И гейминг индустрията гледа към облачните технологии

Експерти преди очакваха облачните технологии да убият бранша, но те реално го съживяват

Противно на очакванията Sony и Microsoft се радват на големи успехи от навлизането на облачните технологии в гейминга.
Противно на очакванията Sony и Microsoft се радват на големи успехи от навлизането на облачните технологии в гейминга.
Противно на очакванията Sony и Microsoft се радват на големи успехи от навлизането на облачните технологии в гейминга.    ©  Reuters
Противно на очакванията Sony и Microsoft се радват на големи успехи от навлизането на облачните технологии в гейминга.    ©  Reuters
Темата накратко
  • Очакванията бяха, че облачните технологии ще премахнат ключов поток на приходи.
  • Sony и Microsoft обаче се въползваха максимално от новите възможности.
  • Китайските компании искат да навлязат на западния пазар, за да компенсират загубите от новите регулации на Пекин.

Облачните технологии промениха голяма част от живота в днешно време. Почти никой вече не използва DVD, за да гледа филми, а дисковете с музика са дори още по-забравени. Всичко е заместено от стрийминг услуги, които работят благодарение на облачните технологии и огромните пространства, в които се съхраняват сървърите им.

Една от индустриите, за които се смяташе, че ще бъде реално тежко ударена от облака, е тази на гейминга. Огромна част от приходите на компаниите идваха от продажби на игри, които струваха между 40 и 60 долара. Това обаче вече се промени, като Microsoft и Sony представиха свои услуги, които предоставят достъп до голям брой заглавия срещу месечен абонамент.

Глобалният пазар на облачни игри ще нарасне от около 1 млрд. долара през 2020 г. до 12 млрд. през 2026 г., сочи изследване на фирмата за технологични анализи Omdia. Това се дължи на все по-големите усилия в тази посока от вече споменатите компании, както и от Nintendo. Все по-доброто интернет покритие също помага за ръста на пазара, като все по-широкото налагане на 5G е от ключово значение.

Игрите в облака не само не уби бранша, а дори помогна за диверсифициране на приходите. "По ирония на съдбата производителите на конзоли движат облачните [игри]", казва Джордж Джиджашвили, главен анализатор в Omdia и експерт по игрите. Това се дължи на факта, че то реално разширява възможностите за играене на дадена игра. Преди игрите за конзоли като Xbox и PlayStation бяха достъпни само за собствениците на нужния хардуер, но в днешно време това не е така - те са достъпни от компютри, телефони, дори и от умни телевизори. Единственото изискване е добра интернет връзка.

Услугите варират от безплатни, с опция за плащане за допълнителни функции, до такива с такса от около 10 долара или повече на месец за нови първокласни игри и по-голяма библиотека с предложения. Клиентите също така могат да изтеглят игрите и на конзолите си.

Лидерите задават темпото

Xbox на Microsoft е категоричен пазарен лидер в облачните игри, казва Джиджиашвили, подпомогнат от популярността на неговата конзола и големия облачен бизнес Azure. В края на 2021 г. Microsoft и Sony представляват почти три четвърти от общите приходи на пазара на облачни игри, сочат данните на Omdia.

През април Сатя Надела, председател и главен изпълнителен директор на Microsoft, каза, че повече от 10 млн. души са свалили игри чрез абонаментната услуга на компанията - Xbox Pass. От друга страна, Sony, която прави конзолата PlayStation и е първият голям производител на конзоли, който предоставя услуга за облачни игри, казва, че облачните игри "остават критична част от цялостната ни бизнес стратегия". Нейните клиенти могат да стриймват стотици игри чрез услугата "PlayStation Plus Premium" срещу заплащане от 17.99 долара на месец.

С нарастването на пазара производителите на конзоли все повече се сблъскват с конкуренция от десетки стартиращи компании, предлагащи облачни игри срещу абонамент, както и от разработчици на игри и технологични гиганти. И Amazon, и Google имат услуги за облачни игри, въпреки че тази на Google ще прекрати съществуването си в началото на следващата година. Причината за това е нуждата от специален контролер, който да даде възможност за игра, както и оскъдното откъм големи заглавия портфолио, което Stadia предлага. Вицепрезидентът на отдела на Netflix за игри заяви, че компанията обмисля създаването на платформа за облачни игри, без да дава времева рамка или повече детайли.

Конкуренция се очаква и от втория по големина пазар за бранша - Китай. В последните няколко месеца се наблюдава увеличен интерес на местните компании към западните им конкуренти, като последният подобен пример е партнирането на швейцарската Logitech с Tencent Games. Говорител на Logitech заяви, че двете компании заедно разработват преносимо устройство, което поддържа "няколко услуги за облачни игри". Най-вероятно новият продукт поне визуално ще наподобява придобилото огромна популярност преди години преносимо устройство на Sony - PSP.

Китайските компании искат да се установят трайно на западните пазари, след като Пекин по-рано тази година представи нови регулаторни мерки, според които децата в страната имат право да играят до два часа на ден. Това естествено намали приходите драстично, като алтернативните пазари представляват добра възможност за заместването им.

Така на дневен ред идва и монетизирането на сектора. За всички компании за облачни игри ключов въпрос е дали да се опитат да увеличат приходите си чрез увеличаване на рекламата. В случая с мобилните телефони това се превърна в норма, като рекламите често блокират функциите на играта, казва Стивън Брадли, управляващ директор на Deloitte Consulting и експерт на пазара на игри. Но за платените "премиум" игри има "по-голяма съпротива" срещу рекламата сред клиентите, обяснява Брадли.

Все още няма коментари
Нов коментар