🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Големите търговци се обявиха против нарочването на сектора за високите цени

Имаме съвпадащ интерес с този на гражданите и на правителството да не се допуска ръст на цените, се казва в становище на Сдружението за модерна търговия

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Сдружението за модерна търговия изрази сериозното си притеснение от "зачестилите случаи на популистка реторика от страна на различни публични фигури, с която се хвърля петно върху търговците на дребно с храни в България".

Организацията обединява 13 от водещите ритейлъри в България: "Билла България", "Фантастико груп", "Дайхман търговия с обувки", "дм България", "Доверие - Брико" ("Мосю Бриколаж"), "ИКЕА - България", "Кауфланд България" , "Лидл България", "Максима България" ("Т MARKET"), "ПЕПКО България", "ПроМаркет" , "Хиполенд" и SOpharmacy.

Партньорство, а не противопоставяне

Според членовете на сдружението настройването на широката общественост спрямо цял един сектор от българската икономика "не кореспондира с отговорно поведение, насочено към сдържане на инфлационния натиск". Още повече, че атаките срещу търговците са във време на предстоящи съдбоносни решения за страната ни като членството на България в еврозоната, при които е "особено важно партньорството между бизнеса и институциите и търсене на работещи решения, а не внасяне на допълнителни разделения, базирани на популистки тези", обобщават от организацията. И припомнят факти, доказващи, че търговците на дребно са сред големите и отговорни работодатели и данъкоплатци в страната.

Добавената стойност в сектора - 1.6 млрд. лв.

Внушението, направено в различни медийни изяви, че сектор "търговия" не създава добавена стойност в икономиката, издава дълбоко неразбиране на базови икономически процеси, се подчертава становището. Търговията на дребно в магазини предимно за хранителни стоки реализира 3.5% от всички приходи на нефинансовите предприятия в страната през 2021 г. Добавената стойност в сектора достига 1.6 млрд. лв., което представлява 2.2% от добавената стойност на предприятията и 1.3% от добавена стойност в икономиката.

В сектора са концентрирани чуждестранни инвестиции на стойност 789 млн. евро или 2.8% от всички чужди капитали в страната до 2021 г. Търговията на дребно с хранителни стоки дава работа на над 80 000 души в цялата страна, на които осигурява конкурентни възнаграждения.

Нека не забравяме "отговорното поведение на сектора по време на Covid-кризата, както и след 24 февруари 2022 г., когато не допусна никакъв риск с продоволствието на българското население - именно защото към проблемите се подходи в експертен, конкретен и конструктивен диалог", припомнят от Сдружението за модерна търговия.

Ценообразуване

Големите търговци припомнят комплекса от фактори за ценообразуване, довели до настоящите високи цени и инфлация: глобален недостиг на суровини, по-дълги транспортни пътища за българския пазар в сравнение с Централна и Западна Европа, последици в световен мащаб от военния конфликт. Тези фактори се отразяват негативно на всички браншове, свързани с търговията - производители, транспортни фирми, поддържащи услуги.

"Редица икономисти предупредиха, че всяко прилагане на непазарни подходи (таван на цени и други) би влошило конкуренцията, а това би довело до допълнително повишение на цените. Самите търговци имат съвпадащ интерес с този на гражданите и на правителството да не се допуска ръст на цените", твърдят от Сдружението за модерна търговия.

Неглижиране на дългогодишни пропуски

Големите търговски компании апелират също "да не се неглижират дългогодишни пропуски в управлението на целия агросектор (вкл. разпределение на субсидии), довели до недостатъчно местно производство, и така лековато да се посочва един удобен виновник - търговските вериги".

Ако има конкретни съмнения по отношение дейността на отделни бизнес оператори в страната, нека това бъде установено от съответните държавни контролни органи и да бъде оповестено. Но "обезличаването и дамгосването на търговията на дребно с храни не е партньорско отношение", категорични са членовете на Сдружението за модерна търговия.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    western_ avatar :-|
    western_
    • - 2
    • + 2

    Няма какво да се обявяват..развиха огромна спекула последните години без грам намеса от КЗП. Притискат производителите за всяка стотинка, слагат стотици проценти надценка и после изсмукват печалбата в чужбина. Пълни негодници

    Нередност?
  • 2
    BBB avatar :-|
    D.r D
    • - 3
    • + 1

    До коментар [#1] от "western_":

    Проблемът не е в тоя, дето яде зелника, а в този, който му е дал да дебелее с него от години.
    Ритейлите са господарите на страната и правителстото е като дуджае пред веригите. Я си представете, че правителството наложи административна регулация на цени на основни стоки и въпросните цитирани по-горе вериги просто затворят магазините в знак на протест "срещу потъпкването на пазарната икономика"?
    Ами за десетилетията те убиха малките квартални гастрономи и бяха превърнати в монополисти.
    Ходил съм по белия (свят - и по не белия също . Никъде няма хипермаркети насред градовете при това на всеки ъгъл. Изнесени са в периферията. Да, в сравнение с местнита бакалия по евтини са някои от промоционалните им стоки, но трябва ди изминеш 20-30 км, за да си ги купиш...

    Просто не ми си мисли, ако след 100 г корумпетата въведат еврото, коя институция ще може да ограничи апетита на ритейлите хляба да не ни го продават по 10 €, а яйцата - по 3€...

    Нередност?
  • 3
    crusible avatar :-|
    crusible
    • + 1

    До коментар [#2] от "D.r D":

    Ти си един добър трол ... излагаш тези, с които мнозина ще се съгласят и накрая елегантно пробутваш тезата, че виждате ли с въвеждането на еврото, вече ритейла ще бъде абсолютно недосегаем. Абсолютно несъстоятелно внушение.

    Относно темата с веригите, отдавна смятам, че чуждите вериги са по-скоро нетен износител на капитал с много ниска добавена стойност за икономиката. Дали са основните виновници са цените, не смятам. По-скоро сега е можерно да се посочи виновен.

    Нередност?
  • 4
    haukuarapora avatar :-|
    Hamali.BG
    • - 1

    Да

    Нередност?
  • 5
    haukuarapora avatar :-?
    Hamali.BG
    • - 1
    • + 2

    Разбира се, че веригите диктуват цените и опорочават пазара. Нищо в хранителната индустрия предназначено за масовия потребител не минава без тях. Нещо повече всеки продукт се прави първо за тях. Късопаметен е български народ затова припомням. Борисов тъкмо стъпи в първия си мандат и производители и търговци изпищяха от извращенията на МЕТРО спрямо тях. Ерчо се наерчи, видя вероятно прозорче за репресии по неговия начин, но все тая за какво беше в крайна сметка. Впрегна се пресата му и телевизии и така две седмици. Резултат: Меркел кацна точно за два часа в София, срещата бе кратка и по темата в Шератон тогава. Резултат:отвори се кутията на Пандора и извращенията и до момента са все по безобразни. След МЕТРО надойдоха и другите, дръпнаха наготово мениджъри с примамливи оферти и извращенията станаха практика в търговията с храни в България.
    Как всичко повлича цените обаче. Ще обясня за зехтина, че търгувам и може би най качествния, но без шанс да се продава във вериги. Така е и за всичко, което се дава през нормален търговски процент ТО.
    Отивате на шанда за зехтин и ги оглеждате всичките с италиански имена и познати на хората.
    Виждате един от 24 лева. Как се съставя цената обаче: 4 лева ДДС. Бутилка и транспорт, 1 лев, течност /не казвам екстравърджин/ 1 лев. Печалба за завода 2 лева. Станаха общо: 4 лева до 20. Демек 16 лева печалба за веригата. Невероятно но факт. Освен това ДДС също не е ясно точно какво става с него. Защо всички са на далавера. Веригата разработва продукта и става познат на тълпата, от там малките магазини и магазинчета купуват вече от база 20 лева с обичайната отстъпка 25%. Хитро нали. Хитро ама е така със почти всичко, което виждате по веригите. И после не били виновни!

    Нередност?
Нов коментар