🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно

Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

През 2022 г. големите търговски вериги за хранителни и нехранителни стоки (или т.нар. модерна търговия) генерират сумарно 15.8 млрд. лв. приходи и осигуряват работа на 53 300 души. А съвкупният ефект от дейността им, измерен през създаденото пряко и допълнително вътрешно търсене в българската икономика, надхвърля 11.8 млрд. лева и отчита 21% ръст. Това показва анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ) за ролята и социално-икономическия принос на сектора, изготвен по поръчка на Сдружението за модерна търговия.

В рамките на изследването анализаторите от ИПИ са направили преглед на отчетите на над 300 предприятия, декларирали основна дейност в търговията на дребно. В проучването са обхванати близо 70 отделни вериги, опериращи под общ търговски бранд.

Преки ефекти

Преките ефекти от дейността на компаниите от т.нар. модерна търговия са оценени на 7.1 млрд. лв. Сумата включва над 5.7 млрд. лева разходи за доставени от български компании стоки и изпълнени услуги, 490 млн. лв. - направени инвестиции в българската икономика, и над 870 млн. лева платени нетни заплати на наетите във веригите служители.

Към преките ефекти изследователите от ИПИ прибавят и 4.2 млрд. лева допълнителен принос от дейността на доставчиците на стоки и партньорите на веригите, както и над 500 млн. лева в резултат на похарчените заплати на наетите в модерната търговия.

Над 1.3 млрд. лв. инвестиции за 2020-2022 г.

За 2020-2022 г. големите предприятия в търговията на дребно (с над 250 заети) са направили общо инвестиции за над 1.3 млрд. лв. Сумата включва както откриването на нови обекти и обновяването на вече съществуващи, така и разходи за логистика, дигитализация, въвеждане на нови системи за управление на дейността и др.

Ръстът на инвестициите на веригите за хранителни и нехранителни стоки след пандемията е значителен - 45% през 2021 г. и 29% - през 2022 г., отчита анализът на ИПИ.

Заплащане - над средното за страната

Наетите в търговията на дребно са над 202 хил., което е 11.7% от наетите в частния сектор и 8.9% от всички наети в страната. Работещите в компаниите от модерната търговия се увеличават от 47 700 през 2020 г. (24.3% спрямо всички наети в търговията на дребно) до 51 400 през 2021 и 53 300 през 2022 г. (26.3%).

Растат и възнагражденията, изплащани в големите търговски вериги - средната брутна заплата през 2022 г. е 1822 лв. (близо 13% скок). Тя е с 56% над средната в сектора и по-висока от средното възнаграждение за всички предприятия в страната.

"Модерната търговия е двигател за ръста на заплатата в страната. Там, където влезе един от големите търговци, това е стимул за увеличение на заплащането в съответния град и област", коментира Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия.

От български доставчици

Близо 70% от продаваните стоки в хранителните вериги са от български доставчици, отчита анализът на ИПИ. При месото и месните продукти над 80% са от български производители. При хляба и хлебните изделия делът им е 70-75%, а при млякото и млечните продукти - около 70%. Над половината от пресните плодове и зеленчуци в хранителните вериги са произведени в страната, а при преработените храни, както при захарните изделия делът на българските фирми е под 50%.

При нехранителните вериги средно около 20% от продаваните стоки са от български производители. Най-висок е делът им при лекарствата и фармацевтичните стоки, както и при книгите, вестниците и канцеларските изделия (35-45% от всички продажби). Делът на българските доставчици на мебели, осветителни тела, килими, подови покрития и други стоки за бита варира между 25 и 35% от всички продажби в нехранителните вериги. Българските производители на железария, бои и стъкло държат между 20 и 30% дял, а на спортни стоки, играчки и парфюмерия - 7-12%.

"Компаниите в търговията с хранителни и нехранителни стоки оперират в силно конкурентна среда. Всяка пета фирма в страната се занимава с търговия на дребно. Конкуренцията в сектора ще продължи да се изостря. Добрата новина е, че това стимулира търговските дружества да са по-гъвкави, по-предприемчиви, от което най-големият печеливш са потребителите, които получават най-добрите възможни стоки на най-добрата възможна цена. Когато модерната търговия расте, расте и икономиката на страната, растат и местните доставчици, расте и експортният потенциал на българските производители. Това, което не е видно, или т. нар. невидим ефект на модерната търговия, се измерва в три направления - развитие на човешкия капитал, дигитализация на процесите, екологичен ефект от дейността на веригите - т.е. усилията им да направят страната ни по-чиста чрез различни инициатива за управление на отпадъци, енергийна ефективност, намаляване на въглеродните емисии", обобщи Николай Вълканов.

Секторът

Според анализа на ИПИ през 2022 г. в търговията на дребно в България оперират 94 хил. компании или 20.9% от всички нефинансови предприятия в страната. Секторът е на първо място по брой на компаниите, като в него влизат някои от най-големите предприятия в България, както и огромен брой микропредприятия, разположени в почти всяко населено място в страната.

През 2022 г. продажбите на дребно в България отчитат ръст от 19.1% и достигат 65.1 млрд. лв. по цени на крайна реализация (с включени акцизи и ДДС). След пандемията се наблюдава устойчив ръст в продажбите на дребно, като при хранителните стоки той е в рамките на 12-13% на година, а при нехранителните стоки - между 17% и 19% на година. Ключов фактор за това е отчетената инфлация, която достигна най-високата си точка в края на 2022 г.

Продажбите на дребно на големите предприятия (с над 250 наети) по цени на крайна реализация достигат над 17.4 млрд. лв. през 2022 г., като отчитат ръст от 27% спрямо 2021 г. Това представлява 26.7% от всички продажби на дребно в страната, като техният дял нараства с 1.7 процентни пункта спрямо 2021 г. Увеличението на дела на големите предприятия е следствие от повишените инвестиции и разрастването на модерната търговия след пандемията.

Общите приходи на големите търговски вериги нарастват от 12.9 млрд. лв. през 2021 г. до 15.8 млрд. лв. през 2022 г., а модерната търговия концентрира 32.1% от всички приходи в търговията на дребно. Само през 2022 г. ръстът в приходите на модерната търговия е 23%.

Изчисленията показват, че в страната има 11 обекта на 100 хиляди души от населението. Най-многобройни са те в столицата (19 обекта на 100 хиляди души от населението) и област Габрово (15 обекта на 100 хиляди души), отчита ИПИ.
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 4
    jvh26646884 avatar :-|
    jvh26646884
    • - 2
    • + 2

    Крайно време за един допълнителен данък "оборот" за немския картел и ограничения, каквито им налагат в белите страни, като минимално отстояние от центъра на града, забрана за работа в определени дни и пр.

    Нередност?
  • 5
    sqw avatar :-|
    sqw
    • - 2
    • + 1

    Тоест, въпреки "лошите чужди вериги", 2/3 от оборота в търговията в България продължава да се държи от малките дюкяни, бакалии и магазинчета, които не са спрели да реват, че "лошите чужди вериги" им убивали бизнеса.

    Нередност?
Нов коментар