Златното петно на времето

Поправянето, повторната употреба и препродаването на дрехи стават все по-модерни

Новата платформа на Hugo Boss за препродажба скоро ще бъде разширена с опция за поправяне на артикули.
Новата платформа на Hugo Boss за препродажба скоро ще бъде разширена с опция за поправяне на артикули.
Новата платформа на Hugo Boss за препродажба скоро ще бъде разширена с опция за поправяне на артикули.
Новата платформа на Hugo Boss за препродажба скоро ще бъде разширена с опция за поправяне на артикули.

Хората купуват повече дрехи от преди и ги носят по-малко. Всяка секунда еквивалентът на пълен камион с текстил бива изсипан на сметище или изгорен. Нищо чудно, че почитателите на модата, особено младите, са все по-загрижени за въздействието на индустрията върху света. През 2023 г., водени от негативните реакции срещу бързата мода и като част от по-широк тласък към "кръгови" бизнес модели (при които се произвеждат по-малко нови артикули и се генерират печалби от рециклиране, препродажба и схеми за наемане), много модни марки ще засилят услугите си за поправка и ще насърчават клиентите да възстановят старото си облекло, вместо да го изхвърлят.

LVMH, най-голямата група за луксозни стоки в света, обещава на акционерите си, че ще обяви нови "усъвършенствани" услуги за поправка до 2023 г. Новата платформа на Hugo Boss за препродажба скоро ще бъде разширена с опция за поправяне на артикули. Tommy Hilfiger също планира да засили услугите си в тази сфера. Много дизайнери като Arc'teryx, Barbour, Ganni, Patagonia и Uniqlo вече имат подобни програми. През 2023 г. още много компании ще последват примера им.

Пандемията засили тази тенденция. "Всички ние имаме дрехи на дъното на гардероба, които стоят там от години и имат нужда да бъдат поправени. Локдауните дадоха време на хората да се заемат с това", казва Лаура Джонсън, един от основателите на Make Nu - компания, която тя и нейният бизнес партньор Дейзи Марлоу определят като "поправки на по-високо ниво". Както при кинцуги, традиционното японско изкуство за запълване на пукнатините на счупената керамика със златен прах, Make Nu превръща дефекта в ефект - върху проядените от молци вълнени пуловери се бродират цветя, тесните джинси, следващи линията на крака, се прекрояват в по-модерни тип "чарлстон", пришиват се перли, които да дадат блясък на износените маншети на ризи. Make Nu работят с eBay, онлайн платформа за вещи втора употреба, и казват, че водят разговори с голяма британска верига универсални магазини за потенциално сътрудничество.

Фондовете за рисков капитал също хвърлят пари в поправки. През 2022 г. Sojo, базирано в Лондон приложение, което организира шофьори да транспортират облекла между шивачи и клиенти по същия начин, по който Uber Eats доставя храна, набра 2.2 млн. евро финансиране в съвсем ранна фаза. Save Your Wardrobe, друг британски стартъп, който предлага услуги за грижа за облеклото (както и удобна технология за "дигитален гардероб", която помага на потребителите да следят какво притежават и какво трябва да се направи за поддръжката му), си осигури 3 млн. долара от ранни инвеститори. Компанията се партнира със Zalando, най-големия онлайн търговец на дрехи в Европа, който наскоро обяви планове за удължаване на употребата на поне 50 млн. продукта (чрез препродажба и повторна употреба) до 2023 г. Друга платформа, The Restory, която работи с големите лондонски универсални магазини Selfridges и Harvey Nichols и с онлайн бутика Farfetch, е набрала 4.2 млн. паунда.

По-големият акцент върху поправянето и повторната употреба не означава, че бързата мода скоро ще разхлаби хватката си върху пазара - според изследване тя ще бъде на стойност 200 млрд. долара до 2030 г. при 69 млрд. през 2020 г. Но през 2023 г. може да се заровите в гардероба си, за да откриете нещо, на което може да се вдъхне нов живот. Джон Ръскин, британски изкуствовед и художествен критик от XIX век, пише, че "златното петно на времето" придава на сградите величие. Дрехата с история също може да бъде далеч по-ценна от нова - както и да бъде много по-щадяща за планетата.

Започна туризмът на "отмъщението"



Икономистите го наричат "отложено търсене". Но хората, които са си останали у дома по време на пандемията, имат друго име за възстановяването на пътуванията, което ще продължи и през 2023 г. - "отмъстителен" туризъм, тъй като пътуващите показват на вируса кой е шефът. Международните туристически пътувания през 2022 г. нараснаха с 60%, през 2023 г. ще се увеличат с още 30% до 1.6 млрд. души, но все още ще бъдат под нивото от 1.8 млрд. души през 2019 г. Но приходите от туристи през 2023 г. почти ще се изравнят с тези от 2019 г. - 1.4 трлн. долара, дори само защото инфлацията е повишила цените. Войната в Украйна възпрепятства възстановяването, както и политиката на Китай за нулево разпространение на вируса: един от всеки десет туристи е бил китаец преди пандемията. Техният брой ще се удвои през 2023 г. до 59 млн. души, което е далеч под 155 млн., регистрирани през 2019 г. Тъй като плажовете и шезлонгите отново се пълнят, това е случай, в който отмъщението е най-добре да се сервира горещо.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved