🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Нова инвестиция оцени българската Payhawk на 570 млн. долара

Фондът от Сан Франциско Greenoaks дава половината от финансирането за над 100 млн. долара

Payhawk е основана преди три години от Христо Борисов (вдясно) и Бойко Караджов
Payhawk е основана преди три години от Христо Борисов (вдясно) и Бойко Караджов
Payhawk е основана преди три години от Христо Борисов (вдясно) и Бойко Караджов    ©  Nadezhda Chipeva
Payhawk е основана преди три години от Христо Борисов (вдясно) и Бойко Караджов    ©  Nadezhda Chipeva
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От 80 до 570 млн. долара - толкова е нараснала оценката на българската финтех компания Payhawk само за седем месеца. През април тя привлече финансиране за 32 млн. лв. - най-голямата инвестиция на този етап на българската предприемаческа сцена в т.нар. рунд А. През ноември младото дружество (основано през 2018 г.), което издава корпоративни дебитни карти в комбинация с платформа за управление на разходи в над 30 държави, подобри "рекорда си". То успя да набере 193 млн. лв. (112 млн. долара) в рунд Б при оценка 980 млн. лв. (570 млн. долара). При такива темпове на развитие Payhawk има шанс да се превърне в първия български еднорог (т.е. стартъп с оценка над 1 млрд. долара). Привлечената инвестиция е втората по големина за B2B компания в региона на Централна и Източна Европа след румънската UiPath.

Новият инвеститор

Водещ инвеститор с около половината от сумата в новия рунд е американският фонд Greenoaks, известен с вложенията си в редица други финтех компании като Robinhood, Stripe, Checkout.com, както и Deliveroo и др. Не е ясно какъв дял в Payhawk получава базираната в Сан Франциско компания (около 8-9% по неофициални данни), но при предишни подобни инвестиции фондът постепенно увеличава участието си във финансираните дружества. Одобрението от такъв инвеститор е много добър сигнал и за бъдещето на Payhawk и може да привлече и други инвеститори след време. Основаният от Нийл Мехта фонд е само на девет години, но за това кратко време успя да направи няколко много успешни капиталовложения. Според Financial Times годишната възвръщаемост на Greenoaks e 51% след таксите от 2012 г. до края на миналата година (по данни от вътрешна презентация), докато средната за подобни фондове е 15.9%, по данни на Cambridge Associates. Компанията страни от медиите, а през годините поддържа отношения и с гиганта SoftBank, който е инвестирал в много от подкрепените от Greenoaks фирми. За разлика от други VC фондове, новият акционер в Payhawk често не излиза от инвестициите си и след борсовото им листване. Пример са Deliveroo и Robinhood - в първата делът на Greenoaks скочи от 70 млн. долара до 570 млн. долара след борсовия дебют през тази година.

Greenoaks не е бил единственият известен фонд, с който от Payhawk са общували. "В процеса на разговори с инвеститори получихме няколко предложения, включително и инвеститори като Тiger Global, но решихме, че Greenoaks е правилният партньор за нас на етапа, в който сме. Те имат добър опит с глобални финтех компании като Stripe, Robinhood, Checkout.com, което беше много важно за нас", заяви пред "Капитал" съоснователят на българското дружество Христо Борисов.

В сегашния рунд се включват и два други досегашни инвеститора в Payhawk - американският QED Investors, където управляващ партньор е Найджъл Морис, съосновател на Capital One. Той водеше финансирането през пролетта. Третият участник е базираният в Берлин фонд Earlybird Venture Capital, който преди около 18 месеца вложи 2 млн. евро в бизнеса, а участваше и в предишния рунд. Първите подкрепили Payhawk при създаването на компанията през 2018 г. бяха българският фонд Eleven, както и бизнес ангели като двама от съоснователите на "Телерик" и "Телерик академия" - Васил Терзиев и Светозар Георгиев, Неделчо Спасов и Станимир Василев от "Изи асет мениджмънт" и др.

