🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Успехът на Uniqlo е отражение на растежа на японските промишлени гиганти

Автоматизацията и разширяването вървят ръка за ръка

Оперативната печалба за трите месеца до края на февруари възлиза на 103 млрд. йени (760 млн. долара), ръст с 48% спрямо същия период на миналата година
Оперативната печалба за трите месеца до края на февруари възлиза на 103 млрд. йени (760 млн. долара), ръст с 48% спрямо същия период на миналата година
Оперативната печалба за трите месеца до края на февруари възлиза на 103 млрд. йени (760 млн. долара), ръст с 48% спрямо същия период на миналата година    ©  Reuters
Оперативната печалба за трите месеца до края на февруари възлиза на 103 млрд. йени (760 млн. долара), ръст с 48% спрямо същия период на миналата година    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Минете през който и да е град в Югоизточна Азия и търговското присъствие на Япония е видимо навсякъде: автомобили, произведени от Toyota, Honda и Nissan, задръстват пътищата в резултат на десетилетия пазарна доминация в региона. Ако Fast Retailing, компанията - майка на търговеца на дрехи Uniqlo, постигне целите си, шофьорите на тези японски автомобили скоро също така ще носят японски дрехи.

Последните резултати на компанията бяха благодат за акционерите, като оперативната печалба за трите месеца до края на февруари възлиза на 103 млрд. йени (760 млн. долара), ръст с 48% спрямо същия период на миналата година. Те вече имаха добра причина за радост: акциите на компанията поскъпнаха с 53% през последните 12 месеца, правейки я една от най-добре представящите се големи листнати компании в Япония. Цените на книжата в момента са само 10% по-ниски от пика си през февруари 2021 г. и с пазарна капитализация 76 млрд. долара тя е шестата по големина листната компания в страната.

Успех в чужбина

На пръв поглед Uniqlo е необичайна история за японски търговец, който успява в чужбина. Основните международни конкуренти на Fast Retailing - Hennes & Mauritz AB, компанията - майка на H&M, и Inditex, компанията - майка на Zara, са базирани съответно в Швеция и Испания. Но растежът на компанията в чужбина върви както по стъпките на японските промишлени фирми, така и на европейските ѝ колеги.

От 60-те години на миналия век японските промишлени фирми, по-специално производители на автомобили, превърнаха Югоизточна Азия във втори дом. Fast Retailing също се развива особено бързо в Азия, където продажбите (с изключение на домашния ѝ пазар и по-обширния китайския регион, включително Хонконг, Макау и Тайван) са се увеличили със 71% през шестте месеца до края на февруари в сравнение със същия период предходната година. В момента регионът отговаря за 16% от продажбите в сравнение с 11% преди една година, като се приближава до континентален Китай, Хонконг и Тайван, където делът на продажбите е спаднал от 25% на 22% през същия период.

През 60-те години фокусът на японските компании е бил върху проучванията за петрол, доставките на природни богатства и производството на промишлени стоки в страни с политики на заместване на вноса. Сега регионът представлява обещаващ пазар за Uniqlo вместо място за разполагане на фабрики.

Технологиите идват на помощ

Сравнението се простира извън географията. Изложен на демографски ограничения в бързо застаряващата Япония, секторът на Fast Retailing използва технологии и автоматизация, за да замени работниците, което допълнително имитира големите производители в страната. Keyence, до голяма степен незабележим гигант в областта на промишлената автоматизация, е втората по големина листната японска компания с пазарна оценка 111 млрд. долара. От 2017 г. Uniqlo вгражда във всички свои дрехи малки идентификационни етикети, позволяващи автоматично сканиране на касите.

Компанията разчита на автоматизацията също така и за бизнес операциите и веригата за доставки. През 2019 г. тя се обедини с японската Mujin и френската Exotec Solutions, и двете малки компании за роботика, с цел автоматизиране на работата в своите складове. През 2018 г. тя вече беше обединила усилията си с Daifuku, по-голяма компания за автоматизация, което ѝ помогна да намали работната сила в склад в Токио с 90%.

Спестяванията вече не са само бонус за финансовия отчет на компанията. Uniqlo повиши заплатите за някои служители с до 40% през март в опит да направи корпоративните възнаграждения сравними с тези на сходни фирми в международен план, за да може да се конкурира за таланти, и в бъдеще ще определя заплащането на базата на световните стандарти. Спестяванията от автоматизация ще станат необходимост, ако компанията иска да избегне намаляването на маржовете на печалбата си, за да увеличи заплатите на персонала.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved