Българите са купили онлайн дрехи и обувки за 690 млн. лева миналата година
Очаква се търсенето да се увеличи с 25% през 2022 г. и покупките на облекла в интернет и офлайн магазини да доближат 2.8 млрд. лв.
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Пандемията и свързаните с нея рестрикции увеличиха онлайн продажбите във всички сектори.
Обемът на електронната търговия на продукти и услуги в България през 2020 г. надхвърли 1.9 млрд. лева по данни от годишния доклад на E-commerce Europe. А за 2021 г. по предварителни данни на Българската е-комерс асоциация (БЕА) онлайн продажбите в страната ще отчетат двуцифрен ръст и ще достигнат 2.4 милиарда лева.
"Съотношението на обема на електронната търговия в България към брутния вътрешен продукт на страната е 2.5%. В останалите страни от Европа то достига средно между 5%-6% и продължава да расте, а в най-развития пазар на онлайн продажбите в Европа - Великобритания, надхвърля 9%. Прогнозите сочат, че българският онлайн пазар в следващите 3-5 години ще има огромен потенциал за развитие", коментира Жанет Найденова, председател на управителния съвет на БEA.
Възходящи продажби на модни артикули
Над 75% от всички онлайн купувачи през 2020 г. са поръчвали дрехи (вкл. спортно облекло), обувки, аксесоари (напр. чанти, бижута), се посочва в годишния доклад на БЕА. Трендът е възходящ.
През 2021 приходите от електронната търговия с мода на българския пазар растат с 44% спрямо предходната година и достигат до 689.9 млн. лева. С това те увеличават дела си в общата търговия на дребно до 27.4%., отчита модната онлайн търсачка GLAMI в свое проучване. Компанията прогнозира ръст на онлайн модата с 25% през 2022 г., като делът й в общия моден пазар ще надхвърли 31%. Така излиза, че тази година българите ще похарчат общо онлайн и офлайн почти 2.8 млрд. лв. за облекло.
По данни на GLAMI, която работи през чешката компания Inspigroup, ръстът на приходите не се дължи на по-високи цени или по-висока средна стойност на клиентските поръчки, а на повече онлайн покупки. През 2021 средната стойност на продажбите в онлайн търговията с модни стоки се е понижила с 2.28% в сравнение с 2020 главно заради локдауна. През последното четиримесечие на 2021 обаче ситуацията се променя - средната цена на продажба расте с 5.85% в сравнение със същия период на 2020 г.
Според изследването 72% от търговците на дребно отчитат положително влияние на COVID пандемията върху бизнеса си. Останалите 28% посочват, че продажбите им са намалели - при някои сериозно, при други - незначително.
Традиционната търговия на дребно с модни стоки отбеляза лек спад, най-вероятно поради ограниченията, довели до затварянето на магазини. Като цяло модният пазар в България продължава да се разраства главно благодарение на онлайн пазаруването, отчита проучването на GLAMI.
Продажби, но с отстъпки
Изследването откроява три основни предизвикателства пред пазара на модни артикули в България през 2021 г.: увеличените разходи за реклама, по-интензивната и по-голяма конкуренция, но също така и по-малкият ръст на печалбата, произтичащ от постоянната необходимост от повече отстъпки.
Към проблемите с конкуренцията и по-високи цени на рекламата през тази година се добавят управлението на инвентара, както и продуктовата гама, които не са били фактор през 2021. Инфлацията също е сред основните проблеми, затова 57% от участниците в модната търговия планират да увеличат цените със 6-10%, отчита проучването.
3 коментара
Купи дрехи и обувки за децата си защото спря да търка билетчета. Тези лошите от ГЕРБ и ОП направиха игри като националните лотарии да бъдат само държавни и ограничиха тази "пандемия" сред населението. А и изгониха добрия Череп, за което си платиха с протеси срещу тях, компромати и медийна пропаганда!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.