🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

България търси еднорог

През 2022 г. или 2023 г. вероятно ще се роди първият български "еднорог" – стартъп с оценка над 1 млрд. долара

Shutterstock/Капитал    ©  Shutterstock/Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • През 2022 г. или 2023 г. вероятно ще се роди първият "еднорог" - стартъп с оценка над 1 млрд. долара
  • Мащабните финансирания се учестиха през изминалата година.
  • Основните кандидати за заветната оценка са Payhawk и Gtmhub.

Броят на компаниите еднорози в България е равен на броя истински еднорози в света - нула. През следващите две години това по всяка вероятност ще се промени, след като изминалите две показаха, че българските стартъпи вече могат да набират значителни суми като финансиране. Появяването на първия български еднорог - стартъп компания, оценена на 1 млрд. долара - вече не е въпрос на "дали", а на "кога" и "кой ще бъде първи". Кандидатите за позицията също са до голяма степен ясни и очаквано са от технологичния сектор.

Появата на еднорог ще бъде логичният резултат от две тенденции: зараждането и развитието на българската стартъп екосистема през последните десет години, както и стремглавия скок нагоре в общата сума капитал, инвестиран в европейски компании. За сравнение, данните от годишния доклад State of European Tech за 2021 г. показват, че през изминалата година в европейски стартъпи са инвестирани над 100 млрд. долара, при под 30 млрд. долара година по-рано. Този скок се дължи почти изцяло на големи инвестиции от над 20 млн. долара.

България има принос към тази статистика. В самото начало на годината българско-американската компания Gtmhub набра 30 млн. долара и зададе тона за големи инвестиции. През ноември Payhawk обяви рунд на финансиране на стойност 113 млн. долара, който я оцени на 570 млн. долара. Месец по-късно, през декември, Gtmhub набра още по-внушителен рунд, този път за 120 млн. долара. Това са и двата основни фаворита за титлата първи еднорог - Payhawk, се оценява на 570 млн. долара (при предишния рунд месеци по-рано тази оценка бе "едва" 80 млн. долара), а Gtmhub не обявява оценка, но неофициално също струва между 500 и 600 млн. долара.

Настрана от сухите числа обаче, появата и броенето на еднорози е фетишизирана дейност в света на технологиите. Едно широко разпространено мнение е, че ефектът на дадена компания еднорог е ограничен само до нейните акционери. Това е силно опростено мислене, което пропуска ключовия "плод" на еднорозите - основателите инвестират полученото в други компании. Казано накратко, България има нужда от еднорог не толкова за да се хвали (макар този елемент да е изкусителен), а защото историята на технологиите показва недвузначно, че еднорозите раждат други еднорози. Кратката история на българският IT сектор - също.

Кентаври, еднорози за какво са ни?

Александра Козбунарова следи отблизо стартъп екосистемата от 2015 г. насам - първоначално като журналист в "Капитал", а впоследствие и в организацията EDIT и австрийската медиа TrendingTopics. Ако поставим 2012 г. за начална година на българската екосистема като истинска такава - и със стартиращи компании, и с фондове, които да ги финансират, тя е покрила целия път от десетките малки инвестиции на Eleven и LAUNCHub до значително по-мащабните рундове от последните две години. В това време Козбунарова е задавала стотици пъти въпроса кога ще се появи първият български еднорог - дотолкова, че в момента не е сигурна дали България има нужда от такъв.

"Много повече ме интересува да има няколко десетки мултимилионни компании, които да са основа за всичко, отколкото един еднорог, който да е самоцел на общността", казва Козбунарова.

В света на стартъпите, където за всичко си има термини и етикети, освен еднорози има и "кентаври" - компании с оценка над 100 млн. долара. Най-известният български кентавър със сигурност е "Телерик", купена от американската Progress за 262 млн. долара през 2014 г. Впоследствие от тази сделка излязоха около 40 нови компании и милиони долари за дялови инвестиции. Нищо не е по-показателно от факта, че трите дружества с най-големи рундове на финансиране за 2021 г. - Payhawk, Gtmhub и OfficeRnD - са създадени от бивши служители на "Телерик". Всъщност в момента само Payhawk е с оценка, двойна на "Телерик". Но тук влияние има и времето - днес световните милиарди към тех стартъпите са много и лесни.

