Китайският собственик на TikTok се опитва да задържи хитовото си приложение

САЩ заплашват да забранят най-важния дигитален актив на ByteDance или дори да го изземат

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През май ByteDance, най-скъпият стартъп в света, направи още един скок пред останалите технологични еднорози. Фирмата беше оценена на 140 млрд. долара от частния пазар, близо два пъти повече, отколкото при последния рунд на набиране на средства през пролетта. Причината? TikTok - приложението за кратки видеа, което е теглено вече над 2 млрд. пъти. "Последното слънчево кътче на интернета", както е познато заради веселото съдържание, произвеждано от потребителите, е първата истински глобална китайска интернет сензация. За Джан Имин, 37-годишният основател на ByteDance, то е част от амбицията му да създаде глобален софтуерен гигант.

Амбиция под заплаха

Днес тази амбиция е в опасност. На 29 юни Индия блокира TikTok и 58 други китайски приложения след сблъсъци между индийски и китайски войници в Хималаите. През същия месец адвокатите на ByteDance в САЩ съобщиха на компанията, че президентът Доналд Тръмп има притеснения относно китайската собственост на приложението. Сега САЩ заплашват с пълна забрана на приложението.

Притеснението на американското правителство нарасна заедно с популярността на TikTok. То се ползва от около 70 млн. американски потребители, или колкото Snapchat. През първото тримесечие на годината е свалено 315 млн. пъти по целия свят, повече от всяко друго приложение в историята за подобен период от време, сочат данните на Sensor Tower. В САЩ и Великобритания TikTok се съревновава с YouTube по брой минути, прекарани в него - и не само сред тийнейджърите. "TikTok вече е място за всички", казва Ванеса Папас, главен мениджър на приложението за САЩ.

ByteDance не споделя много информация за финансите си, но според инвеститори приходите й ще достигнат 30 млрд. долара през 2020 г. спрямо 15 до 20 млрд. долара през 2019 г. Нетната печалба може да се удвои до 7 млрд. долара. По-голямата част от нея идва от китайските бизнеси - Douyin, версия на TikTok, както и Toutiao - приложение за новини. TikTok все още не прави пари, но ByteDance знае, че един ден то може да засенчи всички китайски конкуренти, като навлезе в огромния рекламен пазар на САЩ. TikTok вече пуска инструменти за рекламодатели в САЩ. Американските инвеститори в ByteDance вярват, че TikTok, както и растежът на бизнеса в Китай, могат да вдигнат оценката на фирмата до 500 млрд. долара.

Притесненията на САЩ

За потребителите на TikTok идеята Чичо Сам да сваля видеа с бебета таралежи изглежда глупава. Правителството има две притеснения. Първото е свързано с цензура и пропаганда. В миналото TikTok спираше дискусии по определени теми в САЩ като Тибет, "Тянънмън" или репресиите в Синдзян. Второто притеснение е, че като китайска фирма ByteDance по закон трябва да работи с китайските власти.

TikTok казва, че никога не е получавала формални искания за предаване на данни от страна на Китай и би отказала да даде информация за некитайски потребители. Но Алекс Стамос, бивш директор сигурност във Facebook и настоящ съветник в Zoom, казва, че дори TikTok да устои на исканията на правителството, "въпросът е какви са нелегалните начини данните да бъдат взети". Ако инженерите в Пекин имат достъп до данните на TikTok по целия свят, тогава правителството може да ги накара да предадат данните, които се пазят там, добавя Стамос. TikTok казва, че събира по-малко данни, отколкото повечето социални мрежи, но автоматично събира GPS данните, интернет адреса и историята на потребителите в приложението. Ако искат, те могат да споделят и контактите си.

Мерките на компанията

ByteDance се опитва да отговори на тези притеснения. Докато TikTok се разрастваше на запад, фирмата взе мерки за американизиране на операциите и ръководството си. След забавяне заради коронавируса "центърът за прозрачност" в Лос Анджелис трябва да отвори врати през лятото. TikTok ще наеме и нов изпълнителен директор - известно име, Кевин Мейър от Disney.

През март ByteDance стигна и до по-радикален план. Фирмата може да премести всичките си некитайски бизнеси, включително TikTok, и в глобална централа в Лондон, както и да направи офис в Ирландия, където стриктните правила на Европа за данните важат. Операционно фирмата ще се раздели на ByteDance China и ByteDance Global. Компанията е говорила с британското правителство относно идеята още през февруари.

Тези дискусии спряха в момента, в който Белият дом откри възможността да блокира TikTok. Някои хора смятат, че вероятността от такава забрана е висока. Приоритетът на ByteDance е да се размине с този сценарий и да задържи икономическата стойност на TikTok.

Компанията предпочита опцията с ByteDance Global. Тя вече е готова да промени капиталовата си структура и да отдели глобалното си звено, като задържи дял между 35% и 49%. Джан Имин ще посочи малцинството от хората в борда. ByteDance Global може да дистанцира още повече американското звено на TikTok от Китай. Друга опция на масата е вече съществуващите инвеститори в ByteDance да купят мажоритарен дял от TikTok, а самата ByteDance да остане с миноритарен. Не е ясно дали това ще удовлетвори администрацията на Доналд Тръмп.

Големият страх на ByteDance е, ако се наложи продажбата на 90 до 100% от глобалната TikTok на американски инвеститори или технологичен гигант. Лари Кудлоу, икономически съветник на Доналд Тръмп, смята, че TikTok ще се превърне в американска фирма, отделна от китайската ByteDance. Пекин вероятно би приел нова европейска глобална централа за ByteDance, смятат от компанията. Но предаването на TikTok в американски ръце би било шамар. "САЩ ще получат още една глобална технологична платформа", казва източник от Китай, свързан с дискусиите.

Предаването на ключовете от TikTok ще бъде финансов удар по ByteDance. Без TikTok потенциалната оценка на компанията пада от 500 млрд. долара до около 300 млрд., казва един голям инвеститор. Загубата на TikTok ще бъде още по-болезнена на глобално ниво. Отделяне би означавало забавяне на бъдещото развитие на приложението, чиято популярност се задвижва от алгоритмите на ByteDance и опита от Douyin и Toutiao.

Проблемите на TikTok раждат възможности за други. В Индия, където 200 млн. потребители загубиха достъпа си за една нощ, местният конкурент Roposo отбеляза 22 млн. регистрации за 48 часа. В САЩ Facebook подготвя пускането на Instagram Reels, клонинг на TikTok, а YouTube ще пусне Shorts. Белият дом може да размисли за блокирането на приложението с толкова много запалени по него американски потребители. Корпоративната структура може да се промени. Но Ванеса Папас е сигурна: "TikTok е тук, за да остане."

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар