България се облича от Pepco, H&M и Zara

Приходите на топ 50 магазини за дрехи и обувки избухват с 42% до 1.6 млрд. лв. през 2021 г. Търговците очакват двуцифрени ръстове и тази година

През 2021 г. шведската верига H&M отстъпва модния връх на българския пазар на полската Pepco
През 2021 г. шведската верига H&M отстъпва модния връх на българския пазар на полската Pepco
През 2021 г. шведската верига H&M отстъпва модния връх на българския пазар на полската Pepco    ©  Надежда Чипева
През 2021 г. шведската верига H&M отстъпва модния връх на българския пазар на полската Pepco    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Приходите на топ 50 магазини за дрехи и обувки избухват с 42% до 1.6 млрд. лв. през 2021 г.
  • И тази година е силна, като търговците очакват двуцифрени ръстове. Догодина цените вероятно ще са по-високи
  • Българите са купували най-много от осемте бранда на испанската група Inditex, а с най-висок индивидуален оборот е полската верига Pepco

Най-големите 50 търговци на дрехи и обувки в България са изцяло оздравели от ковида, след като за 2021 г. оборотите им отскачат с цели 42% и с продажби за над 1.6 млрд. лв. бият рекордната си 2019 г. Ако се добавят и купените онлайн дрехи и обувки от чуждестранни сайтове, то сегментът със сигурност е сред най-големите в българската търговия на дребно. Според секторен анализ общата сума е 2.8 млрд. лв.

Купувачите имат и нов любимец: полската верига Pepco, която нахлу мащабно на пазара с над 100 магазина, вече е лидер в модния сектор. Тя измества досегашния шампион H&M. Реално обаче българите са купували най-много от испанската група Inditex, която тук работи със седем отделни дружества за всяка марка: Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho и Zara Home.

Иначе в сектора цари оптимизъм - планират се ръстове за тази и следващата година, когато вероятно инфлацията забавено ще докосне по-видимо и облеклото и обувките.

Мода по света и у нас

По данни на Euromonitor въпреки новите ковид вълни и свързаните с тях ограничения през 2021 г. в глобален мащаб продажбите на облекла и обувки са нараснали с 12% на годишна база, като очакванията са към 2024 г. секторът да надхвърли размера си от предпандемичната 2019 г. Според анализаторите възстановяването ще е неравномерно и крехко заради фактори като въведените през пролетта на 2022 г. нови локдауни в Китай, руската инвазия в Украйна, както и рекордната инфлация.

На фона на тези умерени прогнози, българският моден пазар (поне за момента) е няколко крачки напред и към края на 2021 г. е успял не само да навакса изоставането от 2020 г., когато пандемията сви оборотите на специализираните магазини средно с почти 20%, но и да подобри рекордно доброто си представяне от предкризисната 2019 г.

Всички могат да скачат

Погледнато в числа, годината изглежда така - почти 42% среден ръст на приходите в топ 50 до над 1.6 млрд. лв. - което е национален рекорд. Едва четири от компаниите в топ 50 отчитат по-слаб оборот през 2021 г., като при "Смарт ритейл" (18) свиването е със символичните 0.07%, при "Лидл България" (6) - с минималните 2%, а при "Еф Еф груп България" (23) е резултат от промяна - световният шампион при маратонките Nike, който смени дистрибутора си за страната и вече се разпространява от сръбската Sport Time Balkans през местното дъщерно дружество "Спорт тайм ЕУ" (37). Четвъртата е "Адидас България" (40), която освен едноименната марка внася в страната и спортните стоки с бранда Reebok, който от 2005 г. до 2021 г. беше собственост на Adidas, но в пандемията германската група реши да го продаде на американска Authentic Brands Group. През 2021 г. дружеството е затворило четири от седемте си магазина в София и Варна и е отворило нов аутлет магазин в столицата, става ясно от финансовия отчет.

Всички останали в топ 50 успяват да се възстановят по-бързо от удара на пандемията и постигат ръст на продажбите си през 2021 г., като масово той е с двуцифрени темпове, а при шест дори се измерва в трицифрени стойности - което не е изненадващо предвид по-ниската база, от която бизнесът да отскочи след рязкото свиване в ковид годината.

Шампион по показателя е германската дискаунт верига за облекло и предмети за дома KiK, която отвори първите си магазини в страната през лятото на 2020 г. Според интернет страницата й към момента обектите в България вече са "над 12". За 2021 г. брутните й приходи от продажби на облекла на местното дружество "КиК текстилиен унд нонфууд" (34) вече са почти 13 млн. лв., което е ръст от 436% на годишна база. С трицифрени темпове скачат и мултибранд търговци като "Глобал брандс" (14) и "Ел Пи Пи фешън" (8). Притежаваната от Валери Попов и Живка Сотирова група Global Brands е ексклузивен представител на марки като Philipp Plein, Polo Ralph Lauren, Emporio Armani, Lacoste, Guess, Liu Jo, GAS, Pepe Jeans и др. През 2021 г. сумарните приходи на дружествата, през които минава дейността на групата, растат с 389% до 32.4 млн. лв. Оборотът на българското дъщерно дружество на полската LPP Group пък се увеличава със 118% до 70.5 млн. лв. През изминалата година групата започна онлайн продажби в страната и на петте си марки - Reserved, Mohito, Cropp, House, Sinsay.

Силната година се чете и в данните за финансовите резултати на дружествата като цяло - само осем от тях приключват годината на загуба, а сумарната печалба, отчетена от топ 50 в сектора, е 308 млн. лв., при 242 млн. лв. година по-рано. Тук следва да се има предвид, че тези данни отразяват целия бизнес на включените в топ 50 компании, като някои от тях (главно хранителните вериги) търгуват и с други стоки, а не само с облекла и обувки.

Самата класация е изготвена на база декларираните от фирмите данни за приходите по отделните продуктови категории, като за целите й са взети предвид постъпленията от търговия на дребно с дрехи и обувки с ДДС (данните за някои дружества са без данъка, защото съвпадат с приходите от отчета).

От тях се вижда, че за поредна година продажбите на облекла в стойност доминират пазара. Това, което е все по-ярко изразено обаче, е разтварянето на ножицата в тежестта на двете категории в сектора - ако преди пет години обувките са представлявали една четвърт от пазара, то през 2021 г. делът им вече се е свил до 16%. Вероятно до известна степен данните тук са изкривени от отсъствието на "Декатлон България" (4) от справките по стоковите групи за облекла и обувки, тъй като през последните две години веригата групира информацията за продажбите си в други две категории - тези на стоките за свободното време и отдих и на оборудването за спорт и къмпинг.

Новият официален и старият реален лидер

С бурната си експанзия полската верига Pepco вече заема челната позиция в класацията на най-големите ритейлъри на мода в страната. През 2021 г. дружеството "Пепко България" (1) отчита 129.1 млн. лв. приходи от продажби на облекла, което е с 88% повече спрямо година по-рано. Веригата е сред най-динамично растящите търговци на нехранителни стоки в Европа, включително и на българския пазар. През изминалата година тук бяха отворени 39 нови магазина, с което броят им достигна 103, а според интернет страницата към момента обектите в страната вече са 129. Печалбата също расте бурно и за 2021 г. вече е 16.3 млн. лв. спрямо 4.7 млн. лв. година по-рано, а броят на заетите се е увеличил до 612 души. За "Капитал" от компанията коментират, че към края на септември 2022 г. служителите вече са над 900, като над 90% от тях са жени, както и че виждат потенциал за повече от 200 магазина на българския пазар.

След четири поредни години на върха шведският моден гигант H&M отстъпва лидерското място. В България веригата оперира през дружеството "Ейч енд Ем Хеннес енд Мауриц" (2), което през 2021 г. е отчело почти 129 млн. лв. оборот от продажби на дрехи. Резултатът е с 20% по-добър на годишна база, но всъщност остава по-нисък спрямо отчетените 137 млн. лв. през предкризисната 2019 г. В последния годишен отчет на шведската H&M Group, която е собственик на марките H&M, H&M Home, COS, Monkl, Arket, Weekday, & Other stories и A Found, не са посочени данни за броя на магазините в отделните държави. Според интернет страницата на българското дружество обектите в страната към момента са 19 - с два по-малко спрямо 30 ноември 2020 г., когато приключи финансовата 2020 г. на шведската група-майка.

Челната тройка допълва местното дъщерно дружество на турската LC Waikiki, което повтаря класирането си отпреди година. През 2021 г. дружеството "Ел Си Уайкики ритейл Би Джи" (3) отчита 35% ръст в продажбите си на облекла до 112.7 млн. лв. "Компанията има 31 магазина в България. Наскоро открихме обекти в Сливен (втори за града) и Пловдив (четвърти). До края на годината ще открием още два - в Стара Загора (втори) и Пазарджик", коментира Владислав Танчев, управител на LC Waikiki за България, Гърция и Северна Македония, като допълва, че за 2023 г. е планирано отварянето на още четири магазина в страната - в Добрич (втори), Силистра, Хасково (втори) и Перник. По думите на мениджъра компанията ще приключи настоящата година с около 10% ръст на продажбите, като сходно нарастване се очаква и през следващата. "Инфлацията и вдигането на цените са глобален проблем, но при нас няма отчетлив ръст на цените. Цените на летните ни колекции не бяха променяни, а на есенно-зимните са малко по-високи", посочва още Танчев.