Произходът на споменатото трио е и краткото обяснение защо България би спечелила от един еднорог - ако толкова компании могат да излязат от един кентавър, представете си какъв би бил ефектът на еднорог. Но тези две митологични същества обичайно вървят ръка за ръка - трудно е да се роди еднорог, ако преди това нямаш основа от компании кентаври.

"Когато най-накрая се появи български еднорог, той вероятно би бил ужасно скучен за повечето хора."

Александра Козбунарова
Александра Козбунарова

журналист

Козбунарова си обяснява скока в размера на рундовете и съответно оценките по два начина: първо, голяма част от работата по привличане на инвестиции остава под радара, чрез организации като асоциацията за рисков капитал BVCA, предприемаческата Endeavor и основаната от Богомил Балкански, Васил Терзиев, Павлина Янакиева и Иван Димов Bulgaria Innovation Hub (BIH), които правят връзката с по-големи чуждестранни фондове и ги насочват към компании от портфолиото си.

Второ, българските компании играят според силните си страни, а именно бизнес софтуер. За страничен наблюдател оценките на Payhawk (корпоративни карти за разплащане), Gtmhub (софтуер за планиране на работа) и OfficeRnD (софтуер за управление на споделени пространства и хибридни офиси) може да изглеждат странни, защото те решават проблеми на конкретен вид бизнеси, а не на широката публика. "Когато най-накрая се появи български еднорог, той вероятно би бил ужасно скучен за повечето хора", казва Козбунарова.

Едно стъпало нагоре

Даниел Томов, управляващ партньор във фонда за рисков капитал Eleven, може да каже, че не само следи отблизо състезанието за първия български еднорог, но и фондът му е дал началния тласък на някои от основните претенденти. В ретроспекция казва, че развитието през последните години изглежда логично, а големите рундове би трябвало да се задържат като тенденция. "Причините за тези големи рундове са няколко. Първо, пандемията разби мита, че американските инвеститори не излизат от САЩ и инвестират само в американски фирми, особено при такава ожесточена конкуренция на Източния и Западния бряг там - много пари гонят малко възможности, което накара фондовете да започнат да търсят извън САЩ."

"Втората причина е, че българската екосистема започва да става по-качествена, с много по-бърз темп на развитие. Появяват се т.нар. топ компании - равнопоставена компания на такава от Сан Франциско, Берлин или Лондон. Вече има критична маса от инфраструктура, която да поддържа тези предприемачи. Тази екосистема работи много задружно. Едните предприемачи помагат на другите, когато търсят ново финансиране и мобилизират контакти. Не мога да кажа в кой момент, но се качихме с едно стъпало нагоре", добавя той.

Според Томов е важно и да се появи и еднорог, но и да има много кентаври около него. За целта са нужни преди всичко качествени и професионални компании, защото "дори да познаваш всички фондове на света, ако нямаш компания, която да им предложиш, няма да се случи нищо". Но най-важното е тези компании да не са изключения, а резултат от систематична работа. "Не е въпросът всички да се втурнем и да кажем "хайде, да помагаме, да имаме еднорог" и после да няма втори."

"Ако еднорогът се случи, той ще породи след себе си други големи компании. Едното ще захрани другото."

Даниел Томов
Даниел Томов

партньор във фонда Eleven

Томов определя създаването на български еднорог като особено важна задача по две причини: самочувствието и създаването на нови компании като страничен (или директен) ефект.

"Ако еднорогът се случи, той ще породи след себе си други големи компании. Едното ще захрани другото. Това няма да се случи бързо. Дори другата година да имаме еднорог, прекият ефект ще дойде след години, след като компанията бъде придобита. Всичко това е изключително важно за самочувствието в екосистемата. За да може някой да си каже "ето, случи се, можем и ние" и да не гледаме винаги чужди примери", казва той.

Какво прави един еднорог български?

Дефинирането на "стартъп" е достатъчно трудно, а "български" прави задачата още по-сложна. Gtmhub например е българско-американска компания, базирана в Денвър, а инвестициите в OfficeRnD и Payhawk преминават през едноименни британски дружества, защото е юридически по-лесно за чуждестранни инвеститори. Според Даниел Томов от Eleven основният критерий за "българска компания" е тя да е стартирала в страната. В този случай като кандидат за еднорог може да бъде приета и "Динамо софтуер", която тази година получи оценка 950 млн. долара след инвестиция от страна на Blackstone. Мажоритарният собственик на "Динамо" обаче се смени през 2017 г. срещу 70 млн. долара. Александра Козбунарова посочва за свой основен критерий компаниите да имат български съоснователи и български начален капитал от фондовете в страната.

И все пак: кога?

Остава въпросът кога може да се очаква появата на компания с оценка над 1 млрд. долара. На теория това може да се случи още следващата година. Основните претенденти, Payhawk и Gtmhub, набраха съответно 113 и 120 млн. долара през ноември и декември, месеци след предишните си рундове, които бяха за респективно 20 и 9 млн. долара. С други думи, ако компаниите видят възможност за голям рунд на финансиране в кратък срок от време, е малко вероятно да я изпуснат.

Даниел Томов прогнозира, че достигането на тази оценка от която и да било компания ще се случи в края на 2022 г. или през 2023 г. Надхвърлянето на числото 1 млрд. не би означавало нищо на практика. За да се усетят ефектите от един еднорог, той трябва или да бъде продаден, или да стане публична компания на борсата, за да може оценката да се превърне в ликвиден финансов ресурс. И когато това се случи, в една истинска бизнес приказка би означавало да се задвижи колелото на иновативните стартъпи за още поне десетилетие напред. Докато съществуването на еднорози в България, в едно розово бъдеще, не спре да ни прави впечатление.

Кандидат-еднорози

Payhawk

Основана: 2018

Общо привлечено финансиране: 136 млн. долара

Оценка: 570 млн. долара

Брой служители: ~100


Payhawk разработва продукт за управление на корпоративни карти, осчетоводяване на фирмени разходи и др. Основателите на компанията Христо Борисов и Бойко Караджов са бивши служители на "Телерик". Най-впечатляващото в историята на Payhawk досега е скоростта, с която компанията набира ново финансиране, и огромните скокове в мащаба - първият рунд е за около 3 млн. долара, вторият - за 20 млн. долара, а третият - за 113 млн. долара. Трите инвестиции се случват в рамките на по-малко от две години.

Gtmhub

Основана: 2015

Общо привлечено финансиране: 141 млн. долара

Оценка: Между 500 и 600 млн. долара (неофициално)

Брой служители: ~250


Gtmhub разработва продукт за измерването на развитието на една фирма чрез обективни показатели - т.нар. OKR система (Objective and Key Results). Основана е от Иван Осмак, бивш служител на "Телерик", а първоначално в компанията инвестират българските фондове Eleven и LAUNCHub, както и Богомил Балкански - бивш вицепрезидент в Google и настоящ партньор в Sequoia, един от най-големите фондове за рисков капитал в света. Последната инвестиция в компанията е от декември 2021 г. - 120 млн. долара. Официална информация за оценката на компанията няма, но според неофициални източници на "Капитал" тя е между 500 и 600 млн. долара.

OfficeRnD

Основана: 2015

Общо привлечено финансиране: 14 млн. долара

Оценка: ~50 млн. долара


Брой служители: ~120

Първоначално OfficeRnD разработва софтуер за управление на пространства за споделена работа (коуъркинг), но от пандемията насам се разширява и към обслужване на компании с хибриден офис. Компанията е основана през 2015 г. от Мирослав Мирославов (бивш служител на "Телерик") и Мирослав Недялков. През октомври след последния рунд на финансиране (10 млн. долара) Мирославов коментира пред "Капитал", че е отказал предложения за придобиване на компанията при по-висока оценка с цел тя да бъде развита допълнително през следващите години.

