околната среда и водите (МОСВ).

Те като цяло трябва да съдържат следната информация:

  • Общото количество продукти в обхвата на CBAM, внесени през периода
  • Информация за вградените преки емисии
  • Информация за вградените непреки емисии (от енергията, използвана в производството).

Засега ЕК разрешава и използването на някои алтернативни методи за изчисление на вградени емисии в преходния период, които стъпват на стойности по подразбиране за конкретни продукти, в случай че вносителят още няма необходимите данни за извършване на изчисленията.

В тази фаза проверката на информацията в декларациите е доброволна мярка, която компаниите могат да използват като инструмент за подобряване на качеството на данните, а след 2026 г. декларациите ще минават одити от сертифицирани компании. Доброволният характер на отчетите обаче не значи, че за неподаването им няма да има санкции. Все пак засега те са доста ниски и размерът им може да варира от 10 до 50 евро на тон недекларирани емисии.

Как ще действа схемата след 2026 г.?

Реалният период на CBAM ще започне от 2026 г. Оттогава нататък вносителите трябва да закупуват CBAM сертификати, за да компенсират вградените емисии за продуктите, които са обект на регулацията. Това ще се случва постепенно - през 2026 г. например регулираните компании ще трябва да закупят CBAM сертификати за 2.5% от вградените емисии на продуктите, които внасят. Този дял постепенно нараства до 100% през 2034 г. (виж графиката). Със същите темпове и със същите проценти ще бъдат премахвани безплатните квоти, които сега ползват европейски производители.

Вносителите ще получат достъп до регистъра на CBAM - това е платформата, където данните за вградените емисии се съобщават на властите и където CBAM сертификатите се купуват, предават и излишните сертификати се продават обратно на властите.

Цената на сертификатите CBAM е тясно свързана с цената на квотите за емисиите в ЕС, която в последната година се движи между 60 и 100 евро на тон CO2 и се очаква да варира между 100 и 150 евро до 2030 г. Производството на един тон стомана например освобождава 1.5 - 2 тона CO2, т.е. вносът в ЕС на тон стомана от държава без регулация ще се оскъпи с около 100 до 200 евро в зависимост от нивото на пазара и типа производство. Турските компании например изчисляват, че CBAM ще им струва 25% от приходите, получавани сега от износа за ЕС.

В този период (всъщност още от началото на 2025 г.) вече вместо тримесечни отчети всички регулирани компании ще трябва да подават годишни CBAM декларации - до 31 май на следващата година. В рамките им те ще могат също така да поискат компенсация и връщане на CBAM сертификатите, ако цената на въглеродните емисии е била платена в страната на произход на продукта.

Каква е ползата и ефектите от CBAM?

За разлика от системата за безплатно разпределение на квоти за определени сектори сега, CBAM на първо място ще увеличи приходите от търговия с емисии в ЕС. Според изчисления на S&P Global например от корекционния механизъм в бюджета на ЕС ще влизат по 80 млрд. долара годишно до 2040 г.

Също така се очаква схемата да стимулира амбициозни цени за ограничаване на емисиите и индустриална декарбонизация в трети страни, които в момента нямат достатъчно мотивираща вътрешна политика в тази посока.

Това обаче ще отнеме време, а дотогава със сигурност ще има трусове и размествания в снабдителските вериги, а голямото притеснение е, че може да има и повишение на цените на обхванатите стоки. Италианската стоманодобивна организация Assofermet например прогнозира, че заради CBAM стоманата може да поскъпне с около 15%.

Развити пазари извън ЕС - например САЩ и ЮАР, се притесняват от наплив на евтин внос към тях от компании, които няма да имат желание да плащат европейския данък.

Възможна е и друга пазарна поляризация - продуктите, произведени с чиста енергия, да се изпращат в ЕС, а тези, произведени с енергия от въглища - към бедни страни без строги закони за климата.

Прогнозите все пак са дългосрочно ползите не само за ЕС, но и в световен мащаб да надделеят. Предстои да видим дали ще е така. Експериментът е в ход.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    gge461164470 avatar :-|
    Мариана Миланова Павлова

    Основните задължени компании ще са Европейски търговци, които внасят стоки и суровини, произведени без всякакъв въглероден данък. И на свой ред тези европейски търговци ще калкулират този разход в своите продажни цени. Т.е ощетени отново ще са европейските данъкоплатци, а не трети държави, в които няма политики за намаляване на СО2

    Нередност?
Нов коментар