Ястребът на плащанията

Създадената от двама бивши служители на "Телерик" - Христо Борисов и Бойко Караджов, Payhawk предлага финансова платформа на малки и средни компании, чрез която те лесно могат да управляват и следят целия разходен процес: от издаването на корпоративни карти, през автоматизираното осчетоводяване на разходи до генериране на отчети в реално време. Компанията предлага карти в партньорство с Visa, а чрез софтуерната й система служителите бързо могат да сканират касови бележки и други отчетни документи. Така мениджърите безпроблемно следят отчетността.

През последната година Payhawk въведе и 3% cashback програма за всички плащания през корпоративните си карти, както и безплатни преводи за клиентите си в евро и паунд, както и поддръжка на Apple Pay и Google Pay в 30 държави. Според компанията след предишната инвестиция обемът на транзакциите през платформата е нараснал с 663% и продължава да расте. Сред клиентите й е люксембургският превозвач LuxAir и германският дистрибутор на автомобилни части ATU.

"Виждаме много добра възможност на пазара. Успяхме да разработим много конкурентен продукт за отрицателно време и обратната връзка от пазара е много позитивна. Решихме, че инвестицията в момента ще ни позволи да използваме това предимство и да стъпим на 3 континента", заяви пред "Капитал" Христо Борисов. Според него в краткосрочен план целта е да бъдат отворени офиси в Париж, Амстердам и Ню Йорк, а след това и Сидни и Сингапур. В момента компанията има офиси в София, Берлин, Лондон и Барселона, в които работят около 70 души. "С тази инвестиция планираме да разширим екипа ни в глобален мащаб до малко над 200 души", допълва Борисов.

Според Патрик Бакхаус, партньор в Greenoaks, изборът на Payhawk от страна на фонда се дължи на бързия растеж на бизнеса и глобалната клиентска база. "Управлението на корпоративни разходи е сред най-неприятните части от управлението на една компания. Традиционното банкиране и системи изискват значителен ръчен труд, който отнема време на служителите и създава значителна възможност за грешки", заяви Бакхаус в официалното съобщение за инвестицията.

Сред новите продукти, които Payhawk предвижда да пусне на пазара, са кредитна карта през първото тримесечие на 2022 г., както и евтини международни преводи като алтернатива на SWIFT плащания.

Акция "Наемаме"

В България компанията работи през дружеството "Пейхоук", еднолична собственост на британското Payhawk Limited. Служителите тук са около 40, като от София екипът разработва технологичния продукт и стратегията на компанията. За да ускори разработките, целта на компанията е да наеме 60 нови инженери в България, като има поне десет отворени позиции за специалисти и в момента. "Най-важната следващата стъпка е да продължим да привличаме 1% от таланта в България. Целта ни е да имаме много по-малък екип от конкурентите, но много по-ефективен. Всичко друго е функция от това, ако успеем с привличането на силни кадри, ще е много трудно да направим грешка в толкова голям пазар", сигурен е Борисов. Приходите на българското дружество за 2020 г. са 1.2 млн. лв. при загуба 2 млн. лв.

Според съоснователя на Payhawk България е най-големият и най-стратегически важен офис за компанията. "Тук сме всички като основатели, 100% от дейностите, свързани с разработка на продукта, стратегия, финанси, администрация и т.н.", казва той. Офисите в чужбина се фокусират основно върху продажби и реклама, както и за привличане на специалисти, които са трудни за намиране в България. "Например директор човешки ресурси е Мерита Рамадани, която е българка, базирана в Лондон, и отговаря за глобалната ни стратегия за привличане и развиване на талант в Payhawk", допълва Борисов.

От примерите на подобни на Payhawk компании тепърва ще са нужни още нови инвестиции в стартъпа, които да подпомогнат разрастването му. А защо не и борсов дебют след време?

Все още няма коментари
Нов коментар