Кандидат-кентаври

Dronamics

Основна: 2014 г.

Общо привлечено финансиране: 12 млн. евро

Оценка: 8.3 млн. лв. борсова капитализация на българското поделение // 125 млн. евро таван на оценката в конвертируемия инструмент листнат на BEAM пазара


Брой служители: ~100

Dronamics разработва безпилотен дрон за доставки, който да може да прелети 2500 километра с товар 350 килограма. Компанията е основана от братя Константин и Свилен Рангелови. Тя залага на много по-различен начин за развитие, отколкото класическите стартъпи: в края на 2021 г. тя дебютира на пазара BEAM към Българската фондова борса (БФБ) и набра 6 млн. лв., но само защото това е таванът на пазара. Реалният интерес бе пет пъти по-голям. Всъщност идеята на листването бе да се наберат пари през българското дружество, а след това те да бъдат инвестирани в британското Dronamics Global Limited, което държи интелектуалните права и може да се окаже с оценка от 125 млн. евро.

LucidLink

Основана: 2016 г.

Общо привлечено финансиране: 20 млн. долара

Оценка: ?

Брой служители: ~50


LucidLink разработва технология, която позволява свръхбърза и защитена връзка до облачни услуги. Продуктът се ползва основно от медийната индустрия, като в последния рунд на финансиране (12 млн. долара през май 2021 г.) участва и софтуерният гигант Adobe, компанията - разработчик на Photoshop. Дружеството е съосновано от българина Георги Дочев и американеца Питър Томпсън. Един от инвеститорите в компанията е българският фонд BrightCap Ventures, като водещ партньор от страна на фонда бе Даниел Лорер, който в края на 2021 г. бе избран за министър на иновациите и растежа в кабинета на Кирил Петков.

Excitel

Основана: 2016 г.

Общо привлечено финансиране: 6 млн. долара

Оценка: ?

Брой служители: ~1500


Excitel е доставчик на интернет в Индия, основан от българите Николай Горчилов, Виктор Францес и Пламен Петков. Компанията обслужва над 600 хил. домакинства в Индия, което я прави един от десетте най-големи оператора в страната. Целта е през следващите години компанията да покрие 20 млн. домакинства. За тази цел в момента тя набира рунд от 20 млн. евро. и планира след няколко години да направи друг рунд, този път за 100 млн. евро. Едва след това тримата основатели ще мислят за изход - придобиване или листване на борсата. Предвид огромния брой еднорози, които излизат от индийския пазар, където оценките са почти по американски либерални, статусът на еднорог е напълно реална възможност. Освен българските собственици Excitel има и офис в България, който разработва софтуера, чрез който оперира доставчикът.
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cassius avatar :-|
    cassius
    • + 3

    Има поне два реални еднорога - SiteGround и ЕГТ, които с този ръст имат реалният шанс да правят над 1 милиард оборот до няколко години и печалба (те са рално печелвши, за разлика от примерите ви) след още няколко. Пазарната капитализация на Siteground e със сигурност няколко милиарда (2.5 милиона клиента) и в момента.

    Разликата - работят, вместо да набират пари и да се надяват някой да изгуби милиард да ги придобие. Има примери на много неуспешни компании набрали подобни суми, LeanPlum е българският пример, с над 100 милиона набран капитал и в момента едва оцеляват с няколко милиарда оборот. Hypersciance очаквам да са следващи, Payhawk и те. Gtmhub имат някакъв реален бизнес, но е малък до среден и абсурдно на тия пари, не знам какво се случва на пазара на капитал в момента, но не е нормално.