Реалният лидер на пазара на мода в България обаче остава испанската група Inditex, под чиято шапка са марките Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho и Zara Home. Групата присъства на българския пазар с всичките си брандове, като всеки от тях се управлява през самостоятелно дружество. През 2021 г. сумата на общите им приходи от продажби на дрехи и обувки е над 180 млн. лв., с което Inditex реално изпреварва всички останали в подреждането. В топ 50 на най-големите търговци на модни стоки влизат шест от седемте дъщерни компании, като най-високо се класира "Зара България" (5) със 108 млн. лв. оборот за изминалата година, което е 65% ръст спрямо година по-рано. Всъщност и седемте местни дружества постигат двуцифрени ръстове на приходите си от продажби на облекла и обувки през 2021 г. след двуцифрените спадове в пандемичната 2020 г., като при повечето от тях, с изключение на "Масимо Дути България" (24) и "Пул енд беър България" (36), възстановяването в номинално изражение е до над нивата от 2019 г. Една от компаниите от групата - "Оишо България", пък е шампион по рентабилност сред топ 50 с постигната норма на печалба 25.2 стотинки на всеки лев направен приход.

Спортен подем

Месеците на локдауни, които през 2020 г. удариха продажбите на търговците на дрехи, бяха по-благосклонни към компаниите в сегмента на спортните стоки. Прекарването на повече време вкъщи, докато спортните зали бяха затворени, накара много хора да търсят възможности да поддържат формата си в домашни условия. Този засилен интерес към спортните стоки се запази и през изминалата година, което се вижда и от числата в класацията - търговците на спортни облекла и обувки са сред малкото, които дори и през 2020 г. отчетоха ръст, продължаващ и през 2021 г.

Най-високо в подреждането е "Декатлон България" (4), чийто оборот расте с 27% за изминалите 12 месеца при 8% повишение през предходната година. Печалбата също расте до 4.5 млн. лв. при 3.3 млн. лв. за 2020 г., а служителите вече са 325. В началото на 2021 г. местното дружество на френската верига Decathlon откри нов магазин в центъра на София, а към момента има десет търговски обекта в страната, като развива и продажби онлайн.

Макар и малко по-скромен, двуцифрен ръст има и "Спорт-депо" (7), при която повишението на приходите от продажби на облекла и обувки е 11.5% до 75.2 млн. лв. Създадената и управлявана от Красимир Цонов компания е най-големият вносител на спортни стоки в страната, както и лидер в продажбите на обувки вече трета поредна година. През 2021 г. Sport Depot отвори нови магазини в Пловдив и Кърджали, а за началото на декември е планирано и откриването на такъв в Хасково, с което броят на търговските обекти в страната ще достигне 28. Отделно от това веригата развива и онлайн продажби, като по думите на мениджъра електронната търговия носи около 30% от приходите. "Данните до 1 ноември показват, че имаме 7% ръст на оборота. Движим се нормално. Очакваме да приключим 2022 г. с над 10% скок на продажбите", коментира Цонов. Допълва, че за 2023 г. не се предвиждат нови магазини, а очакванията са приходите да нараснат с 10%. Същевременно той обяснява понижаването на печалбата през 2021 г. спрямо 2020 г. със скока в цените на електроенергията и увеличаващите се разходи за заплати. И отчита, че растящата в глобален мащаб инфлация вече засяга и асортимента на веригата. "Цените на продуктите се влияят от доставчиците. Големите световни марки вдигнаха цените със 7-12-15%. Ние поръчваме стока една година преди съответния сезон. Например сега поръчваме доставки за зимата на 2023 - цените на всички стоки са вдигнати с 15%", посочва Цонов.

С двуцифрени темпове на растеж могат да се похвалят и повечето от останалите търговци на спортни стоки в топ 50. При "Спорт вижън" (12) продажбите се увеличават с 40% до 42.5 млн. лв. Мултибранд веригата е част от групата на сръбската Sport Time Balkans, която от средата на 2020 г. стана и изключителен дистрибутор на Nike за България и Румъния, като замени гръцката Folli Follie, чиято репутация в региона пострада след скандал с финансовите резултати на фамилията собственик от 2018 г. Самото представителство на Nike за България е през компанията "Спорт тайм ЕУ" (37), която, обяснимо, записва трицифрен скок в приходите си през първата си пълна година на дейност на местния пазар.

Трета поредна година на ръст пък отчита онлайн търговецът на спортни обувки "Шоп сектор" (20). През 2021 г. приходите му се увеличават с 31.7% до 21.6 млн. лв., а печалбата се удвоява до 1.5 млн. лв.

"Дженко - България" (33), която управлява обектите на френската верига Intersport в страната, е сред малкото търговци на спортни стоки, чийто бизнес се е свил през 2020 г., и то осезаемо. През 2021 г. обаче компанията успява да навакса пандемичния спад и с ръст от 35% до 13.8 млн. лв. достига и минимално надхвърля продажбите си на облекла и обувки от 2019 г. От дружеството отбелязват, че ускорението през изминалата година е било по-осезаемо през втората й половина, както и че електронният магазин, който в някои от месеците е бил единствен източник на приходи, запазва нивото си и през 2022 г.

По-умерено при обувките

Възстановяването е факт и в сегмента на обувките, макар и с по-умерени темпове. С изключение на вече споменатите "Еф Еф груп България" (23) и "Адидас България" (40) всички останали специализирани в този сектор търговци имат ръст в приходите си през миналата година. При половината от тях обаче продажбите все още не могат да достигнат нивата отпреди пандемията - в тази група са например "Дайхман търговия с обувки" (17), който допреди няколко години беше лидер в сегмента, "Мат - стар БГ" (29), "Хуманик" (41), хасковската "Джорданс" (47), която произвежда марките Paolo Botticelli, Fair lady, Cool new, Giraffe, H-8, Guardi, Gpoint.

Освен радващите се на инерцията от спортния подем търговци като "Спорт-депо", "Шоп сектор" и "Дженко - България" групата на наваксалите предпандемичните си нива включва вериги като TendenZ на Николай Тодоров и полската CCC. Продажбите на първата минават през няколко дружества, като са обединени за целите на класацията под шапката на "Стар алианс" (15) - през 2021 г. сумарният оборот расте със 109% до 27 млн. лв.

Увеличението в приходите на "ССС обувки България" (25) пък е с 52% до 19 млн. лв., а по думите на генералния мениджър за страната Венцислав Огнянов двуцифрените темпове ще се запазят и настоящата година, както и през следващата. "2022 е много успешна за компанията. Отчитаме ръст на продажбите с повече от 30% в сравнение с 2019 г. На база на резултатите досега мога да кажа, че 2023 г. ще е много по-успешна от 2022 г.", коментира той. През тази година веригата за обувки и части е отворила два нови магазина - в ритейл паркове в Перник и Сливен, а за подема на бизнеса съществено допринася и електронната търговия. "Започнахме да предлагаме изцяло нови за България, но добре познати извън нея брандове - Togoshi и Americanos. Онлайн продаваме с ръстове над 200% в сравнение с миналата година", посочва мениджърът. И допълва, че политиката на компанията е да не натоварва излишно клиентите, поради което и цените на наличната стока не са били увеличавани въпреки растящата инфлация.

По темата работи и Мара Георгиева

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..
    • - 2
    • + 3

    Ахаха...ха ха....
    БГ... се облича и обува в магазините за втора ръка... или поне 4 от 6 млн. население, под или.. на прага на мизерията.. Останалото е китайскобанглатюркмали....

    Както личните коли... тия, от които ЗЕ с благодарност се отърва, за да не им се налага утилизация там..
    vw се ражда в Германия, но умирга в Перник.. или на някоя тежка отсечка..

    Нередност?
  • 2
    merudia avatar :-|
    Мерудия
    • - 3
    • + 1

    Странно ми е, че Зара е начело : скъпи и от некачествена материя дрехи. От години обличам сем-вото от ЛС Уайкики,отскоро имат и качествени зимни обувки; както и Пепко. За обувки само оутлета Меркари.

    Нередност?
  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 3
    • + 2

    Това платено съобщение не си кореспондира с действителността.
    Прав е #1, че неподозирано голяма част от българите доизносват изхвърлените от Европа дрехи и обувки. Просто слезте от колата и се качете в трамвая.

    Нередност?
  • 4
    bratkubrat avatar :-|
    Mike
    • + 1

    До коментар [#3] от "D-r D":

    То и в трамвая не е показателно, щото е само в София... :-)

    Майтапа настрана, като цяло съм съгласен, само че и тия дето са в колите (дето ги караш да слязат) нали и те пазаруват дрехи и обувки? И то даже доста повече от тия в трамвая, така че допринасят за общия ръст повече от останалите.

    Също така тия дето купуват онлайн не ги знаеш къде пазаруват, щото не ги виждаш в нито един магазин. Аз например за тоя сайт ShopSector научих преди няколко месеца, когато отидох на гости при роднини и видях на хладилника 3 магнитчета с логото на тая марка. И ги питах какво е това, щото никога не го бях чувал... Говорим за хора в провинцията, които не са бедни, но и няма да се дигнат да ходят с колата "до мола", който е на 30км в съседния голям град. Затова си купуват маркови дрехи онлайн.

    Нередност?
  • 5
    nik604 avatar :-|
    Nik Nikolov

    Това са младите до 30 год. Останалите са от лиянци и подлеза на централна гара в Пловдив.

    Нередност?
  • 6
    pilgrim.epsylon avatar :-|
    pilgrim.epsylon
    • + 1

    Влизал съм няколко пъти в H&M. Големи боклуци продават там.

    Нередност?
Нов коментар