🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ритейл новини: 🛒 Walmart, Amazon и Schwarz са топ 3 търговци в света, "Фантастико" ще строи голям обект в "Орландовци", "Лидл" с аутлет

DALL·E
DALL·E
DALL·E    ©  DALL·E
DALL·E    ©  DALL·E
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Капитал" разширява своя седмичен мейл бюлетин за ритейл. В него всяка сряда ще откривате най-важните новини за сектора и работещите в него компании, както и тенденции за общата бизнес среда, които влияят върху търговията с бързооборотни стоки. Ще публикуваме съдържанието му като статия на capital.bg за лимитиран период от време. Ако искате да го получавате на мейла си, можете да се абонирате с един клик тук.

От март "Капитал" разшири своя седмичен бюлетин за ритейл. В поредното издание в новия формат водещата новина е класацията на световните лидери в търговията на дребно, част от които имат свои представители и в България.

Местната новина на седмицата е планът на веригата "Фантастико" да построи още един търговски център - този път в столичния квартал "Орландовци". Инвестицията е за 23 млн. лева и ще осигури още 100 работни места. През седмицата друга верига - "Лидл България", откри в Лом своя 128-и магазин с инвестиция от 9.3 млн. лв.

Увеличаването на търговските обекти не е самоцел - според последните макроикономически прогнозипотреблението ще продължи да е основният двигател на икономиката през тази година. Повишената политическа несигурност обаче вероятно ще окаже негативен ефект върху инвестициите. Липсата на редовно работещо правителство носи и риск от ново отлагане на влизането на страната в еврозоната за 2026 г.

НАЙ-ВАЖНОТО ОТ СЕДМИЦАТА

Walmart, Amazon.com и Schwarz Group са лидерите в търговията на дребно в света

Walmart, Amazon.com и Schwarz Group са лидерите в търговията на дребно в света според класацията на Националната федерация за търговия на дребно (NRF) за 50-те най-добри компании в бранша. И за 2023 г. лидер е американската верига Walmart (с приходи от 629 млрд. долара), която засили онлайн търговията и има добър модел за изпълнение на поръчките. Фактор са и различните финансови механизми за разсрочено плащане, които компанията предлага на клиентите си.

Челната тройка се допълва от американския гигант Amazon (355 млрд. долара) и най-голямата европейска компания в сектора - германската Schwarz Group (176 млрд. долара), която притежава Kaufland и Lidl (лидери в ритейла в България). Amazon продължи да отбелязва двуцифрен ръст, макар и с различна стратегия от тази, която следваше в миналото. Преминаването към фокусиране върху печалбите и ограничаване на някои от по-непродуктивните експерименти доведе до силни нетни маржове, което значително допринася за задържане на втората позиция.

Lidl и Kaufland продължават да се представят силно. Приходите също се увеличават в екологичното подразделение PreZero на групата и в това, което произвежда продукти със собствена марка за своите магазини, се казва в доклада.

Kaufland и Lidl традационно заемат първи две места по приходи от продажби и през 2022, показва ежегодната секторна класация на "Капитал" К100 на най-големите фирми в България. В топ 10 има още две вериги с присъствие тук: Carrefour, която в края на март се завърна в България с два магазина в София, е на седма позиция, а IКЕА - на десета

ОЩЕ НОВИНИ

Търговци

"Фантастико" строи нов търговски център в столичния "Орландовци" за 23 млн. лева

Обектът ще заработи в края на тази година и е разположен на част от земята на бившия месокомбинат "Родопа". Инвестицията в него ще разкрие нови 100 работни места, съобщиха от компанията.

Търговският комплекс ще се намира на ъгъла между улиците "Каменоделска" и "Малашевска". Строителството е върху собствен имот с 14 142 кв.м площ. Компанията е купила два имота за около 11 млн. лв. през последните две години. Единият, незастроен имот, е бил част от Месокомбинат "Родопа", а другият имот не е бил част от месокомбината.

XcoSports става официален представител на Patagonia за гръцкия пазар

Американската Patagonia - глобален производител на облекла и оборудване за планина, сърф, бягане, риболов, катерене, активности на открито и градско ежедневие, предостави на българската компания XCoSports официалните си права за дистрибуция в Гърция. Това е третият бранд, който XCoSports ще представлява на гръцкия пазар. От есента на 2023 българското дружество е официален дистрибутор и на италианските Scarpa и Vibram Five Fingers. "ЕксКоСпортс България" е собственост на Даринка Тодорова и Иван Савев, има оборот за 2022 г. от 4 млн. лв., а магазините й са под бранда Basecamp. Компанията е вносител и на Black Diamond (USA), Mammut (Switzerland), Marmot (USA), Rocky Mountain (Canada), Icebreaker (New Zealand), Silva (Sweden), Gerber (USA) и др.

Основана през 1973 г. в Калифорния от Ивон Шуинар, Patagonia се превръща не само в марка за дрехи, а и в символ на начин на живот, свобода и приключения. Брандът произвежда облекла за спортове на открито и има подчертано отношение към околната среда и нейното опазване. Patagonia използва 100% органично отглеждан памук, както и рециклирана пластмаса за производството на своите продукти.

Производители

Топ 20 на най-динамичните компании за облекло и текстил за 2022: Печалба от игла до конец

Секторът е един от онези, в които всички динамични компании са работили на печалба

"Тръбна мебел" ще инвестира 1 млн. лв. в роботизация на фабриката си

Семейната компания от Добрич работи за износ, но за местния пазар има нова серия от над 50 продукта - столове и маси, под фирмения бранд Voxoli

Норвежката програма дава грант от 1 млн. евро за два проекта на "Херти" - Шумен

Резултатът е по-голям капацитет и по-малко въглеродни емисии за производителя на капачки

АНАЛИЗИ И ТЕНДЕНЦИИ

Европейската икономика: повод за безпокойство, но не и за паника

Бързо, повикайте на помощ още един бивш италиански премиер!

Политическата несигурност пречи и на икономиката на България

Новите прогнози на институциите за ръста на БВП и на инфлацията са надолу

МВФ: Стабилно, но бавно глобално възстановяване

Според фонда икономиката на САЩ ще нараства двойно по-бързо от държавите от Г-7 през тази година

Туроператорите се завръщат, а "Щастливеца" и "Дивака" са хепи

Общите приходи на двата топ 20 на компаниите, заети с туризъм и ресторантьорство през 2022, достигат близо 370 млн. лв.

ТЕХНОЛОГИИ

Плановете за новата стрийминг услуга Max започват от 7.99 евро на месец

Платформата, която обединява на едно място HBO Max, discovery+ и Eurosport, стартира в страната на 21 май

Tesla се готви за най-лошите си резултати от 7 години насам

Акционерите в компанията възлагат големи надежди на "роботакситата"

ПРЕДПРИЕМАЧ

MIL: Мъжка мода за офиса и навън

Българският бранд за дрехи и аксесоари цели да разнообрази гардероба на своите клиенти

КРАТКИ НОВИНИ

Магазинът на Lidl на бул. "Доктор Петър Дертлиев" 111 в столичния квартал "Люлин" се трансформира в аутлет за нехранителни продукти, включително артикули от предишни колекции. Стоките ще се продават с до 70% намаление на цените. Селекцията включва: кухненски уреди и принадлежности от специални серии на собствените марки на веригата, детски играчки и пособия, декорация за дома и градината, детски дрехи, текстил, инструменти.

"Лидл България" отвори своя първи магазин в Лом. Инвестицията в 128-ия обект на веригата е близо 9.3 млн. лв. Търговската зала е с 1407 кв. м площ, а паркингът е с 99 места.

Онлайн търговецът eBag отчита продажби за 27 млн. лева и 44% ръст на онлайн пазаруването на хранителни продукти и стоки за дома през първото тримесечие на 2024 г. За този период 37 хил. домакинства са поръчвали продукти през платформата с доставка "до врата". Средната стойност на поръчката надвишава 130 лв.

Близо 25% от анкетираните българи консумират растителни продукти поне веднъж седмично. За над 50% от запитаните определящо за този избор са ползите за здравето, за 35% - това е вкусът, а за 14% е положителното въздействие върху планетата. Това показва проучване на Danon, проведено през март. Две трети от запитаните българи казват, че не спазват определена диета.

През 2024 г. куриерската компания Sameday планира да увеличи с 200% точките си за доставка извън дома в България и до старта на Черния петък техният брой от 500 да нарасне на 1500. Плановете са мрежата на Sameday да разполага с 8500 точки за доставка в България, Румъния и Унгария, като 80% от тях ще бъдат easybox шкафчета, разположени в 1000 града в региона. В България планираните инвестиции в решения за доставки извън дома са над 6.5 млн. евро от общ инвестиционен план за над 8.7 млн. евро през 2024 г.

Онлайн търговецът eMAG пуска нова абонаментна услуга за смарт пазаруване - Genius, чрез която клиентите могат да получават ексклузивни оферти, безплатна доставка и с предимство своите поръчки за София и околностите. За премиерата й в България eMAG предлага безплатен 6-месечен пробен период или общо до 10 поръчки в платформите eMAG и Fashion Days. След безплатния пробен период услугата eMAG Genius ще бъде достъпна за абонирани членове срещу фиксирана годишна такса от 29.90 лв.

Румънската Unfrosen.bg - B2B маркетплейс за търговия със стоки от категория "Мода" на ниски цени, обяви официалното си влизане на българския пазар. Основана през 2022 г., Unfrosen действа в Румъния, България, Унгария и Хърватия, като свързва големи брандове и ритейл компании в качеството им на продавачи с независими търговци на дребно като купувачи, за да улесни ликвидацията на инвентара и попълването на продуктовата гама. Чрез платформата Unfrosen магазините имат достъп до над 300 хил. продукта от десетки марки. Поръчките се правят онлайн, а продуктите се доставят от складовете на продавачите директно до магазините. Екипът на Unfrosen се занимава с логистиката, документацията, условията за плащане и връзките с клиентите.

IKEA представи нова колекция геймърски мебели и аксесоари Brännboll от 20 части, която съчетава удобството при игра със скандинавския минимализъм. Швецката компания се цели в геймърския пазар, на който са 3.3 млрд. души.

Все още няма коментари
Нов коментар