    OfficeRnd са нишова много бутикова фирма с 1000 клиенти, уникорн... как да е. Телерик е добър пример, с половината фирма буквално открадната само за 10 милиона и след продаването и 350 човека уволнени, така че...

    Нередност?
  • 2
    blue2 avatar :-|
    Boris Kolev
    • + 1

    Добре де, някой може ли да разясни какви са критериите за този еднорог, защото ние отдавна имаме SiteGround с грубо между 2 и 3 млдр. долара оценка. Но някак си медиите не ги броят за тех еднорог, какъв е проблема. В европейския DigitalChampions CEE 2021 доклад ги признаха, за първия нългарски еднорог, вие (Капитал) също в статия признавате, че имат няколко н милиарда пазарна оценка - ама продължаваме да търсим първия еднорог… чакате някой конкретен ли?

    Инвестициите на момчетата от сайтграунд в други стартъпи са стотици, т.е. По естествен път се случва точно това, което пишете в статията. И то от известно време вече… :)

    Нередност?
  • 3
    yoanzapryanov avatar :-|
    Yoan Zapryanov
    • + 2

    До коментар [#2] от "Boris Kolev":

    Привет,

    Моят проблем със Siteground като еднорог е, че е компания на близо 20 години, т.е. малко трудно да я наречем стартираща, но и критериите са доста неясни на коя година спираш да бъдеш стартъп.

    А с дейността на основателите сме наясно - можете да видите огромния материал за тях в коледния брой тук: https://www.capital.bg/biznes/tehnologii_i_nauka/2021/12/23/4295926_ivo_cenov_i_tenko_nikolov_kak_se_pravi_nai-goliamata/

    Поздрави и весела Коледа,
    Йоан

    Нередност?
  • 4
    tocaibiza avatar :-|
    tc

    До коментар [#3] от "Yoan Zapryanov":

    Йоан, уточнете тогава в заглавието още, че се търси "стартъп еднорог", защото в момента цялото изложение просто не е коректно спрямо компания като SiteGround (не че последните ще се засегнат :)).

    Нередност?
  • 5
    yoanzapryanov avatar :-|
    Yoan Zapryanov
    • + 2

    До коментар [#4] от "tc":

    Еднорозите по правило са стартъпи, иначе освен Siteground трябваше да са обидени и Васил Божков, и Кирил Домусчиев. :))

    Нередност?
  • 6
    yoanzapryanov avatar :-|
    Yoan Zapryanov
    • + 1

    До коментар [#4] от "tc":

    И също така е уточнено в подзаглавието.

    Нередност?
  • 7
    blue2 avatar :-?
    Boris Kolev

    До коментар [#3] от "Yoan Zapryanov":


    Малко се зарових да разбера, защо се смятате, че еднорога трябва да е стартираща компанията и въобще от къде идва тази дефиниция.
    Няма ясно определение кога една компания вече не е стартъп, най-разпространеното мнение е - когато порастне много или стане публично търгувана, но не е ясно колко е това много, но в дефинициите няма посочени години в почти нито една от дефинициите. От погледа на времето и големите бизнеси 10-20 години все още може да е се смята за начален период.
    Компании като Google, Facebook, Uber, Twitter, Airbnb, все още се смятат за стартъпи, а са на по 15+ години. Някои дори вече са публични.
    SpaceX се смята за стартъп еднорог и е във всички класации за еднорози а е основана 2002 и постига титлата си еднорог през 2013г. Epic Games един от най-исвестните гейминг еднорози е основан 1992, и става еднорог след 30 години. Checkout com най-големия ни европейски финтек еднорог е основан 2009г, а шведския Klarna 2005. Bytedance (TikTok) са на 9 години, а Stripe са на 13 години. И повечето от тези компании не са обявени еднорози в първите си години, а много по-късно.

    Изглежда, че дефиницията е плаваща, и е въпрос може би на медийно определение, но е съвсем нормално технологична компания която е/била стартъп, все още не е публична и постигне подобна оценка да я смятаме за еднорог. :))) Честито! :D

    Нередност?
Нов коментар