Компанията Preonow създаде маркетплейс за предварителни поръчки

Платформата предлага опция за по-ранно заплащане на стоки и услуги срещу намалени цени

Мустафа Ахмедов основава Preonow след началото на пандемията
Мустафа Ахмедов основава Preonow след началото на пандемията
Мустафа Ахмедов основава Preonow след началото на пандемията    ©  Preonow
Мустафа Ахмедов основава Preonow след началото на пандемията    ©  Preonow
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Слабостите на глобалните вериги станаха очевидни през 2020 г., когато стотици хиляди доставки бяха забавени с месеци. Възможност за бизнес решение, което да предотврати загуби на търговци и несигурност за потребителите, вижда Мустафа Ахмедов, който решава да улесни компаниите, като им помага да планират производството си спрямо настоящото търсене. Така създава Preonow, платформа за предварително поръчване на стоки, познато още като pre-order. "С нас доставчиците могат да планират производствените си мощности по-точно, осигуряват си оборотни средства и няма нужда да държат складови наличности", разказва за услугата Ахмедов. "Клиентите пък не плащат за потенциалните рискове на доставчиците, които се калкулират в ценообразуването, и така получават услугата или стоката значително по-евтино."

Как работи

Каза на прост език, сайтът на Preonow е нещо като маркетплейс за различни търговци, като ги свързва с потенциални клиенти. В него има 8 основни категории: от техника и мода до продукти за домашни любимци, както и отделен бизнес модул за стоки и услуги на едро, достъпен за потребители, регистрирани с фирмен профил. При покупка на продукт или услуга плащанията минават през системата на БОРИКА или електронното банкиране на клиента, след което парите постъпват в сметката на Preonow. "Ние удържаме комисиона и до няколко часа търговецът си получава парите. Търговците сами качват офертите си, като разполагат и с наш екип, който помагат при нужда. Всяка оферта се проверява от администратор, преди да бъде публикувана. Кол-центърът съдейства на клиентите и търговците при възникнали въпроси", обяснява процеса Ахмедов. Въпреки идеята за предварителна поръчка чакането не е дълго и повечето стоки се получават след около четири дни.

Компанията вече е и част от Българската финтех асоциация. "Финтех решението ни се казва микропортфейл", пояснява Ахмедов. "Всеки микропортфейл може да се ползва многократно за определен период. Парите се получават от продавача по банка още в деня на плащането, но самото използване на придобитите Прио точки е в периода, зададен от продавача. Клиентът плаща сумата с отстъпка, но получава брой Прио точки, равни на редовната цена."

"Микропортфейлите са много удобен начин за даване на подаръци и различни социални придобивки на служителите", добавя той. Компании, които търсят начин да разнообразят вида на придобивките, които предлагат на служителите си, могат да им прехвърлят Прио точки. "Микропортфейлите на Preo дават възможност на компаниите да "увеличат" сумата на полаганите придобивки, без да ощетяват бюджета си допълнително: срещу 10 хил. лв. може да се купи голям пакет от 13 хил. Preo точки и да се раздаде на служителите. Най-общо казано, купувате повече за по-малко пари", казва Ахмедов.

Експанзия в региона

В края на 2021 г. компанията привлича първата си инвестиция в размер на 200 хил. евро от фонда Vitosha Venture Partners, а малко след нея трима колеги от екипа влагат личен капитал. "Сега започваме преговори с инвеститори за втори рунд на инвестиция, с която целим да се утвърдим в България, но основният ни фокус ще бъде навлизане в други, значително по-големи пазари. В България компанията работи през дружеството "Прио нау", което още няма официални резултати.

В рамките на годината платформата ще започне да оперира и в Румъния. "Румънският пазар е много по-голям от българския. А след успешното скалиране там планът е да стартираме по-масова експанзия в Гърция, Турция. В по-далечното бъдеще целта ни са Западна Европа и САЩ", завършва Ахмедов.

Q&A

Мустафа Ахмедов, изпълнителен директор на Preonow

С колко средно са намалени цените на стоките и услугите на сайта?

С около 30%. Има примери и с над 60%.

Каква комисиона получава Preo?

Комисионната на Preo е между 1 и 6%, като зависи от типа на предлаганите стоки и услуги. За сравнение - при други платформи комисионата стига до нива над 30%.

С колко търговеца работите към момента?

Над 120.

Кой се грижи за логистиката след завършването на покупка?

Логистиката е ангажимент на самия търговец.